|
Renate
Gast
|
 |
« Gepost op: 03 Mrt 2007, 18:01 » |
|
Hoi, Wij gaan dit jaar voor het eerst naar Schotland. Ik heb al heel wat boeken in huis. Maar wat mag ik zeker niet missen in Schotland?  ?? Groetjes, Renate
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Freebird
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 03 Mrt 2007, 18:08 » |
|
Hoi Renate! Welkom op dit forum. Wat niet te missen is een heeeeeel moeilijke vraag omdat we niet weten wat je precies zoekt in Schottiƫ. Rust en bergen, schapen en stieren of juist cultuur, kastelen, steden, musea...
Wat je in ieder geval nooit mag missen zijn de landingsbaan als je gaat vliegen en de laadramp als je met de boot gaat, maar da's een flauw inkoppertje.
Lees op dit forum eens in de diverse secties naar verschillende onderwerpen; er zijn inmiddels legio weblinks gepost door zovele medeforummers; daar zit vast wel wat voor jullie bij. Specifiekere vragen mag je natuurlijk altijd stellen. We geven graag antwoord. Hoofdzaak is echter dat jullie je "eigen" Schotland gaan ontdekken. Je zult merken dat je er nooit in 1 of twee vakanties "doorheen" raakt...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
isapaardje
Gast
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 04 Mrt 2007, 11:10 » |
|
Toen wij voor het eerst gingen, gingen we er "blanco" heen ... we zien wel. Als we maar schapen, heide en kastelen zien, dan waren wij al lang blij.
We zijn enorm aan onze trekken gekomen. Zeker als je midden in een schaapskudde belandt kun je je lol even niet op. Als je dan ook nog met mist, wind en miezer op een groot heideveld terecht komt, met verder totaal niets (als wat schapen) ... dan sta je ook "midden in" Schotland. Kastelen zie je er genoeg, van heel mooi compleet tot een enkel stukje muur.
Echte aanrader heb ik niet voor je ... wij zijn dus gewoon lukraak maar wat rond gaan rijden en wandelen en alles wat we zagen vonden we eigenlijk mooi. De steden en grote wegen (voorzover die er zijn) hebben we vermeden, want daar houden we totaal niet van. Glen Coe was een gebied waar we doorheen kwamen op weg naar een ander stukje schotland, en waar we vonden dat we te weinig tijd konden doorbrengen. Daarom gaan we dit jaar specifiek voor dat gebied terug om vnl. te wandelen.
Welke omgeving ga je heen eigenlijk?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
paul larsson
Gast
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 04 Mrt 2007, 14:04 » |
|
hoi Renate , Haggis en Fudge hmmmm , Welkom op het Forum . Grtn paul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mary
Schotland fan
Mary Street...bestaat echt
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 04 Mrt 2007, 17:29 » |
|
hoi renate, Bij een eerste Schotland-reis zou ik zeggen,laat het allemaal op je af komen."Proef"zoveel mogelijk van het echte Schotland zijnde de natuur,de kastelen,de gastvrijheid..... en zoals hail paul zei;ook de haggis,fudge en wisky natuurlijk!!!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
isapaardje
Gast
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 04 Mrt 2007, 20:11 » |
|
Bedacht me net dat je ook had kunnen vragen; wat mag ik niet vergeten op een reis naar Schotland. Maw wat zul je missen als je het niet bij je hebt  Goede wind en waterdichte kleding, stevige (wandel) schoenen, dikke trui (ook in de zomer, maar zeker je korte broek en t-shirt niet vergeten). En vooral fototoestel, zonnebril en goede humeur. En als je gaat rondrijden, een goede auto. Soms kom je km's niets tegen aan garages oid.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
gerdamartijn
Gast
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 04 Mrt 2007, 23:18 » |
|
Wat je niet mag missen is :stilstaan op de helft van een glenn-wandeling,om naar het klappen van 1 hand te luisteren.Oorverdovend
En ook stilstaan in het dorpje /stadje waar je bent,om te luisteren(zonder druk,druk,druk) naar het gebabbel van de Schot,die alles van je wil weten,en wel nu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Freebird
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 05 Mrt 2007, 14:20 » |
|
Isapaardje, denk ook even aan Deet of ander antimuggenspul en wat antihistamine tegen de jeuk ans zo'n deet-imune midge je bloody toch te pakken heeft... Als je gek wordt van het gezoem om je hoofd kun je inderdaad zo'n netje overwegen. Ik werd gek van het netje...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
isapaardje
Gast
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 05 Mrt 2007, 20:56 » |
|
Na 1 halve dag op de camping in Aberfoyle, gezellig langs het beekje Lemahamisch, had mijn broertje op zijn linkerbeen 45 "mugge"beten te pakken en op zijn rechterbeen 44 stuks. In totaal dus 99 beten. Hij verging van de jeuk. Wij zaten buiten met de bus insectenspray en autan in onze hand "vakantieman ... gezellig he"  Dus inderdaad ... ik vergat hem bijna (en zit al in mijn koffer nu ook) ... "iets" tegen de venijnige muggen (die dingen die zie je overigens niet, maar voelt ze des te beter).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Freebird
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 06 Mrt 2007, 15:21 » |
|
Ik ben al sinds november vorig jaar bezig met het slikken van vitamine B-complex; ik hoorde dat dit zou helpen tegen de Midges. Daarnaast drink ik in mijn watertjes ook een paar druppels limoensap. Ik hoop zo mezelf te impregneren tot wandelende autanstick en me te vrijwaren van weer een paar maten grotere kleding omdat ik de borken niet meer dicht kan vanwege de bulten. Bij vuitensport winkels is ook een prikkertje te koop (kruispuntje) dat in een muggenbeet geprikt kan worden. Dat scheelt enorm in de jeuk en het gaf Toto wat afleiding toen zij me mocht steken. Scheen zelfs therapeutisch te werken op mijn huwelijk...  Maar da's weer een ander verhaal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ina
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 06 Mrt 2007, 15:25 » |
|
Daarnaast drink ik in mijn watertjes ook een paar druppels limoensap. Die had ik nog niet eerder gehoord! Maar wees verstandig als je zo geprikt wordt (de 1 wel en de ander niet) neem wat Anti Histamine, scheelt een hoop ellende.
|
|
|
|
|
|
Yours Aye for Scotland
|
|
|
|
isapaardje
Gast
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 06 Mrt 2007, 15:30 » |
|
Ik hoop in mei op minder van die steekbeesten  En voor de topicstarter Renate .... Deze midges zul je in ieder geval zeker niet missen ... je kunt ze missen als kiespijn, maar dat is weer wat anders.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Freebird
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 06 Mrt 2007, 21:41 » |
|
 Tja, als ik vermoeid raak, krijg ik wat dikkere vingers en type ik er wel een naast of let ik de zetters in de kerveerde golforde... ag asl je em mraa begrjipt, thoc?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
isapaardje
Gast
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 07 Mrt 2007, 11:22 » |
|
Oh en vergeet niet de tekentang mee te nemen. Ik had de vorige keer een teek in mijn elleboog en een vrouw verderop op de camping eentje in haar knieholte. Lekker he .. dat Schotland. Al die vrije wilde beesten 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Freebird
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 07 Mrt 2007, 13:13 » |
|
Inderdaad nog zoiets waar je op voorbereid moet zijn als je in moerassige en/of heidegebieden gaat wandelen; teken. Los van de last die ze veroorzaken kunnen ze ook Lymes overbrengen en da's een categorie erg minder leuk. Als je al gebeten bent door een teek, houdt dan de plek goed in de gaten. Ontstaat er rondom de beet een rode plek terwijl de beet zelf wit en bloedeloos lijkt, ga dan naar een arts omdat er mogelijk sprake is van besmetting en ontsteking. Deze arts kan daarvoor midicijnen voorschrijven.
Probeer echter te voorkomen door blote benen te bedekken; draag een lange broek en goede hoge(re) schoenen als je door de Glen aan het "yompen" bent. Kijk waar je loopt; ook addertjes willen graag in het zonnetje "basken" en ze kunnen venijnig bijten als je er per ongeluk op gaat staan (zou ik ook doen...). Bekijk ook de karakteristieke muurtjes voor je er tegenaan gaat zitten (pas wel op dat je ze intact laat; sommige muurtjes zijn eeuwenoud en erg bros. Als je erop klimt storten ze in. Door de vele gaten en ruimtes zijn deze muurtjes een veilige schuilplek voor vele kleine vogeltjes, veldmuisjes en ander klein wild. Daar horen ook addertjes bij, dus kijk wat je doet.
Overigens hoef je van adders niet te schrikken; meestal krijg je ze niet eens te zien omdat ze je allang gehoord hebben en zelf de kuierlatten... eh... kuierschubben al genomen hebben. Ook zij vertellen hun kindertjes dat deze moeten uitkijken voor die rumoerige toeristen die met hun Dachsteins over de paden komen aanstampen...
Oh ja!... blijf je alsjeblieft op de paden?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hans
Schotland fan
Slainte!
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 07 Mrt 2007, 15:09 » |
|
Oh en vergeet niet de tekentang mee te nemen. Ik had de vorige keer een teek in mijn elleboog en een vrouw verderop op de camping eentje in haar knieholte. Lekker he .. dat Schotland. Al die vrije wilde beesten  Thomas had een kleintje op zijn bil na het spelen op het gazon, maar die was al gestorven door biologische oorlogsvoering  Onze hond had na een wandeling in Glen Affric een stuk of tien op zich, je zag ze als het ware van de varens af springen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ina
Schotland fan
|