Auteur Topic: Schotland met de Kerst  (gelezen 14581 keer)

JosW

• Gast
Schotland met de Kerst
« Gepost op: 15 jun 2008, 00:26 »
Het duurt nog even, maar rond Kerstmis willen wij (gezin 7 personen) naar Schotland.
Omdat we maar 50 km van Weeze wonen, gaan we vliegen op Edinburgh of Glasgow.
Nog nooit daar geweest, maar lijkt me mooi land.

Het plan is om auto te huren en het noorden in.

Hebben jullie tips hoe dit aan te pakken?

- zijn er veel B&B's ?
- hoe is het weer rond Kerst. Ik zie op tegen sneeuwstormen.?
- of kunnen we beter met de boot naar Newcastle qua kosten?

Alle info is welkom.

Bedankt alvast.
Jos

Offline goud

• Schotland fan
  • www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com
Re: Schotland met de Kerst
« Reactie #1 Gepost op: 16 jun 2008, 12:02 »
De sfeer is geweldig rond de feestdagen. Huizen prachtig versiert, je kijkt je ogen uit. Wij hebben gekampeerd in Aviemore een paar jaar geleden. Veel sneeuw en de Camping was vol. Ook gaan we wel naar onze zoon in Edinburg. Kan kerst in Schotland aanraden.  :aye :aye  :newyear :newyear Voor verblijf even op internet surfen. Ik persoonlijk zou met eigen vervoer gaan. Wel sneeuwkettingen meenemen.
Margolia

JosW

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 18 jun 2008, 00:08 »
Nee, eigen auto is geen optie.
Stuur aan de verkeerde kant en geen sneeuwkettingen.

Jammer dat van de 120 mensen die gekeken hebben verder niemand reageert.  :icon_pale:

Offline goud

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 18 jun 2008, 07:48 »
Nee, eigen auto is geen optie.
Stuur aan de verkeerde kant en geen sneeuwkettingen.

Jammer dat van de 120 mensen die gekeken hebben verder niemand reageert.  :icon_pale:

Iedereen die met eigen auto gaat heeft het stuur aan de verkeerde kant. Wij hebben daar 6 jaar zo gereden tijdens ons verblijf daar.Geen enkel probleem, went heel snel, en sneeuwkettingen kun je huren. :icon_santa: :icon_santa: Zul je daar ook moeten bij huurauto.
Margolia

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 18 jun 2008, 08:54 »

Heb je al verder gekeken op het forum?

http://www.schotlandforum.nl/index.php/board,6.0.html

Over vliegen en een auto huren is al veel geschreven, je kunt de zoekfunctie, hievoor gebruiken, ook zoeken op KERST levert het één en ander op  . Succes!

Offline goud

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 18 jun 2008, 09:01 »
Als je rond de Kerst met 7 personen wil vliegen betaal je wel hoogseizoen tarief. Misschien toch eens vergelijken met de bootprijzen. Boot zou je dan nu al kunnen boeken.
Margolia

JosW

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 18 jun 2008, 10:15 »
ok, ik ga even bootprijzen bekijken.
Vanuit NL kom je niet verder dan Newcastle. Of zijn er ook maatschappijen die bijv. op Aberdeen varen?

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 18 jun 2008, 10:17 »
Citaat
Jammer dat van de 120 mensen die gekeken hebben verder niemand reageert.

Ja, ik heb ook gekeken en gelezen.  Nu zelfs al de 2e maal om de reakties van Margolia/goud te lezen.
De 1e x dacht ik eventueel te reageren.  Maar bij nader inzien toch niet te doen. 
Waarom ?  Omdat ik enerzijds nog nooit in de winterperiode in Schotland ben geweest. 
Maar anderzijds had ik eventueel iets kunnen schrijven over wat ik in de zomer heb gezien : permanente (sneeuw en ijzel)borden, "meetstokken" langs de weg om de (in de winter) besneeuwde weg af te bakenen. 
Of foto's op het raadgedeelte én in folders én op het internet.

Ben je daar dan wijzer van ?
Dan laat ik liever de "eer" aan iemand die wèl in de winterperiode in Schotland is geweest.  Of daar woont.

Koen

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 18 jun 2008, 10:19 »
Citaat
Of zijn er ook maatschappijen die bijv. op Aberdeen varen ?
Ik vrees van niet.  Kijk hier eens : http://www.reisverhaleneuropa.nl/ferries/ferries.htm

Koen

Offline Mirjam

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 18 jun 2008, 17:44 »
Beste Jos,

Zelf zou ik niet zo snel kiezen om met de Kerst naar Schotland te gaan. Ik vind de kerstsfeer hier juist een stuk minder dan in andere landen, met uitzondering van de grote steden en zo te horen Aviemore. Dit komt waarschijnlijk omdat van oudsher Kerst hier niet gevierd werd; de nadruk heeft in Schotland altijd op Oud en Nieuw gelegen. Ik kan me wel voorstellen dat het in Aviemore heel leuk was, vooral als er sneeuw ligt, maar helaas is dit lang niet altijd het geval met Kerst. De keren dat er wel met Kerst sneeuw valt, zijn de wegen doorgaans gewoon berijdbaar zonder sneeuwkettingen, tenzij je naar de ski-gebieden gaat waar een paar steilere weggetjes gereden moeten worden om er te komen. Bij teveel sneeuwval worden deze overigens vrij snel afgesloten.

Het nadeel van rond de Kerst naar Schotland gaan vergeleken met andere seizoenen is dat de dagen erg kort zijn. Op een dag met slecht weer kan het hier rond 15.00 uur al donker worden (op dit moment wordt het bijna niet donker hier in het noorden). Ook wordt voor alles hoogseizoenprijzen gerekend, niet alleen voor het vliegtuig. Edinburgh en Glasgow zijn overigens goeie uitzonderingen op de mindere kerstsfeer die wij hier ervaren.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Mirjam

JosW

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 23 jun 2008, 23:47 »
Dankjewel. Ik denk nu inderdaad dat we wat anders gaan doen met Kerst.
Bedankt voor je advies!!

Offline Mirjam

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 24 jun 2008, 15:14 »
Laat het je er niet helemaal van weerhouden om Schotland tijdens elk ander seizoen te verkennen, want het is een meer dan bijzonder land!                   
Mirjam