Auteur Topic: Slaapzak meenemen naar jeugdherberg?  (gelezen 12245 keer)

Mocca

• Gast
Slaapzak meenemen naar jeugdherberg?
« Gepost op: 02 aug 2007, 10:31 »
Dit vroeg ik me ineens af...als je logeert in een jeugdherberg, moet je dan je eigen beddengoed meenemen?
Ik ging er eigenlijk van uit dat dat niet hoeft, maar toch knap lastig als we daar aankomen en er ligt geen dekbed te wachten.
Dan zou het dus slepen met slaapzak worden.  ???

Weet iemand dit? Kan er op de site niks over vinden.

Offline kc

• Schotland fan
Re: Slaapzak meenemen naar jeugdherberg?
« Reactie #1 Gepost op: 02 aug 2007, 11:03 »
Dat vind je toch op de site(s) van de betrokken jeugdherbergen ?  Of van de overkoepelende organisatie ?

Zo'n 5-tal jaar geleden was mijn laatste jeugdherberg overnachting (Tongeren, Luik). 
Als ik me goed herinner : slaapzak mee, onderlaken en kussensloop.  Bij een andere was er wel een deken, dat je in een meegebrachte hoes moest stoppen.
Bij nog andere kon je laken / hoes huren.
Vermits we altijd met de auto ernaar toe reden, geen probleem om alles mee te nemen.

Koen

enkele sites (die je misschien al kent)

http://www.vjh.be/

http://www.hostel-scotland.co.uk/  :
   FAQ14. Do I need to bring my own sheets or towels?
Bedding is usually provided, although you may need to bring or hire sheets in some hostels - please check when booking. Towels are not provided, so please remember to bring a towel plus any toiletries you will need.
   FAQ23. Still haven't answered your question?
If cannot find the answer to your question, please contact us, allowing up to 5 working days for a reply.   ;)

http://www.syha.org.uk/SYHA/web/site/home/home.asp

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 02 aug 2007, 12:54 »
Beddengoed zit bij de prijs inbegrepen, behalve bij die jeugdherbergen die zodanig in de rimboe liggen dat je er over de weg niet kunt komen: Loch Ossian en Glen Affric; ze kunnen daar denk ik het wasgoed zelf niet transporteren (bij deze 2 moet je dus als enige zelf voor beddengoed zorgen). Sterker nog: bij alle andere mag je je eigen slaapzak niet eens gebruiken ???. Toen ik eens vroeg waarom, was het antwoord dat je er mee naar Australië kunt zijn geweest en ongemerkt een schorpioen of zo erin mee terug hebt kunnen nemen.

Ik heb zelf een lakenzak gekocht; vind ik wel zo hygiënisch. De eerste keer toen ik me daarna meldde bij een jeugdherberg, kreeg ik bij het inchecken eentje overhandigd, maar sloeg die dus beleefd af. Maar dat was niet helemaal de bedoeling, geloof ik ;). Toen ik verbaasd vroeg of het verplicht is hun materiaal te gebruiken cq het verboden is je eigen te gebruiken, was het politieke antwoord dat ze verplicht zijn lakenzakken uit te delen. Sindsdien neem ik het steeds beleefd aan om het vervolgens niet te gebruiken.

Slepen is dus niet nodig !
Leven en laten leven

Mocca

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 02 aug 2007, 14:40 »
Pfft gelukkig maar!!
Ik neem wel lakenzak en kussensloop mee. Voor de zekerheid, en anders stop ik mijn vieze was er wel in.

Ben helemaal opgelucht, zag mezelf al slepen met een slaapzak.

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 02 aug 2007, 17:35 »
Efkes voor dezen Ollander   ;) ... een lakenzak is een hoeslaken of een dekbedovertrek? :icon_scratch:

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 02 aug 2007, 23:15 »
Een lakenzak is een "laken in zakvorm" dat je in je slaapzak steekt. 
Zo vermijd je een onwelriekende slaapzak, moet je de slaapzak minder (of niet) wassen (en die behoudt dus beter zijn warmte en zijn kwaliteiten, zeker als het een donsgevulde is).
En je kan er dus ook een "vreemd" deken instoppen : dan heb je een hoeslaken / dekbedovertrek voor dat dubieus deken.
Of je kruipt in de lakenzak en bovenop een deken.

Handig hé ?

Maar : ken je dat niet van je militaire dienstplicht ?
Of wist je toen ook al niet wat voor een ding men in je handen stopte ? :tongue3: :wave: ;) :laughing7:

Koen

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 03 aug 2007, 00:13 »
Of simpel gezegd ;): een boven- en onderlaken en een sloop, aan elkaar vast. Daar kruip je in, deken erover, klaar.

In sommige jeugdherbergen krijg je niks uitgereikt maar is je bed voorzien van een onderlaken, een kussen met sloop en een dekbed (incl. hoes). Laken, sloop en dekbedhoes mik je dan bij het uitchecken in de wasmand. Worden gewassen en 's avonds ligt dat dan weer op een bed.
Leven en laten leven

Offline It Swarte Skiep

• Schotland fan
  • Born to be sheep
« Reactie #7 Gepost op: 31 dec 2007, 00:06 »
Roald zei het al: "Een boven- en onderlaken en een sloop en dat aan elkaar vast".

En zo ziet dat er dan uit.

Het was bij ons aanleiding tot een hilarisch spookfeest.

Het is nog lang onrustig gebleven op kamer 86.

Offline Mull

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 31 dec 2007, 00:08 »
 :laughing7: :laughing7: En wij maar denken dat Friezen stugge mensen waren....jullie zijn gewoon zo gek als een deur!  :icon_thumleft:  :icon_thumleft:

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 31 dec 2007, 13:15 »
 :laughing7: :laughing7: :icon_thumleft:

Een stel Friese spoken op bezoek in Schotland en een verdwaalde Griekse wijsgeer  :tongue3:
Heel goede illustratie van zo'n "slaaplaken"  :icon_thumleft:

Koen