Auteur Topic: "Schotse" whisky uit de Lage Landen  (gelezen 3507 keer)

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
"Schotse" whisky uit de Lage Landen
« Gepost op: 24 dec 2007, 20:14 »
Een paar weken geleden heb ik kennis gemaakt met Millstone, een in Nederland gestookte Single malt whisky. Een 5 jaar oude whisky, die het zeker niet onder doet voor zijn (of is het haar) Schotse , Speyside, collega's.
Anderhalf jaar geleden kreeg ik een fles Frysk Hynder van mijn zus, ook een Nederland (Friesland) gestookte single malt. Maar deze was met 3 jaar eigenlijk nog te jong, die is gewoon nog te scherp van smaak. Maar ja, als geemigreerde Fries moest ik die wel hebben.
Overigens, bij de de proeverij waar ik de Millstone kreeg, was ook de Black Grouse te proeven.  Een blend van de Famous Grouse makers, van Islay whiskies. Wat mij betreft een mooie, goedkope, whisky die tussen de Lagavulin en Laphroaig in zit, qua smaak.

Offline lucsa

• Schotland fan
Re: "Schotse" whisky uit de Lage Landen
« Reactie #1 Gepost op: 24 dec 2007, 21:28 »
in België brengt Filliers eveneens een whiskey op de markt:

"Jeneverstokerij Filliers uit Bachte-Maria-Leerne heeft een nieuwe drank aan haar assortiment toegevoegd: whiskey.

De whiskey heeft de naam Goldlys meegekregen, een verwijzing naar de "Golden River", de bijnaam die de Leie in het verleden had. "Lys" komt van de Frans-Engelse naam voor de Leie.

Met het stoken van de eerste Vlaamse whiskey kan Filliers zijn horizon verruimen en als bedrijf verder doorgroeien. Jenever wordt immers nauwelijks buiten de grenzen van de Benelux gedronken. Whiskey daarentegen is een product dat – op de islamitische landen na - overal ter wereld gretig aftrek vindt en zoiets opent natuurlijk perspectieven. De Goldlys-whiskey is verkrijgbaar in versies van 3 en 10 jaar oud."
Bericht komt van: http://www.canteclaer.be/content/regionaal/regiobericht.php?volgnr=3535

Tot ergens onderweg
Groetjes
Sabien & Luc

[img]http://lu

Offline skye

• Schotland fan
Re: "Schotse" whisky uit de Lage Landen
« Reactie #2 Gepost op: 25 dec 2007, 14:02 »
op het whiskyfestival afgelopen november stond ook iets uit Friesland. En uit Zweden en Japan. Over de friese whiskymakers komt in de Landleven van januari een artikel te staan