Auteur Topic: Zee, meren, zwemmen, pootje baden?  (gelezen 8143 keer)

Annapo

• Gast
Zee, meren, zwemmen, pootje baden?
« Gepost op: 28 mei 2008, 09:03 »
Nu ik wat serieuzer over de mee te nemen kleding nadenk en mijn badpak heb opgezocht, rijzen er weer een aantal vragen 
Zo zit ik me af te vragen of ik in de Schotse wateren (zee / meren ) veilig kan zwemmen/pootje baden.
Oke, de zee zal net als hier bij eb onveilig zijn, dus niet te ver het water in...uitkijken voor stroming enz.
Moet ik ook rekening houden met dieren of beestjes (behalve nessie natuurlijk  :hypocriet ) die we hier niet hebben en ellende kunnen veroorzaken? Veel zand of kiezel/rots stranden?
Schotland ligt in een warme stroming las ik, heb ik daar als (evt) badgast plezier van?
Denk nu niet dat ik het sportieve type ben dat alle dagen bij het opstaan meteen baantjes in het aanwezige water zal trekken oid.
Maar het lijkt me wel heerlijk om bij redelijk weer in elk geval op het strand door het water te slenteren.... :kilt2

groetjes,

Anna

Offline kc

• Schotland fan
Re: Zee, meren, zwemmen, pootje baden?
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2008, 12:46 »
Citaat
Moet ik ook rekening houden met dieren of beestjes (behalve nessie natuurlijk   ) die we hier niet hebben en ellende kunnen veroorzaken?

Haaien !   :icon_pale:
Walvissen !   :help:
Dolfijnen !   :icon_scratch:
Otters !   :confused2:

Of eigenlijk : de walvishaai wordt soms gespot tussen het "vasteland" en de Orkneys.
Indien je er 1 (of meer) ziet, wordt gevraagd om dat te melden aan ...(?).

Tussen de dolfijnen en otters zal je niet echt zwemmen : zo'n uitstappen zijn er niet, wel boottochtjes om ze te gaan spotten.

Citaat
Veel zand of kiezel/rots stranden?
De stranden aan zee varieren : zand of rotsachtig of keien.
De stranden (of oevers) van de meren : slijk en/of keien.

Maar of het water echt wel zo warm is om in te zwemmen ?   :dontknow: 
Ik heb er nog nooit gezwommen  :icon_silent:
In de buurt van Dornoch, Wick en Durness hebben we op het zandstrand gewandeld, niet in het water.

Koen

Offline eddy en miranda

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2008, 15:11 »
als ik zo naar de weersverwachting van de komende 14 dagen kijk, sta ik er niet echt bij te springen om in mijn zwembroekje het strand op te lopen, laat staan in het water te huppelen.

die magere 16 graden die ze voorspellen...  :P
maar gelukkig blijft het vooralsnog wel droog.... en das voor de kampeerders onder ons erg fijn!!!

greetz

Eddy

Annapo

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2008, 15:56 »
Kun je 14 dagen vooruit kijken? Die temperatuur doe ik het voor, mits het droog blijft!

Eddy, met die boodschap (over "droogte") maak je me blij   :icon_smile:

Misschien tot op de boot.

groet,

Anna

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2008, 17:27 »
hmmmm wij hadden een paar jaar geleden een huisje gehuurd in Mellon Udrigle, aan de atlantische oceaan zeg maar, niet helemaal, want het was een baai, maar toch.
die week was het rond de 24 graden, en het is mij één keer gelukt de kids het water in te krijgen. heel veel ijsjes beloofd, bad met warm water klaar etc etc.
Daarna wilden ze nooit meer......... zo koud!!!!
Succes. Wel een leuke ervaring hoor. We hebben gewoon lekker geluierd op het strand.

Offline eddy en miranda

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 29 mei 2008, 10:17 »
hallo Anna 

op www.zoover.nl  kun je voor edinburgh de 14 dagen weersvoorspelling bekijken.
zoals het er nu voorstaat kunnen we op 11 juni voor het eerst een beetje regen verwachten.
nou, 1 dagje regen hoort ook een beetje bij een schotlandvakantie. vooral voor de kampeerders. want dan slaap je tenminste 1 nachtje lekker bij het tikken van de regen op de tent. maar meer dagen hoeft van mij ook niet..  :aye

greetz

Eddy

Annapo

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 29 mei 2008, 11:24 »
Hoi Eddy,

Perfect hoor, Fort William stond er ook tussen en dat ziet er inderdaad niet gek uit! Hoop dat de voorspellingen uitkomen.
Wanneer je in een tent verblijft kun je die ongein inderdaad al helemaal niet hebben.
Wij logeren in B&B's, maakt het bij regen iets aangenamer, maar toch......
Voor het fotograferen hebben we ook liever niet te veel natigheid.  Daar willen we onze camera's ook niet aan bloot te stellen.

groetjes en misschien tot op de boot... (we hebben een sticker op de auto  :)  )

Anna

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2008, 12:05 »
Daarna wilden ze nooit meer......... zo koud!!!!Succes. Wel een leuke ervaring hoor. We hebben gewoon lekker geluierd op het strand.

Dat vind ik gemeen: de jeugd het water insturen en zelf op het strand blijven liggen. En dat dan nog 'een leuke ervaring' noemen ook. :laughing7: (Alhoewel ik dat dan wel weer kan volgen, eigenlijk.) :D
Leven en laten leven

Scotsman

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2008, 12:49 »
Citaat
Moet ik ook rekening houden met dieren of beestjes (behalve nessie natuurlijk) die we hier niet hebben en ellende kunnen veroorzaken?
Voor Nessie zou ik minder snel bang zijn dan voor de kramp die je gaat krijgen als je in Loch Ness gaat zwemmen (gemiddelde temp Loch Ness = 5,5 graden)
Trouwens de meeste loch's worden eigenlijk niet warm genoeg om in te zwemmen.

(de ringen,kettingen en stenen-verkoper in de hoofdstraat van Inverness, zwemt met regelmaat het meer over voor het goede doel en doet dit in een duikerspak om warm te blijven ;) )

Citaat
Veel zand of kiezel/rots stranden?
Aan de kust veel zand of rots/steenstranden.
Bij de loch's veel steenstranden, al zijn er sporadisch wel een paar zandstranden.

Citaat
Schotland ligt in een warme stroming las ik, heb ik daar als (evt) badgast plezier van?
De golfstroom loopt idd langs schotland. Ik durf niet te zeggen in hoever je daar voordeel aan hebt als badgast, maar dat dit invloed heeft kun je wel zien aan de palmbomen in Plockton.
Ik weet wel dat de watertemp. in Oban in de zomer kan oplopen tot ongeveer 14graden

Offline It Swarte Skiep

• Schotland fan
  • Born to be sheep
« Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2008, 13:05 »

Ja, hier wil je zwemmen natuurlijk. Wij zijn eigenlijk ook nooit verder gekomen dan pootje baden.
Ben je echter van het type 'nieuwjaarduik', dan kun je aan de westkust je hart ophalen  :icon_thumleft:

Offline eddy en miranda

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 29 mei 2008, 13:28 »
aloha Anna

ook wij zijn in het bezit van een joekel van een kleine sticker op onze glazend rode bolide.

sowieso wordt het leuk stickers spotten in schotland...

greetz

Eddy

Annapo

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 29 mei 2008, 13:30 »
Uit alle reacties is het me duidelijk geworden: zwemmen wordt niets, als pootje baden lukt is dat al mooi mee genomen.

groetjes,

Anna    :bagpipe

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 29 mei 2008, 13:41 »
Ach, ik heb eens in Loch Lomond gezwommen, en dat beviel prima. Heb er geen slechte herinneringen aan hoor, zou het zo weer doen :aye.
Leven en laten leven