Auteur Topic: weer terug van 10 dagen Crieff..nu mét foto's  (gelezen 14057 keer)

frama

• Gast
weer terug van 10 dagen Crieff..nu mét foto's
« Gepost op: 25 nov 2007, 21:27 »
Het zit er weer op. Ongelofelijk, wat gaat dat toch snel.
Dag 1:
We vertrokken dinsdag 13 november. Die ochtend nog gewerkt, en 's middags in de trein naar Schiphol en om 7 uur 's avond zette we voet op Schotse bodem in Edinburg. Binnen een half uur zaten we in onze huurauto richting ons appartement in Crieff. Het appartement was geweldig! Het zit boven een oude bakkerij, en 's morgens werden we wakker met de geur van vers gebakken brood. Een echte aanrader voor mensen die nog een leuke acomedatie zoeken, kijk dan even op www.theuppercrustapartment.co.uk. Die avond eerst nog even een kop thee bij de gaskachel genomen en daarna snel naar bed.
Dag 2:
Vandaag zijn we wat in de omgeving, de trossachs, rond gereden. We hadden geluk. Heerlijk weer, blauwe lucht, zon en lekker fris. Wat ons opviel is dat de bomen allemaal nog veel blad hadden. Ik had eigenlijk voor deze tijd van het jaar een veel kaler landschap verwacht. Het was allemaal prachtig. We zijn via de A85 langs loch Earn naar de A84 richting Callender gegaan, daarvoor afgeslagen en naar Loch Katrine gereden, vervolgens naar Aberfoyle naar Stirling en van daaruit weer terug naar Crieff. Het nadeel is natuurlijk dat je deze tijd van het jaar maar weinig tijd hebt om de dingen te bekijken, het is echt heel erg vroeg donker.
Dag 3: Weer wat rondgereden vandaag. Helaas had ik voor we vertrokken een lelijke enkelblessure opgelopen. Daarom maar gepland om in het begin van de vakantie wat meer rond te rijden en zoveel mogelijk te bekijken van het land vanuit de auto.
En jawel hoor, weer mazzel!! Blauwe lucht en een zonnetje toen we vertrokken. Vandaag zijn we Crieff noordelijk uit gereden en hebben we 's ochtends eerst maar een kop koffie genomen in Aberfeldy. Toen we het stadje zo zagen liggen in het dal zag het er prachtig uit. Toen we echter parkeerden in het stadje zelf zag alles er erg armoedig uit, dat viel wel tegen. Daarna doorgereden naar Loch Tummel en uiteraard even uitgestapt bij Queens View. Hier mijn cd van de "Lone Piper" gekocht. Daarna zijn we naar Pitlochry gegaan en een kijkje genomen bij de "pass of Killiecrankie". Hier was ik als kleuter al eens geweest en ik herkende het helemaal weer. Heel leuk. Ik voelde me ineens wel heel oud hoor! Het was net alsof de tijd had stil gestaan, terwijl er zeker 28 jaar verstreken was sinds de laatste keer dat ik er was. Nadien in Pitlochry weer thee gedronken (met wat lekkers natuurlijk) in een geweldige tearoom. En tja, daarna was het alweer donker en dus maar weer terug naar het appartement.
Dag 4:
Hoera, Glencoe en de Ben Nevis staan vandaag op het programma! We zijn op tijd vertrokken en het was een hele (mooie) rit. In de ochtend wederom prachtig weer! Goed voor de foto's. Helaas trok het al snel dicht en werd het donker grijs weer. Jammer voor de foto's en op deze manier konden we de top van de Ben Nevis niet zien. Toch was ik er in zekere zin blij om. Dit was immers Schots. De donkere wolken maakte Glencoe nog 'woester'. We zijn via Oban (er net voor afgeslagen) terug richting Stirling gereden. Ook weer een verrassend prachtig gebied. Het viel ons op dat toen we in het donker terug reden er al redelijk wat schotten de kerstboom hadden staan! Dit was super om in al die oude Victoriaanse huizen te zien.
Dag 5: Kerstsfeer proeven in Blair Castle bij Blair Athol. Dit kasteel was open voor twee ochtenden en hadden het in kerstsfeer ingericht. Super natuurlijk. De grote ontvangstzaal was mooi versierd met een grote kerstboom en er waren twee openhaarden aan. Dit maakte het allemaal erg huiselijk. Na die tijd naar Stirling gereden om een middagje te gaan winkelen. Ook leuk. Hier hadden ze al één en ander aan kerst gedaan ook.
Dag 6:
Vandaag de Whisky van Glenn Turret geproefd. Hoewel we geen van allen veel met whisky hebben vond ik toch dat dit hoorde bij het 'Schotlandgevoel'. Deze avond hadden we wat leuks op het programma staan. We zijn naar Dundee gereden en daar hebben we gegeten en kaartjes gekocht voor de schouwburg. We zijn naar Carmen geweest. Prachtig. Het gaat allemaal weer beetje anders dan wanneer wij naar de schouwburg gaan.
Dag 7: Vandaag een beetje uitgeslapen en we zijn naar Dunkeld geweest. Dit is vroeger ooit eens de hoofdstad van Schotland geweest. Vandaag een beetje rustig aan gedaan. Dinsdag naar Glasgow geweest. Onderweg hiernaar toe hebben we bij Stirling de snelweg verlaten en zijn via B822 en A891 en A803 Glasgow binnen gereden. Dit was het eerste gedeelte prachtig, maar toen we in de voorsteden van Glasgow kwamen was het wel even schikken. Dit was eigenlijk het beeld dat we hadden van Glasgow, de oude vieze industrie stad. Ik heb me nog afgevraagd wat Sas zo geweldig vindt aan Glasgow. Vervolgens compleet de weg kwijt geraakt en na veel zigzaggen toch in het centrum terecht gekomen. Dat was een stuk beter. De middag wat rondgelopen, gewinkeld, thee gedronken.
Dag 8: vandaag naar Perth en Dundee geweest. We wilden deze steden ook bekijken. Ook hier weer, een wat armoedige buitenring maar een mooie binnenstad.
Dag 9: Terug naar Stirling. Ditmaal om eens te kijken bij makelaars. Ons plan was immers om Schotland door de ogen van een mogelijke emigrant te bekijken en te zien of er voor ons mogelijkheden zijn om EVENTUEEL te verhuizen. Ik moet zeggen dat ik hierdoor Schotland wel anders heb ervaren dan de andere keren dat ik er geweest ben. Je let op andere dingen. Bij sommige locaties dacht ik voorheen: 'jemig, je zult hier maar wonen! Wat een uitzicht!!' Nu dacht ik: 'Je zult hier maar wonen. Wat verlaten...' In Stirling hebben we de stoute schoenen aangetrokken en zijn ergens een makelaars/notariskantoor binnengelopen. We hebben gevraagd of iemand ons te woord wilde staan om ons op weg te helpen en uitgelegd dat we uit Nederland komen en ons oriënteren. Gelukkig stond de notaris ons heel vriendelijk te woord. We werden in zijn kantoor binnen gelaten en heeft een half uur de tijd genomen om met ons te praten terwijl hij wist dat we niet per definitie bij hem een huis kwamen kopen. Dit vonden we zo vreselijk aardig. We hebben wat advies gekregen over wat te doen en wat niet te doen. Nadien eerst bij de Burger King (alle andere eetgelegenheden waren vol rond 12.30 uur) om alle info op ons te laten inwerken. Daarna nog naar Bannockburn gereden maar het visitorcentre was gesloten en vandaag (de enige dag van de hele vakantie) regende het echt hard. Toen maar doorgereden naar Wallace monument. Helaas we hadden net de laatste bus naar boven gemist. In het visitorcentre hebben we een mooi boek over de schotse geschiedenis gekocht. Daarna met een omweg terug naar Crieff gereden. Ditmaal gingen we via Dollar en Glenndevon terug. Ik geloof dat dit gebied me het allermeest heeft aangesproken als potentiële woonlocatie. Wat prachtig. Mooie natuur en de stadjes zagen er verzorgd en gezellig uit. Dit was onze laatste dag want de volgende dag moesten we weer terug naar huis. Die avond nog wat genoten van het appartement en alles ingepakt.
Dag 10: Helaas het zit er alweer op. Na een Engels ontbijt (met uitzondering van de witte bonen in tomatensaus (ik ben de enige die dat waarderen kan)) de tassen in de auto gestopt en richting Edinburg gereden. Ik wilde per se nog een keer de route van de avond ervoor rijden. Zodoende kwamen we weer in Dollar aan. Daar in een leuke tearoom wat gegeten. Hier raakte ik met de eigenaresse aan de praat. Ze vertelde dat ze pas in Dollar was komen wonen en hoe het haar beviel etc. We hebben een half uur gesproken en toen hebben we nummers uitgewisseld. He, he, de eerste keer dat ik in contact kwam met de schotten. Daarna nog wat door het plaatsje gelopen en alvast een huis uitgezocht.... zucht, was het maar waar.
Eenmaal bij Edinburg aangekomen toch even gekeken hoe laat ons vliegtuig eigenlijk vertrok. Ergens na het avondeten dachten we. Mooi, dan hadden we nog lekker de middag in Edinburg. Maar niet heus.... We keken op de reispapieren en wat bleek, het vetrok al over anderhalf uur. Phoe, zouden we bijna onze vlucht gemist hebben. Dus maar gelijk naar het vliegveld gereden, auto ingeleverd en we hebben het op het nippertje gehaald.
Ik ben tot voor kort bijna 9 jaar stewardess geweest en heb nog nooit mijn vlucht gemist maar nu ging het dan toch echt bijna mis. En tja, diezelfde avond waren we weer thuis!

De volgende ochtend gelijk weer aan het werk gegaan en kwam het dagelijks leven weer over me heen gevallen. Een dag thuis en gelijk weer druk en alle bijbehorende spanning die dat met zich meebrengt. Het is overduidelijk, we zijn weer terug in Nederland. 
Met angst en beven op de weegschaal gestaan. En ja, de fish and chips, engels ontbijt, scones, chocolademelk etc... zijn niet onbestraft gebleven.
De vakantie heeft ons een klein beetje geholpen bij de overweging om te gaan verhuizen. Namelijk... we weten het niet. Op sommige punten lijkt het geweldig maar op andere punten lijkt het weer minder verstandig. We hebben veel te verliezen (prettige woning, prima werk en sociaal leven) dus er zal nog heel wat denkwerk voor ons liggen de komende tijd.

Heb een boel mooie foto's gemaakt maar ik ben al een tijdje aan het prutsen om ze erop te krijgen. Dus ga ik nu eerst de tekst maar verzenden en kijk ik een andere keer of ik de foto's erop krijg. Ik zal ze eerst op de een of andere manier moeten verkleinen. Ze meesten zijn groter dan 500 kb.

Offline Ina

• Schotland fan
Re: weer terug van 10 dagen Crieff
« Reactie #1 Gepost op: 25 nov 2007, 21:37 »
Leuk en vooral ook een reeel verhaal, ben benieuwd naar de foto's van het gebied waar je zo weg van bent, ken ik niet.
Een tip om je foto's te verkleinen kun je vinden bij het Raad de foto topic.

Offline macstonemountain

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 25 nov 2007, 21:41 »
Frama welkom terug, mooi & waar verhaal en lekker om te lezen, ook ik ben benieuwd naar je foto's.

Albert

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #3 Gepost op: 25 nov 2007, 21:45 »
Welkom terug  :wave: Leuk verhaal, jammer van je enkel joh! Ben ook benieuwd naar de foto's  :aye

Offline Mull

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 25 nov 2007, 21:56 »
Ook welkom van mij! Appartement ziet er goed uit joh! Dus met het weer heb je het best goed getroffen, zo te horen! Dus je bent toch wel weer in twijfel of jullie naar Schotland willen verhuizen, eigenlijk! Toch verstandig van jullie dat jullie daar je eigen een beetje georienteerd hebt op huizen en de omgeving! Wij zijn destijds ook helemaal verdwaald in Glasgow, blij dat we er weer uit waren!
Wel grappig dat jullie bijna het vliegtuig gemist hadden,,, gauw een paar foto´s laten zien, leuk!

frama

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 25 nov 2007, 22:09 »

frama

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 25 nov 2007, 22:10 »
okay dat was een testfoto. volgens mij gaat het wel lukken. De rest volgt zo snel als een soort fotoboek achter elkaar.

frama

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 25 nov 2007, 22:17 »

De rest volgt zo, ik geloof dat je er niet teveel in een keer kon doen toch?

Offline Mull

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 25 nov 2007, 22:20 »
Mooie foto´s zeg!  :icon_thumleft:

Offline macstonemountain

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 25 nov 2007, 22:21 »
Die kleuren he, mooie foto's ! heerlijk bedankt, daar kan ik lekker op slapen.

Albert

frama

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 25 nov 2007, 22:35 »
er komen er nog meer....

Offline Mull

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 25 nov 2007, 22:39 »
Prachtige foto´s hoor!  :o

frama

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 25 nov 2007, 22:45 »

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 25 nov 2007, 22:54 »
Prachtig die herfstkleuren!

frama

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 25 nov 2007, 22:58 »

Nou dit waren wel zo'n beetje de foto's die ik wilde plaatsen. Wat een werk zeg! Veel kijkplezier allemaal.

Offline Wynn

• Schotland fan
  • The Witch
« Reactie #15 Gepost op: 25 nov 2007, 23:06 »
Wow wat een prachtige foto's !!!! :hello2:
There is no coincidence...

Offline T4

• Schotland fan
  • The power of the Kilt
« Reactie #16 Gepost op: 26 nov 2007, 05:45 »
Leuk reisverslag en prachtige foto's :icon_thumleft:

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 26 nov 2007, 09:08 »
Nou ,wat een mooie foto,s.Heb er 1 geleend voor m'n bureaublad,maar ze zijn allemaal mooi.
Wil je nog vertellen wat er anders is aan theaterbezoek dan bij ons? ben erg benieuwd.

€nette

• Gast
Re: weer terug van 10 dagen Crieff..nu mét foto's
« Reactie #18 Gepost op: 26 nov 2007, 10:25 »
Prachtige foto's. Een heel andere sfeer dan de zomer en voorjaar foto's die ik van Schotland heb. Leuk ook om eens te lezen hoe het land in een ander seizoen wordt beleefd. Vervelend dat je nu net van tevoren nog een enkelblessure hebt opgelopen.

frama

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 26 nov 2007, 10:37 »
Leuk en vooral ook een reeel verhaal, ben benieuwd naar de foto's van het gebied waar je zo weg van bent, ken ik niet.

De streek die ik erg mooi vind is de streek ten noordwesten van Edinburg  en Dunfermline.  Ik vind de Highlands erg mooi maar ik ben meer iemand van het glooiende landschap, het liefst in combinatie met een bergkam. Die samenstelling kun je daar vinden.

frama

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 26 nov 2007, 10:47 »
Nou ,wat een mooie foto,s.Heb er 1 geleend voor m'n bureaublad,maar ze zijn allemaal mooi.
Wil je nog vertellen wat er anders is aan theaterbezoek dan bij ons? ben erg benieuwd.

Wat leuk dat je een van mijn foto's op je bureaublad hebt geplaatst. Ik ben nu wel benieuwd welke dat dan is. Ik heb zelf ook een van de foto's voor mijn bureaublad gebruikt.
Dat het iets anders gaat in de schouwburg viel me op bij de volgende dingen. Ten eerste is het bij ons gebruikelijk om je jas af te geven. Hier (althans in deze schouwburg) niet. Vooraf kon je je drankje al bestellen én betalen voor in de pauze. Tussen de verschillende bedrijven door moet je ongeveer 10 minuten wachten en zie je hoe ze het toneel ombouwen. Geen gordijnen o.i.d. De mensen blijven dan heel rustig zitten en niemand wordt er ongeduldig van. In de pauze was het uiteraard druk bij het toilet, net als bij ons, maar er werd in het geheel niet gedrongen of geklaagd of zo. Iedereen ging netjes in de rij staan en wachtte op haar beurt. Dan zie je dus ook dat het allemaal veel spoediger verloopt. Verder was er een echte salon. In de pauze ging je daar je drankje halen en heerste er een hele rustige sfeer. Iedereen maakte een geanimeerd praatje met elkaar. Jong en oud. Tja, vond het wel apart om te ervaren

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 26 nov 2007, 11:01 »
Schitterend,en dat is dus Schotland,een rustig niet dringen kalm aan :icon_thumleft:(hetzelfde maakten we mee in oberhausen,het lijkt wel of Nederland het enige land is waar onbeschoft gedrag de norm is)  :-X

Wat foto betreft,ik hoop dat je het snapt,plaatsing 22uur 17,2e foto, die waarbij de berg vreemd wordt weerspiegeld in het water  :icon_thumleft: :wave:

Offline Haras

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 26 nov 2007, 11:21 »
Leuk vakantieverhaal en mooie fotoos van Schotland in herfstsfeer. Krijg heimwee.  :vlag

frama

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 26 nov 2007, 11:38 »
Citaat
Wat foto betreft,ik hoop dat je het snapt,plaatsing 22uur 17,2e foto, die waarbij de berg vreemd wordt weerspiegeld in het water  :icon_thumleft: :wave:

Okay, is snap welke je bedoelt. Ja ,weerspiegeling werd onderbroken door een windvlaag over het water. Hierdoor krijg je deze aparte weerspiegeling. Mijn lievelingsfoto is uit datzelfde setje nummer 5. Zo vind ik schotland het mooist!!!

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #24 Gepost op: 26 nov 2007, 16:00 »
Welkom terug, en prachtige foto's.  :hello2: