Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 20:56

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen naar Schotland  |  Reizen naar Schotland met de boot  |  Topic: Overtocht Rotterdam-Hull
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Overtocht Rotterdam-Hull  (gelezen 2550 keer)
isapaardje
Gast
« Gepost op: 18 Feb 2007, 11:22 »

Ik twijfel nog welke overtocht we gaan maken. Ik weet dat ik snel last heb van schommelingen die ik niet kan zien, maar wel waarneem (heel apart gevoel ... echt ziek wil ik het niet noemen, maar beroerd is het wel).

14 uur ijmuiden/newcastle varen lijkt me dan ook erg veel en ik zoek dus iets "korters" (sowieso omdat we op de king zouden gaan varen zag ik zojuist mede nav het andere topic over de keus king/queen).

Hull is maar 8 uur varen. En nog redelijk te rijden lijkt mij. Iemand ervaring mee?

Note:
Liefst ging ik met de eurotunnel trouwens, maar dan zijn we wel 2 dagen aan het rijden naar Schotland en we hebben maar 8 of 9 dagen
kc
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 18 Feb 2007, 12:11 »

Ooit met de ferry vanuit Zeebrugge naar Hull gevaren.  Vanaf Hull kan je dan (alleen met een auto) ongeveer in de buurt / ter hoogte van Edinburgh geraken.  Dus die afstand zal je twee keer moeten doen.
Hangt dus af waar je allemaal naartoe wil : zuid / noord / oost / west / eilanden /... Verward

Koen
isapaardje
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 18 Feb 2007, 12:39 »

Ik zag al via de anwb routeplanner dat voor de afstand naar Fort William dik 7 uur wordt aangegeven (vanaf Dover 10 uur overigens).
En ook zag ik via internet dat een overtocht ons op dit moment 490 euro kost ... jeetje is nogal wat.
Kennelijk gaat deze dus ook op "hoe meer er bezet is hoe duurder het wordt".
En je rijdt nog een tank extra aan brandstof leeg ook.

Dus bij deze ... Hull valt af  Wink

En o ja, we kunnen het ook zo plannen dat we wel met de Queen kunnen varen. Maar website van seaways ligt er uit vandaag.
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 18 Feb 2007, 12:41 »

Toto en ik hebben alle overtochten (behalve die met de trein door die tunnel...Brrrrr!) eens gedaan en wij zijn blijven steken bij IJmuiden - Newcastle. Ik ken je gevoel aan boord en ook wij hebben nog twee dagen last van onverklaarbaar deinen op vaste grond...

Pak de overtocht di ehet meest comfortabel voelt; je bent immers op vakantie en als je dat al met de stress van een beroerde overtocht begint schiet je het vakantie doel voorbij lijkt me.

Zoals Koen al zei kun je -afhankelijk van waar je naartoe wilt- comfortabel tot circa Edinbugh komen. Misschien is Stirling een mooie plek om te overnachten en een tweede dag te spenderen voordat je verder reist. Je zit dan net ten noorden van -wat ik noem- de grootstedelijke ratrace en ten zuiden (zuidoosten) van de Highlands. Vandaar uit kun je makkelijk naar het Noord-westen alsook het Noord-Oosten.

De boten naar Hull zijn ook grote moderne schepen die allerlei voorzieningen hebben om schommelen en andere ongemakken zoveel mogelijk te voorkomen (pro-actieve stabilitoren in de boeg, extra schroeven, etc) maar je blijft natuurlijk wel op water varen. Asfalteren gaat (helaas?) niet dus als je (net als wij ) niet met de trein wil/durft/kan/hoeft/mag ben je aangewezen op de boot. En dan kan ik mij jullie keuze tussen een zo kort mogelijk overtocht met een zo functioneel mogelijke reis naar Schottië heel goed voorstellen.

Ga in ieder geval met een losgelaten stressdrift, dan is in ieder geval je begin al goed en ben je helemaal into the relax als je weer terugkomt na je vakantie avontuur.... man
isapaardje
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 18 Feb 2007, 16:19 »

De vorige keer Schotland hebben we Hoek van Holland-Harwich gevaren. Was toen nog met de discovery (dus overtocht duurde ca. 3 uur). 10 uur Engelse tijd aan de overkant en ook in 1 ruk doorgereden naar Stirling. Dat ging prima.

Maar vanaf Dover (trein), zit je nog zuidelijker, moet je naar mijn weten om Londen heen en dan nog naar boven. Ik denk dat Stirling dan niet te halen is, dus zeker 1 overnachting. Daarbij is vanaf ons naar Calais ook nog eens 4 uur rijden. Dat is wel weer erg veel rijden tov vakantie vieren. En goedkoper is het ook niet met extra dieselkosten en overnachtingen.

Ijmuiden - Newcastle blijft dus in de race voor de meest geniale en ideale overtocht.

Maar ja ... die 14 uur deinen  Undecided
Heb eens een treinreis (nachttrein) Oostenrijk genomen (lang weekend). Bij aankomst in de hotelkamer bleef ik "rijden". Dat gevoel heb ik 3 dagen gehad en toen mocht ik weer terug (gniffel).

Vandaar dat ik wat tegen het varen op zie ... niettemin je zal inderdaad iets moeten om het water te overbruggen. Slag van de moker Bonk  helpt misschien ook laughing7
kc
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 18 Feb 2007, 16:35 »

Oh, je weet dus ongeveer de (auto)reistijd die jullie nodig hebben vanuit verschillende locaties.
Als je 14 uur "deinen" vanuit Ymuiden nog overweegt, kan je ook Zeebrugge-Rosyth (Edinburgh) overwegen met Superfast : is 18 uur "deinen"   Bonk , maar het zicht bij aankomst zou héél mooi zijn  dontknow
Op zo'n moment vergeet je toch die uren boot ?  (maar na 8 dagen moet je terug, en het zicht van de Belgische kust is niet echt mooi en inspirerend ... crybaby2)

Koen
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 18 Feb 2007, 16:42 »

Op de overtocht vanuit IJmuiden ga je met DFDS. Dit was vroeger de Torline (geloof ik) die ook op Götenburg voer vanuit Amsterdam (dacht ik).

Mijn Mamma was ook zo'n persoon die moeite had met deinende boten (en dreinende koters!) maar vond de oplossing op de menukaart. "Tors Hammer"!

De laatste keer dat Toto en ik de overtocht met deze DFDS maakten, trof ik deze heerlijke cocktail nog steeds aan. Toto heeft het geprobeed, Ik nipte van mijn Whisky. Toto was knock out gedurende de overtocht en heeft heerlijk geslapen.

Puur op ethische gronden kan ik je dus zo'n Tor Hammer aanbevelen. Niet te veel! anders heb je andere reden als oorzaak voor het deinen...

Als je er echt heel veel last van hebt, kun je misschien eens met je huisarts of apotheker praten; er zijn middelen verkrijgbaar die een ellendig gevoel of zeeziekte kunnen voorkomen. Echter, het deinen is een kwestie van wennen, ben ik bang.

Ook Toto en ik hebben er nog altijd "last" van tot zo'n twee tot drie dagen nadat we zijn ontscheept. Heeft iets te maken met het evenwichtsorgaan...
isapaardje
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 18 Feb 2007, 19:27 »

Ja dat evenwichtsorgaan is bij mij nogal snel van slag. Als ik in een vliegtuig zit bij een raampje en ik kan de vleugel zien is er niets aan de hand. Zit ik in het midden of niet bij het raam, dan is het een ramp. Bij iedere hobbel of knik heb ik het idee of ik zweef. Nogmaals, ziek kan ik het niet noemen. Maar aangezien ik ook nogal snel hyperventileer, is het eigenlijk een ramp ( Nee!!!).

In een auto nergens last van (zolang ik maar niet ga zitten lezen, want dan overkomt me hetzelfde). Zelfs in mobiel toilet (zo'n wagen), kan ik heel naar worden als een ander wat staat te wiebelen in zo'n ding ... ik bedoel maar  Verward

Overtocht met treintunnel is in dat opzicht ideaal ... maar 30 minuten even van slag en dan weer gaan rijden met de auto. Maar is wel heel lang rijden dan deze keer. Bijna 1000 km.

Ik denk even rustig verder wat er mogelijk is. Anders zo'n Tors Hammer ... ik ben al geen drankdrinker, dus die komt vast goed aan  Whisky
Roald
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 19 Feb 2007, 00:39 »

Is vliegen en een auto huren ook een optie ? Heb je maar 1.15u een meningsverschil met je evenwichtsorgaan en heb je relatief minder pure reistijd, en dus meer tijd ter plaatse.

Fly-drive kan bij mijn weten qua prijs best meevallen. Bij sommige reisorganisaties is het goedkoper als je een aanvullend 'product' bij ze koopt, bijvoorbeeld een paar overnachtingen bij een B&B in dezelfde gids. Informeer eens.

Wel kun je in een huurauto dan weer ruzie krijgen met iets anders: de rechterdeur, als je die wilt gebruiken om mee te schakelen ... icon_smile.

Live and let live
isapaardje
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 19 Feb 2007, 11:57 »

Ja ook al aan gedacht  Wink ...
Maar die man van mij rijdt dan nog liever 1000 km in zijn eigen auto extra dan dat hij een auto moet huren.

Maar wat Freebird zei, zette mij wel aan het denken. Kies de overtocht die bij je past en je geen stress-gevoel bezorgd .... na denken, voelen en zoeken, kwam ik bij het volgende compromis:

Naar Calais om een oversteek naar Dover te maken met de P&O (niet lang varen, al eerder gedaan ook en niet zo duur), of de eurotunnel (maar ik schrok nogal van de prijs van dat ding).
Dan rijden tot ongeveer Carlisle. Daar een jeugdherberg oid. En de volgende dag verder naar Fort William.

Daar een huisje nemen en tochten maken, en dan terug, jawel met de boot Newcastle-IJmuiden (is nog de King ook)
Ik ga dan toch naar huis. Als ik beroerd wordt, heb ik in ieder geval mijn vakantie stressloos en zonder zorgen gehad  tongue3

Ik moet eerlijk zijn dat ik dit zo naar Noorwegen ook al ooit gedaan heb. Je kunt gaan varen, dan had mijn partner wat meer rust, maar ja, ook daar zat ik met die lange tijden. Dus gaan rijden en korte oversteken bij Puttgarden e.d. Heel stuk Zweden gehad, stuk Noorwegen. Diverse overnachtingen. Maar het was geweldig !!!
Ik zou het zo weer doen en iedereen aanraden. Je ziet wat van de omgeving, leuke herbergen onderweg, prijzen vielen best mee en het was zonder stress (ondanks dat we niets geboekt hadden van te voren en dus onderweg moesten zoeken). ... Voor alles is een alternatief denk ik dan maar ... (zelfs naar Schotland)
 bagpiper
Roald
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 19 Feb 2007, 12:12 »

Maar die man van mij rijdt dan nog liever 1000 km in zijn eigen auto extra dan dat hij een auto moet huren.

Dan stuur je hem toch lekker op pad met z'n auto en pak je zelf de dag erop het vliegtuig: kan ie je op het vliegveld van Edinburgh oppikken of zo laughing7.

Live and let live
isapaardje
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 19 Feb 2007, 12:26 »

Hihi ja dat is ook een idee  laughing8

Anders toch die Tors Hammer Bonk en ophouden met mutsen  Hypocriet
Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #12 Gepost op: 19 Feb 2007, 15:53 »

Dit jaar gaan we via de Eurotunnel, al waren we liever met de Discovery gegaan zoals vorig jaar.  Ik vond de prijs van de Eurotunnel nog wel meevallen, 233Euro, Vorig jaar waren we met de Discovery iets van 300 kwijt.
De nachtboten zijn voor ons geen optie omdat onze hond meegaat. 3,5 uur alleen in de auto is nog wel te doen maar 15 uur?Huh Ik zou er niet rustig van slapen. En de volgende dag in een naar uitwerpselen ruikende auto verder, nee dank je.
Wij gaan ivm met school vrijdagmiddag naar Calais, is ongeveer 3 uur en dan steken we over (onder?)  om 1800 uur. Dan rijden we  richting Birmingham, waar we een Travelodge kamer geboekt hebben. De volgende dag rijden we dan naar het huisje bij Edinburgh. Komen we rond 3 uur aan en hebben we ook nog voldoende tijd voor boodschappen.

De terugweg starten we vanaf Loch Ness, dus overnachten we in een Travelodge bij Carlisle en de dag erop rijden we door richting Londen. Bij Leicester overnachten we nog een keer in een Travelodge en dan gaan we op ons gemak richting de tunnel en naar huis. De drie overnachtingen kosten ons totaal 120Euro, maar dat is wel excl. ontbijt.
We hebben voor Travelodge gekozen omdat zij één van de weinige zijn waar honden op de kamer worden toegelaten en ze zijn nog eens goedkoop ook, max. prijs is meestal 55Pond.
En het lange autorijden is geen probleem, dat maken we meteen onderdeel van de vakantie gaan regelmatig even "weg van de snelweg".

isapaardje
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 19 Feb 2007, 20:04 »

Ja die Stena Line Discovery was ideaal. Ook voor huisdieren lijkt me zo. Redelijk snel en overdag.
Wij waren destijds om 10 uur Nederlandse tijd in Harwich en die zelfde dag in 1 ruk doorgereden (via A1 langs Newcastle) naar Aberfoyle Stirling (en niet gejakkerd).
Maar goed die is er niet meer en de Stena Line die er nu vaart heeft vreemde tijden als je het mij vraagt.

Wij gaan definitief voor P&O in Calais (enkeltje trein kost 115 euro, enkeltje boot 50 euro). Daarbij vindt mijn man het een mooie onderbreking van een dik uur. Kunnen we na 3,5 uur rijden naar Calais even vast bijkomen, wat eten en dan zijn we om ca. 12.15 uur Nederlandse tijd in Dover. De rest zien we wel. Als we de dag erna maar een keertje in Fort William aankomen  Wink

Terugreis wel via Newcastle, omdat we dus maar 9 dagen vakantie hebben en anders ook nog eens 2 dagen aan het terugrijden zijn. Daarbij ben ik wel nieuwsgierig of 15 uur op de boot me nu wel of niet gaat bevallen  laughing7
Op de King, ergens tussen dek 5 en 11
Teije
Administrator
*

« Antwoord #14 Gepost op: 19 Feb 2007, 21:19 »

Even als extra info: wij gingen vorig jaar met Norfolkline vanuit Duinkerken (scheelt 10 kilometer rijden...) en waren € 88 kwijt voor een retourtje. Als we het nu zo uitproberen voor juni komen we ongeveer op € 100 voor een retour uit. En heel gemakkelijk telefonisch om te boeken als je wat eerder bij de boot bent.
isapaardje
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: 20 Feb 2007, 12:58 »

Er is wat raars aan de hand als je het mij vraagt met de boeking van Rotterdam-Hull.
Je krijgt een onverklaarbare 90 euro bij je rekening te staan  dontknow

Ik wilde het nog via het reisbureau proberen, maar daar kreeg ik te horen dat ik zelfs geen enkeltje kon boeken op deze overtocht.

Nog even via Internet gekeken wat er gebeurd bij een retourtje ... nou hetzelfde. Er komt een 90 euro bij te staan die nergens terug te vinden is. Er staat dat je een hut voor 2 personen met auto voor 173 euro hebt, klik je daarop, laat hij dat netjes zien, en als je dan bereken prijs klikt om verder te gaan kost het ineens 263 euro ... heel maf.

Heb dan ook net maar besloten om de knoop door te hakken en heb Newcastle-Ijmuiden als terugtocht geboekt. Die geven tenminste wel de exacte prijzen aan en geen "onverklaarbare" dingen.
e jordans
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 20 Feb 2007, 15:08 »

Erg jammer dat de snelle boot naar harich uit de vaart is ,je was lekker snel aan de overkant.
Ook zijn we verchillende keren met de boot rotterdam-hull geweest.
Je hebt toch al direct het vakantiegevoel ,op zo'n boot?
Vooral het dineren en ontbijten is erg leuk
Het slapen vind ik iets minder ,zeker als de zee ruig is maar ja daar moet je even doorheen.
Wij gaan nu van ijmuiden naar new-castle,ik ben benieuwd.

groetjes edith
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen naar Schotland  |  Reizen naar Schotland met de boot  |  Topic: Overtocht Rotterdam-Hull
Ga naar: