Auteur Topic: Koplampen afplakken in Engeland  (gelezen 141860 keer)

Offline Teije

• Administrator
  • *
Koplampen afplakken in Engeland
« Gepost op: 10 apr 2005, 10:48 »
Het afplakken van de koplampen is niet wettelijk verplicht, maar het is wel verboden tegenliggers te verblinden. En dat gebeurt omdat je aan de andere kant van de weg rijdt en de lampen dan anders op de weg vallen. De rechterlamp schijnt bij ons bv. heel wat meer naar rechts, naar de berm toe dus, maar wanneer je links rijdt, hebben tegenliggers aan de rechterkant er last van. Afplakstikkers (met handleiding) kun je voor een paar euro bij de ANWB of Halfords krijgen.
Je kunt het ook met tape doen maar deze stikkers zijn aardig passend voor de meeste koplampen van west-europese auto's.

Een vraag die ook veel gesteld wordt: welk deel moet je afplaken? In ieder geval het rechterdeel. Bij ons schijnen de lampen allemaal meer naar rechts dan naar links om de tegenliggers niet te verblinden. In de UK gebeurd natuurlijk juist het tegenovergestelde. De exacte delen die je moet afplakken weten we zo niet, maar wel dat het op de handleiding bij de stikkers staat die je kunt kopen.
Wij zijn er zelf mee naar een garage gegaan die gratis de koplampen heeft ontvet en de stickers op de juiste plaats heeft geplakt.

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #1 Gepost op: 03 aug 2005, 09:19 »
heb dochters de stickers laten halen, kosten ?12,95, dus erg duur, ik denk dat ik toch voor het zelf afplakken ga! veel goedkoper, we zullen vast niet heel veel in het donker rijden!
Morgen gaan we, heb er veel zin in
Wilma

Marien

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 10 aug 2005, 12:14 »
Afplakken kan prima zelf, vooral als je een wat oudere auto heb (zo een met koplampen met lijntjes op het glas). Als je goed kijkt zie je dan een soort taartpunt, deze moet je dan afplakken (het lijkt echter wel alsof je dan de verkeerde kan afplakt, maar dan kan je controleren door de lampen op een muur te laten schijnen).
Bij auto's met de moderne gladde (kunstof) lampen is het wat moeilijker te vinden. Ik heb in de auto de plakvoorschriften liggen, dus eventueel kan ik je wel uitleg geven als je er niet uitkomt.

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 19 aug 2005, 19:17 »
Hoi Wilma,

wij hebben vandaag afplakstikkers gehaald bij de ANWB: ?3,95 en ?2,95 voor leden, dus dat viel wel mee en dan heb je 4 stuks, ook nog 2 extra.
En omdat wij van die rare grote koplampen hebben, hadden we geen idee waar we ze moesten plakken, maar in een garage deden ze dat zo gratis voor ons (inclusief de koplampen ontvetten).

guzzigt

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 14 jan 2006, 07:49 »
Hallo Teije,

Ik ben bij de ANWB geweest maar zij hadden geen idee van de stikkers.
Kun je me ook zeggen waar je de ANWB stikkers hebt gekocht en eventueel een identificatie: b.v. merk, artikelnummer enz.?

B.v.d.

Eddy

FJR Freak

• Gast
Koplampen afplakken in
« Reactie #5 Gepost op: 14 jan 2006, 08:32 »
Citaat
Hallo
Teije,

Ik ben bij de ANWB geweest maar zij hadden geen idee van de stikkers.
Kun je me ook zeggen waar je de ANWB stikkers hebt gekocht en eventueel een identificatie: b.v. merk, artikelnummer enz.?

B.v.d.

Eddy

Quote:
guzzigt

Dat is toevallig, ik ben pas geleden ook bij de ANWB geweest om afplakstickers te kopen maar zowel in Breda als in Bergen op Zoom hadden ze geen afplakstickers,? sterker nog de verkoopster in Breda had er zelfs nog nooit van gehoord, ik vertelde haar dat volgens mijn informatie deze stickers in het noorden van het land wl te koop waren, dit was volgens haar niet mogelijk, ze nam trouwens niet eens de moeite om? even navraag hierover te doen, druk druk je kent het wel. In Bergen op Zoom het zelfde liedje, afplakstickers? voor in Engeland nee mijnheer die verkopen wij niet en volgens mij bestaan dergelijke stickers ook niet, misschien verkopen ze deze wel in Engeland, nou ja.............

Dus ik ben best wel benieuwd net zoals guzzigt waar deze stickers dan te koop zijn.? ???

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 14 jan 2006, 09:16 »
Diverse autoshops als AVA verkopen ze ook.

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #7 Gepost op: 14 jan 2006, 09:26 »
Bij de Halfords zijn ze wel te koop, maar wel duur:
http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ProductDetail.htm?productId=302207

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 14 jan 2006, 16:09 »
Het was mooi weer vanmiddag en dus ben ik op de fiets gestapt en langs de ANWB in Groningen gereden. Een verkoopster het verhaal verteld en die is meteen gaan rondbellen. En inderdaad, bij sommige vestigingen beweren ze deze stikkers helemaal niet te verkopen en anderen zeiden dat de voorraad van het centraal ANWB-magazijn op was.
Ze bedankte ons voor de tip en zou het in ieder geval ergens centraal doorgeven dat niet alle vestigingen van deze stikkers op de hoogte zijn.
Wat ons betreft weer een prima voorbeeld hoe wij vrijwel altijd in de ANWB-vestiging hier geholpen worden: zeer correct en behulpzaam!
Er zijn nog 4 setjes in Groningen aanwezig en maandag hoor ik wanneer er weer nieuwe komen. Mocht iemand ze nu al willen hebben dan kunnen wij wel een voorraadje inkopen en ze versturen voor ?3,35 incl. verzendkosten ( 2,95 voor de stikkers + 1 postzegel van ?0,39 en 1 envelop waar we dan maar een cent voor rekenen om het bedrag af te ronden).

FJR Freak

• Gast
Koplampen afplakken in
« Reactie #9 Gepost op: 14 jan 2006, 18:23 »
Bedankt voor de informatie en je aanbod Teije, maar wij gaan pas in juni weer naar Schotland dus we hebben nog even de tijd, mocht het toch op de n of andere manier bij de ANWB hier in Breda niet lukken dan zou ik?tegen die tijd alsnog graag gebruik willen maken van je aanbod.

Merenwen

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 15 jan 2006, 13:07 »
Ik heb bij de ANWB vorig jaar 2 sets gehaald, euh... ik moet alleen nog even verzinnen waar ik dat 2e setje heb gelaten!! :wecky Dat wordt zoeken van de week, ik ga pas in mei, maar nu wil ik natuurlijk weten waar die dingen zijn!

Ze zijn bij de ANWB inderdaad best betaalbaar. Ik heb ze ooit aan boord gekocht *schrik*, dat is echt een afrader!

Oh, en ik kan nog precies zien waar ik ze moet plakken, want het plaksel van vorig jaar zit er nog steeds op *schaam me diep*

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #11 Gepost op: 15 jan 2006, 13:38 »
Teije,
bedankt dat je zoveel moeite voor 'ons' doet! :goed!
Wij gaan weer een auto huren in Schotland, dus ik neem aan dat wij geen stickers nodig hebben :wink

Nancy

• Gast
Re: Koplampen afplakken in Engeland
« Reactie #12 Gepost op: 12 feb 2006, 11:47 »
Hoi,
Eigenlijk zou ik ook die stickers willen, want de vorige jaren op vakantie heb ik steeds moeten zorgen dat we voor het donker terug waren. Ik zou wel eens graag wat later op de avond willen rondrijden. Vorig jaar heb ik die stickers gevraagd aan de check-in balie in Zeebrugge, en daar wisten ze niet waar ik het over had ??? Vreemd hoor, als je daar zit moet je toch weten dat ze in GB links rijden, maar die mevrouw ?n haar collega staarden me aan alsof ik Chinees praatte.
Ik woon in Belgi?, zijn er hier die toevallig weten waar ik die kan kopen? Op de Halfords site zijn ze toch wel duur, maar ja, als ik ze nergens anders vind zal er niets anders opzitten... of zelf afplakken :-\
Groeten
Nancy

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 15 feb 2006, 00:03 »
Wij hebben nog 1 setje met stickers, de rest is al opgestuurd naar diverse leden. En bij de ANWB kregen we te horen dat er pas in de zomer weer nieuwe sets binnenkomen (ze konden niet exact zeggen wanneer), maar we hebben alvast een aantal besteld!

Nancy

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 15 feb 2006, 11:27 »
Wij hebben nog 1 setje met stickers, de rest is al opgestuurd naar diverse leden. En bij de ANWB kregen we te horen dat er pas in de zomer weer nieuwe sets binnenkomen (ze konden niet exact zeggen wanneer), maar we hebben alvast een aantal besteld!

Zou je er eentje naar mij kunnen sturen? Ik vertrek de laatste week van mei. Als die nieuwe pas in de zomer binnenkomen is het misschien te laat, mei is nog geen zomer. Laat me weten als als het gaat en hoe ik moet betalen.
Alvast bedankt!

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 25 feb 2006, 22:15 »
We hebben van de ANWB Groningen bericht gehad dat de nieuwe koplampstickers binnen zijn (dat zou pas tegen de zomer) en we hebben ze opgehaald. Ze hebben echter een andere leverancier en we moesten nu ineens ? 9,95 per setje betalen in plaats van ? 2,95!

Mocht iemand voor die prijs nog ge?nteresseerd zijn, laat het dan snel even weten anders brengen we ze namelijk weer terug want een prijsverhoging van ? 7 per set vinden we wel erg veel. Zo te zien zit er dit keer wel een heel uitgebreide handleiding bij (of misschien in 100 talen...).
De verzendkosten zijn ? 0,39 binnen Nederland en ? 0,65 naar Belgi

FJR Freak

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 26 feb 2006, 07:24 »
Teije, deze stickers vanTravelSpot worden momenteel bij Halforts verkocht voor 11,95, inhoud pakketje, 1 set stickers en een handleiding met afbeeldingen voor het correct aanbrengen van de stickers op de meest voorkomende type koplampen per automerk , zijn dit toevallig niet dezelfde stickers die nu bij de ANWB worden verkocht voor 9,95, in dat geval is de ANWB toch nog 2 Euro goedkoper dan Halforts, maar op zich toch een knappe prijsstijging van de ANWB tegenover het oude product waarbij je nog 2 setjes stickers kreeg voor 2,95 of 3,95.

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 26 feb 2006, 09:24 »
Klopt Frans, het zijn dezelfde.

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 03 mrt 2006, 17:59 »
We hebben de koplampstickers weer teruggebracht naar de ANWB (probleemloos en met de garantie dat ze wel altijd een paar op voorraad houden) en kregen daar ook het mailtje van het hoofdkantoor te lezen waarin werd uitgelegd waarom de goedkope stickers niet meer verkocht mogen worden: ze leken teveel op deze stickers van Travelspot en werden 'te goedkoop' aangeboden. De rechter was het ermee eens en daarom moet de consument het nu met de duurdere stickers doen.
Mocht iemand alsnog interesse hebben, wiij kunnen ze hier altijd vrij snel krijgen en opsturen.

Maryken en Ruben

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 06 jan 2007, 19:45 »
Dus het is beter om ze te gebruiken? ook al is het niet verplicht,beter wel doen?

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 06 jan 2007, 19:49 »
Ja, in alle landen waar links gereden wordt (als je tenminste rijdt in een auto met het stuur rechts, bij een lokale huurauto hoeft het uiteraard niet)

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 07 jan 2007, 10:02 »
wij doen het niet, in principe rijden we niet 's nachts, en zijn we in Scotland als het nog lang licht is, tot zeker 21.00 uur. maar we kunnen onze autolampen wel afstellen hoor, die schijnen dan meer naar de andere kant zeg maar.

Offline egberto

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 07 jan 2007, 10:22 »
Zelf doe ik een stukje zwart plakband over de koplamp.
Omdat ik als motorrijder altijd met het licht aan rij, doe ik dat ook zelfs als ik alleen bij daglicht rij.
Dan hebben tegenliggers ook overdag geen last van mijn licht.
Ik zoek het deel op waar ik moet plakken door even een stuk papier voor de koplamp te houden. De scheiding van de lichtvlakken is dan goed te zien en het deel dat afwijkt van de horizontale lijn wordt afgeplakt.

EgbertO
Motorrijden doe je alleen en alleen met mooi weer

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #23 Gepost op: 07 jan 2007, 14:50 »
Klopt Egberto; zolang je rechtdoor op een weg rijdt... Als je echter een bocht naar links hebt (en die zijn soms best lang) ga je in de bocht hangen en schijnt je koplamp toch over de middenberm (of streep) toch naar de tegemoedkomende weghelft. Voor een motorrijder is het dus eerder zaak standaard niet te verblinden, hoewel ik de flits door mijn voorruit of in de spiegel wel kan waarderen als ik ingehaald wordt door een motorrijder.

In 2006 ben ik totaal vergeten om mijn lampen af te plakken en ben ik met de Europees afgestelde lampen door het zuiden van Engeland gereisd met de Freebird. Ik heb normaal mijn koplampen altijd zo ver mogelijk naar beneden gericht ook om in Nederland (Ik woon in de "Dutch Mountains") tegenliggers niet te verblinden. Ik heb tijdens deze toch van ongeveer 2500 kilometer niet 1 tegenligger ontmoet die met lichtseinen of middelvinger protesteerde tegen het door mij gevoerde licht. afplakken is dus geen absoluut voorschrift; NIET verblinden wel. Maak je dus niet al te veel zorgen als je niet precies weet hoe af te plakken. Moderne auto's kunnen met een knopje hun koplampen aanpassen op hun belading. Stel ze dus so af dat ze zo ver mogelijk naar beneden wijzen en volgens mij ben je dan ook overdag goed zichtbaar en verblind je in het schemerduister geen tegenliggers. Als je in het donker rijd wordt het wel weer anders maar dan zitter we in een of andere pub... toch??? :tongue3:

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #24 Gepost op: 07 jan 2007, 15:47 »
Wij doen het soms wel en soms niet, voor onze vorige auto hadden ze geen stickers. Maar volgens mij is het wel zo dat als je betrokken raakt bij een ongeluk je onherrroepelijk de schuld de krijgt als je lampen niet goed zijn afgeplakt, of het er nou wel of niet wat mee te maken heeft!