Auteur Topic: Advies short trip Schotland  (gelezen 8286 keer)

Fever Ray

• Gast
Advies short trip Schotland
« Gepost op: 09 mrt 2018, 13:02 »
Dag iedereen,

Eind april zal ik samen met een vriend een korte trip maken naar Schotland. Het is de eerste keer dat we er heen zal gaan en de bedoeling is vooral om foto's te nemen aangezien we allebei met fotografie bezig zijn.

De trip zal heel kort zijn (te kort eigenlijk, weet ik, maar het kan niet anders), namelijk 4 dagen. Ik had online en via dit forum al wat info zitten zoeken en op basis daarvan kwam ik tot volgende route in bijlage.

Zoals je kan zien zouden we vliegen op Edinburgh, om van daaruit volgende plekken te bezoeken: Loch Lomond, Glencoe, Fort William, Glenfinnan, Pitlochry en terug naar Edinburgh. Wat vinden jullie van deze route? Lijkt het jullie realistisch op 4 dagen?

En waar raden jullie aan om de overnachting in te plannen? Misschien hebben jullie tips over fijne overnachtingsplaatsen in de buurt van die plekken?

Ook andere tips (bv over wagenverhuur of fotogenieke plaatsen) zijn zeker welkom! Alvast bedankt voor jullie hulp  :hello2:.

Offline edbe

• Schotland fan
Re: Advies short trip Schotland
« Reactie #1 Gepost op: 10 mrt 2018, 12:37 »
mijn advies, ik zou wat hier en daar schrappen. zoals je zelf zegt is 4 dagen erg kort.
dit jaar Wales 2023

Fever Ray

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 10 mrt 2018, 13:29 »
mijn advies, ik zou wat hier en daar schrappen. zoals je zelf zegt is 4 dagen erg kort.

Bedankt voor je reactie en met alle respect, maar wijzer word ik daar natuurlijk niet van. Dat het heel kort is, daar ben ik me goed van bewust, en dat we dus keuzes zullen moeten maken is op zich een vrij logische consequentie.

Ik zal mijn vraag dus anders stellen: welke van de genoemde plaatsen laten we best vallen? Of wijzigen we door een andere plek die de route iets korter maakt?

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #3 Gepost op: 11 mrt 2018, 09:42 »
Bedankt voor je reactie en met alle respect, maar wijzer word ik daar natuurlijk niet van. Dat het heel kort is, daar ben ik me goed van bewust, en dat we dus keuzes zullen moeten maken is op zich een vrij logische consequentie.

Ik zal mijn vraag dus anders stellen: welke van de genoemde plaatsen laten we best vallen? Of wijzigen we door een andere plek die de route iets korter maakt?
Misschien helemaal niks. Vroeg opstaan en laat naar bed, het is lang licht. En of je dan tijd hebt voor Glenfinnan zie je dan vanzelf.

Zou overnachten in Fort William (rond die plaats het meeste fotogeniek voor de beginner) en Pitlochry. Tussendoor afhankelijk van je vliegtijden.

Lekker Amerikaans wel, die doen Europa ook in 10 dagen. Dan heb je Europa wel niet gezien maar ben je er wel geweest. Maar als je verder geen tijd hebt, iedereen zijn eigen invulling. En als je het mooi vindt ga je later weer terug.

Fever Ray

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 11 mrt 2018, 15:54 »
Bedankt voor je reactie. We willen er inderdaad lange dagen van maken om zoveel mogelijk te kunnen zien. Anderzijds kiezen we er wel bewust voor om niet verder dan fort William te rijden. Liever een paar goed gekozen plaatsen waar we dan wat meer tijd kunnen spenderen. Zo zullen we 2 nachten blijven in de buurt van Fort William om vooral daar foto's te kunnen nemen (Glencoe, Glen Etive, Castle Walker...). Edinburgh zelf zullen we ook niet bezoeken om tijd te kunnen winnen.

Het zal dus een korte en vermoeiende trip zijn maar dat geeft niet, dat is de bedoeling.

En dat we terug zullen willen daar ben ik nu al van overtuigd en dat is ook de bedoeling voor 2019, maar dan een paar weekjes en met vrouwen en kinderen erbij :-).

Een concrete vraag over de weg van Edinburgh naar Fort William: welke weg is te verkiezen? De A84 vanuit Callander of de A82 vanuit Balloch? Iemand al 1 van deze wegen gedaan?

SnEm

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 12 mrt 2018, 11:32 »
Als er tijd is, kun je misschien via Stirling zo naar Fort William rijden en stoppen in de buurt van Drymen voor de Devil's Pulpit, vond ik echt wel een topper voor lange sluitertijden! Reken wel op ongeveer 3.5u rijden vanuit Edinburg. Maar ik vind dit wel een heel mooie route, via Callander heb ik het nog nooit gedaan.
Foto's staan er te rapen, filters niet vergeten :-)

Wolfcvd

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 12 mrt 2018, 19:36 »
Heb beide routes vaak gereden en ik denk dat de route via Callander naar Crianlarich mooier (fotogenieker) is dan de A82 route langs Loch Lomond. Als je via Callander gaat sla dan ook even af om Killin te bezoeken. Is een leuk plaatsje met stroomversnellingen en kleine watervalletjes die door het centrum van Killin gaan (Falls of Dochart).

Fort William is vrij druk van Pasen tot oktober, dus is handig om je overnachtingen van te voren te boeken.
(dit is een handigw website voor accommodatie in Fort William: http://www.fortwilliam-guesthouse.com )

Als je besluit in Pitlochry te verblijven, en als je tijd hebt, dan is een tocht door Glen Lyon een aanrader.

Groetjes,
Caroline

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 12 mrt 2018, 22:11 »
Heb beide routes vaak gereden en ik denk dat de route via Callander naar Crianlarich mooier (fotogenieker) is dan de A82 route langs Loch Lomond. .
...
Groetjes,
Caroline
Zonder twijfel. Mee eens.

SnEm

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 13 mrt 2018, 12:15 »
Nu maken jullie me nieuwsgierig, is er dan iets bijzonders te zien op deze route? Misschien passen wij dan ook onze route aan deze zomer...
Want persoonlijk vind ik dat de route pas vanaf Crianlarich echt interessant wordt, al is rijden langs Loch Lomond ook wel gezellig tot zelfs spannend als je niet met een britse wagen rijdt :-)

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 15 mrt 2018, 14:06 »
Nu maken jullie me nieuwsgierig, is er dan iets bijzonders te zien op deze route? Misschien passen wij dan ook onze route aan deze zomer...
Want persoonlijk vind ik dat de route pas vanaf Crianlarich echt interessant wordt, al is rijden langs Loch Lomond ook wel gezellig tot zelfs spannend als je niet met een britse wagen rijdt :-)
Nee, kwestie van smaak. Het mooiste is allebei tegelijk rijden maar dat gaat niet. En inderdaad, geen van de 2 is een toproute vergeleken met anderen.

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #10 Gepost op: 16 mrt 2018, 14:11 »
Persoonlijk zou ik ook via Stirling (ook zonder het kasteel te bezoeken is een korte tussenstop in Stirling de moeite waard) en Callander rijden, met idd een uitstapje naar Killin. Afhankelijk van hoe laat je op Edinburgh aankomt, heb je de 1e dag ruim de tijd om naar Fort William te rijden en onderweg her en der te stoppen voor mooie plaatjes. Ik zou dus ook 2 overnachtingen in Fort William boeken.

Voor Glenfinnan is het natuurlijk het mooist als de stoomtrein over het viaduct gaat. De trein komt naar ongeveer 30 minuten na vertrek uit Fort William langs. (https://www.westcoastrailways.co.uk/jacobite/jacobite-steam-train-details.cfm). Daarna zou je bv Glen Nevis in kunnen rijden voor de natuur en Steall Falls.

In Pitlochy zeker even naar de Edradour whisky distillery. Daar ook een overnachting boeken. De laatste dag na de oversteek even naar de voet van de Forth Rail bridge in South Queensferry voordat je terugkeert naar het vliegveld.

Tipje: Neem een gedetailleerde wegenkaart mee zodat je onderweg ook via de kleinere weggetjes kan rijden (bv de B8074 van A85 bij Dalmally naar de A82 bij Bridge of Orgy)

SnEm

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 16 mrt 2018, 16:42 »
Tipje: Neem een gedetailleerde wegenkaart mee zodat je onderweg ook via de kleinere weggetjes kan rijden (bv de B8074 van A85 bij Dalmally naar de A82 bij Bridge of Orgy)

Bridge of Orgy?? Hahahaaa, ik ga meteen yihaaaa

Fever Ray

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 16 mrt 2018, 21:05 »
Persoonlijk zou ik ook via Stirling (ook zonder het kasteel te bezoeken is een korte tussenstop in Stirling de moeite waard) en Callander rijden, met idd een uitstapje naar Killin. Afhankelijk van hoe laat je op Edinburgh aankomt, heb je de 1e dag ruim de tijd om naar Fort William te rijden en onderweg her en der te stoppen voor mooie plaatjes. Ik zou dus ook 2 overnachtingen in Fort William boeken.

Voor Glenfinnan is het natuurlijk het mooist als de stoomtrein over het viaduct gaat. De trein komt naar ongeveer 30 minuten na vertrek uit Fort William langs. (https://www.westcoastrailways.co.uk/jacobite/jacobite-steam-train-details.cfm). Daarna zou je bv Glen Nevis in kunnen rijden voor de natuur en Steall Falls.

In Pitlochy zeker even naar de Edradour whisky distillery. Daar ook een overnachting boeken. De laatste dag na de oversteek even naar de voet van de Forth Rail bridge in South Queensferry voordat je terugkeert naar het vliegveld.

Bedankt voor de tips! Jouw idee stemt heel goed overeen met wat we tot nu toe gepland hebben.

In Edinburgh komen we 's avonds toe, dus daar gaan we overnachten en 's ochtends heel vroeg vertrekken richting Glencoe om daar te overnachten (in Kentallen). De volgende dag willen we Castle Stalker fotograferen en de wandeling 'Steal Falls and the Nevis Gorge' doen. Opnieuw overnachting in Fort William en volgende ochtend viaduct Glenfinnan en doorrijden naar Pitlochry. Daar zullen we inderdaad Edradour bezoeken op aanraden van verschillende mensen (ook al zijn we niet zo'n whisky fans). Ik veronderstel dat een bezoek vooraf geboekt moet worden?

Laatste nacht blijven we in Pitlochry en volgende ochtend terug naar Edinburgh airport.

Laat het maar snel komen, we zijn er klaar voor :)

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #13 Gepost op: 21 mrt 2018, 13:25 »
Daar zullen we inderdaad Edradour bezoeken op aanraden van verschillende mensen (ook al zijn we niet zo'n whisky fans). Ik veronderstel dat een bezoek vooraf geboekt moet worden?

Reserveren is niet nodig. Maar het zou wel kunnen zijn dat je pech hebt en er net een bus voor je is, waardoor je op de volgende tour moet wachten.

Alvast veel plezier.

PS. Voor fotografie inspiratie, neem eens een kijkje op mijn blog waar je diverse berichten met mooie foto's van Schotland kan vinden.

Offline edbe

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 24 mrt 2018, 11:26 »
als je naar Harry Potter brug wilt gaan bij Glenfinnan, zou ik op tijd daar zijn, want er zijn maar beperkte parkeerplekken.
dit jaar Wales 2023

skye

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 29 mrt 2018, 14:09 »

Bridge of Orgy?? Hahahaaa, ik ga meteen yihaaaa

Bridge of Orchy 😊😊

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 01 apr 2018, 14:42 »
Omdat mijn kroegmaatjes (Edinburgh-tour) een dag iets anders wilden (genoeg ale gehad) wilden ze toch iets van de Highlands zien. Ik zei vroeg vertrekken dan en laat thuis mij maakt het niet uit (ik krijg er toch geen genoeg van en volgende maand ben ik er weer) dan zal ik alleen aangeven (hun doel Fort William) rond de afslag Killin (Callander route) of we het op een fatsoenlijke manier halen anders kan je hem daar inkorten.

Uiteindelijk is het gelukt in een lange dag (dus nagenoeg de rit die hier werd aangegeven) alleen kan je verder niets dan stoppen voor de lunch en wat omgeving. Maar ze waren best tevreden voor een eerste indruk, geen spijt van. Die komen vast wel eens terug. En ik, ach ik zag voor het eerst de bergtoppen vol in de sneeuw. Kijken of die over 4 weken weg zijn.