Auteur Topic: Leuke dingen in Oban en Ullapool?  (gelezen 22410 keer)

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
Leuke dingen in Oban en Ullapool?
« Gepost op: 16 feb 2006, 20:38 »
Het duurt nog zo'n tijd, maar ik heb al helemaal zin in Juni!

In Glasgow weet ik genoeg leuke dingen, en over de Outer Hebrides heb ik al veel gelezen over wat ik wil gaan zien en doen (een kerkdienst in Gaelic, o.a., als ik de kerk in kom :laughing5:), maar er blijven nog 2 plaatsen over waarvan ik het nog niet weet.. Aangezien het best bekende plaatsen zijn, en een (of meerdere) van jullie er vast al eens geweest zijn, wat zijn jullie must-see's in Oban en Ullapool?

Oban: waarschijnlijk komen we laat in de middag hier aan, met de trein vanuit Glasgow. De dag erna vertrekken we alweer, maar twee weken later komen we weer in Oban uit, ook 's middags, dan met de boot vanaf Barra. Weer voor 1 nachtje, dus erg veel tijd in en rond Oban hebben we niet...

Ullapool: vanuit Oban gaan we met een huurauto richting Ullapool, dus leuke dingen onderweg (mooie watervallen, dorpjes, bezienswaardigheden etc.?) of iets in de buurt van Ullapool. Hier blijven we 1 nacht, en de ochtend erna met de eerste boot richting Lewis, dus ook niet zo erg veel tijd om de omgeving of de stad/dorp (?) te verkennen.

gerdamartijn

• Gast
Re: Leuke dingen in Oban en Ullapool?
« Reactie #1 Gepost op: 16 feb 2006, 20:56 »
Sas,heb deze pagina voor je Undiscovered Schotland(goeie site) klik West central Index dan zie je op de kaart linksonder Oban area,klik en whoops de metropool Oban(met omgeving)verschijnt.
Zelf weet ik er niets van? :laughing8:.Succes

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 16 feb 2006, 22:41 »
Oban zou en moest ik zien want ik had er al jaren op de webcam naar gekeken, aardig havenstadje, de boten varen af en aan wat wel een gezellige sfeer geeft, veel winkeltjes, veel mensen, eerlijk gezegd viel het mij een beetje tegen, maar we hebben er alleen maar een paar uurtjes rondgelopen en het was er erg warm en geen bijzondere dingen (zijn die er wel??) gezien.
Aan de haven zit een restaurant met een schotse band en schotse dansen.
Ullapool weet ik ook niets van daar gaan wij dit jaar ook heen. :hello2:

Onderweg van Oban naar Ullapool kom je langs Fort William, samen met Pittlochry en Oban is dat echt het meest toeristische stadje in Schotland, met veel winkeltjes. Wat mij is opgevallen in Fort William , we zijn er 2x geweest, is dat er zoveel bejaarden rondlopen :sad4:.

Je komt in ieder geval langs de Ben Nevis, vanaf de doorgaande weg kun je met de kabelbaan naar boven en verder hangt? het er vanaf welke route jullie gaan rijden.

Als je richting Skye gaat en dan naar boven kom je hele mooie dingen tegen, the Vife Sisters, Eilan Donan, met een klein omweggetje Applecross, tropische tuinen in Loch Ewe en nog veel meer!
Laat maar even weten welke route je neemt dan pak ik de kaart erbij om alles terug te zoeken wat wij de moeite waard vonden.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 17 feb 2006, 08:17 »
Wij zijn in Ullapool geweest, daar deden wij onze boodschappen (uur rijden vanaf ons huisje in Mellon Udriglle!), klein, maar wel gezellig, het is treffen met het weer, met regen vonden wij het niet zo, maar in de zon, geweldig, we hebben daar een boottrip gedaan, en zowaar aardig wat wildlife gespot, leuk om een keer te doen. Ullapool zelf gezellig, we hebben heerlijk gegeten in een van de kleine pubs achter de winkelstraat, veel toeristische winkeltjes, vergeleken met de rest van al die dorpjes dan, want het is echt een heel klein dorpje hoor,
Onderweg kwamen we langs een spectaculaire waterval, op de kruizing naar inverness en ullapool, maar helaas was die toen afgesloten wegens onderhoud, maar moet heel mooi zijn.
Ik zou zelf weer kiezen voor de weg via elan donan, want die is echt prachtig hoor en wij zijn helaas met regenachtig weer langs de five sisters gereden, dus niet veel gezien, maar plocton/applecross moet ook heel mooi en stijl zijn.
het is zo maar juni! :sunny:nog eventjes wachten. heerlijk

Nancy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 17 feb 2006, 10:58 »
Als je van tuinen houdt, er is een pracht van een tropische tuin in Poolewe, Inverewe Garden. Een eindje verder rijden langs de kust (A832) Zeker niet te missen!

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #5 Gepost op: 17 feb 2006, 11:15 »
Als Whisky liefhebber, moest ik zou ik naar Oban voor de Distillery. Nou dat viel behoorlijk tegen. Het Visitor Center is een klein steriel winkeltje en de distillery zelf lag erg ingebouwd. Ik heb veel leukere distilleries bezocht, oa Glengoyne, Glenturret, Glen Farclas, Dalwhinnie,  en Glen Fiddich.
Oban zelf is inderdaad een toeristisch stadje, voornamelijk voor de "grijze golf" en een tussenstop voor de Ferry passagiers. In Ullapool zijn we ooit ook eens geweest, maar heeft niet veel indruk op mij gemaakt. Ik herinner me slechts de haven en de in pasteltinten (??) geverfde gebouwen.
Eilean Donan Castle is inderdaad mooi, maar ook erg toeristisch (lig pal aan de weg). Maar onderweg zijn overal mooie plekjes te vinden. Vooral een kwestie van durven en een alternatieve, weg-van-de-snelweg route kiezen.

Lies

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 17 feb 2006, 12:24 »
Als je van tuinen houdt, er is een pracht van een tropische tuin in Poolewe, Inverewe Garden. Een eindje verder rijden langs de kust (A832) Zeker niet te missen!
Klopt inderdaad de moeite we zijn er 2 x geweest maar hebben nog niet alles gezien

http://www.teije.nl/2004/sch/2103_ne.htm

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 17 feb 2006, 15:10 »
Tjee ik word hier helemaal enthousiast van en we gaan pas in augustus :sad1:

Vlak boven Oban heb je Dunstaffnage Castle, als je veel tijd hebt wel mooi maar niet spectaculair.
Dan over de brug (onder de brug heb je een keerpunt in de getijdenstroom) heb je bij Ledaig een opvangcentrum voor zeedieren, vooral de otters zijn erg leuk.
Aan de A828 heb je nog een aantal kastelen en een ruine pal aan de weg, hebben wij gemist, waren er al voorbij voordat we het wisten.
Dan kom je bij Ballacullish het is dan de moeite waard om eerst een stukje naar rechts te rijden en een glimp op te vangen van de Glencoe en dan rond Loch Leven te rijden via Kinlochleven, is aan beide kanten schitterend.
Tot aan Fort William krijg je dan een vrij saai stukje en F.William kun je het beste overlaten aan de senioren(zie foto eerdere reactie).
F.William net uit krijg je de kabelbaan waarmee je de Ben Nevis een stukje op kunt.
Dan weer een vrij saai stukje tot aan Invergarry, daar ga je over op de A87 want als je rechtdoor gaat rijd je het hele stuk langs Loch ness en daar is niet veel aan.
Op de A87, en vanaf hier wordt het echt mooi!, heb je aan het eind van Loch Garry een uitzichtplek met een inderdaad geweldig uitzicht.
Dan langs de Five Sisters en bij Dornie heb je dan Eilean Donan, massa's bussen maar als je iets doorrijdt krijg je net voor de brug een weggetje naar rechts wat stijl omhoog loopt en waar je Eilean Doonan vanaf boven kunt bekijken, daar komt geen mens!

Dan neem je de A890 naar boven (mooi) tot aan New Kelso daar neem je linksaf de A896 via Loch Caron en dan vlak na Kishorn krijg? je de beroemde pas naar Applecross, je kunt dezelfde weg terug nemen maar bovenover is ook mooi en dan kom je bij Shieldaig weer op de doorgaande weg.

Dan rijd je via Glenn Torridon (mooi) (veel single track hier) naar Kinlochewe en langs Loch Maree(mooi). Waar de weg van het Loch afbuigt heb je de Victoria Falls, hoe spectaculair die zijn hangt af van hoeveel regen er is gevallen.
Via Gairloch, wat wel een leuk plaatsje is, (links van Gairloch heb je mooie zandstranden :sunny:)
, kom je dan in Poolewe bij de tropische tuinen.

Wij zijn daar nog een klein stukje doorgereden en je hebt hele mooie uitzichten over Loch Ewe, maar verder weet ik het niet want we zijn dat jaar niet verder gekomen.
Dus hoop ik na je vakantie van jou te horen hoe het verderop is!

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 17 feb 2006, 15:47 »
Wij gaan ook in augustus, maar ik kan niet nalaten om de kaart er even bij te pakken. Het vervolg van de reis:

Na Loch Ewe kom je langs Gruinard Bay en Little Loch Broom, ook een erg mooi gebied. Wel is de NATO er actief en scheert er misschien een straaljager vlak over je auto heen. Er zijn geruchten dat in de koude oorlog hier werd ge?xperimenteerd met chemische wapens.
Bij de kruising met de A835 die naar Ullapool gaat kun je nog even naar de Corrieshalloch Gorge en de Falls of Measach, een 54 meter hoge waterval en het rivierdalletje is een indrukwekkende kloof. Er is een hangbrug over de kloof en die wiebelt..., een belevenis om er over heen te lopen. Niet meer dan 5 mensen tegelijk, zo staat op het bordje voor de brug! Was er laatst niet iemand die zei dat de brug gerenoveerd werd en tijdelijk gesloten was?
En dan nog een kort stukje en je bent in Ullapool, inderdaad leuk als het mooi weer is maar niet super-interessant.

Waar jullie niet komen, maar wat ook prachtig is om te rijden, is het noordelijker gelegen Assynt-Coigach schiereiland, heel woest.

Een stuk eerder in de route, wanneer je van Eilean Donan naar het noorden gaat, niet vergeten even naar Plockton te rijden, zeker als het mooi weer is. En dan een paar tropische plaatjes schieten met veel palmbomen, hopelijk een blauwe lucht en een prachtige baai!
Een groot gedeelte van deze reis met foto's (Portree - Beauly) staat op http://www.teije.nl/2002/sch/0504_ne.htm.

Waarschijnlijk hebben jullie hier geen tijd voor, maar een nog mooiere omweg neem je als je bij Shiel Bridge de binnenweg door het Glenelg schiereiland neemt naar Glenelg. Vandaar het minipontje naar Kylerhea (op Skye) en dan over de steile bergen naar de A87 die je over de brug van Skye weer terugbrengt naar het vaste land. Mis je Eilean Donan wel. Het wordt weer moeilijk kiezen dit jaar!

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #9 Gepost op: 17 feb 2006, 17:10 »
Heel erg bedankt voor jullie reacties!! Ik heb er alleen nog maar meer zin in gekregen!

Fort William slaan we maar over, dat komt wel als we zelf oud zijn (zal Aarjen dan ook in zo'n hip trainingspak rondlopen? :icon_biggrin:)
Tuinliefhebbers zijn we ook niet echt, en distilleries hebben we er al een paar van gezien (Bowmore en Ardbeg op Islay en de Arran distillery op Arran).

De andere tips zijn wel tof, ik denk dat we de hele dag gaan rijden (en stoppen ;) en 's avonds dan maar in Ullapool aankomen! 's Ochtends hebben we tot 10 uur voordat de boot gaat, dus nog een uurtje om Ullapool door te slenteren.

Stranden, hmmm, we gaan een echte strandvakantie houden deze zomer :sunny: (en natuurlijk een bezoekje aan Cockleshell beach, het enige strand in Europa dat als landingsbaan wordt gebruikt voor lijnvluchten, op het immens grote eiland Barra)

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 17 feb 2006, 17:51 »

Waarschijnlijk hebben jullie hier geen tijd voor, maar een nog mooiere omweg neem je als je bij Shiel Bridge de binnenweg door het Glenelg schiereiland neemt naar Glenelg. Vandaar het minipontje naar Kylerhea (op Skye) en dan over de steile bergen naar de A87 die je over de brug van Skye weer terugbrengt naar het vaste land. Mis je Eilean Donan wel. Het wordt weer moeilijk kiezen dit jaar!

Ja was ik even vergeten, zo zie je een van de mooiste stukjes van Skye!

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #11 Gepost op: 17 feb 2006, 18:10 »
mmm, ik denk dat we Skye maar een volgende vakantie meenemen. Anders wordt het wel een hele drukke dag zeker? En we zien al genoeg 'eiland' deze vakantie :laughing7:

Waarom heeft Schotland toch zoveel (leuke) eilanden? :confused2:

Offline lucsa

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 17 feb 2006, 19:45 »
Via een reeks foto's kan je op volgende site een aantal wegen in de omgeving van Ullapool bekijken.
http://www.remote.org/frederik/roadhog/scotland/index.html
Tot ergens onderweg
Groetjes
Sabien & Luc

[img]http://lu

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 17 feb 2006, 20:14 »

Waarom heeft Schotland toch zoveel (leuke) eilanden? :confused2:

Om er ieder jaar 1 of 2 te kunnen doen?

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #14 Gepost op: 17 feb 2006, 22:08 »
Dan langs de Five Sisters en bij Dornie heb je dan Eilean Donan, massa's bussen maar als je iets doorrijdt krijg je net voor de brug een weggetje naar rechts wat stijl omhoog loopt en waar je Eilean Doonan vanaf boven kunt bekijken, daar komt geen mens!

Echt wel, dat weggetje zijn wij ook omhoog gereden! Hebben we nog een goed gesprek met een schaap gehad  ::)

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 17 feb 2006, 22:12 »
Echt wel, dat weggetje zijn wij ook omhoog gereden! Hebben we nog een goed gesprek met een schaap gehad ::)

Ok dan , je ziet er alleen af en toe een verdwaalde Nederlander in gesprek met een schaap ???, geen bussen met Jappanners en Italianen.

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #16 Gepost op: 17 feb 2006, 22:39 »
Tja, soms moet je eerst toestemming vragen voor je een foto mag maken.... :laughing7:

Eilean Donan castle ligt net buiten beeld, rechts achter het schaap.

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 18 feb 2006, 08:39 »
Ik herken het! Heb daar ook gestaan! (zonder schapen).

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 18 feb 2006, 08:55 »

Na Loch Ewe kom je langs Gruinard Bay en Little Loch Broom, ook een erg mooi gebied. Wel is de NATO er actief en scheert er misschien een straaljager vlak over je auto heen. Er zijn geruchten dat in de koude oorlog hier werd ge?xperimenteerd met chemische wapens.
Bij de kruising met de A835 die naar Ullapool gaat kun je nog even naar de Corrieshalloch Gorge en de Falls of Measach, een 54 meter hoge waterval en het rivierdalletje is een indrukwekkende kloof. Er is een hangbrug over de kloof en die wiebelt..., een belevenis om er over heen te lopen. Niet meer dan 5 mensen tegelijk, zo staat op het bordje voor de brug! Was er laatst niet iemand die zei dat de brug gerenoveerd werd en tijdelijk gesloten was?

In die tijd dat wij er waren, geen straaljager gezien, gelukkig, als ik dat had geweten :icon_scratch:

Maar de falls of Measach waren inderdaad afgesloten, en dat zou nog een tijdje duren :sad1:

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 18 feb 2006, 09:17 »

Een stuk eerder in de route, wanneer je van Eilean Donan naar het noorden gaat, niet vergeten even naar Plockton te rijden, zeker als het mooi weer is. En dan een paar tropische plaatjes schieten met veel palmbomen, hopelijk een blauwe lucht en een prachtige baai!
? Hebben we ook allemaal zo'n foto??

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #20 Gepost op: 19 feb 2006, 12:35 »
Hebben wel zoiets, maar dan van het zuiden van Engeland en dat telt niet mee.  :nono:

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 19 feb 2006, 12:46 »
Wij wel:

en wat ik ook wel een mooie vind in Plockton (maar helaas zonder palmbomen):

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #22 Gepost op: 19 feb 2006, 12:58 »
na Juni hebben we vast ook zo'n foto! Staan er (maar) 2 palmbomen?? :wink

Wij hebben alleen deze palmbomen, tot nu toe:

(in Whiting Bay op Arran)

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #23 Gepost op: 19 feb 2006, 14:01 »
Nee er staan meerdere, en iedereen die nog nooit in Schotland is geweest en die denkt dat het er altijd koud is en regent laten we altijd deze foto's zien :icon_sunny:, succes verzekerd!

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #24 Gepost op: 05 mrt 2006, 12:07 »
Dus als ik het goed begrijp, is ongeveer deze route het mooist?

Hoe lang is dit ongeveer rijden? Geen idee hoe de afstanden zijn per auto, hoe ik die moet inschatten..