Auteur Topic: Landkaart  (gelezen 55214 keer)

Nan

• Gast
Landkaart
« Gepost op: 22 jun 2007, 17:01 »
In de huurauto zit zeer waarschijnlijk geen GPS. Sowieso wil ik graag weten waar ik ben  :icon_scratch: - in een wat groter formaat dan 10 x 10 xm. Wie weet wat de beste kaart van Schotland is? En waar te koop? Toch maar in Schotland zelf? Het liefst heb ik er eentje waar elke hooiberg en alle echte bergen op staan. Schaal 1:200.000 o.i.d.

Offline Wilma

• Schotland fan
Re: Landkaart
« Reactie #1 Gepost op: 22 jun 2007, 18:49 »
Ik haal zelf altijd de omgevingskaart bij de plaatselijke info punt. Daar staat inderdaad heel wat meer op.

Scotland-lovers

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 22 jun 2007, 19:33 »
Als je gedetailleerde papieren kaarten wilt gebruiken, kies dan de kaarten van Ordnance Survey. Deze zijn in diverse schalen te koop, terplaatse of via internet.

Op dit soort kaarten (bv 1:25000) staat bijna alles: steencirkels, kastelen, wateren, bergen en hun naam, hoogtes, campings etc etc.

Als je een laptop kan gebruiken, neem dan Memorymap en een serie bijbehorende elektronische kaarten. Deze kun je downloaden en licentie kopen bij Ordnance Survey zelf. Je kunt ook bij hun een kaart op maat laten 'maken' door de grootte, schaal en plaats op te geven.

Mocht je aan de papieren versie toch de voorkeur geven, koop dan in boekvorm A4-formaat van Michelin schaal 1:300.000 (zacht kaft) of de 'ultimate atlas Britain' uitgegeven door de AA, schaal 1:250000 in hard kaft. Deze laatste hebben we voor een habbekrats in een souvenierwinkel in John Ó Groats gescoord.

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 22 jun 2007, 19:46 »
Als je gedetailleerde kaarten (Ordnance Survey) lokaal koopt bij de VVV of boekenwinkel of tankstation, let dan goed op de datum. Wij hebben er ook in de loop van de jaren heel wat ter plekke gekocht, maar vaak bleken ze meer dan 10 jaar oud! Zo zochten we eens bij Inverness met een waterval en was er een komplete wijk gebouwd op wat volgens de kaart een stukje bos met weiland had moeten zijn.

Scotland-lovers

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 22 jun 2007, 21:52 »
@Teije: die kaart was niet verouderd, jullie waren gewoon 10 jaar te laat... :bonk

't Is te hopen dat ze de rest met rust gelaten hebben. De natuur zelf is sterk, maar de mens kan de natuur wel aardig verkloten. Kijk maar eens op de kaart naar de 'unused quarry's'

PS: het lelijkste plekje van Schotland dan maar?

Offline Grasshopster

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 24 jun 2007, 14:05 »
Of de mens helpt de natuur een handje!

Een tijdje terug ging ik met mijn man een mountainbike tocht doen over de hei. Een rondje dat hij 15 jaar geleden vaak deed. Alleen was het nu geen hei meer, het was een bos! Toch ook maar een nieuwe kaart gekocht!

Ellen

Nan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 24 jun 2007, 17:46 »
Bedankt voor de info. Heel GB op papier wil ik niet hoeven meeslepen. Ik begrijp dat een redelijke kaart van enkel Schotland niet bestaat ??? . Dan maar detailkaarten van de plekken waar we naartoe gaan.

Offline lucsa

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 25 jun 2007, 02:22 »
Bedankt voor de info. Heel GB op papier wil ik niet hoeven meeslepen. Ik begrijp dat een redelijke kaart van enkel Schotland niet bestaat ??? . Dan maar detailkaarten van de plekken waar we naartoe gaan.

Wij hebben gebruik gemaakt van de kaarten 1 en 3 uit de reeks "Travel Map" van Ordnance Survey.
http://leisure.ordnancesurvey.co.uk/leisure/catalogue.jsp?section=10169
Tot ergens onderweg
Groetjes
Sabien & Luc

[img]http://lu

Nan

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 27 jun 2007, 19:42 »
Geweldig! :hello2: Dat was nu net wat ik zocht :icon_thumleft:. Ik heb 3 stuks besteld, zodat ik echt weet waar ik ben  :bagpipe.

Bedankt!

Pien en Peter

• Gast
Re:Landkaart
« Reactie #9 Gepost op: 10 aug 2011, 15:03 »
wij hebben bij OS (Ordnance Survey) een aantal kaarten met een schaal van 1: 25000 besteld,hier staat ieder geiten pad op, maar ook een paar in de schaal van 1:50000, deze bevat een groter gebied, met wat meer doorgaande wegen.

ik las iets over kaarten voor de laptop, wie kan er daar iets meer over melden.
ik werk ook vvoor defensie, en kaarten en kaart lezen is mijn grote passie!!

Offline Michel

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 26 okt 2012, 12:02 »
Even over kaarten van the Ordnance Survey (OS). Ze zijn er in verschillende maten en ook soorten:

- Explorer (oranje): deze bestrijken een relatief klein gebied, zijn zeer gedetaileerd (1:25 000) en geschikt voor bijvoorbeeld wandelen ('the outdoors'). De wandelpaden staan er
goed op aangegeven.

-Landranger (roze): deze bestrijken een wat groter gebied, zijn wat minder gedetaileerd ((1:50 000) en zoals OS zelf aangeeft geschikt voor 'days out'

Dan zul je zien dat er ook nog 'active' varianten zijn, zowel voor Explorer als Landranger. Dat betekent alleen maar dat de kaart geplastificeerd is en dus waterproof.

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 26 okt 2012, 21:00 »
Wij hebben stapels  van de 1:50.000, voldoen prima en stoppen deze tijdens de wandeling in een map case zoals bv http://www.tiso.com/shop/trekmates/dry_map_case/

Offline McLeo

• Schotland Moderader
  • visiting Scotland since 1978, FOL 93701
« Reactie #12 Gepost op: 30 nov 2012, 21:55 »
Voor mensen die in het bezit zijn van een Garmin GPS is er ook de mogelijkheid om zeer gedetailleerde kaarten te downloaden:
http://talkytoaster.info/ukmaps.htm

LET OP: een GPS vervangt nooit papieren kaarten al was het alleen dat de batterijen op het kritieke punt leeg zijn, maar het is wel enorm makkelijk je hoeft niet je positie op de kaart te zoeken die staat automatisch goed.

Leo
Wij reden rond in 4 VW campers nu een mooie dubbelcabine met soms een caravan erachter.