Auteur Topic: Het Schotse weer in mei?  (gelezen 13184 keer)

jokevdn

• Gast
Het Schotse weer in mei?
« Gepost op: 28 jan 2008, 18:42 »
Mijn vriend en ik willen in mei twee weken met de tent door Schotland trekken, maar we zitten wel nog met twijfels rond het weer. Heeft er iemand ervaring met Schotland in mei? Waar kunnen we ons zoal aan verwachten? Zou je het aanraden in mei met de tent rond te trekken? Alle info en tips zijn meer dan welkom!

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
Re: Het Schotse weer in mei?
« Reactie #1 Gepost op: 28 jan 2008, 19:31 »
Wij zijn in 2005 in mei geweest en gaan dit jaar weer eind april/begin mei. Toen hadden we goed weer, hoewel de temperaturen nog niet zo hoog zijn. Vooral 's nachts kan het nog sterk afkoelen, zeker bij helder weer. We hebben 1 winters bui met hagel en natte sneeuw gehad.
Wij zijn geen kampeerders, dus daar kan ik niks over zeggen.  Wij boeken altijd cottages. Maar in een tentje bij nachttemperaturen lager dan 10 graden, lijkt me niet aanlokkelijk.

Offline Grasshopster

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 28 jan 2008, 19:58 »
Heb vorig jaar in mei gekampeerd. Zolang je overdag bezig bent is het prima te doen, maar 's avonds voor de tent zitten was er niet bij. Kies een camping met een pub om naar toe te vluchten of ga extra vroeg naar bed.  ;)

Ellen

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 28 jan 2008, 22:17 »
Heb vorig jaar in mei gekampeerd. Zolang je overdag bezig bent is het prima te doen, maar 's avonds voor de tent zitten was er niet bij. Kies een camping met een pub om naar toe te vluchten of ga extra vroeg naar bed.  ;)

Ellen

Wij hebben in juli/augustus ook genoeg avonden gehad dat voor de tent zitten er niet bij was! soms vanwege de temperatuur en anders wel om de midges  :aye

Neem vooral een hele warme slaapzak mee!!

Scotland-lovers

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 28 jan 2008, 22:19 »
Wij zijn al eens om ongeveer 20:00 in de slaapzakken gegaan omdat het 's avonds niet meer te harden was in de tent te zitten op kapstoelen. Je hebt al snel koude voeten, het lijkt wel of het dan vriest. De thermometer gaf als minimum in die nachten 6 graden celcius aan, maar dat is voor een vakantievierder geen pretje.

Omdat we toch wat comfortabeler wilden overnachten, hebben we afscheid van de tent genomen en overgestapt op een VW-camperbusje T4.

- Lekker uit de wind
- gaskachel aan boord
- van de koude grond
- matrasje ipv hobbelige grond
- alles op z'n plek/pakbaar en niet alles over elkaar, achterin

Natuurlijk hebben we ook prachtige momenten beleefd met de tent, maar als je wat ouder (!) wordt, heb je steeds meer moeite met het elke dag oppakken van de hele zooi en een dagrit verder weer uitladen en opzetten. En dat eventueel ook nog in de regen. De energie die we nu besparen steken we liever in bergwandelen etc.

Offline McLeo

• Schotland Moderader
  • visiting Scotland since 1978, FOL 93701
« Reactie #5 Gepost op: 29 jan 2008, 17:49 »
Binnenkort wordt het echt tijd om een subafdeling van de VW-busclub op te richten..
De VW-busclub-schotlandforumleden.  :aye :aye
Sticker verplicht en allemaal aan de verkeerde kant van de camping gaan staan, lekker dwars.  :hello2:
Wij reden rond in 4 VW campers nu een mooie dubbelcabine met soms een caravan erachter.

Scotland-lovers

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 29 jan 2008, 19:34 »
Sticker verplicht en allemaal aan de verkeerde kant van de camping gaan staan, lekker dwars.  :hello2:

Camping? met de bus? Nee, wildkamperen (of eigenlijk wildovernachten).

Maar we hadden het over het weer: als het in juli/augustus zo verrekte koud kan zijn 's avonds, zal het in mei echt niet leuk zijn om met de tent op stap te gaan. Kijk maar eens in de zomermaanden hoeveel schoorstenen er op de cottages roken op een avond. En geef toe: ze zijn daar toch wel wat gewend.

Offline McLeo

• Schotland Moderader
  • visiting Scotland since 1978, FOL 93701
« Reactie #7 Gepost op: 29 jan 2008, 21:51 »
Klopt dat wildkamperen in een tentje is inderdaad het mooiste wat er is.
Maar ja je wordt wat ouder he??
Het busje is een mooie middenweg tussen een tentje wildkamperen en caravan groot en wit op een luxe camping.
Met je busje gaan staan op een mooi eenzaam strand is ook geweldig en ik had een paar jaar geleden erg te doen met de tentkampeerders op Barra toen er 's nachts een storm over het eiland trok met medeneming van een deel van hun tent en spullen.
Dat slechte weer en de plaatsen waar dat het mooist tot z'n recht komt maakt een busje goud waard
Leo
Wij reden rond in 4 VW campers nu een mooie dubbelcabine met soms een caravan erachter.

liesbeth

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 02 feb 2008, 23:30 »
Kom ik weer met mijn Zibro-Kamin propaganda! Dit kacheltje produceert een heerlijke warmte. Als je een busje hebt, of een redelijke bagageruimte, neem je hem mee en plaats 'm in je tent, en desnoods erbuiten. Zo creeer je een aangename temperatuur in je tent. Als je een plaats met electriciteit hebt, kun je natuurlijk ook een simpel electrisch kacheltje neerzetten. Er is niets erger dan in de kou zitten te kleumen in je tent!
Het mooiste is natuurlijk een camping waar je voor je tent je eigen kampvuurtje kunt maken, maar op die aangeharkte Engels/Schotse campings is dat natuurlijk niet mogelijk. Of kennen jullie campings waar dat wel mag??

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 03 feb 2008, 10:25 »
Zybro kachltje is een goeie tip maar wordt zoiets in een tent wel praktisch? Ik kan me voorstellen dat tentdoek wel iets warmte tegenhoud maar 't is toch poreus. Stook je dan niet arm? Komt er trouwens niet te veel hitte van zo'n kacheltje af voor het tentdoek?

Overigens zou ik met electrische kacheltjes maar oppassen, ook al heb je een pitch met electra; Op veel campings zijn ze namelijk verboden omdat het energieverslinders zijn en de campingbazen graag winst maken op hun aansluitingen die ze soms voor 3 pond per pitch verhuren. Met een electrisch kacheltje van 2500 watt moet er dan mogelijk geld bij...

Dus dan is zo'n zybro inderdaad de betere optie als je geen fleece pyama aan wilt...

Offline eddy en miranda

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 17 mrt 2008, 13:44 »
oei oei,

we gaan begin juni met de tent. dus zal ook nog wel wat frisjes zijn.... zal de vrouw (kou kleum 1e klas) leuk vinden. dus maar wat extra dikke kleren meenemen of een leuke pub opzoeken.
maar goed dat ik alvast voor deze vakantie een wat grotere auto aan heb geschaft . van Golf naar nissan primera, want dan heb ik nog wel wat extra ruimte nodig voor de extra slaapzakken en kleren...

Offline It Swarte Skiep

• Schotland fan
  • Born to be sheep
« Reactie #11 Gepost op: 17 mrt 2008, 16:06 »
nog een kou kleum 1e klas .... Het is mischien heel ouderwets maar ik neem op kampeervacanties altijd een water kruik mee,heerlijk voor je koude voeten en ook de vochtigheid trekt wat uit je slaapzak als je hem er een poosje voordat je op bed gaat er in legt. Wanneer je niet al te veel bagageruimte hebt neemt deze ook niet al te veel plek in

Dineke..

Offline eddy en miranda

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 27 mrt 2008, 09:57 »
de kruik is al gekocht en ligt al klaar om ingepakt te worden  :P