Auteur Topic: Goede wegenkaarten  (gelezen 18820 keer)

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
Goede wegenkaarten
« Gepost op: 19 dec 2005, 17:00 »
Wat zijn goede wegenkaarten van Schotland (vooral van de westkust en eilanden)?
Op mijn werk sparen we 'punten' bij bepaalde chemische stoffen die we aanschaffen, en als verrassing mag ik van mijn baas 20 pond besteden aan dingen op Amazon.co.uk :goed . En ik wil dus een (paar) goede wegenkaarten aanschaffen. Iemand tips??

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
Goede wegenkaarten
« Reactie #1 Gepost op: 20 dec 2005, 20:14 »
Wij gebruiken al 7 jaar met tevredenheid, de Michelin Motoring Atlas Great Britain and Ireland. Ooit bij de ANWB gekocht. Een gedetaileerde kaart
(1:300.000) op A4 formaat met ringband (dus geen grote uitvouwvellen). Loopt inmiddels wel wat achter, maar dat geeft niet, de meeste wegen (M, A en B) staan er op en van sommige steden ook een plattegrond van het centrum. Ook toerische wegen en plaatsen staan aangegeven.  (Voorloper van deze)

Als je gaat wandelen, dan kan je de Landranger kaarten van Ordnance Survey goed gebruiken.

Maar probeer eerst even bij de ANWB of een toeristische kaarten winkel te kijken of het aan je verwachtingen voldoet, voordat je op Amazon iets koopt.

Offline Ina

• Schotland fan
Goede wegenkaarten
« Reactie #2 Gepost op: 20 dec 2005, 21:19 »
Wij gebruiken de Scotland Visitors Atlas and Guide. Een boek wat je voor een paar pond in iedere schotse boekwinkel kunt kopen.
Schaal 1:250.000
Staan ook alle bezienswaardigheden op aangegeven, alle visitor centres and so on. Plattegronden van alle plaatsen. Ideaal ding voor weinig geld.
Verder hebben we een geplastificeerde wegenkaart, heb hem niet bij de hand, die vooral bij motorrijders na een dag regen altijd jalouzie oproept!:crossy

Offline lucsa

• Schotland fan
Goede wegenkaarten
« Reactie #3 Gepost op: 15 jan 2006, 17:31 »
Wij kunnen op de motor geen gebuik maken van een boek.
Daarom gebruiken we de kaarten van "Ordinance Survey". Schaal 1:250000.
Tot ergens onderweg
Groetjes
Sabien & Luc

[img]http://lu

FJR Freak

• Gast
Goede wegenkaarten
« Reactie #4 Gepost op: 17 jan 2006, 14:56 »
Citaat
Verder hebben we een geplastificeerde wegenkaart, heb hem niet bij de hand, die vooral bij motorrijders na een dag regen altijd jalouzie oproept!:crossy

Quote: Ina
Ja ik herken dat wel Ina, na een dag in de regen rijden kan je meestal, ook na het drogen ervan, een kaart wel weggooien, misere misere.
Maar gelukkig heb ik nu sinds een jaar een GPS systeem op de motor, welke ik ook in de auto gebruik, dit was nu echt een nuttige uitgave, niet goedkoop maar het heeft zijn geld al dubbel en dwars terug verdient en het reizen aanzienlijk veraangenaamd. Ik neem dit jaar ?voor de zekerheid wel de ANWB Wegenkaart Schotland 6 van 1:300.000 mee op vakantie, een GPS kan ook defect raken.

Offline Ina

• Schotland fan
Goede wegenkaarten
« Reactie #5 Gepost op: 17 jan 2006, 16:34 »
Tja..GPS,
ik zou er vroeger na de zoveelste keer "linksaf..oh nee hier nog niet oh ja, toch wel" met 2 jengelende kinderen achterin en een op den duur toch wel erg geriteerde man achter het stuur, een moord voor hebben gedaan!

Tegenwoordig, lekker relaxed met z'n 2en vinden we het wel leuk om een beetje te dwalen, kom je nog eens ergens!

Een vervelende dwaling was toen we per ongeluk over The Lecht (van Corgarff naar Tormintoul) zijn gekomen met de caravan. Ondanks dat we een goeie auto (2 liter) hebben en een kleine lichte caravan was het kantje boord dat we boven zijn gekomen.
Op de eerste de beste parkeerplaats waar we even een sigaretje voor de schrik moesten hebben kwam er een Schot naar ons toe die zei "Did you came up that road?? OOHH your a brave man!".Nou dat was dus meer een kwestie van stupid dan brave.
Ik geloof dat Teije en Lies daar ook eens een hachelijk avontuur hebben beleefd met gladde wegen.

Offline Teije

• Administrator
  • *
Goede wegenkaarten
« Reactie #6 Gepost op: 17 jan 2006, 18:07 »
Klopt, dat was erg spannend; we waren op de top (bij de skipiste) en binnen een paar minuten was de weg rond de top spiegelglad met ijzel. Een paar honderd meter lager was er niets aan de hand, maar voor we daar waren hebben we eerst nog een ijzingwekkende afdaling gehad, de autoruiten waren helemaal beslagen met ons zweet.

Wij hebben de ANWB-kaart mee (geplastificeerd, waarop we de wegen aankruisen waar we geweest zijn) en voor het gedetailleerdere werk Ordnance Survey kaarten die vaak lokaal wel te krijgen zijn bij tankstations.

Verder hebben we sinds vorig jaar een Tomtomgo en dat is echt lachen af en toe, voraal als je op een wat langere route kiest voor de kortste route, we komen zo op de gekste plekken. Maar dat hebben we vooral in Engeland uitgeprobeerd, dit jaar gaan we dat eens in Schotland proberen. Met de stem van John Cleese, uiteraard.

gerdamartijn

• Gast
Goede wegenkaarten
« Reactie #7 Gepost op: 17 jan 2006, 19:20 »
Te gek ,Teije de stem van John Cleese,dan zou ik nooit meer op de weg letten.Met wandelen is een goeie stafkaart erg belangrijk,1 keer een verkeerde aanwijzing ..ga bij de derde boom linksaf...en de wandeling duurt 2 uur langer.

FJR Freak

• Gast
Goede wegenkaarten
« Reactie #8 Gepost op: 17 jan 2006, 21:47 »
Voor het wandelen of andere outdoor sporten heb je speciale GPS toestellen van o.a. het merk Garmin, deze hebben geen spraak mogelijkheid, zijn waterdicht, schokbestendig en werken ook op batterij.? Voor het wandelen zijn er al voor veel landen speciale Topografische kaarten, dit zijn zeer gedetailleerde kaarten van 1:25.000. In de betere toestellen kunnen ook wegenkaarten worden geplaatst zodat het apparaat ook prima in de auto te gebruiken is, al heeft het wel eninge beperkingen tegen over een GPS wat speciaal voor in de auto is gemaakt. Alle outdoor GPS toestellen zijn uitgerust met een kompas, sommige hebben ook een luchtdruk hoogtemeter. Al met al kan het wandelen met een GPS een hele nieuwe dimensie geven.

Twee adressen met mooie GPS wandelroutes.
http://www.gpstracks.nl/index.php
http://www.mulder-papendrecht.nl/

Het? adres voor alle informatie op GPS gebied
http://www.gps.nl/

Rillo

• Gast
Re: Goede wegenkaarten
« Reactie #9 Gepost op: 03 jun 2006, 17:53 »
Ook wij zijn afgelopen week terugekomen van een rondreis door Schotland met eigen auto.
Ik heb van elke minuut genoten, na zowat elke bocht was het weer van "oooh"
We hadden ook de TomTom bij waar we zeker twee dagen mee gewonnen hebben ( Alleen in 't centrum van Edinburgh was ie z'n geld al waard? :laughing7: )
We stelden 'm in op "kies kortste weg" en je wil niet weten waar onze navigator "Neef Stanley" ons overheen stuurde.
De meest prachtige weggetjes, maar ook die waar een ervaren terreinrijder zich achter de oren zou krabben? :o !
Die hebben we dus maar overgeslagen en Stanley berekende in tien seconden weer een nieuwe route.
We hebben wel een wegenkaart ( ANWB ) gebruikt die we smorgens bekeken om ons eindpunt die dag te bepalen.
Tevens hebben we daarop met stift de route van die dag steeds aangegeven, nu thuis weer iets om bij weg te dromen.
Scotland? :hello2: :hello2: :wave:

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #10 Gepost op: 03 jun 2006, 18:15 »
Rillo, welkom hier. Graag horen we meer van je "avonturen" (Welkom topic?) .

En TomTom, vorig jaar voor het eerst ook meegenomen en ondanks dat we Edinburgh redelijk goed kennen, toch een keer nodig gehad toen ik een verkeerde weg insloeg. Vooral in het centrum zijn erg veel eenrichting wegen, dan heb je het echt wel nodig  :laughing7:
Dit jaar heb ik me voorgenomen om van elke rit de GPS-data te loggen en daarna in te "kleuren" in MapPoint.
Dus hetzelfde wat jullie gedaan hebben, maar dan digitaal.

En ook wij gebruiken de "ouderwetse" kaart nog om de route globaal te plannen, je hebt gewoon meer overzicht dan op zo'n klein schermpje. En ik vertrouw niet 100% op computers, vooral onze TomTom op de PDA wil wel eens vastslaan en dan is een kaart onmisbaar.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #11 Gepost op: 03 jun 2006, 18:43 »
Welkom hier Rillo  :wave:

Zo'n navigatiesysteem is heel handig natuurlijk, alleen als je het bij een autoverhuurbedrijf als extra optie bij de auto wilt huren, waren wij ruim 150 pond extra kwijt voor een week.. Beetje duur, aangezien we heb waarschijnlijk dan alleen gebruiken op het vasteland voor 2 dagen..
We hebben nu een AA wegenboek gekregen van iemand , met ringband en zonder uitvouwvellen. We zien in september wel of het bevalt, en anders dan verdwalen we gewoon hopeloos  :tongue3:

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 04 jun 2006, 10:10 »
Ik vond het ook ontzettend makkelijk soms hoor, en net als Hans vertrouw ik niet helemaal op die dingen.
We konden een lenen via kennissen, en we zijn wel verkocht, en wordt er een binnenkort gekocht, ook een via pda.
Maar wij namen hem vaak niet mee, want als we bv in de bergen gaan lopen, dan ben je gauw een uurtje of 5/6 onderweg, waar laat je zoiets? Wij hadden begrepen dat het wel een paar uurtjes zonder stroom kon, maar niet uren!
Als de stroom helemaal op zou zijn, dan waren we alle gegevens kwijt.
Ben benieuwd hoe jullie dat gedaan hebben.

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #13 Gepost op: 04 jun 2006, 11:05 »
Onze PDA hebben we in de auto op de 12 volt aansluiting, dus dan laad ie ook meteen op. Maar een PDA kan, als je het niet gebruikt, wel een paar weken doen op de batterij. Ga je het dan weer gebruiken, dan moet je wel meteen de oplader aansluiten, anders gaat het hard met de batterij.
De TomTom kaarten staan op een geheugenkaart, dus die raak je niet kwijt. En je kan daar dan ook een backup opzetten van wat er in het PDA-geheugen staat. Mocht ie dan toch eens alles kwijt zijn, dan hoef je alleen maar die backup terug te zetten.

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 04 jun 2006, 17:30 »
Onze Tomtom (we noemen hem John vanwege de stem van John Cleese) wilde ons per s? door het centrum van Glasgow hebben om van het noorden naar het zuiden te rijden. We waren al bijna door de stad heen, toen we ineens van de grotere wegen terug naar het centrum werden geleid. Op een vrijdagmiddag in de spits... waarschijnlijk een sabotagedaad van Sas. Een gemakkelijke kaart is dan onmisbaar!
Gisteren een logprogramma op de tomtom gezet en ik ben benieuwd of dat goed gaat, het apparaat lijkt er wel veel langzamer van geworden te zijn.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #15 Gepost op: 04 jun 2006, 21:18 »
Onze PDA hebben we in de auto op de 12 volt aansluiting, dus dan laad ie ook meteen op. Maar een PDA kan, als je het niet gebruikt, wel een paar weken doen op de batterij. Ga je het dan weer gebruiken, dan moet je wel meteen de oplader aansluiten, anders gaat het hard met de batterij.
De TomTom kaarten staan op een geheugenkaart, dus die raak je niet kwijt. En je kan daar dan ook een backup opzetten van wat er in het PDA-geheugen staat. Mocht ie dan toch eens alles kwijt zijn, dan hoef je alleen maar die backup terug te zetten.

Wij hadden een 'mio' en die kennis was alles kwijt, nadat hij deze na een lange tijd weer eens gebruikte.
Het waren gedownloade kaarten.
Het leek mij al vreemd, dat het maar een uurtje of 2 bewaarbaar was.
Moet maar eens erin verdiepen.

Offline mary

• Schotland fan
  • Mary Street...bestaat echt
« Reactie #16 Gepost op: 05 jun 2006, 09:01 »
hoi iedereen,
Toen wij rondreisden met de mobilhome hadden wij thuis een route uitgestippeld en afgeprint(AA-routeplanner).Ik moet zeggen dat het perfect werkte en dat we nergens hebben moeten zoeken omdat er iets niet klopte.

Gwen

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 11 aug 2006, 10:48 »
Ook wij gaan met de Tomtom door Schotland rijden.
Heeft er iemand nog een tip voor een site waar ik bezienswaardigheden kan downloaden? Hij kent namelijk de bezichtigingen van bijvoorbeeld de Hadrian's wall al niet.
Wel heb ik er al een lading campings ingeladen.

Keen

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 11 aug 2006, 12:09 »
Onze 'Mevrouw Tom' hebben we nog niet zo lang en daarvoor gebruikten wij vaak http://www.mappy.com. Maar dan moet je natuurlijk wel van te voren weten welke route je wilt nemen en uitprinten, tenzij je steeds een internetcaf? wilt raadplegen. :tongue3:

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #19 Gepost op: 11 aug 2006, 16:05 »
Ook wij gaan met de Tomtom door Schotland rijden.
Heeft er iemand nog een tip voor een site waar ik bezienswaardigheden kan downloaden? Hij kent namelijk de bezichtigingen van bijvoorbeeld de Hadrian's wall al niet.
Wel heb ik er al een lading campings ingeladen.
Probeer eens:
http://www.poihandler.com/index.asp
http://poiplace.oabsoftware.nl/index.php

Voor beide moet je eerst gratis registreren.

Gwen

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 14 aug 2006, 11:48 »
poihandler kende ik al, maar die andere ziet er ook zeer interessant uit. Vanavond maar eens even bekijken en alles richting mijn PDA gaan laden.