|
isapaardje
Gast
|
 |
« Gepost op: 18 Mrt 2007, 20:54 » |
|
Omdat het zo rustig is/was hier, ook even een postje van mijn zijde. Nog 2 maanden en dan mogen wij naar Schotland. Maar vandaag op een verjaardag zijn we voor de zoveelste keer weer voor gek verklaard. Gaan jullie maar één week? En dan in mei naar Schotland? In de buurt van Fort William ... de natste plek op aarde? Oh god, en dan via Callais-Dover? Jullie zijn niet wijs !!!  Tja wat moet je daar op antwoorden  ... misschien zijn we ook niet wijs, maar dat zien we over 8 weken dan wel. Vooralsnog hebben wij er reuze zin in.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wilma
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 18 Mrt 2007, 21:11 » |
|
Tja, een week is niet veel, maar ja, beter iets dan niets. je mag ze vertellen, dat toen ik er was met gezin 2 jaar geleden, we bijna een week boven de 23 graden hadden en het in ons dorp zo koud was, dat iedereen in de winterkleding liep! 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
paul larsson
Gast
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 19 Mrt 2007, 07:26 » |
|
Nou ik ben een paar keer in de eerste week van mei geweest en schitterend weer hoor, ook boven de 20 graden en dat was ook in Fort William. Maar ook mee gemaakt nachtvorst ,natte sneeuw ,regen en een klein beetje zon op 1dag he :icon_sunny:Hoe gek kan het gaan he  Grtn Paul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sas.
Administrator
Viva Glasvegas!
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 19 Mrt 2007, 10:09 » |
|
Ze zijn gewoon stikjaloers 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
paul larsson
Gast
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 19 Mrt 2007, 11:06 » |
|
Ja denk ik ook  Grtn paul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Freebird
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 19 Mrt 2007, 11:45 » |
|
Hoi Isapaardje! Ik denk dat Sas en Hail Paul gedeeltelijk gelijk hebben. Een ander deel, dat ik zeker herken uit mijn eigen omgeving, heeft te maken met de oogklepmentaliteit van sommige landgeno(o)ten die vakantie alleen in combinatie met "Krent op strand, bier in pens, armbandje om = "all-in" dus vreten en zuipen want geld moet eruit, 15 kilo aankomen, het hele hotel mét alle gasten kunnen uittekenen, op iedere gast wat aan te merken hebben en totaal niets geleerd hebben van het land waar ze zijn geweest. "Waar zitten we eigenlijk? Egypte? Oh, da's bij Mexico, hé?" en de dure zonnige teint in Nederland zorgvuldig en hardnekking blijven cultiveren tot ver in de winter... Nee hoor, gaan jullie lekker naar Dover, reis op je eigen manier naar Schottië en ontdek jullie vakantie op jullie eigen manier. Als je terugkomt, vertel dan in geuren en kleuren hoe leuk jullie het hebben gehad. Tot slot wil ik je nog het volgende in overweging geven: Stel dat de door mij omschreven typjes zouden zeggen: "hmmmm, moeten wij volgend jaar eens proberen"...  Nee, ik heb liever dat ze hun vakantie vooral blijven vieren op dat Egyptische Eilandje voor de kust van Mexico. Dan heb ik mijn Schottië voor mezelf én die paar honderd andere echte liefhebbers. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
paul larsson
Gast
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 19 Mrt 2007, 12:44 » |
|
Hoi Freebird Je had het niet beter kunnen formuleren  Grtn Paul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Freebird
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 19 Mrt 2007, 14:42 » |
|
Maar jíj weet ook lui en lekkerniets te combineren met een stuk strand bij Arisaig, of in de schaduw van Ben Nevis of het terras in Fort Williams of Glasgow, Aberdeen of Stirling. Liever twee weken een bruine huid van de Schotse zon (jaja!) en een week regen dan 3 weken zon op een stuiterkust met opgespoten zandstrand en opgeschoten badjeugd en badhandoeken met "gereserveerd" op ligstoelen bij het zwembad voor gasten die pas laat in de middag denken te gaan zwemmen... Mind you... dit is wel mijn troetel gezeur over andere bestemmingen dan die ik opzoek, jullie mening kan dus anders zijn maar feit dat jullie wel naar Schotland gaan en het risico op "een totaal verregende vakantie" durven nemen betekend wel dat je meer in je donder hebt en niet persé bezig gehouden moet worden maar dat je best je eigen vertier kan zoeken en vinden! En dat is wat ik bedoel. Da's heel anders dan voorgekauwde prak elders... 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
lucsa
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 19 Mrt 2007, 18:30 » |
|
Niks van aantrekken. Wij werden reeds verschillende keren gek verklaard toen we destijds beslisten om naar Ierland, de Noordkaap en zelf vorig jaar naar Schotland wilden. Als je aan veel van die zonnekloppers vraagt wat ze hebben gezien, antwoorden ze strand, zee, zwembad en hotel. Dat lijkt me heel leuk. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
isapaardje
Gast
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 19 Mrt 2007, 19:45 » |
|
Haha hij is leuk (de reacties). Maar het ging hier om mensen die al een paar keer naar Schotland zijn geweest, alleen aan de oostkant of buurt van Aviemore. Maar zij gingen op een luxe bungalowpark, overtocht Newcastle-Ijmuiden, 3 weken met prachtig weer. Het enige dat ze zagen richting Fort William was de weg naar Mallaig. Daar zijn ze allen ziek geworden in de auto (van de vele bochten) en het weer viel die dag tegen. De boot moest gereserveerd worden en daarmee niet veel van Skye gezien. Al met al dus geen leuke uitstap richting Westkust. Daarmee is die kant van Schotland kennelijk gelijk "minder leuk". Onze ervaring was anders (op de regen na dan in Glen Coe; maar ja wij waren die lui met 14 dagen regen op de camping) ... had ik al ooit geschreven dat de picknickbanken toen op ongeveer 1,5 meter hoogte in de bomen hingen langs het beekje? zo hoog had het water dat jaar gestaan  Tja als je dan op de camping had gestaan dan zeg je wellicht "Schotland nooit meer". Maar die lui die met hun krent op het strand liggen kennen wij ook. Of nee, die zijn nog erger. Die gaan naar de Dominicaanse republiek om daar 10 dagen in een resort door te brengen en totaal niet buiten dat park komen. Alleen maar restaurant, bar en zwembad gezien. Ja je hebt Dominicaanse zon, maar of die nu zoveel anders is?? Alle vakantiefoto's waren nagenoeg gelijk  Dat gaat ons in Schotland zeker niet lukken 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wynn
Schotland fan
The Witch
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 19 Mrt 2007, 20:11 » |
|
Tot slot wil ik je nog het volgende in overweging geven: Stel dat de door mij omschreven typjes zouden zeggen: "hmmmm, moeten wij volgend jaar eens proberen"...  Nee, ik heb liever dat ze hun vakantie vooral blijven vieren op dat Egyptische Eilandje voor de kust van Mexico. Dan heb ik mijn Schottië voor mezelf én die paar honderd andere echte liefhebbers.  Scottie... mmmm moet ik volgend jaar eens proberen.. zonnig  eilandje zei je Freebird? 
|
|
|
|
|
|
There is no coincidence...
|
|
|
Albertus
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 19 Mrt 2007, 20:21 » |
|
Ik heb in 2005 in het cafetaria bij de supermarkt in Fort William een broodje en koffie als ontbijt gegeten, het regende op de camping zo dat er geen koffie te zetten viel. Ik sprak een schot in het cafetaria, hij rookte een shaggie en zei : "Fort William is the rain capital of the UK" Ik zei: "What does that mean?" Zei hij: "The most rain of England is falling in Fort William" Heb je geluk, dan heb je (af en toe) goed weer. Als het regent, heb je in ieder geval geen midges, zie je geen toeristen en zie je waarom het land zo groen is. Trouwens, het schiet mij te binnen, mei en juni zijn de droogste maanden in het Schotse klimaat: wat jammer, kun je straks niet genieten van het deselate landschap!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ina
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 19 Mrt 2007, 21:57 » |
|
Als het regent, heb je in ieder geval geen midges
Echt wel!Misschien niet bij een stortbui maar het normale druilerige regentje in Schotlandecht wel hoor!
|
|
|
|
|
|
Yours Aye for Scotland
|
|
|
Freebird
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 20 Mrt 2007, 09:45 » |
|
Geloof me, als "Midge King" weet ik uit ervaring dat er minstens een nucleare winter voor nodig is om mij geen last van midges te laten ondervinden.  Maar ook wij weten dat Juni tot de statistische droge maanden behoren in Schottië; vandaar dat we ook altijd in die maand gaan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
isapaardje
Gast
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 20 Mrt 2007, 15:00 » |
|
wat jammer, kun je straks niet genieten van het deselate landschap! Dat hoeft ook niet, want dat hebben we in 1998 al gekund. 14 dagen regen van Stirling tot Inverness 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mary
Schotland fan
Mary Street...bestaat echt
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 21 Mrt 2007, 20:09 » |
|
Wat het "natte" Fort William betreft,vorig jaar waren wij er 2 weken in augustus en hebben op enkele buitjes na geen regen gehad(terwijl het in Belgie heel de maand augustus regende)Maar het is inderdaad wel zo;hoe dichter bij de Ben Nevis hoe grote de kans op regen.Je ziet rond die berg de wolken netjes blijven hangen.De dag dat wij de Ben Nevis wilde doen met vrienden werd het ons afgeraden in het information-centre wegens regen en slechte zichtbaarheid.We besloten die dag dan maar naar de GlenfinnanHighlandgathering te gaan en hebben daar heel da dag zitten bakken in de zon en ja,toen we 's avonds terug in Fort William aankwamen bleek dat het daar heel de dag regende....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
isapaardje
Gast
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 22 Mrt 2007, 22:30 » |
|
We zien het wel ... of misschien wel niet 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wilma
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 23 Mrt 2007, 09:00 » |
|
dat hebben wij ook wel meegemaakt hoor, die week dat wij in Ft William zaten, hebben wij nauwelijks regen gehad, en we waren alleen in Ft William toen we de Ben Nevis gingen beklimmen met 25 graden! heel uitzonderlijk. maar als we terugkwamen van dagjes uit, bleek het idd wel geregend te hebben en hadden wij nergens last van gehad 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marcel_k
Gast
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 23 Mrt 2007, 20:16 » |
|
Trouwens, het schiet mij te binnen, mei en juni zijn de droogste maanden in het Schotse klimaat: ! klopt aardig: hier een grafiekje: [ klik] juli valt ook prima mee, hoor! 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
isapaardje
Gast
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 24 Mrt 2007, 11:01 » |
|
juli valt ook prima mee, hoor! Hmmm ... niet "onze" juli, of wij hadden in die 14 dagen alle regen van die maand. Maar dat was niet zo, want het was juist al weer "droger" toen wij er waren (langdurige plensbuien waren overgegaan in kortstondige buien gevolgd door miezer  )
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
isapaardje
Gast
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 27 Mei 2007, 19:28 » |
|
.... voor gek verklaard of niet ... We hebben inmiddels een heerlijke vakantie achter de rug. De reis door Engeland verliep voorspoedig. Niets files of oponthoud als je geen motorway rijdt. Integendeel zelfs. We zijn via de A1 door een mooi stukje Engeland naar Scotch Corner gereden. Travellogde is een aanrader overigens ... dank aan degene die het mij aanraadde. Het ligt pal aan de doorgaande weg, maar wel heerlijk rustig. 's Avonds liepen de herten en fazanten onder ons raam langs. Fort William is helemaal niet regenachtig ... althans niet toen wij er waren. Ben Nevis diverse malen uit de wolken gezien en zelfs met sneeuw. De laatste dag had het de nacht voordat wij vertrokken gesneeuwd en waren de bergen prachtig wit. De afstanden van onze geplande tochten waren goed te rijden; zelfs naar Applecross geweest (mooi weggetje ook). En geen schaap overreden en ons keurig aan de snelheid gehouden  Tussendoor heerlijke wandelingen gemaakt in oa Glen Nevis en Glen Etive. Of een ruine bezocht die we toevallig tegen kwamen. Nee ik verklaar alle andere mensen voor gek die niet die kant uit gaan omdat het er meer zou regenen dan in andere delen van Schotland. Je mist een hoop moois  We hebben in totaal 3016 km gereden (van huis via Dover-Fort William e.o. -Newcastle-weer naar huis) maar die waren het dubbel en dwars waard. (Zie ook mijn (beknopte) reisverslag met wat foto's die ik een dezer dagen probeer te plaatsen onder het topic reisverslagen).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wilma
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: 27 Mei 2007, 20:29 » |
|
super, dat jullie het zo goed bevallen is. Ik ben benieuwd straks naar het reisverslag en de foto's hoor. nog een weekje, en dan zijn wij onderweg.....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
boerinneke
Gast
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: 30 Mei 2007, 19:47 » |
|
Hallo,
Wij hebben verleden jaar op 10 dagen slechts één dag echt regen gehad. In Fort William zijn we een drietal dagen geweest...en altijd droog weer. Dus.. Als je naar Schotland gaat , ga je niet voor het mooie weer. We gaan ook dikwijls naar Ierland. Hebben we geluk gehad of niet: regen is zelden een spelbreker geweest. Mensen die dit soort landen aandoen, hebben andere verwachtingen van een vakantie dan pakweg Spanjetoeristen. Ieder zijn ding natuurlijk! Maar Schotland, Ierland zijn prachtige landen en gelukkig dat het weer geen pluspunt is of het was er vergeven van de toeristen. Wij gaan dit jaar weer naar Schotland en ik koop me gewoon een heel goede regenjas, voor het geval dat .....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
isapaardje
Gast
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: 30 Mei 2007, 21:15 » |
|
Sterker nog ... de aankomende regenbuien en dreigende luchten zorgen voor een bijzonder mooi kleurenspel op de Schotse Bens en Glens en in de Lochs. Alleen daar kon ik al enorm van genieten. Als dan ook de zon nog eens ging schijnen door dat bijzondere wolkenpatroon heen, dan werd het nog mooier. Dat is ook zeker dus een gemis bij strak blauwe lucht  Zie hieronder wat wij zoal tegen kwamen:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|