Auteur Topic: tips gezocht: dochter mee op vakantie  (gelezen 7866 keer)

Renate

• Gast
tips gezocht: dochter mee op vakantie
« Gepost op: 03 mrt 2007, 17:58 »
Hoi,

Wij gaan dit jaar voor het eerst naar Schotland. Heeft er iemand tips voor leuke dingen met kinderen? Onze dochter is 6.

Wij willen ook gaan wandelen. Zijn er routes die geschikt zijn voor kinderen?

Campings die leuk zijn voor kinderen?

Ik ben heel benieuwd.

Groetjes,

Renate

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
Re: tips gezocht: dochter mee op vakantie
« Reactie #1 Gepost op: 03 mrt 2007, 18:18 »
Voor wandelingen kan je op deze site kijken, bij Moderate walks: http://walking.visitscotland.com/walks/

Overigens heeft onze zoon van 6 vorig jaar een Munro (een berg hoger dan 900 meter) gelopen, de Beinn Ghlas, bij Killin. Het is dus maar net wat jullie dochter aan kan. (Zie ook onze website).
Het eerste stuk van deze berg, is een korte Nature trial, geschikt voor alle leeftijden. Zo zijn er meer kortere wandelingen, bv. de wandeling naar de Dog Falls en Coire Loch in Glen Affric. Zie de bovengenoemde website.

K(r)amperen doen we niet dus van ons geen tips, maar anderen kunnen daarover vast wel meer vertellen.

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 03 mrt 2007, 18:20 »
Hoi Renate, welkom op het forum.
Er zijn best wel routes die ook voor kinderen geschikt zijn, maar wees verschrikkelijk voorzichtig. Afgelopen zomer toen wij er waren was er weer een meisje van 9 in een ravijn gevallen, Schotland wordt wat dat betreft altijd een beetje onderschat, het zijn immers geen hoge bergen!
Naar welke streek willen jullie gaan, i.v.m. campings?

Renate

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 03 mrt 2007, 21:55 »
hoi Ina,

Wij willen een rondreis maken. We starten bij Edinburgh, gaan vandaaruit naar boven. Onderweg nog een camping. In de buurt van Ulapool een camping, Bij Skye, in de Hooglanden (als dat mogelijk is met de caravan?). Ik dacht aan 5 campings. Snel de luifel opzetten en klaar is kees. Dan hoeven we ook niet al te grote afstanden te rijden om iets te bezichtigen. Maar als er ergens een supercamping is dan pas ik mijn route daar op aan. Wij zijn nog erg flexibel.

Is het verstandig om de campings vantevoren te reserveren?

Groetjes,

Renate

Offline Ina

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 03 mrt 2007, 22:43 »
Ja hoor je kunt met de caravan overal komen als je je maar aan de doorgaande wegen houdt.
Ik weet niet wanneer jullie willen gaan, maar juli/aug is het behoorlijk druk en als je specifieke campings hebt uitgezocht zou je het best kunnen reserveren. Wij hebben dat nooit gedaan maar het maakt ons ook niet zoveel uit op wat voor camping we terecht komen.
Ik weet niet wat jij onder een supercamping verstaat maar er zijn over het algemeen vrij weinig kinderen waarschijnlijk kun je het beste voor de grotere campings kiezen als bv Blair Athol, en Fort William en Grantown on Spey, de laatste heeft een leuke speeltuin en er waren veel kinderen . En in Stonehaven (oostkust onder Aberdeen) is een camping met ernaast een verwarmd openlucht zwembad. Maar vooral als je noordelijker komt (Ullapool)worden de campings steeds eenvoudiger, goed sanitair en een klein winkeltje and that's it, weinig kinderen en beslist geen animatie.
Campings zoals je ze in frankrijk e.d. hebt tref je niet in Schotland.

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 04 mrt 2007, 01:13 »
Renate,
In augustus 2003 zijn we met onze zoon van toen 7 naar Schotland geweest.
De dingen die hij leuk vond zijn o.a. het Highland Folk Museum (dubbelmuseum) van Newtonmore en Kingussie. (op de weg tussen Perth en Inverness).   Vooral het eerste : er is ook "animatie" waarbij de kinderen bij betrokken worden.  Zoals een oude school, een aantal "blackhouses" waarrond gewerkt wordt, etc.  Animatie = à la Bokrijk, geen blitse toestanden, maar gewoon be- en herleven.  Reken op 1 dag voor beide.
Ook leuk was het Wildlife park in de buurt van Kincraig of Aviemore : eerst rij je met de auto door het landschap, daarna is het te voet in een zoo met dieren die allemaal leven / geleefd hebben in Schotland.  Caravan (?) kan /moet je op de parking, buiten, achterlaten.  Ideaal voor een 1/2 dag.
Op Skye rondgedwaald (weer  :tongue3:) in een Folkmuseum.  Het leuke was o.a. dat we, tussen de harde regenbuien door, van het één naar het ander blackhouse zijn gespurt.  Maar als de zon  :icon_sunny: er dan was...  :icon_thumleft: olala .  Gewoon genieten van het uitzicht, verse opgeklaarde lucht.  Wandeling naar het kerkhof (Flora McDonald, als ik correct ben ?).
Een kleine wandeling die we wilden doen : naar de Old Man of Store (Skye) : zoon wou persé dat doen, maar de weersomstandigheden waren te slecht.
Tussen Inverness en Ullapool is er een korte wandeling naar een waterval met (lange) hangbrug : durft jouw dochter dat doen ? (Roggie Falls of zijn het de Falls of Messach : beide hebben hangbrug, weet zo niet meer uit het hoofd  :verward) (schrijfwijze is ook niet correct).
Uiteraard  :bagpipe Loch Ness  :bagpipe en 1 van de 2 "museums" ( :icon_scratch:).  Het rechtse is modern opgevat (5' in elke kamer om de horden Japanners op tijd in de giftshop te krijgen  :laughing7:).  Het andere (met polyester Nessie ervoor) lijkt meer op een oud museum (niet gedaan, weet dus niet hoe dat er vanbinnen uitziet).  Natuurlijk neem je een foto van dochter op Nessie gezeten  :icon_smile:.

Wat kan je nog doen (en dat wij nog niet gedaan hebben, maar leuk lijkt met kind) : Falkirk Wheel (ten westen van Edinburgh), een boottocht naar dolfijnen (zie ergens anders op dit forum).

Een kasteel / ruine mag ook niet ontbreken (vind ik) : kies maar uit !  Maar laat je niet verleiden om een soort van "pas" te nemen : voor je het weet doe je niets anders meer dan kastelen (er zijn er genoeg).

Hoeveel keer ben je van plan naar Schotland te reizen ?  1 of 2 keer is echt niet genoeg  :nooo :laughing7:

Koen

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 04 mrt 2007, 19:45 »
Hai Renate

De camping in Grantown on Spey zijn wij ook twee keer geweest. Inderdaad een grote speeltuin, en ook goed sanitair. Lijkt me ook wel lekker als je nog jonge kinderen hebt! Als jetoch daar in de buurt bent, in de buurt van Aviemore zit het Cairngorm reindeer centre. Daar kun je een kude rendieren bezoeken en ze ook voeren. leuk voor kids! En ook voor "grote mensen" trouwens :aye. Ik heb er een rendier geadopteerd, maar die zit op hun ander lokatie in  de buurt van Glenlivet. Daar hebben ze nog een soort farm met ander dieren, maar weer geen jonge rendieren zoals in Aviemore. Dus wat dat betreft is AViemore leuker! Skye is een erg mooi eiland, ik heet niet voor niets zo! Er is in Broadford een serpentarium, we zijn er zelf nog nooit geweest, misschien gaa n we deze zomer wel eens kijken. Als je dolfijnen wilt zien, dat kan o.a. vanbuit Cromarty. Wij heben dat jaren geleden gedaan. Geen garantie dat je ze zult zien, maar als ze er zijn is het erg indrukwekkend.

Veel plezier en voorpret gewenst

Skye

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 04 mrt 2007, 21:13 »
Er is in Broadford een serpentarium, we zijn er zelf nog nooit geweest, misschien gaan we deze zomer wel eens kijken.

Daar is niet zo heel lang geleden brand geweest, maar het blijkt dat het publieke gedeelte geen schade heeft opgelopen: http://www.skyeserpentarium.org.uk/. Ik ben er eens geweest en vond het aan de ene kant wel interessant, maar die ene joekel van een slang die al zoveel jaar in een relatief klein hok zat vond ik toch wel een beetje triest. Maar da's een ander onderwerp.
Leven en laten leven