Auteur Topic: ervaringen over werken (in het onderwijs) in Schotland  (gelezen 12602 keer)

Dzjoke

• Gast
ervaringen over werken (in het onderwijs) in Schotland
« Gepost op: 28 okt 2005, 11:20 »
Ik ben een lerares lager onderwijs in Belgi die er van droomt om naar Schotland te trekken en daar (eventueel) ook als lerares te werken.
Daarvoor zou ik graag in contact komen met mensen die deze stap reeds voor mij hebben gezet en ervaring hebben met werken (in het onderwijs) in Schotland. Ik ben heel benieuwd naar hun verhalen. Het is immers toch een heel avontuur en ik weet graag waar ik aan begin.
Vele groetjes,

Joke

mario

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 28 okt 2005, 13:48 »
Hallo,
Zelf werk ik al een tijdje hier in schotland.welliswaar niet in het onderwijs. Wat voor info zoek je.Kan ik ergens helpen. Laat maar weten.
groetjes, Mario

Dzjoke

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 29 okt 2005, 15:56 »
Ik zou bijvoorbeeld graag willen weten in welk land je je belastingen moet betalen, of het meevalt om de taal te spreken (ik neem aan dat het Schots
toch nog wat moeilijker is dan het Engels), of het moeilijk is om een woning te vinden in Schotland, of je collega's je goed hebben aanvaard, of het niet te moeilijk is om je papierwerk in orde te krijgen.... :) Ik wil eigenlijk gewoon graag weten hoe het je is meegevallen om naar ginds te trekken en of er misschien nog tips zijn die je mij kunt meegeven i.v.m. het werken in Schotland :)
Alvast hartelijk bedankt voor je hulp!!!

Vele groetjes,
Joke

mario

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 29 okt 2005, 23:26 »
Hallo,
Als je in Schotland woont en werkt betaal je in Schotland belastingen.Belastingpercentage is 22 procent voor een inkomen tot max. 40000 pond per jaar, voor alles boven de 40000 pond is het 40 procent. Daarbij komt nog concil tax Dit betaal je maandelijks en kan je vergelijken met gemeente belasting huisvuilophaling mileutax enz... Ook verbruik van kraanwater zit erin.Naar de dokter gaan is volledig gratis. Het bedrag van de council tax wordt bepaald door de groote van het gezin, groote van woning grond enz.( 70 pond in ons geval)

Wat de taal betreft: Het grote voordeel is dat iedereen hier gewoon engels verstaat en ook niet raar ?doet als je dat spreekt. Het schots engels is anders maar daar wen je heel snel aan. De mensen zijn vriendelijk en heel geintresserd in buitenlanders.
Aanvaarding is dan ook nooit een probleem geweest.

Wat betreft papier werk: Om hier te wonen heb je als lid van de europese unie geen verblijfsvergunning nodig. OOk geen werkvergunning.
Als je begint te werken ?heb je wel een social securite number nodig, maar dat word je gewoon toegekend bij voorlegging van bewijs van identiteit(geboorte akt paspoort) en arbeids contract.

Wat betreft het zoeken van een wonig, huurhuizen zijn niet zo makkelijk te vinden, maar dit ia afhankelijk van de streek. ken je iemand die je aan referenties kan helpen is dit ook zo opgelost.Referenties zijn heel belangrijk hier.Koopwoning daarentegen zijn er genoeg. Een hypotheek krijg je als je hier een jaar gewerkt hebt. Als je minimum 10 van de koopsom van je huis zelf kan ophoesten gaat het zelfs vroeger. De prijzen zijn denk ik te vergelijken met de prijzen in Belgie.(iets duurder misschien).

Over werk vinden in het onderwijs weet ik niet zoveel. Verder kan ik zeggen dat er heel wat werk te doen is in de gezondheids sektor. Voor bejaarde hulp word ?door het grote tekort dat er aan is zelfs geen opleiding verreist.werk in toerisme is gemakkelijk te vinden.Ik vernoem dit maar omdat een tijdelijke job in een andere sektor een springplank zou kunnen zijn naar een job in het onderwijs. Indien je momenteel werkloos zou zijn kan je zelfs naar hier verhuizen en uw werkloosheids uitkering 6 maanden behouden.
wij zelf zijn opzoek naar een tandheelkundige verpeegkundig.Geen opleiding vereist Die wordt gegeven, wel kennis van pc gebruik. (hintje voor die eventuele springplank :wink )Hier komen wonen is echt niet zo moeilijk als je mensen ter plaatsen kent die je een duwtje in de rug willen geven. Wij willen graag helpen waar we kunnen, en andere de kans geven om in dit prachtige land te wonen.
Groetjes,
indien je graag mijn telefoon nummer wil laat maar weten ik mail het je door
mario en carine

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 30 okt 2005, 12:13 »
o wauw zeg, wat is dit verleidelijk!

Tja als ik alleen was, wist ik het wel, maar helaas krijg ik niemand van de familie mee!
Oudste dochter van 17 gevraagd, maar die wil ook niet. Jammer, hadden wel leuk logeer adresje.
Maar mag ik vragen welk gebied je woont?
Vind het wel geweldig dat je/jullie het gedaan heb(t)ben!
en hoe lang woon je dr nu en hoe ben je ertoe gekomen??

Dzjoke

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 30 okt 2005, 14:44 »
Bedankt zeg. Je hebt het voor mij heel wat gemakkelijker gemaakt om de knoop door te hakken. Nu twijfel ik er geen moment meer aan om naar ginder te trekken. Een job in de gezondheidssector of het toerisme zie ik immers ook goed zitten.
Ik zou heel graag je telefoonnummer hebben als het mag.
Vele groetjes

Dzjoke

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 30 okt 2005, 14:56 »
Erg bedankt voor het springplankje dat je mij wilt aanbieden ?:) Ik ben heel genteresseerd. Ik heb inderdaad wel helemaal geen ervaring in tandheelkundige verpleging. Mag ik vragen wat het juist inhoudt?
Ik heb in Belgi? geen werk of lief dat me hier kan houden, dus ik zie jullie aanbod helemaal zitten.
Vele groetjes,

Joke

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #7 Gepost op: 30 okt 2005, 15:31 »
Wat ik me afvraag: is Schotland nog steeds zo speciaal als je er zelf langer woont?

Ik woon in het centrum van Enkhuizen, hier stikt het van de geschiedenis, mooie gebouwen en natuurlijk het IJsselmeer-natuurschoon, maar op een of andere manier is dat zo normaal dat het niet meer speciaal is. Wij hebben uitzicht op het buitenmuseum van het Zuiderzeemuseum (oude huisjes, mensen in klederdracht), op het IJsselmeer, en op de binnenhaven, maar ik vind het na 3 maanden dat ik hier nu woon, gewoon normaal... (natuurlijk nog wel heel mooi, vooral met zonsopgang of in het avondlicht)

Marien

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 30 okt 2005, 17:21 »
Bedankt voor je uitleg Mario, hier hebben we echt een hoop aan. Dit zijn dingen die zeer nuttig zijn. Tandheelkundig verpleegkundige, is dat net zoiets als een tandartassistente. Ben ik in een grijs verleden geweest. Dus ik zou daar zo aan de bak kunnen. ;)

Dzjoke

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 31 okt 2005, 11:48 »
Hey Mario.

Misschien mail je je telefoonnummer liever rechtstreeks naar mijn e-mail adres. In dat geval, mijn email - adres is boelen_joke@hotmail.com

Groetjes

mario

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 31 okt 2005, 23:20 »
hallo,

oke, ik heb je toegevoegd aan mijn msn.
groetjes.

Dzjoke

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 09 nov 2005, 13:28 »
Hey Mario en Carine,

Ik heb al een tijdje niks meer van jullie gehoord.
Ik vroeg me af of jullie het nog steeds OK vinden als ik in de kerstvakantie (of mss een paar dagen ervoor) es afkom? Als het niet gaat, laten jullie me dan iets weten? Dan kan ik een ander plekje om te verblijven zoeken.
Bedankt en hopelijk tot hoors!!
Vele groetjes,

Joke

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 21 nov 2005, 19:05 »
Citaat
Hey Mario en Carine,

Ik heb al een tijdje niks meer van jullie gehoord.
Ik vroeg me af of jullie het nog steeds OK vinden als ik in de kerstvakantie (of mss een paar dagen ervoor) es afkom? Als het niet gaat, laten jullie me
dan iets weten? Dan kan ik een ander plekje om te verblijven zoeken.
Bedankt en hopelijk tot hoors!!
Vele groetjes,

Joke
Quote:
Dzjoke

Ik was ook wel benieuwd hoe alles nu zou aflopen hoor, vond het wel spannend allemaal.
Ik hoop voor je dat je nog wat van hen hoort.

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 06 feb 2006, 16:02 »
Hoi Dzjoke, zie dat je online bent, ben je nog verder gekomen dan deze briefwisseling met Mario?
Laat eens weten als je wilt, ben gewoon benieuwd!

saske

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 07 feb 2006, 20:27 »
hallo,
kan er mij soms iemand helpen om aan meer informatie te gerakeni.v.m werken in schotland zou daar zeer graag gaan wonen maar zou wel eerst werk willen hebben als het kan zou ik morgen al vertrekken
alvast bedankt :)
je kan dit ook altijd doen op mijn rechtstreekse e-mail dat is veirske@hotmail.com :)

ericjan

• Gast
Re: ervaringen over werken (in het onderwijs) in Schotland
« Reactie #15 Gepost op: 09 feb 2006, 09:12 »
Tip: kijk eens in het boek Live and Work in Scotland. (http://www.emigratieboek.nl/artikel.asp?boek=live_and_work_in_scotland)