Auteur Topic: Schotland in 10 dagen  (gelezen 10521 keer)

JanouD

• Gast
Schotland in 10 dagen
« Gepost op: 20 feb 2008, 11:02 »
Deze zomer ga ik waarschijnlijk eindelijk naar Schotland. Helaas kunnen we maar 10 dagen gaan (inclusief reis er naar toe en terug). Het liefste wil ik alles zien, maar dat gaat niet lukken ben ik bang.
Heeft iemand ervaring met een Schotland-trip van 10 dagen? Wat raden jullie aan om echt te gaan zien/doen?
Ik had het idee om van Amsterdam naar Edinburgh te vliegen (EasyJet, ongeveer 140 pp) en daar 2 dagen te verblijven en vandaar uit met het openbaar vervoer rond te reizen (we hebben geen rijbewijs). Ik wil vooral van de natuur genieten, en van leuke Schotse plaatsjes, wandeltochten en ik hou van kastelen :)
Waarschijnlijk zal het niet mijn laatste Schotland-trip zijn.....

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
Re: Schotland in 10 dagen
« Reactie #1 Gepost op: 20 feb 2008, 14:57 »
Ok, 10 dagen, waarvan je de eerste en laatste al kwijt bent aan de vliegreis (ik meen dat Easyjet niet de meest gunstigste tjjden heeft).
2 dagen in Edinburgh het je echt wel nodig, misschien wel 3 als je Edinburgh Castle (jammer genoeg staat de hele zomer de tribune bij het kasteel) en Holyrood Palace wilt bekijken. O ja, in augustus is het extra druk in Edinburgh vanwege het Festival. Blijven er dus nog 5-6 dagen over.
Reizen met openbaar vervoer kan je ook veel tijd kosten, zeker als een bepaalde lijn maar een paar keer per dag gaat.
Ik zou dan bv richting de Trossachs gaan en daar 1 of 2 centrale punten als verblijf kiezen (bv Callander, Killin of Fort William) . En van daaruit kun je dan diverse dagtrips maken.
Als je elke dag een ander overnachtingsadres hebt, dan ben je voornamelijk aan het reizen (en de reis aan het plannen). Je ziet dan wel veel van het land, maar toch ook weer weinig. Zeker als je van de natuur wilt genieten mag je er per wandeling zo een uur of 4 voor uit trekken.

O ja, vanaf Edinburgh Airport gaat een snelbus rechtstreeks naar het centrum. Rijd elke 10-15 minuten en kost 3 pond pp enkele reis/ 5 pond open return.

JanouD

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 20 feb 2008, 15:19 »
Het is inderdaad een goed idee om op een paar plaatsen te focussen. Edinburgh en een andere plaats. Je hebt al snel de neiging om zoveel mogelijk te zien, maar dat is eigenlijk ook zonde. We kunnen altijd nog een keer (of een paar keer) terug gaan! Jammer dat we maar 10 dagen hebben...

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #3 Gepost op: 21 feb 2008, 18:11 »
Kies zeker zonder auto plekken uit die makkelijk (snel) met het OV bereikbaar zijn. Voor bijv. een tripje naar de eilanden aan de westkust ben je anders gemakkelijk een dag kwijt met reizen, dat kan zonde zijn als je maar weinig tijd hebt. http://www.planajourney.com/ is een handige site als je wilt checken hoe je ergens het beste/snelste komt bijvoorbeeld, met keuze uit verschillende OV-opties.

JanouD

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 22 feb 2008, 10:44 »
Ik denk dat ik eerst een paar dagen in Edinburgh blijf en daarna naar de Highlands. De rest komt nog wel een keer ;) Nu nog even bekijken wat ik precies wil zien en nog heel lang wachten... Dank je!