Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 17:46

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Zo, daar zijn we dan.
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Zo, daar zijn we dan.  (gelezen 1178 keer)
Sam
Gast
« Gepost op: 21 Mrt 2007, 17:01 »

Ha Mensen!

In een eerdere topic had ik al aangekondigd om naar Schotland te verhuizen en me hier tijdelijk dan wel voor langere termijn te planten. Twee weken geleden vertrok de boot, en verwacht hem verlopig niet in de andere richting te nemen. Omdat jullie zo behulpzaam waren, leek het me wel zo eerlijk om even een kort verslag te geven van m'n eerste impressie tot zo ver.

Ik zal eerst ff wat over me persoonlijke situatie uitleggen, dat geeft gelijk weer een beetje betere context. Ik ben op dit moment aan het afstuderen aan de Uni Twente in Enschede. Ik ben daarom niet ingeschreven bij een van de Uni's hier in Glasgow. Wat direct voor problemen zorgt, maar daarover later meer. Ik heb al vaker in het buitenland gewoond, iedere keer een jaartje ofzo, dus daarmee vergelijk ik het maar even.

Oké, de afgelopen twee keer was ik zeg maar met het vliegtuig verhuisd, wat er voor zorgde dat ik niet al te veel mee kon nemen en met een grote doos met fiets er in aan het zeulen was. Deze keer dacht ik het anders te doen door me pa te charteren om me hier naar toe te rijden. Makkelijk, eigen auto, voldoende ruimte enzo. Dat was ook direct de laatste keer dat ik dit geprobeerd heb, ipv van alleen rekening met me eigen te houden, moest ik nu voor 2 mensen denken, ies lastig. En een auto parkeren in Glasgow is ook niet al te goedkoop. Les 1, zeg maar.

Ik was nog niet echt op de hoogte, (slechte voorbereiding) van de situatie met council tax enzo. Als je in een "exempted" (vrijgesteld) huis woont, hoef je die niet te betalen, scheelt 60 tot 80 per maand. Maar dan moeten er wel minsten 2 studenten wonen. Wat dus direct het aantal mogelijkheden qua kamers voor mij verminderde. Nou ja, via Gumtree en een andere kamersite ben ik uiteindelijk net buiten het centrum beland. Niet slecht, niet echt goed, niet echt heel duur.

National Insurance Number and Bank rekening, vrij belangrijke dingen als je wilt werken. National Insurance number is nog bijna moelijker te krijgen dan een rekening. Interview die je via de telefoon moet regelen, weekje ofzo wachten, interview, nog een weekje wachten. Niet te veel liegen daar, hopelijk krijg je dan na een paar weken een brief met je heilige nummertje.  Na vier banken afgelopen is Loyds toch de makkelijkste om een rekening te openen, andere banken willen twee bewijzen van ID hebben, waarvan 1 rekening met je Schotse adres, wat lastig is als je een sublet heb. Contract van je landlord is niet voldoende (zoals in Ierland wel het geval was) voor de Bank of Scotland of de RBS. Loyds doen ze niet moeilijk, en met een beetje liegen, slijmen kan je een (graties) rekening daar openen zonder dat je al een vast inkomen heb, aardig!

Voldoende werk te krijgen, weer via Gumtree of S1jobs, vooral in de callcenter business zijn ze op zoek naar Nederlands talige (liefst met ervaring). Dat was eigenlijk niet wat ik naar op zoek was, omdat ik dat truukje al een jaar heb gedaan in Dublin. Dus vandaar dat ik een aantrekkelijk aanbod van Hilton ben ingegaan (sorrie A.). Ben nu dus weer terug op de banenmarkt, hopelijk iets te vinden in een bar, keuken of hotel.

Trouwens, het is goed weer hierzo, beetje koud, maar weinig regen tot nu toe.

Nog 1 vraagje, welke krant had ook al weer een grote job-sectie op zaterdag?

Gr Sam

Andrea
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 22 Mrt 2007, 11:17 »

Je bedoelt  dat je dus juist NIET op het super-aantrekkelijke aanbod van Hilton bent ingegaan ?
Jammer van mijn aanbrengpremie, maar heel veel succes met het zoeken van een leuke baan en natuurlijk met je studie !
The Herald heeft op vrijdag een aparte banen bijlage, maar of dat is wat je bedoeld ?

Succes,

Andrea.
Roald
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 22 Mrt 2007, 11:37 »

andere banken willen twee bewijzen van ID hebben, waarvan 1 rekening met je Schotse adres, wat lastig is als je een sublet heb. Contract van je landlord is niet voldoende (zoals in Ierland wel het geval was) voor de Bank of Scotland of de RBS.

Dat zal dan per vestiging verschillen: ik heb een rekening bij Bank of Scotland en daar was een huurcontract voldoende: niks geen stroom-/telefoonrekening of zo, huurcontract laten zien en klaar is Charlie.

Succes verder !

Live and let live
mahavira
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 09 Apr 2007, 00:39 »

www.toplanguagejobs.co.uk al eens geprobeerd ? success
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Zo, daar zijn we dan.
Ga naar: