Auteur Topic: Welke boten kun je nemen naar Schotland (of Engeland)  (gelezen 24571 keer)

Lies

• Gast
Welke boten kun je nemen naar Schotland (of Engeland)
« Gepost op: 14 apr 2005, 09:39 »
P&O
(http://www.poferries.com):
Rotterdam - Hull (10 uur)
Zeebrugge - Hull (12,5 uur)
Calais - Dover (75 minuten)

DFDS
(http://www.dfdsseaways.nl/dsw/nl):
Ijmuiden - Newcastle (16 uur)

Superfast Ferries
(http://www.superfast.com/Scotland/Flemish/index.asp):
Zeebrugge - Rosyth (17,5 uur)

Stena Line
(http://www.stenaline.nl):
Hoek van Holland - Harwich (3,5 uur)

Marien

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 22 aug 2005, 09:08 »
Als je met DFDS gaat of een andere lange boot, dan is het verstandig om reisziekte tabletjes mee te nemen. Je kan ze ook aan boord krijgen, maar dan is het vaak al te laat! Je moet deze zeker een half uur voor de reis innemen! Het gebruiken van een diner en ontbijt is vrij duur, dus hou daar rekening mee. Wij namen zelf brood mee en aten dit van tevoren. 's ochtends waren we allemaal wat misselijk en aten toen aan wal pas weer!

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 22 aug 2005, 13:44 »
En maak niet de fout die wij maakten door een slaapstoel te nemen i.p.v. een cabine. Wij zijn met de caravan geweest en de overtocht kostte met cabine 1350 euro door een slaapstoel te nemen kon het voor 930 euro. Maar we hebben geen oog dicht gedaan en dan is 17,5 uur varen erg lang! Vreselijk, een verkeerde bezuiniging!

Marien

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 22 aug 2005, 23:48 »
Wat ik ergens anders al zei, het is vanwege de prijs misschien wel prettiger om met de Discovery vanuit Hoek van Holland te gaan. Doe je halverwege de reis naar Schotland een goedkoop overnachtinkje. Is ons prima bevallen en was dus goedkoper als met DFDS. Zal hier geen prijzen neerzetten, omdat dit altijd weer veranderd!

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 18 sep 2005, 13:43 »
Wij hebben in augustus een enkele reis genomen naar Newcastle (vanaf IJmuiden) ?310 voor auto en een slaaphut aan de buitenkant met raam.
De prijzen wisselen inderdaad nogal eens maar op maandag, dinsdag en woensdag kun je gratis een caravan meenemen wat op andere dagen nogal kostbaar is. Hoe lang die aanbieding geldig blijft is natuurlijk maar de vraag.

Voordeel van een buitenkant-hut is dat je veel minder last hebt van het lawaai en het brommen van de motoren, maar het wiebelt wel wat meer.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 19 sep 2005, 08:37 »
het scheelt ook wanneer je boekt, ik wist in december al welke datum wij gingen en heb toen online geboekt, als je ver vooruit boekt is het ook voordeliger, wij waren in eerste instantie met ons drieen, incl. auto en ontbijt buffet retour plm ?500,00 kwijt, wij hebben ongeveer een maand voor wij weggingen voor 2 personen (zonder auto!) bijgeboekt, en dat was dus ook ruim 500 euro!
Wij hadden trouwens een binnenhut op dek 2, (economy) boven de motoren, sliep heerlijk hoor, wilde wel een buitenhut met raam, maar dacht, je slaapt de hele nacht, dus je ziet toch niets van buiten en was best wel stuk duurder, maar ik had het wel leuk gevonden bij het ontwaken direkt de
kust al te zien.

Marien

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 19 sep 2005, 19:44 »
Wij waren met de Discovery 300,= kwijt! En we vertrokken op een zaterdag! Daarna nog een overnachting van 75 euro. Maakt qua prijs niet zoveel uit, maar vond dit toch prettiger!

Vletter

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 24 sep 2005, 00:41 »
In het hele rijtje lijkt een verbinding te ontbreken, namelijk IJmuiden-Harwich met Nedlines (http://www.nedlines.nl). Voor zover bekend
een bijna dagelijkse verbinding (nachtboot heen, dagboot terug) met scherpe tarieven, met name voor auto/caravan combinaties.
Het is een vrachtferry met passagiersaccommodatie dus zonder veel voorzieningen aan boord, maar wel met nette hutten, een bar en een restuarant. Maaltijden schijnen standaard bij de overtocht inbegrepen te zijn. ?

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #8 Gepost op: 30 nov 2005, 17:13 »
Hoe laat kom je ongeveer aan in Newcastle (9 uur geloof ik toch? ben je dan ook gelijk al van de boot af, als voetpassagier zonder auto? Of moet je eerst een tijd wachten tot je van boord kan?), en hoe is het vervoer naar het centrum (station) per bus?

Merenwen

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 21 dec 2005, 13:48 »
Je komt om 9 uur in Newcastle aan (10 uur onze tijd dus). Wat ik tot nu toe heb meegemaakt is dat we erg snel van boord gingen, en we waren altijd met de auto. Maar in augustus waren we pas rond 10 uur van boord, die kwam door vertraging bij de douane. Ze waren erg streng bezig.

Ik kan je geen advies geven als voetpassagier, want dat heb ik nooit gedaan. Ik geloof wel dat er goede bus-verbindingen van de boot naar het centrum en vice-versa zijn.

Merenwen

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 21 dec 2005, 13:50 »
Trouwens.... vinden jullie ook het eten aan boord van de DFDS naar Newcastle ook niet te eten??

Ik vond het eten echt smerig aan boord, zowel avondeten als ontbijt. En niet alleen dat, het is ook bizar duur allemaal! Na de 2e reis zijn we dat gelijk afgeleerd, nu nemen we altijd eten mee en kopen hoogstens een kopje koffie/thee.

Marien

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 21 dec 2005, 19:31 »
De eerste keer gingen wij ook aan boord eten en dat viel ons ook tegen, ook omdat ons zoontje ineens moest overgeven. Dus na die tijd smeerden wij bolletjes en aten dat voordat we vertrokken op.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 21 dec 2005, 22:01 »
ik heb ook geen ervaring als voetpassagier, maar ik moet wel zeggen, we hadden alleen ontbijtbuffet geboekt en dat was echt heerlijk hoor. en ik vond het absoluut niet duur. Het was erg uitgebreid, met echt alles wat je maar
wilde. maar misschien is het veranderd? ij zijn dit jaar geweest.
De kids willen alleen al voor het buffet weer met dfds!
Smaken verschillen.

Marien

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 22 dec 2005, 08:02 »
Problemen voor snelle ferry Hoek-Harwich
door Coen Springelkamp
 ?
HOEK VAN HOLLAND, donderdag
De supersnelle ferryverbinding Hoek van Holland-Harwich van Stena Line bevindt zich in extreem zwaar weer.
De catamaran HSS Discovery dreigt uit de vaart te worden genomen. Reden: dalende passagiersaantallen, enorme concurrentie van goedkope luchtvaartmaatschappijen en verdubbeling van de brandstofkosten.
De HSS Discovery werd acht jaar geleden in gebruik genomen en vaart dagelijks tussen Hoek van Holland en Harwich. De overtocht duurt 4,5 uur en is daarmee tweemaal zo snel als een normale veerboot.
Stena Line kampt de laatste jaren met een forse daling van het passagiersvervoer door overcapaciteit op de markt. Vervoerde de maatschappij in 2004 nog 800.000 passagiers, dit jaar waren het er 700.000. Volgens directeur Pim de Lange van Stena Line Nederland is er nog geen definitief besluit genomen.

Dit is even een flinke domper voor ons zeg, aangezien we dit al geboekt en betaald hebben. Dit overschaduwt nu even mooi ons vakantieplezier. Ik hoop dat ze snel vertellen over hoe en wat.

Marien

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 22 dec 2005, 12:47 »
Heb inmiddels mail van ze ontvangen, dat we ons geen zorgen hoeven te maken en dat van het uit de vaart halen van de HSS geen sprake is.

LUNSINGC

• Gast
Re: Welke boten kun je nemen naar Schotland (of Engeland)
« Reactie #15 Gepost op: 17 feb 2006, 18:58 »
Kijk goed uit hoe je boekt, bij onze boeking voor deze zomer is het reisbureau veeel goedkoper dan het boeken via internet. Dat geld voor alle drie de afvaarten in Nederland.

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 18 feb 2006, 08:36 »
Kijk goed uit hoe je boekt, bij onze boeking voor deze zomer is het reisbureau veeel goedkoper dan het boeken via internet. Dat geld voor alle drie de afvaarten in Nederland.

Boek je dan alleen de boot of ook een huisje e.d.?

LUNSINGC

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 23 feb 2006, 08:47 »
We boeken alleen de overtocht. Bij een combi boeking Reis + huisje is dat een hele andere zaak.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 23 feb 2006, 18:51 »

en ik maar denken dat via internet boeken veel goedkoper is!
Weet je ook of dit voor zeebrugge geldt?
Wil zo graag eens vanuit belgie naar Edinburgh, schijnt heel spectaculair te zijn

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 23 feb 2006, 19:17 »
Wil zo graag eens vanuit belgie naar Edinburgh, schijnt heel spectaculair te zijn

De aankomst is inderdaad spectaculair, de bootreis is langer.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #20 Gepost op: 23 feb 2006, 20:11 »

Bij welk reisbureau ben je geweest dan? Bij het reisbureau (uniglobe o.i.d.) was het voor ons 50 euro duurder dan via internet. We hebben ook redelijk vroeg geboekt en nemen geen auto mee, misschien dat dat ook nog scheelt?

Nancy

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 24 feb 2006, 11:39 »
en ik maar denken dat via internet boeken veel goedkoper is!
Weet je ook of dit voor zeebrugge geldt?

Dit jaar heb ik ook via internet geboekt, bij een vroegboeking kreeg ik 10% korting. Wij nemen wel een cabine met zeezicht, dus dat is wat duurder. Wij hebben 976 euro betaald, 2 personen heen en terug (weekendtoeslag, vertrek op vrijdag, terug op een zaterdag) + auto, cabine met zeezicht en bij de terugtocht een luxe cabine :icon_biggrin: (tja, er was geen andere beschikbaar dus hebben we ons maar es verwent h?) Bij die luxe cabin hoort wel een ontbijt, voor de rest moet je zelf nog je eten betalen. Maar ik vind het eten aan boord h??l lekker!
Ik denk wel dat we vorig jaar meer betaald hebben in het reisbureau, en we hadden niet eens een luxe cabine en ook geen korting.
Maar met deze overtocht ben je vlak bij de hoofdstad, midden in Schotland of toch bijna dus hoef je niet zo ver te rijden.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 24 feb 2006, 21:08 »
Hier zijn de prijzen van zeebrugge naar Edinburgh.
Ik weet niet, of het net zoals bij DFDS afhankelijk is van wanneer je boekt!
Daar is het een stuk goedkoper als je maanden eerder boekt!

Vertrekhaven Zeebrugge
Reisduur 17 uur en 30 minuten
Dienstregeling 1x per dag
Vaarschema Route Vertrek? Aankomst?
? Zeebrugge-Rosyth? 18.00 uur? 10.30 uur?
? Rosyth-Zeebrugge? 17.00 uur? 11.30 uur?
Hutaccommodatie Binnenhut met douche en toilet
2, 3 of 4 bedden (2 bedden boven elkaar)? badkamer met douche en toilet ? zonder raam ? airconditioning ? telefoon
? stereomuziek.

Buitenhut met douche en toilet
2, 3 of 4 bedden (2 bedden boven elkaar) ? badkamer met douche en toilet ? met raam ? airconditioning ? telefoon
? stereomuziek.

Luxehut
met 2-persoonsbed of twee 1-persoonsbedden badkamer met douche en toilet ? met raam ? haardroger ? airconditioning
? telefoon ? tv ? stereomuziek ? inclusief ontbijt.

Bijzonderheden U kunt vooraf een voordelig maaltijdpakket bijboeken voor slechts ? 33,50 per persoon per enkele reis (1x ontbijtbuffet en 1x dinerbuffet).

Prijs 2006 per retour in ? 01/01-23/03
31/10-31/12? 24/03-21/06
28/08-30/10? 22/06-27/08
? dagelijks zo-do vr-za zo-do vr-za
VOERTUIGEN
auto/camper/minibus < 2 m hoog 165? 202? 202? 239? 239?
auto/camper/minibus > 2 m hoog 239? 293? 293? 347? 347?
motor? ? 79? ? 97? ? 97? 109? 109?
caravan/aanhanger? 256? 313 313 370 370
HUTACCOMMODATIE (hutprijzen per persoon)?
4-persoons binnenhut 159 182 218 217 250
3-persoons binnenhut 174 201 240 239 274
2-persoons binnenhut 211 249 302 301 341
4-persoons buitenhut? 190 218 262 261 299
3-persoons buitenhut? 213 244 294 293 335
2-persoons buitenhut * 256 296 352 354 404
2-persoons buitenhut ** 233 271 309 316 357
* bedden boven elkaar
** bedden naast elkaar

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #23 Gepost op: 24 feb 2006, 21:09 »
deze link mist nog, daar staat het beter op:

http://www.cottagecentre.com/main.php?sNewPage=Superfast_Ferries

FJR Freak

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 25 feb 2006, 09:15 »
Mijn advies is om eerst de (gratis) reisbrochures van diverse ferry maatschappijen on-line te bestellen of deze bij een reisburo te gaan halen, en met de reisbrochures in de hand de prijs van een on-line reservering vergelijken met de prijs welke vermeld staan in de brochures, reisburo's hanteren in de regel ook gewoon de brochureprijs, houd ook goed acties in de gaten zoals nu o.a. bij de ANWB met P&O, zie dit forum bericht. Nadeel is wel als je vroeg wilt boeken, omdat je b.v. 100% zeker wilt zijn van een bepaalde hut accomodatie en/of de overtocht, dat de meeste reisbrochures pas eind december of half januari uitkomen, maar vroegboek acties/kortingen lopen vaak tot eind februari of maart.

Een accommodatie kan je beter zoveel mogelijk direct bij de verhuurder zelf reserveren, in ons geval leverde dit een voordeel van 137,- Euro op.
Direct bij de verhuurder 486.00 EURO all-in (540 Euro - 10%)
Bij Buro Britain 623 EURO excl. reserveringskosten enz..
Dus al reken je de 10% vroegboek korting er niet bij dan nog ben je  min. 83,- Euro goedkoper uit, en daarmee kan je heerlijk een keer uit eten gaan.

Voor de retour overtocht betaalden wij dit jaar bij DFDS via internet 541.70 Euro, reis geboekt op 08.11.05
Voor een motorfiets is een retourje wel 74 Euro goedkoper in vergelijk met een luxe auto.

Onze boeking per overtocht:
2 VOLWASSENEN  2-P BINNENHUT D/T BENEDENBEDDEN
2 PLAATS(EN) SEVEN SEAS 1E ZITTING / NIET ROKEN
1 MOTORFIETS                 
2 ONTBIJTBUFFET                         
2 DINERBUFFET INCL. 1 FRIS/BIER/WIJN