Auteur Topic: PhD in Schotland: funding!  (gelezen 4246 keer)

Leon

• Gast
PhD in Schotland: funding!
« Gepost op: 29 jun 2008, 19:20 »
Hallo allemaal!

Als nieuw lid op dit forum zal ik me eerst even voorstellen:

Mijn naam is Leon, ik ben 25 jaar en heb een specifieke interesse om vanaf September 2009 een PhD aan de Uni van EDI te gaan doen (Political Science). Hoe ik hierbij terechtgekomen ben? Na in NL een BA en een MA gehaald te hebben vond ik het tijd worden om mijn horizon te verbreden, en ben ik voor een jaar naar Dundee gegaan om daar nog een MSc te doen. Aldus geschiedde! In dat ene jaartje ben ik behalve hopeloos verliefd op Schotland ook hopeloos verliefd op een van haar inwoners geworden. Nu wilde het lot dat, voordat ik haar leerde kennen, zij al geregeld had dat ze voor een uitwisseling een jaar naar NL kwam. Inmiddels is dat jaar om. Aangezien ik toch echt het idee heb dat ik samen met haar een hele mooie toekomst tegemoet ga ben ik van plan om volgend jaar naar Schotland te emigreren.

Gezien mijn achtergrond en academische interesse is een PhD in Edinburgh mijn preferred option. Nu heb ik al meermaals contact gehad met mensen van de uni aldaar en ben ik er achter gekomen dat het moeilijk en zeer competitief is om in Schotland funding te krijgen voor een PhD project. Ik weet echter dat er vanuit NL ook een heleboel potjes aanwezig zouden moeten zijn die onderzoek in het buitenland stimuleren. Het probleem is nu dat ik door de bomen en de bureaucratie het bos niet meer zie. Misschien heeft een van jullie hier ervaring mee? De voorwaarde voor funding is bij mij aanwezig omdat ik niet in een positie ben om alles zelf te betalen. Ja, ik heb momenteel een leuke baan en kan het komende jaar een redelijk centje opzij zetten, maar vaste lasten voor wonen etc. en een flinke schuld bij de IB Groep zorgen er voor dat ik maandelijks niet zo veel over hou als ik zou willen :-)

Ik hoop dat een van jullie mij misschien iets meer informatie kan geven!

Groeten,

Leon

Offline Freebird

• Schotland fan
Re: PhD in Schotland: funding!
« Reactie #1 Gepost op: 30 jun 2008, 18:42 »
Mogelijk dat de Eures organisatie (via CWI) je op een subsidie spoor kan helpen? Er is voor zoveel ontwikkeling een of ander Europees potje dat er mogelijk ook wel zoiets is voor individuen.

Veel succes!

Offline RonV

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 30 jun 2008, 21:35 »
Deze vraag is natuurlijk wat lastig te beantwoorden. Ik neem aan dat het om een PhD in politicologie gaat, maar zonder een duidelijk onderwerp is het ook lastig om fondsen te werven. Voor het werven van fondsen kun je namelijk het best aankloppen bij instellingen en bedrijven die iets met je onderwerp te maken hebben. Tot slot kun je natuurlijk proberen via een uitgever wat geld los te krijgen, maar dat is extreem moeilijk.

Het IISG in Amsterdam wil voor bepaalde politicologische onderzoeken ook nog wel eens wat geld beschikbaar stellen. Maar ook hier is dat wel afhankelijk van het onderwerp.

Leon

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 02 jul 2008, 12:12 »
Dank je wel voor de reacties, ik ga er zeker even naar kijken. Nog andere tips?

@ RonV: mijn onderzoek voor mijn MSc heeft zich gericht op US Counterinsurgency Policies in Afghanistan and Iraq. In mijn eventuele PhD wil ik me gaan focussen op de security agenda (na de Cold War en hedendaags met de New Wars en met de terrorisme dreiging). Ik heb nog geen proposal, maar zal me absoluut toespitsen op de rol van de US hierin, de shift van realism naar meer liberalism, globalisation, islamisation, Jihadism, etc.

Offline RonV

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 02 jul 2008, 15:32 »
Okay, hangt er dan even vanaf welke kant het opgaat. Maar in dat geval kun je wellicht eens aankloppen bij de CND, of de Amerikaanse ambassade (als het althans niet te negatief is voor de US). Andere mogelijkheden zijn dan wellicht om eens te kijken naar financiering via politieke partijen die wellicht belang zullen hebben bij de uitslag.

Als het zich toespitst op terrorisme is het wellicht interessant voor het ministerie van binnenlandse zaken, etc.

Voor bedrijven zal het weinig interessant zijn denk ik, dus je moet toch op zoek naar sponsors binnen de overheid. Wat te denken van het clingedael instituut?