Auteur Topic: Leuke dingen in Oban en Ullapool?  (gelezen 22407 keer)

Offline Ina

• Schotland fan
Re: Leuke dingen in Oban en Ullapool?
« Reactie #25 Gepost op: 05 mrt 2006, 13:07 »
Ja dat is een mooie route, je hebt nog een klein stukje bij Ballacullish om Loch Leven heen en een uitstapje naar Plockton overgeslagen, maar dat kun je natuurlijk ook op de terugweg doen en dan b.v. Applecross overslaan.
Ik denk dat het wel te doen is in 1 dag maar dat wordt wel een lange dag

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #26 Gepost op: 05 mrt 2006, 13:25 »
Ja dat is een mooie route, je hebt nog een klein stukje bij Ballacullish om Loch Leven heen en een uitstapje naar Plockton overgeslagen, maar dat kun je natuurlijk ook op de terugweg doen en dan b.v. Applecross overslaan.
Ik denk dat het wel te doen is in 1 dag maar dat wordt wel een lange dag

We hebben (helaas?) geen terugweg via het vasteland, omdat we vanaf het eiland Barra weer terugvaren naar Oban. Als dit echt een te lange route is ('s ochtends moeten we eerst de huurauto ophalen, dus pas vanaf half 10 kunnen we aan de tocht beginnen), moeten we gewoon een snellere route nemen en deze voor een andere keer bewaren. Ik denk dat dit wel de drukste dag zal worden van onze vakantie, dus op zich is 1 zo'n dag misschien wel te doen?

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 05 mrt 2006, 14:02 »
Oban - Plockton: iets minder dan 4 uur
Plockton via Applecross naar Ullapool: ruim 4 uur maar zeker de moeite waard! Misschien kan het ondertussen al sneller want vorig jaar was men bezig enkele single track roads op de route te verbreden (helaas...)

Ik ben uitgegaan van de keren dat wij het gereden hebben, inclusief fotostops maar zonder bezoeken aan bv. Eilean Donan of langere stops.
Je zit lang in de auto maar wij genieten altijd zo van het landschap dat het totaal niet verveelt en voor je het weet ben je alweer op je bestemming.

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #28 Gepost op: 05 mrt 2006, 14:19 »
Ja zeker doen, en het scheelt dat het lekker lang licht is.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #29 Gepost op: 05 mrt 2006, 14:51 »
ik weet niet hoe lang het rijden is van oban naar Fort William, maar wij reden vanaf Fort William naar Mellon Udriggle, dat is weer een uurtje dichterbij dan Ullapool in de stromende regen, dus geen stops onderweg, behalve bij Elan Donan in plm. 6 uur! en niet via apple cross, konden toch niets zien met die regen, maar wel langs de five sisters, ook niet gezien.
Was een lange dag hoor, en wij vertrokken pas om een uur of 11 uit Fort William, eerst nog koffie gedronken met de buren.
Dus als het alsnog lukt, dan weet je het, reken maar 2 uur erbij voor die andere 2 afstanden.

Offline lucsa

• Schotland fan
« Reactie #30 Gepost op: 05 mrt 2006, 18:08 »
Even de route bekeken met autoroute.
Kom aan 430km en een rijtijd van ruim 5 uren.
Met een aantal stops kom je waarschijnlijk aan 8 uren.
Tot ergens onderweg
Groetjes
Sabien & Luc

[img]http://lu

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #31 Gepost op: 05 mrt 2006, 22:07 »
Ik vind het erg moeilijk om de afstanden te schatten in Schotland, wij reden voor bijv.  onze boodschappen naar Gairloch (25 km van ons vandaan)in ruim 3 kwartier! en we reden gewoon met het verkeer mee hoor.
En de 80 km naar Inverness wat een redelijke weg is deden we ook in een DIK uur, dus ik reken altijd maar anderhalf keer de tijd, valt het wel mee, want volgens mij houden die routeplanners niet echt rekening met het rijden in Schotland, of wel?

FJR Freak

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 06 mrt 2006, 07:43 »
Wilma
De tijd en de afstand die Luc opgeeft klopt, het punt is dat een routeplanner op een pc de standaard of door je zelf ingevoerde rijsnelheden op verschillende soorten wegen gebruikt om een tijdsberekening te doen, met andere woorden als je in een routeplanner aangegeven heb dat je op de snelweg 120km rijd en je maakt een route van 120km van A naar B over alleen de snelweg dan berekend hij de tijdsduur van deze route dus met de opgegeven rijsnelheid, in dit geval dus 1 uur, alleen in de praktijk werkt dit zo natuurlijk niet, je moet de opgegeven reistijd dan ook meer zien als een indicatie, je moet deze indicatietijd nog aanvullen met een eigen inschatting van b.v. het type wegen, verwachte drukte, rusttijden etc. etc.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #33 Gepost op: 06 mrt 2006, 09:31 »
Wilma
De tijd en de afstand die Luc opgeeft klopt, het punt is dat een routeplanner op een pc de standaard of door je zelf ingevoerde rijsnelheden op verschillende soorten wegen gebruikt om een tijdsberekening te doen, met andere woorden als je in een routeplanner aangegeven heb dat je op de snelweg 120km rijd en je maakt een route van 120km van A naar B over alleen de snelweg dan berekend hij de tijdsduur van deze route dus met de opgegeven rijsnelheid, in dit geval dus 1 uur, alleen in de praktijk werkt dit zo natuurlijk niet, je moet de opgegeven reistijd dan ook meer zien als een indicatie, je moet deze indicatietijd nog aanvullen met een eigen inschatting van b.v. het type wegen, verwachte drukte, rusttijden etc. etc.

Dan moet ik maar precies gaan uitzoeken hoelang we rijden naar Arbrossan vanaf Dailly, we nemen de eerste boot om 07.00 uur. En volgens mij zitten er ook nog stukjes snelweg tussen als ik de kaart bekijk, ik kijk dan via de anwb routeplanner, wij hebben (nog) geen gps o.i.d, dan moet ik het in plm een uur kunnen rijden!

De snelste route van Dailly (Groot-Brittanni?) naar Ardrossan (Groot-Brittanni?) over 59,2 km in ongeveer 55 minuten

Maar ik hoorde Teije geloof ik al vertellen dat je er anderhalf uur voor uit moet trekken.
Geldt dit ook als je 's morgens om een uur of half 6 vertrek?

FJR Freak

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 06 mrt 2006, 13:43 »
Van Dailly naar Arbrossan is het 61.5km. de eerste 12Km. gaat over de B7023 tot aan Maybole, hierna gaat het tot Arbrossan over de A77/A78, wat voor soort weg de A77/A78 is weet ik niet, ik vermoed gewoon een tweebaans weg waarop je maximaal 60 mijl /  96 km. p/u mag rijden. Nu lijkt het mij dat s'morgens vroeg er nog geen problemen zijn m.b.t. files en dergelijke, maar ik denk toch ook als je safe wilt spelen, je toch op 1 1/2 uur moet rekenen tot aan de ferry, je hoeft b.v. maar een lekke band te rijden en je mis zo de eerste afvaart.