Auteur Topic: Vakantie 2006  (gelezen 44680 keer)

Marien

• Gast
Vakantie 2006
« Gepost op: 18 okt 2005, 00:12 »
Oh, hoe verslaafd kan je zijn. We zijn nu al weer bezig voor juli 2006. We hebben al weer een email gestuurd naar de mensen waar we dit jaar zijn geweest. Het is in die periode nog vrij allemaal. Dus we denken dat we morgen gaan boeken! Pas als alles zo'n beetje rond is zullen we hier onze plannen neerzetten. Dit keer gaat onze hond mee. We willen het toch een keer proberen.

Offline Wilma

• Schotland fan
Vakantie 2006
« Reactie #1 Gepost op: 18 okt 2005, 21:17 »
ik ook hoor, ik zou dolgraag weer naar schotland willen, maar helaas, jongste dochter wil liever naar Frankrijk, daar moet het ook mooi zijn. Ik wil dan graag naar Bretagne, de kust moet daar ook heel mooi zijn en ik hou nu eenmaal niet van die hele warmte, dus we zien wel, als ik wist dat ik naar schotland ging, had ik de vakantie ook bijna klaar hoor, maar nu schuif ik het wat op de lange baan!
Ben benieuwd naar jouw verhalen, en de hond mee, toe maar

Marien

• Gast
Vakantie 2006
« Reactie #2 Gepost op: 18 okt 2005, 22:16 »
Tja, weer een vakantie op een andere manier. Nu moeten we dus rekening met de hond houden. We wilden dit eigenlijk al heel lang. Maar eerst mocht het nog niet ?en toen het wel mocht vonden we het te lastig. Maar hij wordt dit jaar 10 en dat is voor zijn ras al over het gemiddelde. Hij heeft het de afgelopen vakantie prima naar zijn zin gehad in het hondenhotel, maar hij had geen blaf meer over en was super mager. Het duurde ook heel lang voordat het weer wat normaal was. Vanwege zijn leeftijd willen we hem dat dus niet nog een keer aandoen. We hebben nog een lange weg te gaan voordat hij groen licht krijgt om de oversteek te maken, dus er kan nog van alles gebeuren.

Wij zijn in Frankrijk in de Dordogne geweest, was wel heel erg mooi. Tja, maar niks haalt het bij Schotland.

Daniella81

• Gast
Vakantie 2006
« Reactie #3 Gepost op: 18 okt 2005, 22:55 »
lekker Marien! De voorpret is ook al zo fijn! Ik denk dat er volgend jaar geen Schotland in zit voor ons, maar hopelijk zo snel mogelijk weer!

Ben benieuwd naar jullie plannen

Groetjes
Daniella

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
Vakantie 2006
« Reactie #4 Gepost op: 04 nov 2005, 20:01 »
Wij gaan nu ook bezig! Ergens midden juni willen we weg.

Maar het is zo moeilijk!
Orkney staat vast, maar welke eilanden we dan willen bezoeken? Het zijn er zo veel en we hebben maar 3 weken :( Ik heb geen zin in zo'n "Japanese do Europe" achtige reis (zo veel mogelijk plaatsen bezoeken in zo weinig mogelijk tijd :wink: We kwamen vorig jaar mensen tegen in Schotland die die ochtend nog in Londen waren, 's middags even in Schotland en de dag erna naar Amsterdam vlogen, om dan te overnachten in Brussel. Dat is toch geen vakantie?)

Wel leuk is het om B&B's te zoeken, en het hele OV-stelsel te checken met alleen nog maar een winterschema :) (en dan hopen
dat het in de zomer ongeveer hetzelfde blijft). En dan nog een stoere huurauto erbij! De reisgidsen en boeken kunnen weer uit de kast gehaald worden; internet gaat overuren draaien, en de buitenlandse telefoonkosten gaan oplopen!

Het wordt de eerste vakantie waarin we niet naar Glasgow gaan, dat zal vreemd worden! Waarschijnlijk Aberdeen-Orkney-Inverness. Maar eerst maar eens uitzoeken welke van de 17 eilanden we met een bezoek gaan vereren!!

Marien

• Gast
Vakantie 2006
« Reactie #5 Gepost op: 05 nov 2005, 01:15 »
Leuk!!

Ha ha en het wordt waarschijnlijk onze eerste vakantie dat we wel naar Glasgow gaan. Zijn er alleen eens langsgereden. Maar die stad heeft me nooit zo getrokken. Maar nu hoor ik om me heen dat het zo'n geweldige stad moet zijn, dan wordt het dus eens hoog tijd om dit met eigen ogen te zien en te beoordelen.

Wij zijn er voor de tweede week uit. Die week is zo goed als geboekt. Maar de eerste week is nog een probleem. We willen een leuke cottage bij Fort William. Er zijn er genoeg, maar niet eentje die we leuk genoeg vinden. Zijn afgelopen vakantie ook wel erg verwend geweest.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
Vakantie 2006
« Reactie #6 Gepost op: 05 nov 2005, 10:10 »
Ohjee! Pas wel op, veel mensen vinden het een vreselijke stad, en aan de ene kant kan ik wel begrijpen waarom. Edinburgh is echt een toeristische trekpleister, Glasgow heeft dan wel veel gratis musea en veel winkels, maar is toch veel grauwer en 'achterbuurteriger'. En daar moet je van houden. Ik vind de mensen in Glasgow zo enorm anders, 'echter'(?), ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, het is meer een gevoel :). Toen wij voor de eerste keer naar Schotland gingen, raadde iedereen ons Edinburgh aan, maar het werd Glasgow. Ik word in Edinburgh gek van het gedoedelzak, de propperij van toeristen, overal kregen we folders in onze handen gedrukt, en dan de drukte van al die mensen (vergeleken bij Glasgow)... Het is wel een mooie stad, dat
wel, maar ik miste net dat ene stukje dat in Glasgow wel zag: echte mensen die werken, en daarna een pint gaan drinken in de kroeg, voetbal kijkend en pratend met het lekkerste accent wat ik ooit gehoord heb. In Edinburgh zag ik vooral toeristen drinken ;)

Ik zou aanraden: kijk niet alleen naar de gebouwen (of wat er van over is), maar ga ook een keer naar The Barras (soort zwarte markt) in het weekend om wat Glaswegian lifestyle te proeven, Glasgow Necropolis (enorme begraafplaats op een heuvel in de stad,
er staan gigantische grafmonumenten en van die graf-huisjes, heel indrukwekkend) ligt achter de Cathedral en vlakbij Provand's Lordship (oudste huis van Glasgow).
Er zijn veel gratis musea (http://www.glasgowmuseums.com/). Laat je niet verleiden door een folder die je aanraadt om Glasgow te zien vanuit de 360 graden roterende uitzichttoren bij het Science Centre, die toren is namelijk sinds de opening al kapot, maar de toeristenblaadjes vertikken het om dat te melden!
Voor een leuke wandeling kun je langs de Clyde lopen (vanaf het People's Palace en Glasgow Green), eventueel een stuk door Kelvingrove Park en naar de Botanic Gardens.

Er zijn trouwens ook hop-on-hop-off bussen in Glasgow, als je er van houdt (ik niet). Alles is redelijk op loopafstand, en er is een metro!
Natuurlijk 's avonds de pub in, en elke avond treedt er wel ergens een bandje, groot of klein, op.

Dan nog wel een paar safety-tips: voor 's avonds (als je er dan nog bent, en niet hard gillend ben weggerend ;): Glasgow is vrij veilig, in het centrum lopen wel veel mensen die uit de pub komen vallen, maar over het algemeen is er wel veel sociale controle en veel winkels en pubs hebben goede uitmsijters bij de deur staan. Maar, loop als het even kan niet in het donker langs de Clyde
(ervaring :(), vooral niet aan de andere kant van het centrum. En vermijd ook donkere straten. Hangjongeren (neds: non educated delinquents) zijn er vrij berucht, Glasgow is zakmes-hoofdstad van de UK.

Waarschijnlijk zal je niet echt buiten het centrum komen in een kroeg, maar mocht je dat doen: zorg ervoor dat je niets overdrevens groens of blauws aan hebt. Het klinkt misschien wat overdreven, maar sommige pubs zijn echt pro-celtic/rangers. Meestal is het wel te zien vanaf de buitenkant, soms ook niet. Voetbalshirts van die 2 clubs zijn in de meeste kroegen (zelfs in het centrum) dan ook verboden. Mocht je toch in een lastig gesprek terecht komen, en nemen ze geen genoegen met het excuus dat je Nederlander bent, zeg dan dat je voor de eveneens Glasgwegian voetbalclub Partick Thistle bent. (nog beter: Partick Thistle Nil) ("Billy Connolly, perhaps the team's most famous supporter, says he grew up thinking it was called Partick Thistle Nil, such was its chronic inability to find the net.").

Offline Ina

• Schotland fan
Vakantie 2006
« Reactie #7 Gepost op: 05 nov 2005, 11:48 »
Wij hebben volgend jaar ook Glasgow voor het eerst op het lijstje staan. Dat kerkhof waar je het over hebt is dat ook die met graven in bomen? Heb er ooit iets over gelezen maar kan het nergens terug vinden.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
Vakantie 2006
« Reactie #8 Gepost op: 05 nov 2005, 12:24 »
Daar heb ik eigelijk niets over gehoord of gelezen, dus ik denk het niet (zeker weten doe ik het niet hoor)

nog een pagina met erg mooie zwart-wit foto's: http://www.headstones.fsnet.co.uk/gnecrop.htm

Offline Ina

• Schotland fan
Vakantie 2006
« Reactie #9 Gepost op: 05 nov 2005, 16:16 »
Ja schitterend, doet een beetje denken aan Pere Lachaise in Parijs.

Is er iemand anders die iets weet van een kerkhof met graven in bomen in Glasgow? Ik heb er over gelezen en ook foto's van gezien op internet maar kan het niet meer vinden.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
Vakantie 2006
« Reactie #10 Gepost op: 05 nov 2005, 16:48 »
Hoe bedoel je dat trouwens, graven in bomen? Hangen er memorial borden in/aan bomen??
Lijkt me sterk dat ze gewoon een kist in de takken hangen (alhoewel je het nooit weet met die Weegies
;)

Offline Wilma

• Schotland fan
Vakantie 2006
« Reactie #11 Gepost op: 05 nov 2005, 19:50 »
marien,

wij zijn dit jaar in Fort William geweest, was echt de moeite waard hoor,
vooral, omdat je overal zo dicht bij zit, en Coe, Garpoch, de road to the isles, geweldig mooi, wij hadden zelf een sta caravan gehuurd, omdat we er alleen maar sliepen, voor 250 pond in hoogseizoen, maar er was een hele leuke cottage bij te huur, 15 min lopen van centrum. ik heb er wel een adres van hoor

Offline Wilma

• Schotland fan
Vakantie 2006
« Reactie #12 Gepost op: 05 nov 2005, 20:06 »
http://www.glenneviscottage.co.uk

dit is de link, voor als je even wilt zien, het ligt aan de weg naar de glen nevis en de ben nevis, plm 1 km ervan af, wel een drukke weg maar een dichte tuin

Offline Ina

• Schotland fan
Vakantie 2006
« Reactie #13 Gepost op: 05 nov 2005, 21:22 »
Citaat
Hoe bedoel je dat trouwens, graven in bomen? Hangen er memorial borden in/aan bomen?? Lijkt me sterk dat ze gewoon een kist in de takken hangen (alhoewel je het nooit weet met die Weegies ;)

Quote:
Sas.

Nee het zijn bomen die om de graven heen zijn gegroeid, moet dus al heel oud zijn, toen ik die site destijds zag dacht ik dat is zo bijzonder daar vind ik genoeg info over wanneer ik me in Glasgow ga verdiepen, maar niet dus...

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
Vakantie 2006
« Reactie #14 Gepost op: 05 nov 2005, 21:57 »
Citaat
Nee het zijn bomen die om de graven heen zijn gegroeid, moet dus al heel oud zijn, toen ik die site destijds zag dacht ik dat is zo bijzonder daar vind
ik genoeg info over wanneer ik me in Glasgow ga verdiepen, maar niet dus...

Quote: Ina

Het zou best Necropolis kunnen zijn, die mausoleums/mausolea (?) die er staan, zijn soms al half ingestort en overgroeid door planten.

Verder is er nog een oud kerkhof bij Ramshorn Church, maar dat is volgens mij niet zo overgroeid als sommige graven op het Necropolis. Ramshorn Church zit op Ingram Street en het is nu een theater/onderdeel van Strathclyde University.

Lies

• Gast
Vakantie 2006
« Reactie #15 Gepost op: 05 nov 2005, 22:04 »
In mei 2004 zijn we ook in Glasgow geweest en om eerlijk te zeggen wij vonden het maar niks en waarom we het maar niks vonden kun je lezen op ons reisverslag http://www.teije.nl/2005/sch/1405.htm
Wij hoeven niet zonodig terug en dat zeggen we niet van Edingburgh!
En gelukkig denken we er niet allemaal zo over, hahhaha

Marien

• Gast
Vakantie 2006
« Reactie #16 Gepost op: 06 nov 2005, 01:39 »
Citaat
www.glenneviscottage.co.uk

dit is de link, voor als je even wilt zien, het ligt aan de weg naar de glen nevis en de ben nevis, plm 1 km ervan af, wel een drukke weg maar een dichte tuin
Quote: wilma64

Hee dank je wel, ziet er erg leuk uit. En de woef mag er ook in. Heb me rot lopen zoeken naar een leuk huisje, maar het zag er allemaal niet zo gezellig uit en deze wel. Dat het bij de weg ligt is niet zo erg. De tweede week zitten we weer in de rust. ;) Leuk, misschien doen we er wel wat mee!
Tja en wat Glasgow betreft. Ik wil daar wel eens zien of je er goed kan winkelen, want dat vind ik in Edinburgh weer wat tegenvallen. Ben stapel op Edinburgh hoor, maar de winkels zijn veel van hetzelfde.

Offline Ina

• Schotland fan
Vakantie 2006
« Reactie #17 Gepost op: 06 nov 2005, 10:29 »
Citaat
Nee het zijn bomen die om de graven heen zijn gegroeid, moet dus al heel oud zijn, toen ik die site destijds zag dacht ik dat is zo bijzonder daar vind ik genoeg info over wanneer ik me in Glasgow ga verdiepen, maar niet dus...
Quote: Ina
---

Het zou best Necropolis kunnen zijn, die mausoleums/mausolea (?) die er staan, zijn soms al half ingestort en overgroeid door planten.

Verder is er nog een oud kerkhof bij Ramshorn Church, maar dat is volgens mij niet zo overgroeid als sommige graven op het Necropolis. Ramshorn Church zit op Ingram Street en het is nu een theater/onderdeel van Strathclyde University.
Quote:
Sas.

Ok, bedankt, staat genoteerd op de lijst voor volgend jaar ik ga er naar zoeken!

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
Vakantie 2006
« Reactie #18 Gepost op: 06 nov 2005, 10:55 »
Ik vind de winkels wel tegenvallen, maar ik hou gewoon niet zo van de normale winkels.
Ik hou van aparte kleding, en daar zijn wel een paar winkels van in Glasgow gelukkig. Verder als je van sneakers en gympjes houdt (wat ik weer wel doe) is Glasgow echt het paradijs! Enorm veel sportwinkels en sneakershops! En voor de rest: heel veel winkels van hetzelfde, de laatste mode en een enorme Marks & Spencers.

Er zijn een paar grote winkelcentra:
Buchanan Galleries (http://www.buchanangalleries.co.uk/)
St.Enoch Shopping Centre (de grootste van Schotland) (http://www.stenoch.com/
Princes Square (http://www.princessquare.co.uk/
Argyll Arcade (met heel veel juweliers)
Merchant Square Indoor Shopping Centre

En een hele grote winkelstraat: Sauchiehall Street

Ik vond The Barras heel leuk, in East End (wel opletten voor zakkenrollers). Kwartier lopen vanaf het centrum. Het is een beetje een tegenhanger voor al het luxe shopgeweld in het centrum. Er worden wel veel 'illegale' dingen verkocht, kraampjes vol
van de nieuwste films die eigenlijk nog niet uitgebracht zijn en goedkope sigaretten uit het Oostblok. Ook heel veel oude troep (kleding, meubels), soms zitten er leuke dingen bij. Maar zeker een ervaring om een keer mee te maken. Al is het maar om Weegies te kijken =) (http://www.glasgow-barrowland.com/)

Marien

• Gast
Vakantie 2006
« Reactie #19 Gepost op: 06 nov 2005, 12:06 »
Nuttige informatie weer!! :goed
Nou ja, Glasgow moeten we in ieder geval zien om mee te kunnen praten!

Wilma, heb je prive foto's van dat stekje bij Fort William? Ben wel benieuwd hoe de rest rondom het huisje en de caravans eruit ziet.

Offline Wilma

• Schotland fan
Vakantie 2006
« Reactie #20 Gepost op: 06 nov 2005, 15:33 »
Marien,
helaas, hebben wij daar eigenlijk helemaal niet aan gedacht, vinden wij achteraf heel dom hoor, maar het ligt dus aan de weg van de great glen
route, hordes wandelaars komen langs, is wel leuk gezicht, achterkant van de tuin grenst aan een soort parkeerplaats waar dus 2 sta carvans staan (1 hadden wij gehuurd en de ander aan hele leuke schotse mensen, maar dat moet je dus treffen)je kan je auto naast het huis parkeren, dat is wel
fijn.
Verder heb je aan de overkant een brugje met een parkje, waar je heerlijks 's morgens even kan lopen met de hond, is leuk rondje van half
uurtje, en je komt dan langs een supermarkt waar ze van 's morgens een uur of half 8 open zijn tot 's avonds dus 22.00! en lekker broodjes wat ze daar hebben!!!! Mjammie.
Er zit een grote Morris aan het eind van het centrum met Mc Donalds, centrumpje is niet groot, maar wel gezellig hoor, je kan er leuk zitten op terrasje.
hele vriendelijke mensen, ik zat echt de hele tijd met iedereen daar te kleppen in de winkels, maar ja, ik ben een kletskous hoor. Voor mij voelde het heerlijk, en mijn kinderen vonden het er ook erg leuk. Maar vooral de omgeving, de Inchree waterfalls, is een geweldig mooie wandeling, en niet te ver met jullie jochie, en de glen coe is ook zo prachtig. je kan ook div. veerpontjes nemen naar de overkant.
Hebben wij trouwens niet gedaan en de leisure centre zit maar 5 min. lopen van het huisje vandaan, klein zwembadje, maar wel lekker hoor, 's avonds
even na het lopen. en de glen nevis is ook zo mooi, nou je hoort het wel, heimweeeeeeeeee! :) ?als je meer wilt weten roep maar hoor, de eigenaar is
ook geweldig leuk mens, en heel relaxt.
groetjes

Offline Wilma

• Schotland fan
Vakantie 2006
« Reactie #21 Gepost op: 06 nov 2005, 15:57 »
ik vond nog een foto bij mijn dochter!

hier kan je iets van het huisje zien!

Offline Wilma

• Schotland fan
Vakantie 2006
« Reactie #22 Gepost op: 06 nov 2005, 16:00 »
en nog een fotootje, maar helaas, meer heb ik niet:(

Marien

• Gast
Vakantie 2006
« Reactie #23 Gepost op: 06 nov 2005, 17:43 »
Hee dank je wel! Leuk zeg! Het klinkt nu allemaal nog leuker! Echt, we zijn nu behoorlijk genteresseerd. De ligging is gewoon perfect. Dat het bij de weg ligt is misschien een minpuntje, maar op zich niet erg. We willen zoals we al zeiden de tweede week naar dezelfde boerderij als dit jaar en daar zit je wel een eind van de weg. Lekker rustig.
Hoe hebben jullie dit adres gevonden trouwens?

Offline Wilma

• Schotland fan
Vakantie 2006
« Reactie #24 Gepost op: 07 nov 2005, 08:25 »
ik was gewoon aan het rond surfen, en ik ging vooral voor goedkope adresjes, omdat wij er alleen maar wilden slapen en toen zag ik dat ze in ieder geval voor de caravan niet zo veel vroeg, huisje weet ik eigenlijk niet, heb ik niet naar gekeken. En had leuk email contact met haar, vandaar, maar echt geen spijt van hoor, en volgens mij is de tuin helemaal ommuurd. Het is niet echt een hele drukke weg, omdat die na een paar km doodloopt, het wordt alleen maar eigenlijk door toeristen gebruikt, die naar de glen nevis, de ben nevis en campings gaan!
ze heeft mij toen wat meer info gestuurd, maar ik heb alles opgeruimd, en kan dat dus net niet vinden, zal nog eens zoeken.