Auteur Topic: Met de motor op de ferry  (gelezen 6829 keer)

FJR Freak

  • Gast
Met de motor op de ferry
« Gepost op: 25 jan 2006, 08:34 »
Informatie voor motorrijders die nog niet eerder een overtocht met de motor op een ferry hebben gemaakt.

Tips!
#1 Volg altijd de aanwijzingen van het kade personeel en de bemanning van de ferry op.
#2 Neem zelf minimaal 4 goede en lange sjorbanden en wat oude lappen van thuis mee, goed sjormateriaal voor de motor(fiets) is vaak op ferry's niet of onvoldoende aanwezig.
#3 Sjor altijd (indien mogelijk) je eigen motor vast.
#4 Als de bemanning toch zelf je motor wil vastzetten en je twijfelt aan de wijze waarop dit gebeurt, maak er dan foto's van i.v.m. een mogelijke schadeclaim.
#5 Probeer, indien mogelijk, de motor dwars op de vaarrichting te plaatsen, dus niet in de lengterichting van het schip (zie eerste en tweede foto).
#6 Let op kettingen of ander sjormateriaal wat in de buurt van je motor hangt of rondslingert, daar dit mogelijk schade aan je motorfiets kan veroorzaken.
#7 Neem een (klein) flesje Wasbezine mee, hiermee kan je eenvoudig vet, teer en de meeste andere troep zonder schade aan de lak verwijderen.

Vastzetten/Sjorren
De manier van het vastzetten op ferry's hangt vaak af aan de duur van overtocht, over zee of binnenwater en de verwachte  weersomstandigheden, soms volstaat n enkel sjorbandje. In veel gevallen geeft de bemanning direct al aan of er gesjord moet worden op welke wijze en waar de motor geplaatst moet worden. Op de ferry's naar Engeland is goed sjorren met meerdere sjorbanden een must en is meest ook verplicht, het kan namenlijk nog wel eens spoken op de Noordzee.

Twee methodes om een motorfiets goed aan het dek vast te sjorren.

Methode 1: Motor op de middenbok. in de eerste versnelling en dan een sjorband redelijk strak om de buddyseat (stop daar wat oude lappen onder) en daar twee sjorbanden aanhaken naar de staalkabel of een ring over het dek. Persoonlijk hou ik niet zo van deze methode daar er een risico bestaat op schade aan de buddyseat.




Methode 2: De meest voorkomende wijze van vastsjorren is de motor op de middenbok zetten (indien aanwezig), in de eerste versnelling
en dan de sjorbanden rondom op vier punten vanaf de motor aan een dekring of kabel vastzetten, deze methode heeft mijn voorkeur.




Voordeel van een sjorband rond elke voorkvorkpoot is dat deze zo niet in zijn veren getrokken wordt en dus niet de hele overtocht staat te "pompen" waarbij de sjorbanden dan iedere keer even slap hangen(als ie inveert).