Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
01 Nov 2014, 06:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: Reizen naar Skye, Mull, Iona en Staffa
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Reizen naar Skye, Mull, Iona en Staffa  (gelezen 5631 keer)
Vincent en Laura
Gast
« Gepost op: 05 Apr 2010, 09:42 »

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik erg veel gelezen op dit forum en al vele tips tegengekomen. Wat een informatie, heel fijn!

Mijn vriend en ik willen eind juli, begin augustus naar Schotland.
We hebben een arrangement gevonden van de overtocht Ijmuiden-Newcastle en een week verblijf in Portnellan Lodges bij Crianlarich.
Dit ligt nog niet vast, maar spreekt ons wel erg aan.
Daarnaast willen we nog een paar dagen (waarschijnlijk vier, ook afhankelijk van de kosten) rondreizen.
Wat ik heb gelezen over Skye, Mull (en Iona en Staffa), maakte ons wel enthousiast.
Ook een bezoek aan Edinburgh lijkt me leuk.
Nu vroeg ik me af:
Of dit alles te combineren is in vier dagen of dat het beter is meer tijd op enkele plaatsen te besteden? Wat zou een praktische en leuke combinatie zijn?
Of iemand tips heeft over budget accomodaties?
Over wat we echt niet moeten missen?
En heeft iemand ervaring met een dagtocht Mull/Iona/Staffa?

Ik hoor het heel graag!

Groetjes Laura
skye
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 05 Apr 2010, 10:20 »

in vier dagen MUull, Ona, Staffa en SKye lijkt me een beetje veel. IK zou dan gaan voor de eerste drie omdat die dicht bij elkaar liggen. Als je een maal in Schotland geweest bent wil je vasst nog wel een keer en dan kan je dan naar Skye gaan laughing7 ( moet je echt een keer heen, ik heet niet voor niks zo natuurlijk)

Vanuit Mull worden er wel dagtochten georganiseerd naar Iona en Staffa, maar dat hebben wij zelf nooit gedaan. Er zijn hier wel mensen die daar ervaring mee hebben, ik hoop dat die even reageren. volgens mij was er nog iemand ide hier laatst inf over vroeg, anders moet je even verder zoeken op het forum.

hoe reizen julie overigens, eigen auto of openbaar vervoer, da's ook wel handig om te weten.

Budget accomodaties, wij kamperen altijd, dus daarva heb ik niet veel verstand. Er zij wel hostels ( misschien kan it Swarte skiep daar wat meer info over geven. zoek anderes even verder op het forum, er staat vast wel iets over)

En Edinburgh is wel de moeite waard. Ik vind het een he,le leuke stad. Mar ja, voor ons is die stad sowieso speciaal, want wij zijn daar 6 jaar geleden getrouwd

Ik hoop dat ik julllie een beetje heb  kunnen helpen zo. succes en plezier met de voorbereidingen

Peetje
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 05 Apr 2010, 10:45 »

hoe reizen julie overigens, eigen auto of openbaar vervoer, da's ook wel handig om te weten.

Het staat in het topic 'reizen door Schotland met de eigen auto' dus ik heb een vaag vermoeden...  Wink
skye
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 05 Apr 2010, 10:48 »

hihihih, sorry, was niet helemaal wakker denk ik. Dacht dat het bij op reis stond, of bij welkom.

maar eh, maakt het wel een stuk makkelijker, met eige auto

Toeter
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 05 Apr 2010, 10:54 »

Je kan het beste kiezen om 4 dagen te besteden op Mull met een overtocht naar Iona en een tripje naar Staffa, of de 4 dagen besteden op het eiland Skye.
De 4 eilanden in 4 dagen ga je niet lukken.
Er is zoveel te zien en te doen en het is net als Skye zegt: Als je 1x in Schotland bent geweest, dan ga je vast nog wel een keer terug.
Schotland is nu eenmaal verslafend.  Aye

Alle eilanden hebben bij ons mooie herrineringen achtergelaten en we willen er zo weer naar terug.  Aye

We zijn nu 3x op Skye geweest en hebben nog niet alles gezien.  Nee!!!. Als ik een tip mag geven over wat je niet mag missen op Skye, dan zeg ik een boottrip naar de zeearend. Vooral als je van fotograferen houdt dan is dit een aanrader. Een beklimming van de Old Man of Storr is ook een aanrader bij mooi weer. Je heb een schitterend uitzicht vanaf de berg.

Op het eiland Mull zijn we 1x geweest. Wij zijn er 3 dagen geweest en dit was te kort. Het eiland is zo mooi met natuur en je moet je ogen goed openhouden, want er loopt zat wild rond, (herten, otters, schapen  laughing7 ) Wij hebben op 1 van de dagen een overtocht gemaakt naar het eiland Iona. Dit was op een zondag, dus alles was helaas gesloten, behalve de kerk. We hebben een klein gedeelte van de zondagdienst gevolgd. In de paar uur dat we op het eiland zijn geweest, hebben we het eiland te kort gedaan Je kan er namelijk mooie wandelingen maken. Over Iona kan Sas je vast mee vertellen.

Naar Staffa hebben we een boottrip gedaan. Dit was echt een topper. Wij hebben genoten van de zangeres aan boord van de boot. De schipper was met de boot voor de cave gaan liggen en zij heeft toen een lied gezongen. Kippenvel, zo mooi. Toen wij er waren zaten er ook papegaaiduikers. Leuke vogeltjes om te zien en te fotograferen.  Aye

Tips voor low budget heb ik niet. Voor Mull hadden we gekozen voor een hotel en op Skye hebben we in B&B's gezeten.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

Toeter

skye
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 05 Apr 2010, 18:17 »

wilde schapen Toeter, spannend laughing7 laughing7 laughing7

schapen zat ja, soms echt oppasse als je over de wegrijdt, want op een of andere manier moeten die beesten als ji er aan komt altijd links de wei in, terwijl ze rechts in de berm lopen icon_scratch

Vincent en Laura
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 05 Apr 2010, 22:26 »

Bedankt voor de informatie alvast!

We houden het tempo liever rustig dan te moeten haasten met het gevoel vanalles te missen.
Dus wat dat betreft is de combinatie Mull, Iona en Staffa mooi.
Ik ben nog benieuwd naar reacties over budget accomodaties. Als ik op Internet zoek, zie ik echt door de bomen het bos niet meer.
Ga ook nog wel even struinen op het forum.
Krijg er al helemaal zin in hello2!

Een bezoek aan Edinburgh... Ik zag dat er vanaf 6 augustus een festival plaatsvindt en we houden eigenlijk niet zo van grote drukte.

Heeft iemand trouwens ervaring met reisbureau ScanBritain?

Groetjes Laura
Pascal & Tanja
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 06 Apr 2010, 01:24 »

Hallo vinncet en laura,

leuk dat je naar schotland gaat, kijk eens goed rond en zoek op site's naar leuke slaapplaatsjes, ze zijn te vinden, en anders neem een goede tent mee, en geniet nog meer van de mooie natuur. Je kunt zoeken,vinden en boeken op internet, het is veel werk(tijd) maar zo kun je wel een low-budget vakantie in elkaar steken en geld verdienen. Des te meer houd je over om in schotland te besteden. kijk bij autorijden over huren, verzekering etc, plattegronden, midges, gezondheid, geld  etc....en zo kun door hier of op google, schotland.startpagina.nl en vele andere site's info, ideën vinden. het is zeker weten de goedkoopste manier om je vakantie voor schotland te vinden en voor te bereiden.

veel plezier,

pascal  en tanja
 sunny
skye
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 06 Apr 2010, 05:57 »

met het festival ishet inderdaad erg druk in Edinburgh, en ook moeilijk om een slaapplek te vinden, dus mischien is dat dat niet echt een handige tijd om te gaan.

Toeter
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 06 Apr 2010, 18:09 »

Hier nog een tip voor Edinburgh.

Calton Hill, hier heb je een mooi uitzicht over de stad
Royal Mile, er zijn verschillende kleine musea die gratis te bezoeken zijn

Sas.
Administrator
*

life in the slow lane

« Antwoord #10 Gepost op: 06 Apr 2010, 22:42 »

Iona, mooi! Ik ben vorig jaar nog 3 dagen teruggeweest, in 2007 heb ik er een week lang gewerkt en rondgebanjerd. (en dan nog zou ik best nog wel weer een paar dagen terugwillen). Op Mull waren vorig jaar 4 dagen ook veel te kort trouwens laughing7
Als je 1 hele dag voor Iona uittrekt, kun je het hele eiland rondwandelen. Erg mooi op een zonnige dag. Let wel op de tijd, want bij St Columba's Bay kun je uren zoeken naar stukjes marmer, en hoe langer je kijkt hoe meer je er vindt! En de uitzichten vanaf het noordstrand, zet mij er maar een hele dag neer en ik vermaak me wel  icon_biggrin
http://www.iona-bed-breakfast-mull.com/walks_mull_iona/walks_iona_west_south.htm
http://www.iona-bed-breakfast-mull.com/walks_mull_iona/walks_iona_north.htm

Die wandelingen worden wel erg krap als je op dezelfde dag ook nog een trip naar Staffa gepland hebt, maar 1 van de twee zeker doen. Als je 's ochtends een bezoek aan Staffa brengt en je laat afzetten op Iona, kun je 's middags nog heerlijk rondwandelen. Iona is veel meer dan alleen een Abbey!
En als je op woensdag gaat, en in een spirituele bui bent, kun je altijd meelopen met de wekelijkse pelgrimstocht over het eiland (georganiseerd door de Iona Community)

Zo'n dagtocht vanuit Oban over Mull naar Iona en Staffa lijkt me dus helemaal niets . Tja, ben een beetje bevooroordeeld wat Iona betreft, maar dat verdient gewoon een veel langer bezoek dan 2 uur naar de Abbey en dan met alle grijze koppies, hupsakee, de bus weer in.

Lekker eten kun je bij St. Columba Hotel, wel prijzig als je op een low-budget trip bent trouwens. Anders zijn er ook nog een paar tearooms voor warme soep, broodjes en scones

Alvast veel voorpret!
Vincent en Laura
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 19 Jul 2010, 10:12 »

Deze vraag komt wat laat, maar we zijn inmiddels onze vakantieplannen nog wat concreter aan het maken.
Toeter, weet jij toevallig nog met welke maatschappij je die tocht naar Staffa (met zang) hebt gemaakt?

Laura
Toeter
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 19 Jul 2010, 12:18 »

Ha Laura,

Ik zal het vanavond voor je opzoeken.

Toeter

Toeter
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 19 Jul 2010, 21:36 »

Ha Laura,

We zijn met Staffa Trips naar Staffa gevaren. De boot heet MB Iolaire of Iona.

Groetjes Carola

Wilma
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 20 Jul 2010, 08:16 »

Wij zijn met Turus Mara naar Staffa gevaren, helaas geen zangeres, maar wel het stukje van Hendelsohn gehoord bij de Cave. Ook erg leuk. Wij waren erg tevreden over onze tocht. We hadden mooi weer, veel puffins gezien, de Cave was prachtig. We konden het ook combineren met Iona, maar net zoals Sas zegt, dat wordt het allemaal zo'n gehaast. We hebben geen tijd gehad voor Iona, maar dat komt wel een volgende keer. We spraken met mensen die een boottocht hadden gedaan vanaf Oban-Staffa en zij vonden het prima, niet te druk, best wel relaxed, want ze hebben toch nog iets van het eiland kunnen meemaken. Het is maar net wat je wilt.
Ik vond zelf Skye toch een mooier eiland om er langer te zijn dan op Mull, maar dat is persoonlijk.
max
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 21 Jul 2010, 11:44 »

mmmmm als ik die site zie met die wandelingen.. super. weet iemand of je honden mee mag nemen naar iona?
Sas.
Administrator
*

life in the slow lane

« Antwoord #16 Gepost op: 21 Jul 2010, 13:48 »

De hond kan gewoon mee, alhoewel hij/zij waarschijnlijk wel buiten de abdij moet wachten. Als er zelfs koeien door het dorp lopen, lijkt een extra hond me geen probleem  laughing7
sandra1411
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: 15 Sep 2010, 21:14 »

sas@      Zo'n dagtocht vanuit Oban over Mull naar Iona en Staffa lijkt me dus helemaal niets . Tja, ben een beetje bevooroordeeld wat Iona betreft, maar dat verdient gewoon een veel langer bezoek dan 2 uur naar de Abbey en dan met alle grijze koppies, hupsakee, de bus weer in.

je hebt volledig gelijk.  ook ik was zo;n grijs (BEN BLOND) koppie.
veel tekort zo'n dag trip.  razen over mull en dan heel kort op iona. jammer maar ik ga zeker terug

gr sandra
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: Reizen naar Skye, Mull, Iona en Staffa
Ga naar: