Schotland forum
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
25 Mei 2012, 17:50
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
Schotland forum
|
Reizen in Schotland
|
Wandelen en fietsen in Schotland
| Topic:
Aantal vraagjes
Pagina's: [
1
]
Omlaag
« vorige
volgende »
Auteur
Topic: Aantal vraagjes (gelezen 2501 keer)
marije
Gast
Aantal vraagjes
«
Gepost op:
22 Mrt 2007, 16:53 »
Ik en mijn vriend gaan eind juli tot begin augustus fietsen in Schotland en we hebben een aantal vraagjes.
We gaan met de boot van Ijmuiden naar Newcastle. In newcastle willen we de trein naar Edinbrugh pakken (reserveren noodzakelijk?) en van Edinburgh fietsen naar Fort William. Weet iemand een goede route tussen Edinburgh en Fort William? Ik heb nog geen informatie gevonden over routes tussen deze twee steden...
Is het stuk tussen Fort William en Mallaig te fietsen of kunnen we dan beter de trein pakken?
En dan die vervelende midges... Zijn ze heel erg op Skye? En is kamperen dan wel te doen (vooral in de avonduren) of kunnen we beter een hotelletje pakken?
Als laatste, ik heb gehoord dat pinnen in winkels, restaurants campings etc bijna niet mogelijk is. Klopt dit? Veel cash op zak hebben is ook niet alles
Ina
Schotland fan
Re: Aantal vraagjes
«
Antwoord #1 Gepost op:
22 Mrt 2007, 17:11 »
Even een vraagje terug: Op wat voor niveau fietsen jullie?
Yours Aye for Scotland
Sas.
Administrator
Viva Glasvegas!
«
Antwoord #2 Gepost op:
22 Mrt 2007, 17:12 »
De trein van Newcastle naar Edinburgh was afgelopen september erg druk. Als je fietsen meeneemt, zou ik zeker reserveren. Plus: kaartjes zijn een stuk goedkoper als je ze van te voren boekt.
Pinnen in winkels en in restaurants waar wij geweest zijn, niet zoveel problemen mee gehad. Meestal moet je een handtekening op een bonnetje zetten, een soort credit card idee, maar het werkt wel
Maar misschien is het aanvragen van een credit card wel een idee, daar lijken ze vaker blij mee te zijn. Of elke dag of om de paar dagen gewoon een bepaald bedrag pinnen, waarmee je weer even vooruit kunt.
En ik ben net als Ina benieuwd wat jullie fiets-niveau is, mij viel het fietsen soms vies tegen..
skye
Schotland fan
«
Antwoord #3 Gepost op:
22 Mrt 2007, 19:42 »
Hai Marije
welkom op dit forum. Voor info over Schotland op welk gebied dan ook zit je hier wel goed. Ik ben verschillende keren in Schotland geweest, maar heb niet zoveel kijk op mogelijkheden voor fietsen, dus op die vragen kan ik je geen antwoord geven. Wel over Midges. Zo ongeveer het enige nadeel aan Schotland. wij kamperen ook altijd, en hebben sinds twee jaar een nieuwe tent die praktisch helemaal af te sluiten is, dus dat scheelt een stuk. Ik denk dat je in hotelletjes ook wel last van midges hebt. want dan zit je ook niet aldoor binnen. Er is genoeg spul te koop waarmee je je kan insmeren, wat enigzins helpt. Bij ons moeten ze altijd mij hebben, mijn man schijnt voor die beesten minder lekker te zijn, jammer voor mij. In ieder geval, wij nemen de midges maar op de koop toe, het weerhoudt ons er niet van naar Schotland te gaan. We vinden het een fantastisch mooi land. Ik zou die trein ook reserveren. Vergelijk ook even de prijzen van verschillende maatschappijen! Waar op Skye gaan jullie kamperen? Het is mijn favoriete plek in Schotland, gezien mijn nickname hier. En nog even oper pinnen, de pinautomaten zijn op sommige plekken dun gezaaid, dus hou daar even rekenig mee.
Weet je dat er in juni ook een Schotlandfestival is in Dordrecht, leuk om alvast wat sfeer te proeven! Als je even googled op Schotlandfestival vind je wel info.
groeten, Skye
Albertus
Schotland fan
«
Antwoord #4 Gepost op:
22 Mrt 2007, 20:33 »
Voor wat betreft die midges: neem een middel met DEET mee en evt een soort klamboe. En kleding aantrekken waar ze moeilijker door komen.
De route tussen Fort William en Mallaig is een soort provinciale weg, je kan daar fietsen, en vooral later richting Mallaig wordt dat erg mooi. je kan daar de St jacobite stoomtrein (uit de harry potter film) tegenkomen en je ziet het Glenfinnan viaduct
Oh info over fietsen in Schotland: de Fietsvakantiewinkel te Woerden weet alles over routes in het buitenland.
Je kunt ook nog kijken op
www.buitensport-schotland.nl
Ik hoop dat je zo weer wat verder kunt komen.
Groeten,
Bert
Mirjam
Schotland fan
«
Antwoord #5 Gepost op:
22 Mrt 2007, 23:33 »
Citaat van: marije op 22 Mrt 2007, 16:53
Ik en mijn vriend gaan eind juli tot begin augustus fietsen in Schotland en we hebben een aantal vraagjes.
Weet iemand een goede route tussen Edinburgh en Fort William? Ik heb nog geen informatie gevonden over routes tussen deze twee steden...
Is het stuk tussen Fort William en Mallaig te fietsen of kunnen we dan beter de trein pakken?
Hi Marije,
Misschien heb je wat aan de volgende link:
http://www.sustrans.org.uk/default.asp?sID=1090515197515
. Ik zou aanraden om zoveel mogelijk het National Cycle Network te volgen, want fietsen op een gewone weg is hier niet zo veilig als in Nederland. Het lijkt erop dat er een uitgezette fietsroute is naar Mallaig.
Een heel fijne vakantie toegewenst.
Mirjam
gerdamartijn
Gast
«
Antwoord #6 Gepost op:
23 Mrt 2007, 08:08 »
Wij hebben vorig jaar gefietst in en rond Queen Elizabeth park,bij Aberfoyle,nou hoog.!!!
Meer gelopen dan gefietst
Zelfs op de weg naar Balquidder vanuit Calander zaten een paar behoorlijke klimstukjes(denk Limburg)
De uitgezette fietspaden zijn wel mooi en veilig
kc
Schotland fan
«
Antwoord #7 Gepost op:
23 Mrt 2007, 10:30 »
In mijn herinnering is de weg tusen Fort William en Mallaig "redelijk" vlak.
Geen steile hellingen, wel lang "vals plat" en licht heuvelend. Geen fietspaden. (niet gefietst, wel met de auto gedaan)
Midges op Skye : een drietal dagen gekampeerd met regen, opklaringen en wind : geen midges
.
In de buurt van Fort William gekampeerd met zon : geen midges.
Highlandgames bij het Glenfinnan Monument met zon : af en toe midges (op grasland zijn ze aanwezig).
Nog een tip om midges te slim af te zijn
: geen parfum gebruiken, geen "welriekende" zeep of douchegel.
Wel : alleen met water wassen (op de fiets ruikt niemand jou
) of glycerine zeep (zonder parfum).
's Avonds buiten zitten op de camping : zelden gelukt. Ofwel te fris, of felle regen, of ... midges
.
Koen
Freebird
Schotland fan
«
Antwoord #8 Gepost op:
23 Mrt 2007, 12:54 »
Hoi Marije,
Welkom op dit forum dat, behalve een flinke portie humor, ook een bron van informatie is van een onschatbare waarde.
Naast de tips die over de route en pinnen al hebt ontvangen, wil ik jullie op het hart drukken even langs de fietsenhandel te gaan (of zelf doen!) en daar z.g. "Anti-lek" banden te laten monteren. Als je aangeeft dat je ermee door Schottië wil. Op sommige stukken na is Schottië niet echt een fietsvriendelijk land en je zult jezelf nogal eens aantreffen op de "vluchtstrook" langs autowegen. Over het algemeen ligt daar nogal wat rotzooi waar je behoorlijk last van kunt hebben als je steeds lek rijdt. Komt ook de relatie niet ten goede, geloof me...
Wat er over de midges is verteld klopt en ook ik ben een geliefd slachtoffer voor die krenge... uh... beestjes. Ik herinner me echter wel dat we er op Skye nauwelijks last van hadden en in Uig zelfs 's avonds buiten konden zitten onder onze luifel (Camper) Kennelijk heeft de altijd waaiende zeebries een gunstig effect op de midges; ze houden er niet van. Ook niet van zon en droge plekken, dus smeer je lekker in, zoek de wind en de zon op en - zoals ze daar zeggen: "You should be alright."
Neem voor 's avonds een lekkere fleece mee die je goed kunt afsluiten langs polsen en hals, eventueel met een "hoody" eronder of -als het heel erg wordt- zo'n steunpanty voor over je hoofd. Ga dan niet meer winkelen...
Ik wens je heel veel plezier, veel voorpret en bereid je alsjeblieft goed voor, zowel mentaal als technisch maar ook met het oog op de diverse weertypes die je onderweg tegen gaat komen, soms op 1 ochtend. De tocht die je in gedachten hebt is een heel mooie maar wel iets "straffer" dan een ochtendje in Drenthe rondkachelen.
marije
Gast
«
Antwoord #9 Gepost op:
23 Mrt 2007, 15:09 »
Alvast bedankt voor al jullie reacties!
Ina en Sas, jullie vragen naar ons fietsniveau. Mijn vriend, Dennis, is een fanatieke fietser en heeft tochten gefietst als de Marmotte en Dolomietenmarathon en is zelfs een keer met een paar vrienden van hier naar Rome gefietst. Ik heb daarintegen niet zo veel ervaring, behalve 1,5 week in de Ardennen vorig jaar, en hoeveel km we per dag gaan fietsen zal dus vooral van mij afhangen. In de Ardennen fietsten we ong 50 km per dag, maar toen heerste wel die hittegolf, dus misschien dat ik met de koelere temperaturen van Schotland iets langere afstanden kan afleggen..
Bedankt voor de tips over de midges! ik zal ze zeker opvolgen. Hopelijk hebben we er niet zo veel last van, en anders hoop ik dat ze Dennis smakelijker vinden
Er schijnt een wandelroute te lopen van Glasgow naar Fort William. Ken iemand dit pad? Ik vroeg me af of het misschien geasfalteerd en fietsbaar is of dat er te veel wandelaars lopen of te veel losse keien rondzwerven
Nog een vraagje over het National Cycle Network. Geeft de site sustrans.org.uk het complete overzicht met alle uitgezette fietspaden van NCN?
marije
Gast
«
Antwoord #10 Gepost op:
23 Mrt 2007, 15:20 »
Citaat van: skye op 22 Mrt 2007, 19:42
Waar op Skye gaan jullie kamperen? Het is mijn favoriete plek in Schotland, gezien mijn nickname hier.
We weten nog niet precies waar we gaan kamperen, het is maar net hoe het het beste uitkomt. Wel willen we in ieder geval naar The old man of Storr, en naar dat gebied met de Needle en de Prison. Quiraing heet het als ik het goed zie op de kaart die ik nu voor mn neus heb
We hebben het idee dat het Westelijke deel van Skye wat minder is, maar daar kunnen we ons natuurlijk gigantisch in vergissen, dus ik hoor het graag als we er plaatsen/gebieden zijn die daar ook zeker de moeite waard zijn
Ina
Schotland fan
«
Antwoord #11 Gepost op:
23 Mrt 2007, 15:48 »
Sleat en dan vooral het stukje naar Kylerhea (otterhaven met mooi uitzicht op the five sisters), het zuiden (Elgol) en natuurlijk the cuillins, zijn het mooiste van Skye, vind ik. Maar helaas ook daar midges hoor!
Yours Aye for Scotland
Ina
Schotland fan
«
Antwoord #12 Gepost op:
23 Mrt 2007, 15:55 »
Citaat van: marije op 23 Mrt 2007, 15:09
Alvast bedankt voor al jullie reacties!
Ina en Sas, jullie vragen naar ons fietsniveau. Mijn vriend, Dennis, is een fanatieke fietser en heeft tochten gefietst als de Marmotte en Dolomietenmarathon en is zelfs een keer met een paar vrienden van hier naar Rome gefietst. Ik heb daarintegen niet zo veel ervaring, behalve 1,5 week in de Ardennen vorig jaar, en hoeveel km we per dag gaan fietsen zal dus vooral van mij afhangen. In de Ardennen fietsten we ong 50 km per dag, maar toen heerste wel die hittegolf, dus misschien dat ik met de koelere temperaturen van Schotland iets langere afstanden kan afleggen..
Bedankt voor de tips over de midges! ik zal ze zeker opvolgen. Hopelijk hebben we er niet zo veel last van, en anders hoop ik dat ze Dennis smakelijker vinden
Er schijnt een wandelroute te lopen van Glasgow naar Fort William. Ken iemand dit pad? Ik vroeg me af of het misschien geasfalteerd en fietsbaar is of dat er te veel wandelaars lopen of te veel losse keien rondzwerven
Nog een vraagje over het National Cycle Network. Geeft de site sustrans.org.uk het complete overzicht met alle uitgezette fietspaden van NCN?
Ok dan zijn jullie dus getrainde fietsers, dan is het wel te doen, maar vaak zul je over de gewone weg moeten fietsen. Werkelijk prachtige "fietspaden" zijn de single track roads in het noord westen, maar ook daar is het uitkijken geblazen.
Het pad van Glasgow naar Ft.Wil. is the West Highland Way een wandelroute en die zul je echt moeten lopen., niks geasfalteerd!
Yours Aye for Scotland
Sas.
Administrator
Viva Glasvegas!
«
Antwoord #13 Gepost op:
23 Mrt 2007, 16:30 »
Dit is de West Highland Way. Op internet valt o.a. te lezen:
"Cycling is not allowed on some sections of the West Highland Way, and much of the path is not suitable for cycling anyway." (
http://www.b-mercer.demon.co.uk/paths.htm#Highland
)
Mirjam
Schotland fan
«
Antwoord #14 Gepost op:
23 Mrt 2007, 20:34 »
Hi Marije,
Het lijkt er inderdaad op dat je het van de sustrans site moet hebben, aangezien zij alle routes coordineren. Ik vond het volgende op de NCN website:
The National Cycle Network is a comprehensive network of safe and attractive routes to cycle, running throughout the UK. 10,000 miles have recently been completed (2005), one third of which is on traffic-free paths, the rest follows quiet lanes or traffic-calmed roads. It is delivered through the policies and programmes of over 450 local authorities and other partners, and is co-ordinated by Sustrans, the sustainable transport charity.
Groetjes,
Mirjam
The Deeside Piper
Schotland fan
Nicole en Hans op de Broad Cairn bij Loch Muick
«
Antwoord #15 Gepost op:
25 Mrt 2007, 18:14 »
Inderdaad, het is niet altijd even veilig op de Schotse wegen om te fietsen. Ik kom ze regelmatig tegen. Van verre; gekleurde (gele) reflectrerende jasjes, zeer goede verlichting, en altijd een helm op! In de kranten ben ik eigenlijk nooit een " fiets ongeluk" tegen gekomen. En verkeers ongevallen gebeuren hier helaas vrij vaak!
groeten,
Hans
The Dee(don)side Piper,
gerdamartijn
Gast
«
Antwoord #16 Gepost op:
25 Mrt 2007, 19:06 »
Kijk es op
buitensport-schotland.nl
en dan het hoofdje
fietsen
.daar staan een paar verslagjes en tips op.
Er zijn ook goede fietskaarten te koop,met "traffic-free"fietsroutes.Gewoon via de kaartenwinkel(bv v. Wijngaarden Amsterdam)of internet.
marije
Gast
«
Antwoord #17 Gepost op:
29 Mrt 2007, 15:07 »
Bedankt voor de tips en de goede sites! Alles wordt al wat helderder en onze route begint ook duidelijker te worden
skye
Schotland fan
«
Antwoord #18 Gepost op:
29 Mrt 2007, 20:25 »
Skye is heel verschillend wat betreft natuur. Dat gebied waar jullie heen willen is heel apart vind ik.. Maar ik vind de cuillins ook fatastisch mooi. Ruig, mysterieus. En Sleat is veel meer begroeid met bomen enzo. Is juist de charme van het eiland, al die verschillende dingen. Laat even weten als jullie terug zijn wat je er van vond.
Skye
Pagina's: [
1
]
Schotland forum
|
Reizen in Schotland
|
Wandelen en fietsen in Schotland
| Topic:
Aantal vraagjes
« vorige