Auteur Topic: Durven jullie  (gelezen 17614 keer)

Offline Petra

• Schotland fan
Durven jullie
« Gepost op: 09 mrt 2008, 15:37 »
Hallo

Durven jullie in GB gemaakte blunders te vertellen.
Zal zelf met ééntje beginnen.

Nadat ik vorig jaar op een avond mijn eten had gekookt,
dacht ik mijn brander veilig aan de kant te zetten ivm. mijn  honden.
Ik zette hem dus binnen in het midden van het voorstukje van mijn grootse tent.
Toen klapte ik het zeil van de ingang van de tent omlaag  :BangHead:
Wham ......... zo een gat ter grote van two pounds in het zeil.
Tja, bij het omlaag klappen van de ingang,
was het zeil dus nog net even tegen de brander aan gekomen.
Had de rest van de vakantie een kijkgat dus   :tongue3:

Groetjes Petra

Offline Ina

• Schotland fan
Re: Durven jullie
« Reactie #1 Gepost op: 09 mrt 2008, 19:44 »
Vanwege een afzetting op onze weghelft wegens wegwerkzaamheden, de linkerrijbaan dus, moesten we een stukje over de rechterrijbaan maar na de werkzaamheden zijn we gewoon keurig rechts blijven rijden (wel een kilometer of 2!) tot er een tegenligger aankwam, gelukkig een vriendelijke Schot die begon te lichten en nadat wij weer terug op onze helft waren vriendelijk zwaaide tijdens het passeren. Was wel even schrikken!
Bij heel veel toeristische atracties staan waarschuwingen als je de weg weer op draait, Links rijden!! en dat lijkt soms wat overdreven maar na een wegversperring staan ze dus niet en daar hadden wij er wel een nodig ! :laughing7:

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 09 mrt 2008, 20:58 »
De eerste keer in Schotland. Ik had al jaren geen engels meer gesproken en moest weer helemaal inkomen.
Op de eerste avond willen we in Strathyre in een hotel vragen of ze een kamer vrij hebben en ja hoor, wat komt eruit: 'Do you have a free room'.
Het antwoord laat zich raden: No we don't have free rooms but if you are willing to pay we have some available...

We zijn een paar keer vaker daar geweest en de eigenaresse zei dat we alleen maar hoefden op te bellen en te vragen naar een 'free room', dan zou ze er eentje voor ons reserveren.
Helaas werkt het stel er niet meer...

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 10 mrt 2008, 11:48 »
Hetzelfde probleem heb ik ooit horen vertellen hoe iemand die ook al lang geen Engels meer had gesproken niet meer wist hoe een asbak in het Engels "heette". Daarom vroeg ze maar naar zo'n ding "to put my ass in"...

Kan me goed voorstellen dat jij dan zou kunnen zijn geweest, Teije...

Een ander gevalletje maakte ik mee tijdens onze laatste vakantie in PLockton. Iona, de dochter van onze gastvrouw, was aan het pochen dat ze best kon auto rijden. Ze zou immers al wat kilometers hebben gereden als oefening. De vriend van onze gastvrouw zei haar dat ze op het boerenerf dan de farmauto in de schuur mocht rijden. Een ritje van ongeveer 500 meter.

Iona nam plaats achter het stuur en de vriend naast haar. Iona gaf vol zelfvertrouwen een poep gas en de auto schoot naar voren... dwars door het weitje waar de pony stond te grazen. Terwijl de stukken schutting in de radiator staken als een stekelvarken, wist de vriend (die inmiddels een snoekduik onder het dashboard had gemaakt, de koppeling en de rem in te drukken... vlak voor de auto een ravijntje van zo'n 30 meter zou induiken.

De rest van die middag (ik heb maar geholpen) zijn we bezig geweest het hekwerk te reconstrueren met de brokstukken. Terwijl Iona stond te piepen dat dit eigenlijk haar eerste keer was dat ze een koppeling liet schieten en zei dat het allemaal veeeel makkelijker leek toen ze het een ander zag doen. Ze was de rest van mijn vakantie erg braaf en behulpzaam en gelet op de serene stilte die Toto en ik gewaar werden als we langs hun huis reden moet het gevalletje schade als miniem zijn gepressenteerd aan Moeders. Het hekwerk zag er immers ook weer gewoon toonbaar uit...

Van de consternatie was ik gewoon vergeten mijn camera te pakken en da's wel jammer want de schade was aanzienlijk maar de auto kwam echt net to stilstand vlak voor het zou verdwijnen over de rand!

PS: De pony is ook weer hersteld van de traumatische ervaring, heb ik me laten vertellen...

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 10 mrt 2008, 14:48 »
Na op een warme dag de hele dag gereisd te hebben - overigens al jaren geleden - liep ik in Edinburgh een soort van saladebar binnen, op zoek naar iets verfrissends. Ik wees op de bakken met aanbod en vroeg naar iets dat fresh was. Op vanzelfsprekende toon kreeg ik als antwoord dat het dat allemaal was. Leek me sterk - je hebt immers ook salades die pittig en scherp zijn - maar goed. Heb maar iets gekozen dat er een beetje op leek. Pas later realiseerde ik me dat ik had moeten vragen om refreshing (verfrissend), en niet om fresh (vers). Oeps ! :-[
Leven en laten leven

Offline McLeo

• Schotland Moderader
  • visiting Scotland since 1978, FOL 93701
« Reactie #5 Gepost op: 11 mrt 2008, 00:45 »
Met een tractor het water inrijden om een boot te water te laten en dan een gat inschuiven zodat de motor in het water komt, afslaat en vervolgens niet meer aan de praat wil.
Met inkomend tij vervolgens ongeveer 1 uur moeten wachten totdat er iemand een andere tractor heeft om je te redden telt dat ook??

Schade?? Motor en versnellingsbak vol met zeewater, electrische installatie verrot en een ontplofte accu.
Maar het goede nieuws is, na reparatie heeft de tractor nog ongeveer 5 jaar dienst gedaan en is daarna verkocht.

Leo
Wij reden rond in 4 VW campers nu een mooie dubbelcabine met soms een caravan erachter.

ErikDK

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 11 mrt 2008, 22:51 »
We hadden nog nooit gecampeerd.  Onze allereerste camping was Faskally Caravan Park in Pitlochry.  Vergis ik me daar tussen heren en dames toilet, 't viel me al op dat er geen urinoirs waren, maar ja ander land, andere gewoonten zeker ? Loopt er een klein meisje naar haar moeder, die me van kop tot teen bekijkt maar tot haar eigen verbazing er geen woord kon uitbrengen. Later die eerste avond had ik de juiste ingang gevonden ( aan de andere zijde van het sanitaire blok ).

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 20 apr 2008, 17:03 »
Hallo

Dacht dat het in december 1989 was. Ik zou met de Eurostar via de Eurotunnel naar Londen voor een twee weekse vakantie aldaar.
Ik wist dat het best een lange heenreis zou worden qua tijdsduur maar zolang, nee dat niet.

Nu was in november die tunnelbrand geweest, dat ik had voor de zekerheid nog gevraagd of alles gewoon doorging.
Ik kon gewoon vertrekken zeiden ze van de NS. De NS had in zekere zin wel gelijk, het vertrek was gewoon  :tongue3:

In Brussel moest ik oa. overstappen. Lopende naar de balie dacht ik nog van "wat is het hier rustig", maar ja wat bleek die trein ging dus helemaal niet.
Men was zo vriendelijk om voor mij een alternatief te bedenken. Een tijd later kon ik dan ook met één of andere oude boemeltrein richting de kust.
Maar omdat het een alternatief was sloot de aankomst van de trein niet aan op het vertrek van de boot.

Daar stond ik dan met mijn koffer in de haven. Ik was op dat moment wel blij met mijn nieuwe koffer, toch wel handig zo één op wielen, zo één die ook nog een veiligheidscode heeft  :laughing8:

Na even rondgekeken te hebben vond ik iets van een restaurant oid. Hier heb ik een tijd gezeten maar na het zoveelste bakje thee had ik het idee maar maar weer eens naar de vertrekhal te gaan om te kijken hoe het daar was. Nou daar was het nog steeds heel rustig. Het zou nml. nog wel een hele tijd duren voor de boot aan zou komen en vertrekken. Na hier een hele tijd te hebben gezeten kreeg ik wel zin in een hapje eten. Dat ik ging weer met mijn koffer richting hetzelfde restaurantje. Het was daar inmiddels wel een stuk drukker geworden maar er was gelukkig nog een plaatsje vrij.

Dat ik ging aan het tafeltje zitten en bestelde iets te eten. Mijn koffer kon ik gelukkig naast me aan de zijkant kwijt.
Toen het eten kwam merkte ik dat ik echt wel trek had gekregen en begon dan ook meteen te eten.

En terwijl ik daar midden in de zaal aan het eten was gebeude het. Het leek wel of er een alarm af ging. $#%& het geluid kwam uit mijn koffer  :help:
Ik daar dus tussen de tafeltjes, midden in het gangpad mijn koffer op z'n kant. Nou die handige veiligheidscode vond ik toen dus even niet zo handig.
Het was dus mijn wekker die afging en ik ging af in die volle zaal  :-[   Gelukkig had ik de wekker zo gevonden, maar ja om alles weer snel passend in de koffer te krijgen.

Heb na dit gebeuren mijn eten opgegeten en ben maar snel weer richting de vertrekhal gegaan.

Groetjes Petra

ps. De twee weken Londen waren super en de terugreis was wel via de de Eurotunnel  :icon_thumleft:

Helen

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 20 apr 2008, 19:07 »
 :laughing7:...echt een leuk verhaal! Zoiets vergeet je nooit  :icon_thumleft:

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 07 okt 2008, 19:31 »
Hallo

Niemand een blunder gemaakt deze vakantie.

Eerlijk gezegd ik ook niet echt,
of je moet het uit mijn broek scheuren meetellen.
Lenig als ik ben :nooo dacht ik die breedde stap bij het tent opzetten wel te kunnen maken,
maar mijn broek dacht er anders over.
Nu wist ik dat die broek aan z'n end was, daarom had ik hem mee,
maar ik had hem toch wel graag heel weg willen gooien.
Ach het is toch ook een tijd mode geweest scheuren in je broek te hebben.
Loop gewoon een tijd achter wat de mode betreft.

Groetjes Petra

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #10 Gepost op: 07 okt 2008, 22:47 »
Ooit verwarde ik een glaasje azijn voor whisky  :icon_pale: Was in mijn voet gestoken door een bij in een B&B-kamer op Arran en de vriendelijke eigenaresse kwam aan met een glaasje tegen de pijn.. Gelukkig zei ze op tijd dat het azijn was voor op de steek, en dus geen borrel  :help:
En een heerlijke typefout tijdens het boeken van een overnachtingsplek via de email: "I would like to boom a room"  :icon_scratch: We hebben er daarna nog flink om gelachen trouwens met de eigenaar.

'Do you have a free room'.
Misschien is dit een leuk boekje voor je? Maybe it's a Scot in the rose :laughing7:

Offline Mull

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 17 okt 2008, 08:28 »
We spreken 1996, eerste keer met een spiegelreflexcamera op stap met drie verschillende lenzen, maar er nog totaal niet aan gewend aan dat lenzen verwisselen natuurlijk! We staan bij de Falls of Bruar, ik mijn telelens erop gezet, en de gewone lens effe op het muurtje geparkeerd en een foto genomen, later rijden we op de motor weg en we rijden al een minuut af wat, en ineens kreeg ik een helder moment,: Shit mijn lens staat nog op het muurtje daar! Snel rechtsomkeer, en terug naar waar we vandaan kwamen! En je gelooft het niet maar daar stond mijn lens nog netjes op mij te wachten! :laughing7: :laughing7: Gelukkig was het nog niet zo toeristisch daar toen, nu had ik mezelf weinig kans gegeven om dat ding nog terug te vinden! Lekkere blunder he? :hypocriet :hypocriet :hypocriet ik heb de lens nu nog trouwens, dat overkomt je maar een keer!  :bonk :bonk

Offline Mull

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 17 okt 2008, 08:47 »
Ja en nu we het toch over blunders hebben......

Dit is dan wel thuis gebeurd maar het was wel onderweg naar Schotland, hetzelfde jaar trouwens! We zouden 's morgens vertrekken naar IJmuiden om daar op de boot te stappen, en ik zou wel even de tassen naar beneden sjouwen, van de trap af, en je raadt het al, daar lag Mull met tassen en al beneden,  Hup, zei Ap snel naar de dokter toe, want ik had vreselijk zere tenen!  :laughing7: :laughing7: dat redden we nog wel! We waren gelukkig erg vroeg! Dus ik naar de dokter, het oordeel luidde twee gekneusde grote tenen, kwam niet lekker uit, want ik was maanden bezig geweest  met het plannen, en nu zou de helft al weer niet doorgaan! Balen dus.....

Maar het was daarmee nog niet gedaan......toch onderweg naar IJmuiden, afijn we komen daar aan, en wat denk je? Stond de boot met pech in Newcastle, dus die dag vertrok er zowiezo geen boot, wij weer terug naar huis, en richting het reisbureau, die heeft nog 2 plekken kunnen charteren voor ons op de Rotterdam- Hull gelukkig, [wel op slaapstoelen] zou ik nooit meer doen nu! Maar goed, dus een dag later op stap, maar toch onderweg naar Schotland

Ik heb wel last gehad van mijn tenen bij het zoeken naar Rob Roy cave:
Deze foto is niet van mij trouwens, we waren eigenlijk niet van plan om zo'n eind te gaan lopen en had geen fototoestel meegenomen  :bonk :bonk
 :hypocriet :hypocriet Helse pijnen geleden, maar ik ben er geweest![lichtelijk overdreven]

En ook nog het Wallace monument beklommen met die tenen, al waren de mensen achter me niet zo blij met me op dat ogenblik, ik liep natuurlijk niet zo snel! :laughing7: :laughing7: maar ik dacht: Dikke neus met jullie! Jullie wachten maar....

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 17 okt 2008, 19:38 »
Hallo

Hier nog eentje van mij.

Ben de laatste vakantie ook in een jeugd herberg geweest.
Na hier 'savonds samen met iemand gekookt te hebben, denk ik dat ik zeg dat we aan tafel kunnen
Blijkt dat ik zeg op de tafel kunnen
Denk zelf dat dit misschien door het fries komt.
Hoe dan ook het eten smaakte ons prima.

Groetjes Petra

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 01 mrt 2009, 20:02 »
Hallo

Door een ander topic kwamen er herinneringen aan de eerste oversteek naar boven  :laughing7:
Het was ergens in de vorige eeuw.

Was twee weken op vakantie langs de zuidkant van Engeland.
Op een gegeven moment liepen we door een rustig dorp en waren ergens naar op zoek.
Aangezien we het niet konden vinden zochten we iemand om het aan te vragen.
Zowaar zagen we toch een eindje verder iemand.
Als we wat dichterbij komen zie ik dat deze jongeman er toch heel leuk uitziet,
ik zeg tegen de vriendin met wie ik op vakantie ben iets in de trant van
"hij mag er wel wezen, oid." waarop zij ook iets zegt van "lekker ding,oid"
Als we in ons beste engels de weg vragen, zegt hij met een breedde grijns
"Nou dan moeten jullie ...................."   
:BangHead:  :help:
We hebben nog een tijdje met hem gepraat, jammer dat in zijn huis/ praktijk de telefoon ging.
Hij was daar werkzaam als dierenarts.  ik had best wel zijn assistent willen zijn  :tongue3:

Groetjes Petra

Offline marga

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 03 mrt 2009, 13:06 »
De eerste keer Schotland, we gingen 10 dagen en dag 6 reden we van de ene plek, volgens mij Jedburg Abbey (weet echt niet meer zeker) naar de volgende bestemming. We komen daar aan en willen een foto maken...shit..waar is ie nou gebleven? Mijn lieve vriendje had het toestel bij wegrijden op de auto laten liggen..met dus 6 dagen aan foto's :icon_pale:! Wij op goed geluk het hele stuk teruggereden. Het was ook nog eens in een bosrijk gebied maar mijn vriend herinnerde zich een stuk waar een vrachtwagen ons tegemoet kwam met knipperende lichten. En daar zijn we ook gaan zoeken, en je gelooft het dus niet :hello2:! Daar lag ons toestelletje, natuurlijk hartstikke kapot maar het gedeelte waar het kaartje in zat was nog goed hahaha. We hebben daarna een nieuw toestelletje gekocht en bij thuiskomst konden we de foto's van het overreden toestelletje gewoon gebruiken. Tegenwoordig hou ik het fototoestel bij me ;)  :aye

Offline mary

• Schotland fan
  • Mary Street...bestaat echt
« Reactie #16 Gepost op: 04 mrt 2009, 12:16 »
Ik heb er ook nog ééntje;onze eerste Schotland-reis met gehuurde mobil-home.Mijn man had ervoor nogal bang voor het links rijden,en we vertrokken tenslotte met nogal wat meters mobilhome.....Alles ging perfect,wij ondervonde een enorme hoffelijkheid op de weg en een geweldige gastvrijheid van de Schotten,we vroegen hier en daar of we aan de boerderij mochten slapen en overal waren we welkom.We reden 4400 km.op 10 dagen zonder problemen.De laatste nacht op weg naar Dover moesten we weer een slaapplaats vinden,we stopten,in Engeland bij een boerderij met de gekende vraag.......Die man begon daar exuzes boven te halen over z'n alarm en weet ik wat nog allemaal,in plaats van rechtuit te zeggen dat hij het niet graag had.In elk geval,mijn man draait die mobilhome een beetje pissed en vermoeid van de reis achteruit,ziet de verhoogde grasberm niet en jawel half de bumper van de mobilhome.........dag waarborg dus.........nu kunnen we ermee lachen maar de Engelsen haddeb er wel gelegen :laughing7:

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 07 aug 2009, 20:44 »
Hallo

Nog mensen die een blunder gemaakt hebben tijdens de vakantie?

Ik haal net de was uit de wasmachine.
Heb ik mijn 40 graden was op 60 graden gewassen  :bonk
Dit was thuis dus die telt niet hè, gewoon stom van me  :BangHead:

Wel jammer dat je zoiets net hebt, als er een nieuw outdoor broek bij de was zit.

Groetjes Petra

Loek037

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 08 aug 2009, 17:42 »
Hoi Petra

na 14 maal Schotland heb ik inmiddels best een aardig lijstje.

- De whw gaan lopen met een rugzak vol spijkerbroeken en wollen truien. (en geen gaitors of stokken)
- Een tent mee nemen  van het merk Lowland.
- Email adressen kwijt maken.
- Er vanuit gaan dat er in schotland geen outdoor spullen tekoop zijn.
- Over een hekje klimmen waar iemand "bull in field" gekerfd heeft.
- aanhaken  bij een groepje mensen uit Wales en na 7 dagen constateren dat ik enkel nog heb heen en weer gelopen tussen camping en pup.
- Van een goed onderhouden paadje afstappen en dan 3 uur, tot mijn middel vast zitten in de modder.
- Er van uitgaan dat Andrew square bus station ook aan het Andrew square te vinden is.
- Het eiland eigg bezoeken.

Met vriendelijke groet
Loek

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 17 aug 2009, 20:29 »
Hallo

na 14 maal Schotland heb ik inmiddels best een aardig lijstje.

- De whw gaan lopen met een rugzak vol spijkerbroeken en wollen truien. (en geen gaitors of stokken)
- Een tent mee nemen  van het merk Lowland.
- Email adressen kwijt maken.
- Er vanuit gaan dat er in schotland geen outdoor spullen tekoop zijn.
- Over een hekje klimmen waar iemand "bull in field" gekerfd heeft.
- aanhaken  bij een groepje mensen uit Wales en na 7 dagen constateren dat ik enkel nog heb heen en weer gelopen tussen camping en pup.
- Van een goed onderhouden paadje afstappen en dan 3 uur, tot mijn middel vast zitten in de modder.
- Er van uitgaan dat Andrew square bus station ook aan het Andrew square te vinden is.
- Het eiland eigg bezoeken.

Met vriendelijke groet
Loek

Loek,
        Van mij mag je hier van al deze punten,
        wel wat meer over vertellen  :laughing7: :laughing7:

Dacht niet te weten wat "gaitors" waren,
heb het even opgezocht.
Blijk ik ze zelf ook te hebben  ::)
Noemde het altijd "broekbeschermers"

Groetjes Petra

Offline Petra

• Schotland fan
« Reactie #20 Gepost op: 17 aug 2009, 20:51 »
Hallo

Het is een blunder in Nederland maar oké.

Een buurman en buurvrouw zijn elk in de eigen tuin bezig.
Als buurman met de heggenschaar bezig is,
zegt de buurvrouw "pas maar op het snoer"

Als buurvrouw later de heggenschaar leent,
ziet ze ineens een vonkje en wil die niet meer.
 :bonk  :BangHead:    :iamwithstupid:

Bij buurman slaan de stoppen door.

De stoppen in de meterkast dan hè.

Rara wie was die buurvrouw  ::)

Groetjes Petra

Conny 41

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 31 aug 2009, 08:51 »
Leuk om te lezen.

Wie weet wat ik zelf allemaal nog fout ga zeggen in oktober?? Mijn Engels is namelijk behoorlijk lang niet uit de kast geweest en flink stoffig. Help...  :verward

Loek037

• Gast
Re:Durven jullie
« Reactie #22 Gepost op: 28 jan 2010, 06:24 »
Iets dat ik Nederlanders regelmatig fout hoor doen is geen please zeggen. Vinden de Britten erg lomp. :nono:

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #23 Gepost op: 28 jan 2010, 07:07 »
klopt!
heb ik ook nog als advies meegegeven aan een collega die deze week een weekje naar London ging( en niet zo'n GB ganger is, dus minder bekend met de do's en dont's)

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #24 Gepost op: 28 jan 2010, 11:22 »
Mmmm vorige herfst, blindelinks aan het rijden geweest in richting van een of ander monument, ben dan op en kronkelende single track weggetje belandt.
Had het plakaat "no u turn on the farm" gezien, de boer liep in mijn richting, ik die dacht dat hij me kwam helpen, sloot hij gewoon zijn boerdeij af.
Heb dus achteruit moeten rijden op zo'n 200 m voor ik me kon draaien, achteruit rijden is al ni mijn sterkste punt, de zee langs een kant en een greppel langs de andere kant,  dit op een kronkelende weg en met een Britse wagen, heb er 15-20mins overgedaan...al vloekend!
I don't need therapy, I just need to go to Orkney!