Auteur Topic: Links rijden met de auto  (gelezen 34398 keer)

charivy

• Gast
Links rijden met de auto
« Gepost op: 05 aug 2006, 19:40 »
Ik ben nu overal aan het zoeken voor tips voor en naar Schotland.

We zijn er nog niet uit hoe we gaan vliegtuig /auto maar ik heb toch nog wel wat vragen.

Stel ik ga met de auto waar ze links rijden? ???
Moet ik me dus gaan aanpassen om niet op de verkeerde weg helft te rijden.
Is mijn vraag?" zijn de verkeers regels daar het zelfde zoals rechts voorrang geven enz"

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
Re: Links rijden met de auto
« Reactie #1 Gepost op: 05 aug 2006, 20:04 »
Volgens mij zijn er vrijwel geen gelijkwaardige kruisingen, vaak staat aangegeven hoe je moet handelen via borden en teksten op de weg. Er zijn wel rotondes, waarbij de regel geldt: geef voorrang aan verkeer van rechts, tenzij anders wordt aangegeven met borden, teksten op de weg of stoplichten.
Alle verkeersregels en hoe te handelen in verkeerssituaties zijn te vinden op de site van The Highway Code.

Wat misschien ook fijn is, is als je besluit om te vliegen en toch met de auto wilt reizen, een huurauto te nemen. Zo zit je stuur al aan de goede kant (vanuit Schots oogpunt gezien), en heb je misschien minder moeite met links rijden.

Offline McErnootje

• Schotland fan
  • Je zit niet vast waar je zit tenzij je dit besluit
« Reactie #2 Gepost op: 05 aug 2006, 20:44 »
ja dat gaan wij ook voor het eerst doen.
we zijn altijd met onze eigen auto geweest maar nu voor het eerst ook een huurauto.
als de pedalen maar het zelfde zijn? of krijgen we een flintstone auto?

de enige keren dat we even fout gingen is toen we links een straat insloegen we automatisch rechts de weg vervolgden.
als je seinende koplampen ziet recht voor je dan gaat er dus iets mis lol

success.

ps als je wilt vliegen (afhankelijk waar je heen gaat) wij hebben vroeg geboekt bij easyjet en hebben zo voor 450 euro voor een retour naar edinburgh voor 2 personen inclusief autohuur voor 1 week (aardige prijs leek mij de boot was 2 keer zo duur)

groetjes erno

Marien

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 05 aug 2006, 21:09 »
Het lijkt eng, maar het is het niet hoor. Op een gegeven moment vind je links rijden logischer dan rechts. Kruisingen maak je eigenlijk haast niet mee. Het stikt er van de rotondes. Vind ze niet altijd even prettig, maar dat staat los van het links rijden. Het is wel handig om een kaartje met de miles snelheden in je auto te hebben liggen. Zo weet je altijd dat je dan de juiste snelheid aanhoudt. Een navigatiesysteeem laat het vaak ook wel zien, als je deze hebt omgezet in miles.

Keen

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 05 aug 2006, 21:35 »
Je kan een soort van sticker kopen die je over je eigen snelheidsmeter plakt. ( of hoe zo'n ding ook mag noemen :tongue3:)Je ziet dan in miles hoe hard je rijdt, en die is makkelijk verwijderbaar. Ik dacht dat je deze kon kopen op de overzetboot en in tankstations.

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #5 Gepost op: 05 aug 2006, 21:40 »
Een Mile is iets van 1.6 Km, dus een vuistregel om je aan de snelheid te kunnen houden: Miles * 1,5 = Kilometers. Zo zit je altijd aan de veilige kant. Bv. 30M = 45Km. Helaas worden de afstanden dan wel iets te kort.

Overigens in een huurauto zit het stuur rechts, maar de pedalen etc zitten op dezelfde plek. De knopjes van verwarming en radio zitten wel aan de "verkeerde" kant, maar het meeste wennen is de versnellingspook. Ik heb ettelijke keren met mijn rechterhand tegen het portier geslagen voordat ik er aan begon te wennen met links te schakelen. :laughing7:

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 05 aug 2006, 22:39 »
Zorg ervoor dat de bijrijdster mee oplet : z?j moet de chauffeur af en toe attenderen : LINKS ! rijden of ANDERE kant !.?? Zoals al gezegd : vooral nadat je links of rechts bent afgeslagen.
Rotondes vallen goed mee : doe het rustig aan, beter enkele keren m??r kijken, dan te vlug willen zijn.
Ter gerustselling (nog eens) : het is gewoon prettig? :icon_smile: aan de linkerkant te rijden.?
Zelfs met het stuur aan de "verkeerde" kant (= links)? :confused2: .
Met huurauto heb ik geen ervaring.
PS : diegenen die achteraan zitten, mogen gerust NIET op de wegcode letten.? 't Zou me wat worden? :tongue3:

Koen

Offline Teije

• Administrator
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 06 aug 2006, 00:22 »
Een Schotse (mag zelfs een Engelse zijn) huurauto heeft als voordeel dat je aan de 'goede' van de weg zit, wat vooral erg handig is met inhalen, maar dat wil je misschien wel helemaal niet als je de eerste keer links rijdt. Maar ook met je eigen auto met het stuur links is het goed te doen, je moet alleen het eerste uur even goed opletten, en de dagen erna vooral 's ochtends als je net je auto instapt en wegrijdt. Even een briefje op het stuur of naast je bed: links rijden!
Na een dag wil je niet meer anders en als wij in een huurauto rijden (maar zelfs ook ik onze eigen auto) grijpen we heel vaak, na terugkomst in Nederland,  naar het deurportier links om te schakelen zoals je dat in Schotland doet. Links rijden is gewoon veel logischer en gemakkelijker, zo voelt het voor ons tenminste...  :icon_salut:

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #8 Gepost op: 20 aug 2006, 13:08 »
Vandaag een stuk in de telegraaf over voor-en nadelen van links/rechtsrijden:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

De voors en tegens in het verkeer

Links of rechts?

door BERT J. WOUDENBERG

Kun je beter links rijden of rechts rijden? Waarom wordt ?rechts voorrang? niet ingeruild voor ?links voorrang? en is het een idee fietsers voortaan links te laten rijden, zodat ze meer opvallen? Tenslotte wordt wandelaars al sinds jaar en dag aangeraden links van de weg te lopen als er buiten de bebouwde kom geen straatverlichting is.
Uit het oogpunt van verkeersveiligheid blijft het onze lezers in hevige mate boeien wat de voors en tegens zijn van links of rechts rijden in het verkeer. Zeker als wordt bedacht dat er nog steeds landen zijn waar links wordt gereden en die bovendien behoren tot de veiligste van Europa, zoals Groot-Brittanni? en Malta.

Borden
Zo schrijft beroepschauffeur Jan van den Berg uit Delft na een paar maanden links rijden in Australi?: "Als we links in plaats van rechts voorrang zouden verlenen, zouden we alle types voorrangsborden (nadering voorrangsweg, voorrangskruising en het gewone voorrangsbord) helemaal niet meer nodig hebben. De bezuiniging op borden is aanzienlijk, honderdduizenden kunnen naar de schroothoop. En het verkeer krijgt er gratis een hoop duidelijkheid bij: als links eens voor mocht gaan."
"Ik vraag me af waarom alle fietspadverkeer zich niet in tegenovergestelde richting van het autoverkeer beweegt", laat Mike van de Ruit uit Amstelveen weten. "Dan zou er nooit meer een dode hoek bestaan voor welke verkeersdeelnemer dan ook. Iedereen ziet elkaar dan aankomen. Ik verbaas mij erover dat deze regel nog nooit door een of andere knappe verkeersingenieur is bedacht."
In Europa wordt links gereden op Cyprus, in Ierland, in Groot-Brittanni? (inclusief Gibraltar, de Kanaaleilanden Alderney, Jersey en Guernsey, de eilanden Wight en Man, de Orkney-eilanden en de Hebriden) en op Malta.
Daarbuiten onder meer in Australi?, Nieuw-Zeeland, Indonesi? en Japan. Vroeger was dat ook het geval in Zweden, Hongarije, (delen van) Oostenrijk en Argentini?, maar die landen zijn overgestapt op rechts rijden.

Van een Britse archeoloog weten we dat de Romeinen al links hielden op hun wegen (na bestudering van karrensporen bij een steengroeve in Blunsdon Ridge bij Swindon). Zo gezien zitten de meeste Europese landen al een hele poos goed fout met rechts rijden en rechts voorrang.
Het is beslist waar dat er zeker voordelen zitten aan ?links rijden - rechts voorrang? of ?rechts houden - links voorrang? (ruimere gezichtshoek, minder blokkades, automatische voorrang op rotondes).
Niettemin is links voorrang een ijdele droom, want het is natuurlijk duidelijk dat zo?n omzetting geen kleinigheid is voor onze weginfrastructuur en voor de weggebruikers, zo weten we van soortgelijke eerdere operaties in landen waar links rijden werd ingeruild voor rechts rijden.

En kijkend naar de gevolgen voor de verkeersveiligheid heeft die omschakeling ook niet altijd geleid tot veiliger verkeer. Terwijl in Nederland sprake is van 50 verkeersdoden per miljoen inwoners, zijn dat er in links rijdende landen als Groot-Brittanni? 56, Ierland 98, Australi? 79, NieuwZeeland 107 en in Japan 67. Alleen Malta scoort naar verhouding het beste met 33 doden.

Alles bij elkaar vormen die slachtoffercijfers dus geen directe aanbeveling om rechts rijden om te zetten in links rijden en de voorrangsregeling in ons land te gaan omdraaien. Daarom blijft er bij verkeerskundigen grote stilte op dit front heersen.
Het idee om fietsers in tegenovergestelde richting van auto?s te laten rijden, vooral ter vermindering van de problemen met de dode hoek op vrachtwagens, is evenmin een veoplossing.
In die situatie is er namelijk dan weer sprake van links afslaand verkeer, waarnaar de dodehoekproblematiek zich dus zal verplaatsen. Een links afslaande automobilist moet ook nog eens tegelijk naar voren en naar rechts kijken voor tegemoetkomende auto?s en naar links en naar achteren voor achteropkomende fietsers.

Problemen
Voorts ontstaan er allerlei problemen bij overgangen van fietspaden naar fietsstroken en moeten weggebruikers andersom leren kijken (in links rijdende landen kan iedereen ervaren hoeveel moeite dat kost).
De dodehoekproblematiek laat zich maar op ??n manier oplossen: spiegels en camera?s op vrachtwagens (en bestelwagens), zoals die voor zware trucks al sinds nieuwjaarsdag 2003 verplicht zijn. Hieraan zullen per 1 januari 2007 de frontspiegels worden toegevoegd voor het opheffen van de dode hoek aan de voorkant van vrachtwagens.
De problemen met de dode hoek zijn overigens ernstig genoeg en verdienen blijvende aandacht. In 2005 kwamen alleen al 15 fietsers om het leven als gevolg van een aanrijding met rechts afslaande vrachtwagens.

Castle

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 03 sep 2006, 23:23 »
Gewoon een grote sticker op je dashboard met "LINKS RIJDEN" helpt enorm !!!!

Offline bregtje

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 11 jan 2007, 19:04 »
Links rijden op zich is niet zo moeilijk.
Als je met z,n tweeen in de auto zit.
Het wordt een ander verhaal als je in je eentje in de auto zit!
Althans dit is mijn ervaring.
In je eentje zit je helemaal rechts in de auto, met naast je een enorm stuk lege ruimte.
Vooral in het begin had ik het gevoel dat ik last had van evenwichtsstoornissen!
Mijn huurauto was een Rover.
Doordat je alleen in de auto zit heb je vooral in het begin erg veel moeite met het inschatten van de afstand van bijvoorbeeld de middenstreep.
Ook in dorpjes met veel geparkeerde auto's aan de straatkant wil het wel eens lastig zijn de ruimte in te schatten die je over hebt.
Vandaar dat je vaak hoort, dat de buitenspiegel sneuvelt.(zoals bij mij dus!)
Aangezien ik rechtshandig ben, heb ik door het schakelen met de linkerhand drie dagen een enorme spierpijn en vastzittende nek en schouders gehad.
Het was zelfs zo erg dat als ik 's-morgens vanuit mijn hotel vertrok, ik de handrem met twee handen los moest trekken.
Maar misschien ben ik een apart geval, who knows.

Groet Bregtje

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #11 Gepost op: 11 jan 2007, 19:31 »
Ja, links rijden in een huurauto met het stuur rechts is in het begin wel wennen. Hoevaak ik niet met mijn rechterhand tegen de deur aan zat om de schakelen..... En inderdaad je maatgevoel is in de war.

Links rijden in je eigen auto met het stuur links is minder vreemd. Alleen je moet even wennen met oversteken (kijken!) en inhalen is bijna ondoenlijk als je geen meekijkend bijrijder hebt. Ook "blinde" bochten naar links zijn even wennen, je ziet dan ook echt niks aankomen en schrikt van elke tegenligger.

Offline The Deeside Piper

• Schotland fan
  • Nicole en Hans op de Broad Cairn bij Loch Muick
« Reactie #12 Gepost op: 12 jan 2007, 19:14 »
Waar ik regelmatig last van heb:

in mijn Schotse auto: als ik verkeerd ben gereden of ik moet om een andere reden draaien, ik vanuit de draai toch weer even rechts ga rijden. Vandaag weer even gehad toen ik een hek zag waaien over de weg door de storm en deze vast wilde zetten; toch weer heel even rechts gereden! je schrikt je dood!!! :o :o

Voor de rest is het links rijden met een rechts gestuurde auto toch wel betrekkelijk vlot gewend!

Groeten vanuit een stormachtig Strathdon,                                                                     :bagpipe

Hans

The Dee(don)side Piper,                                      :bagpipe

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 12 jan 2007, 20:24 »
Hoi Hans,

Hier stormt het ook flink hoor, net even uitgewaaid op het strand.
Wij hadden er ook last van  iedere keer. je moet zo opletten, automatisch ga je weer rechts rijden. Had gedacht dat het nu na al die maanden wel gewend zou zijn.
Heeft Roald er ook wel eens last van? hij rijdt soms ook met bussen toch?
Zal wat zijn..... :nooo

Offline egberto

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 12 jan 2007, 21:35 »
Wat ben ik dan een gelukkig mens
Met de motor naar Schotland en op een motor zit het stuur in het midden.
Zoals ik bij onze motorclub altijd zeg : Uitgerust voor zowel links als rechts rijden

Een nadeel voor mij is dat als ik bij het invoegen erg over mijn schouder wil kijken en daarbij het stuur even los moet laten, ik ook het gas los moet laten.

EgbertO
Motorrijden doe je alleen en alleen met mooi weer

isapaardje

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 13 jan 2007, 16:40 »
Wij zijn al een paar keer naar Engeland geweest met de eigen auto (Schotland, Wales en Zuid-Engeland). Geen bezwaarlijke problemen ondervonden van het links rijden. Tuurlijk is het even wennen. Zeker als je je eerste langere stop maakt is het opletten (wij reden al een paar km rechts voordat het tot ons doordrong ... gelukkig was het een rustige weg  :laughing7: )

In Ierland hebben we eens een auto gehuurd. Ik heb er zelf niet in gereden, maar volgens mijn man "nooit meer". De pedalen zitten wel goed, en het schakelen is even wennen met je linkerhand, maar hij had vooral moeite met de breedte van de auto die nu geheel aan de andere kant zat dan hij gewend is (hij zit dagelijks vele km's op de Nederlandse weg). Gevolg was dan ook dat ik als bijrijder de hele tijd in de stress zat of we het muurtje links van mij nu wel of niet gingen raken. Er zijn heel wat stoepranden links van de auto meegenomen, enz. Allemaal dingen waar we met de eigen auto niet veel last van hadden.
Alleen het inhalen met de eigen auto is niet altijd even handig met het stuur aan de linker kant, maar kan je bijrijder even kijken of het wel of niet mogelijk is.

We gaan dit jaar weer naar Schotland, maar in ieder geval ZEKER met onze EIGEN auto  :piper3

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #16 Gepost op: 13 jan 2007, 18:42 »
Heeft Roald er ook wel eens last van? hij rijdt soms ook met bussen toch? Zal wat zijn..... :nooo

Klopt; vandaag naar Inverness geweest, maar eigenlijk geen last gehad van wind. Er stond wel een waarschuwing op een matrixbord met 'high winds and rain forecast, drive with care', maar ik vond het - qua wind - geen bijzondere dag. In de regio Inverness was het bewolkt en wat miezerig; jammer, anders waren de bergen er achter misschien te zien geweest. Black Isle wel prima te zien, en vooral op de terugweg mooi zonnig landschap gezien (zonnebril zelfs op gehad) :sunny:. Morgen naar Braemar - twee keer zelfs. Wat een rotleven heb ik toch ! :hypocriet PS: De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het hier nu wel regent, en dat het ook wat vlagerig waait. PS2: In Inverness van de gelegenheid gebruik gemaakt en m'n vierde McCalmans-cd gekocht. :aye
Leven en laten leven

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #17 Gepost op: 13 jan 2007, 18:52 »
maar hij had vooral moeite met de breedte van de auto die nu geheel aan de andere kant zat dan hij gewend is (hij zit dagelijks vele km's op de Nederlandse weg). Gevolg was dan ook dat ik als bijrijder de hele tijd in de stress zat of we het muurtje links van mij nu wel of niet gingen raken. Er zijn heel wat stoepranden links van de auto meegenomen, enz.

Tip: stel je spiegels iets lager af. Ook weer niet zo dat je achteropkomend verkeer niet meer kunt zien, maar wel zodanig dat je de stoeprand, een geparkeerde auto, de berm of de middenstreep kunt zien. Dan zie je hoever je daar vanaf zit, in plaats van gokken of afgaan op het geluid van krassend metaal :icon_silent: :wink, en daarmee zie je meteen hoever je nog naar links of rechts kunt.

Je hoeft geen zicht te hebben op hoever het van je achterwiel zit (dan zouden de spiegels wel heel ver naar beneden moeten), zo lang je maar het buitenste stukje van de auto ziet en die streep/berm/enzovoort. Dat mag best een paar meter achter de auto zijn; bermen, een rij geparkeerde auto's, middenstrepen enz. hebben over het algemeen redelijk consequente eigenschappen :icon_smile: cq. je kunt er dan wel van op aan dat, dat wat je in de spiegels ziet, ook de situatie naast je auto is (is dit nog te volgen ??? :icon_smile:).

Ik vind dit zelf overal & altijd praktisch: in welk land dan ook en zowel met een left- als right hand drive. En jazeker, ook met een bus. Andere praktische toepassing is achteruit parkeren in een vak waar geen andere auto's naast staan: dan kun je in je spiegels de strepen zien en je zet 'm in 1 keer weg (oeps, dreigt off-topic te worden :nono:).
Leven en laten leven

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 13 jan 2007, 19:27 »
Vandaag weer even gehad toen ik een hek zag waaien over de weg door de storm en deze vast wilde zetten; toch weer heel even rechts gereden! je schrikt je dood!!!

Ik heb juist eens het tegenovergestelde gehad: dat ik, na een half jaar in Schotland te hebben rondgereden met een Nederlandse auto, na ongeveer 8 maanden (!) weer terug in Nederland in de fout ging, en doodleuk links hield :verward. Na plm. 20 meter ontdekt, maar toch ....
Leven en laten leven

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #19 Gepost op: 14 jan 2007, 09:22 »
Tip: stel je spiegels iets lager af. Ook weer niet zo dat je achteropkomend verkeer niet meer kunt zien, maar wel zodanig dat je de stoeprand, een geparkeerde auto, de berm of de middenstreep kunt zien. Dan zie je hoever je daar vanaf zit, in plaats van gokken of afgaan op het geluid van krassend metaal :icon_silent: :wink, en daarmee zie je meteen hoever je nog naar links of rechts kunt.

Je hoeft geen zicht te hebben op hoever het van je achterwiel zit (dan zouden de spiegels wel heel ver naar beneden moeten), zo lang je maar het buitenste stukje van de auto ziet ?n die streep/berm/enzovoort. Dat mag best een paar meter achter de auto zijn; bermen, een rij geparkeerde auto's, middenstrepen enz. hebben over het algemeen redelijk consequente eigenschappen :icon_smile: cq. je kunt er dan wel van op aan dat, dat wat je in de spiegels ziet, ook de situatie naast je auto is (is dit nog te volgen ??? :icon_smile:).

Ik vind dit zelf overal & altijd praktisch: in welk land dan ook en zowel met een left- als right hand drive. En jazeker, ook met een bus. Andere praktische toepassing is achteruit parkeren in een vak waar geen andere auto's naast staan: dan kun je in je spiegels de strepen zien en je zet 'm in 1 keer weg (oeps, dreigt off-topic te worden :nono:).

Nee hoor, niet off topic, het gaat juist om links rijden, en.... alle tips zijn welkom.
Ik was juist benieuwd of jij er geen last van had met bussen rijden dus.
Luuk had eigenlijk ook meer in Nederland last van rechts rijden (neigde toch naar de linkerkant) dan andersom. Al moest ik wel geregeld opletten hoor.
Ik heb wel eens gelezen, dat links rijden toch natuurlijker is dan rechts.

Rillo

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 04 feb 2007, 14:31 »
Hoi,

Ben afgelopen mei ook voor de eerste keer links wezen rijden met eigen auto en had dezelfde twijfels.
Echter van de boot af zijn eigenlijk de eerste tien rotondes wennen, dan wordt het vrij gewoon.
Merkte wel dat als je met het verkeer meerijdt het makkelijk is, rij je op een gegeven moment alleen moet je echt wel even nadenken.
Heb een keer spook gereden ( stapvoets ) maar een vriendelijke Schot attendeerde ons met een brede grijns op onze fout  :laughing7:
Mijn advies is wel dat je een navigatie ( TomTom ) meeneemt, in Edinburgh was ie goud waard !

Een fijne vakantie !

Grtz, Rillo

isapaardje

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 11 feb 2007, 20:04 »
Dank voor de tips.
Maar het ging er in ons geval over dat we dus liever met eigen auto rijden (vanwege het inschatten van allerlei breedtes) dan met een Engelse auto.
Het is gewoon je "gevoel" dat je een stuk auto mist aan je rechterkant en dat je wat te veel hebt aan je linkerkant wat onwennig is en daarmee "eng".

Vandaar dat we liever geen auto huren (althans geen met het stuur aan de "verkeerde" kant).

Over dat links natuurlijker is ...
Ik rij ook met paard en wagen. Daar zit je als koetsier inderdaad altijd rechts op de bok. Niemand weet meer precies waarom (althans meningen verschillen), maar iedereen doet het zo (wordt zo ook geleerd).
Misschien toch uit Engeland komen overwaaien?

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #22 Gepost op: 17 feb 2008, 15:56 »
links rijden moeilijk?

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #23 Gepost op: 17 feb 2008, 15:58 »
en dan krijg je dit

Offline Ina

• Schotland fan