Onderstaand bericht gevonden op de website van de BE Defensie :
12/09/07 13:29:00
Bewogen landing
Op zondag 9 september was de landing van een (Belgische) militaire Airbus A-310 op de luchthaven van Edinburgh, Schotland, iets moeilijker als normaal.
De vlucht, met een 10-koppige bemanning en 128 Schotse militairen aan boord verliep normaal maar bij het landen constateerde de boordcommandant, commandant vlieger Stéphan Heyman een verlies van vermogen aan de linkermotor.
"We waren, op dat moment 10 m van de grond" vertelt Stéphan Heyman. "We hebben het toestel onmiddellijk geland zodra de foutmelding engine failure N° 1 aansprong."
Omdat je vanuit de cockpit de motoren niet kunt zien, vroeg de piloot inlichtingen aan de controletoren toen er veel rook uit de reactor kwam.
"We hebben het toestel gestopt en ik heb het personeel gevraagd om de evacuatie van de passagiers voor te bereiden. Ook hebben we één van de twee blussystemen van de linkermotor in werking gesteld. Op dat moment kwam de brandweer van de luchthaven toegesneld en onderzochten ze de reactor minutieus. Ze bevestigden me dat er geen enkel gevaar was en dat ik naar de parkeerplaats op de terminal kon taxiën."
De rook en de vlammen waren het resultaat van een onvolledige verbranding in de straalbuis. "In geval van vlammen en rook nemen we geen enkel risico", verduidelijkt de piloot nog. "Daarom bereidden we de eventuele evacuatie van de passagiers voor. Ik wil nog wel even vermelden dat zowel de brandweer als de eigen crew perfect reageerde op het incident." Hoewel de passagiers wat zenuwachtig werden bij het zien van de rook en op het bericht van een eventuele evacuatie, konden ze de koelbloedigheid en het professionalisme van de crew erg appreciëren. Of moet dit bericht in "Reizen naar Schotland met het vliegtuig" ?

Koen