Auteur Topic: Bezoek distileerderijen.  (gelezen 7454 keer)

Motormark

• Gast
Bezoek distileerderijen.
« Gepost op: 19 mei 2008, 06:55 »
Hallo,

de laatste weken van augustus ga ik met mijn vrouw voor een rondreis met eigen wagen naar Schotland. Boottickets zijn al besteld, dus het plannen van de trip zelf is begonnen.
Omdat we fervente maltliefhebbers zijn wil ik toch minstens 2 distileerderijen bezoeken. Ik zou zelfs de hele trip een beetje daarvan willen laten afhangen.
Mijn vraag aan jullie: Welke zijn de meest toffe distileerderijen om te bezoeken? Ik weet namelijk van mijn bezoek aan de Cognac streek ik Frankrijk, dat er veel verschil is tussen de verschillende huizen.
Ik heb heel lang geleden de Famous Grouse bezocht, en dat was toch wel een beetje een teleurstelling.

Alvast bedankt, Mark

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
Re: Bezoek distileerderijen.
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2008, 15:14 »
Ik zou zeggen, bezoek die waarvan je de whisky het lekkerst vindt.
Zelf heb ik diverse bezocht en vond de volgende wel de moeite waard:
-Edradour (de kleinste)
-Talisker (geen tour gedaan)
-Glenfiddich (erg groot)
-Glen Goyne (prive-tour met 2 personen)

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2008, 20:33 »
wij hebben verschillende distelleerderijen bezocht.
Talisker, Oban, Blair Atholl (leuk! heet nu geloof ik Bell's), Glenlivet, Glenkinchie, Tullibardine. Ook Tomatin, maar dat is echt een afrader, stelt niet veel voor.

Offline McLeo

• Schotland Moderader
  • visiting Scotland since 1978, FOL 93701
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2008, 21:06 »
Vaak is het zo hoe afgelegener de distilleerderij des te leuker zijn ze.
Kies daarbij een wat minder bekend merk (minder bekend bij het grote publiek) en succes is verzekerd.
Inmiddels heb ik al heel wat van die dingen gezien en allemaal zijn ze net even anders.

Maar Talisker was de leukste en Glenfiddich te touristies...

Deze zomer naar islay en jura  :drinky :drinky :drinky :drinky :drinky :drinky :drinky :drinky

Leo
Wij reden rond in 4 VW campers nu een mooie dubbelcabine met soms een caravan erachter.

Motormark

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2008, 22:58 »
Ik heb net een B&B geboekt op Islay, en de vriendelijke eigenares zal een bezoek aan Ardberg, Bowmore, en nog 2 andere die zij zelf vrij zal kiezen, boeken.
Edradour staat ook in het schema. Tomatin stond er ook op tijdens de trip richting Inverness, maar dat kan ik dankzij dit forum overslaan.
Bedankt voor de hulp, maar ik geloof dat dit voor 1 trip voldoende moet zijn. Kwestie van nog iets anders te doen ook.

Offline It Swarte Skiep

• Schotland fan
  • Born to be sheep
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2008, 23:31 »
Als je na Islay richting Inverness gaat, kom je net voorbij Fort William LANGS de Ben Nevis Distillery.
Misschien ook een beetje touristisch, maar wel mooi ....

Pieter

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2008, 12:44 »
Ardbeg en Bowmore zijn beide ook leuk. Bij Bowmore was er een gortdroge gids die het verhaal heel sappig kon vertellen, voor mij lijken alle distilleries hetzelfde dus dat was een leuke bonus  :aye

Motormark

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2008, 17:30 »
Als je na Islay richting Inverness gaat, kom je net voorbij Fort William LANGS de Ben Nevis Distillery.
Misschien ook een beetje touristisch, maar wel mooi ....

Pieter
Ik overnacht zelfs in een prachthotel in Fort William. Als mijn vrouw het niet TE veel vind, probeer ik het er ook nog tussen te proppen.

Offline McLeo

• Schotland Moderader
« Reactie #8 Gepost op: 05 jul 2008, 00:21 »
Nou dan we hebben ongeveer 10 distileerderijen gezien, niet allemaal bezocht omdat:
- ze dicht zijn
- toegangsgeld vragen (voor hun reclame verhaaltje)
- we er geen zin in hadden
- de auto haast niet kwijt konden (Bowmore)
- ze gewoon geen bezoek toelaten (Glen Scotia)

maar gelukken was mijn "huis" merk wel open en hebben we daar gezellig een dram gedronken.

OH er is ook nog een nieuwe op Islay kilchoman de eerste vaten zijn in 2005 gevuld dus nog even geduld

Leo
Wij reden rond in 4 VW campers nu een mooie dubbelcabine met soms een caravan erachter.

Motormark

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 05 jul 2008, 01:49 »
Ik heb al meerdere keren gelezen, dat er sommige die inkomgeld vragen toch de moeite waard zijn, omdat je er verscheidene drams mag proeven, en/of je een miniatuurflesje mee naar huis krijgt.
De obligatoire fanshop neem ik er graag bij, maar niet voordat ik de prijzen van hier heb meegenomen om te vergelijken.

Offline McLeo

• Schotland Moderader
« Reactie #10 Gepost op: 05 jul 2008, 10:27 »
Nou het gaat me er eigenlijk om dat ze alle moeite doen om jou aan hun merk te helpen maar dat je nog moet betalen voor hun reclame ook. Proeven betekend volgens mij proberen en als het lekker is koop ik het wel nu betaal ik mijn eigen drankje.
Maar goed dat is uiteraard een mening die niet iedereen deelt zelfs de distilleerderijen niet. Sommige geven je zelfs een gratis miniatuurtje als je zegt dat je helaas niet mag drinken omdat je moet rijden. Kijk da's nou service :hello2:

Buchanan

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 18 jul 2008, 17:59 »
Hi,

Ik heb nog niet zo lang geleden een periode op de Macallan distilleerderij gewerkt. Het mooie van Macallan is, is dat het nog een echt landhuis heeft met de naam Easter Elchies. Uiteraard ga je proeven en als je Margaret een beetje weet te paaien, dan zit er nog wel iets meer in het verschiet. Glenrothes is een bezoekje waard, maar maak een afspraak. Tamdhu kun je ook bezoeken, maar maak een afspraak en je hebt de distilleerdeij en de mouterij tegelijk voor het bezichtigen. Veel plezier daar, wij zijn net weer terug van vrienden en familie bezoek.

Cheers,

Buchy

Motormark

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 18 jul 2008, 18:50 »
Thanks