Auteur Topic: Met euro's of ponden?  (gelezen 7566 keer)

soulbro

• Gast
Met euro's of ponden?
« Gepost op: 23 jan 2006, 00:41 »
Ik vraag me af of we ponden moeten meenemen of dat je makkelijk met euro's  kunt betalen in schotland?
Hoe zit het met de betaling van treintickets?
kan dit ook met een visakaart of is dit ongebruikelijk of zelfs niet mogelijk?
Nog een laatste vraag drinkt men er lauw bier of kan je er ook een koude guiness drinken?:drinky
greetz Soulbro

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
Met euro's of ponden?
« Reactie #1 Gepost op: 23 jan 2006, 07:28 »
Sorry, je kunt alleen met ponden betalen, maar met je Pinpas kan je wel overal bij de flappentap terecht.

Ik ben nog nooit met de trein geweest, maar daar kan Sas vast wel meer over vertellen.

En bier; hangt ervan af welk soort bier je kiest. Zelf kies ik meestal voor de wat donkerdere bieren, bv Guiness, die hebben ze tegenwoordig zelfs in een "Ice cold" variant van de tap.

soulbro

• Gast
Met euro's of ponden?
« Reactie #2 Gepost op: 23 jan 2006, 08:17 »
Dat was snel. Bedankt

Soulbro

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
Met euro's of ponden?
« Reactie #3 Gepost op: 23 jan 2006, 17:52 »
Citaat
Ik vraag me af of we ponden moeten meenemen of dat je makkelijk met euro's kunt betalen in schotland?

volgens mij nemen slechts een paar hotels of B&B's euro's aan. Voorderest gaat het allemaal met ponden.
Pinnen kan heel makkelijk (iets minder in redelijk verlaten gebieden). Je kunt op internet een overzicht zien van pinautomaten in de UK op
http://www.link.co.uk/atm_locator/index.php

Citaat
Hoe zit het met de betaling van treintickets?
kan dit ook met een visakaart of is dit ongebruikelijk of zelfs niet mogelijk?

Aan het loket (of aan de conducteur, ligt eraan of er op het station waar je instapt een loket/automaat aanwezig is) kun je gewoon met ponden betalen, met een creditcard heb ik nog nooit aan het loket gekocht. Wel kun je via internet je treinkaartjes van te voren kopen, met een creditcard
(http://www.firstgroup.com/scotrail/index.php)

Citaat
Nog een laatste vraag drinkt men er lauw bier of kan je er ook een koude guiness drinken?:drinky
Van pislauwe Ale via koude Guinness tot Cider ( :9 ) en beugelflesjes Grolsch, wij hebben alles voorbij zien komen in de kroegen daar. Het ligt er een beetje aan natuurlijk in welke pub je zit, maar vaak tappen ze de Extra Cold Guinness ook.

gerdamartijn

• Gast
Met euro's of ponden?
« Reactie #4 Gepost op: 23 jan 2006, 20:10 »
zorg dat je ponden bij je hebt voor de trein,ze accepteren daarvoor geen euro of plastic,zelfs in Edinburg niet. :agent

soulbro

• Gast
Met euro's of ponden?
« Reactie #5 Gepost op: 26 jan 2006, 08:08 »

Wie kan me eventueel een paar mooie dingen over Glasgow vertellen?
Of iets in de buurt van Prestwick? (waar we gaan slapen (2n))
Je vindt van alles maar wat is echt de moeite?
Groetjes Patrick

Offline Wilma

• Schotland fan
Met euro's of ponden?
« Reactie #6 Gepost op: 26 jan 2006, 13:14 »
nou Sas, dat is wat voor jou!

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
Met euro's of ponden?
« Reactie #7 Gepost op: 26 jan 2006, 17:38 »
Citaat

Groetjes Patrick
Quote:
soulbro

Hoe lang blijf je eigenlijk in Glasgow? Of verblijf je in Prestwick en ga je een dag/meerdere dagen op en neer naar Glasgow?

In ieder geval mijn tips voor Glasgow:
*The Barras (soort zwarte markt) in het weekend om wat Glaswegian lifestyle te proeven
*Glasgow Necropolis (enorme begraafplaats op een heuvel in de stad, er staan gigantische grafmonumenten en van die graf-huisjes, heel
indrukwekkend) ligt achter de Cathedral en vlakbij Provand's Lordship (oudste huis van Glasgow), beide ook het bezichtigen waard.
*Er zijn veel gratis musea (http://www.glasgowmuseums.com/) als je van tentoonstellingen over de meest uiteenlopende dingen houdt. Als het goed is, gaat het Kelvingrove Art Gallery & Museum deze zomer weer open, na een verbouwing van 3 jaar.
*Laat je niet dus verleiden door een folder die je aanraadt om Glasgow te zien vanuit de 360 graden roterende uitzichttoren bij het Science Centre. Het ding is kort na de opening voor 2 en een half jaar gesloten geweest voor het publiek omdat er teveel technische storingen waren, en daarna is de toren soms opengeweest als er geen storigen waren. In januari 2005 bleef de lift halverwege de toren hangen en 10 mensen zaten 5 uur lang vast, totdat de brandweer hen bevrijdde; de reparatie duurde 5 maanden.. Wie weet dat je geluk hebt, maar als je speciaal voor die toren naar Glasgow komt (of speciaal ervoor richting het Science Centre gaat), kun je beter even van te voren bellen of 'ie het doet.

Voor een paar wandelingen (ze duurden allebei een uurtje of 5, inclusief het bezoek aan musea/lekker liggen in de zon/verdwalen bij wandeling 1, etc.), zie http://home.quicknet.nl/qn/prive/s.koster/2004_12.htm of http://home.quicknet.nl/qn/prive/s.koster/2004_14.htm
De eerste wandeling komt uit de Lonely Planet (Walking in Scotland), start op George Square en gaat o.a. langs de Gallery of Modern Art (gratis toegang),
Buchanan Street (shopparadijs), enkele kerken, Kelvingrove Art Gallery & Museum (toegang gratis), University of Glasgow (met het Hunterian Museum,
waar ik nog steeds een keer heen wil; o.a uitgebreide anatomische tentoonstelling; http://www.hunterian.gla.ac.uk/), Wilow Tea Room, Glasgow Cathedral en Necropolis, Provand's Lordship en komt weer uit bij George Square.

De 2e wandeling gaat langs de Barras, People's Palace (toegang gratis, leuk om te bezoeken als je geinteresseerd bent in de geschiedenis van de 'normale' inwoner van Glasgow!), over Glasgow Green verder langs de rivier de Clyde naar het Science Centre (leuk om te bezoeken als je van natuurkunde/biologie proefjes houdt, een beetje te vergelijken met het NeMo in Amsterdam), langs het SECC (eventueel kun je hier over een loopbrug de Clyde oversteken naar het Science Centre), de Tall Ship At Glasgow Harbour (ook een aanrader, hier moet je wel entree betalen), door Kelvingrove Park (heerlijk op een zonnige dag, ala Vondelpark), langs de University door West End (gezellig studentengebied met goedkope restaurantjes en rare winkeltjes), langs de Botanic Gardens, het Partick Thistle stadion en verder weer richting centrum langs het Museum of Piping.

Er zijn ook hop-on-hop-off bussen in Glasgow, als je er van houdt (ik niet). Je ziet dan wel redelijk veel, en je kan uit- en instappen wanneer je wilt. De bekendste 'rode dubbeldekker' gaat vrijwel langs alle plaatsen die ik hierboven opgenoemd hebt. Meer info, kijk op http://www.scotguide.com/. De meeste bussen beginnen op George Square, maar je kan overal op de route instappen bij de speciale bushaltes.
Alles (vooral in het centrum) is trouwens redelijk op loopafstand, en er is een metro!

Als je 's avonds wilt stappen, is er keuze te over. Ik weet niet van wat voor soort kroegen/clubs je houdt, maar als je daarover meer wilt weten, moet je het maar laten weten. (dan volgt er nog een lijstje leuke uitgaansgelegenheden :))
Dan nog wel een paar safety-tips: voor 's avonds: Glasgow is vrij veilig, in het centrum lopen wel veel mensen die uit de pub komen vallen, maar over het algemeen is er wel veel sociale controle en veel winkels en pubs hebben goede uitmsijters bij de deur staan. ?Ik weet niet hoe het gaat met het
rookverbod in de pubs vanaf maart, in Dublin merkte ik dat het de sfeer op straat niet ten goede kwam..
Loop als het even kan niet in het donker langs de Clyde (ervaring ), vooral niet aan de andere kant van het centrum. En vermijd ook donkere straten. Hangjongeren (neds: non educated delinquents) zijn er vrij berucht, Glasgow is zakmes-hoofdstad van de UK.
Kijk ook eens op http://www.glasgowsurvival.co.uk/ voor de andere kant van Glasgow.
Waarschijnlijk zal je niet echt buiten het centrum komen in een kroeg 's avonds, maar mocht je dat doen: zorg ervoor dat je niets overdrevens groens of blauws aan hebt. Het klinkt misschien wat overdreven, maar sommige pubs zijn echt pro-celtic/rangers. Ook in het centrum moet je er soms al rekening mee houden. Meestal is het wel te zien vanaf de buitenkant, soms ook niet. Voetbalshirts van die 2 clubs zijn in de meeste kroegen (ook in het centrum) dan ook verboden. Mocht je toch in een lastig gesprek terecht komen, en nemen ze geen genoegen met het excuus dat je Nederlander bent, zeg dan dat je voor de eveneens Glaswegian voetbalclub Partick Thistle bent. (nog beter: Partick Thistle Nil) ("Billy Connolly, perhaps the team's most famous supporter, says he grew up thinking it was called Partick Thistle Nil, such was its chronic inability to find the net."). Voetbal is daar soms meer een soort van oorlog tussen Katholiek en Protestants..

Offline Teije

• Administrator
  • *
Met euro's of ponden?
« Reactie #8 Gepost op: 26 jan 2006, 17:44 »
Citaat
Groetjes
Patrick

Quote: soulbro

Hoi Patrick,

volgende keer even een nieuw topic aanmaken. Dit gaat eigenlijk over de Euro's en Schotland.

soulbro

• Gast
Met euro's of ponden?
« Reactie #9 Gepost op: 30 jan 2006, 22:12 »
Aan Teije:sorry
Aan Tas:waauw,we gaan er in de mate van het mogelijke gebruik van maken.
Groeten Patrick ?:)
Dit wordt een citytrip,een eerste kennismaking.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
Re: Met euro's of ponden?
« Reactie #10 Gepost op: 28 mrt 2006, 23:00 »
Ben je inmiddels al geweest Soulbro? Ben benieuwd hoe je het vond? :icon_biggrin:

*Laat je niet dus verleiden door een folder die je aanraadt om Glasgow te zien vanuit de 360 graden roterende uitzichttoren bij het Science Centre. Het ding is kort na de opening voor 2 en een half jaar gesloten geweest voor het publiek omdat er teveel technische storingen waren, en daarna is de toren soms opengeweest als er geen storigen waren. In januari 2005 bleef de lift halverwege de toren hangen en 10 mensen zaten 5 uur lang vast, totdat de brandweer hen bevrijdde; de reparatie duurde 5 maanden.. Wie weet dat je geluk hebt, maar als je speciaal voor die toren naar Glasgow komt (of speciaal ervoor richting het Science Centre gaat), kun je beter even van te voren bellen of 'ie het doet.

Het blijft problematisch met de Tower. Zie ook dit nieuwsbericht
In Glasgow, to the traditional -
This is the tree that never grew
This is the bird that never flew
This is the fish that never swam
This is the bell that never rang

- has been added:
This is the tower that never turned
 :laughing7: