Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 20:42

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met een huurauto  |  Topic: Terreinwagenrijden
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Terreinwagenrijden  (gelezen 7718 keer)
isapaardje
Gast
« Gepost op: 13 Feb 2007, 21:12 »

Kennis van ons zijn vorig jaar met hun eigen Defender gaan terreinrijden in Schotland. Met de club.
Lijkt me ook leuk om eens een dagje te doen.
Ik zag dat je het in Crieff kunt (landrover huren), maar dan alleen volgens mij als je op dat park verblijft.

Weet iemand adressen voor huur van zo'n landrover of het maken van off-the-road ritten?

Kan het via google niet gevonden krijgen.
Pixie
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 13 Feb 2007, 22:32 »

Dat kan je vinden op LandRover Experience, je kan een mailtje sturen naar de afdeling van schotland :

SCOTLAND   
Dunkeld Resort Hotel, Dunkeld, Perthshire,
PH8 0HX
0870 26 444 55
info@lre1.co.uk

of check de LandRover site

Wij rijden er met eigen Disco III heen, we dachten ook een roadbookje mee te pikken, maar 'k heb toch m'n twijfels, als we daar schade oplopen, dan geraken we niet meer thuis, da's ook ni de bedoeling hé.  Scotland face

Hou ons op de hoogte hé!

Groetjes

Albertus
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 01 Mrt 2007, 20:05 »

Er zijn in Schotland minder mogelijkheden dan meer in he zuiden van Engeland. In midden en Zuid Engeland kun je wel vaker terecht voor off the road routes.  Een oude militaire route weet ik in de buurt van Fort Augustus in Schotland (het loopt uit op de grond van iemand anders en dan staat er een hek met een slot: omkeren dus):

corrieyairack pass
Typ dit in bij google en zoek naar afbeeldingen.

Toen ik in 2005 in Schotland was waren er niet zo heel veel off the road routes.  wat eigenlijk het leukste is is Greenlanen: routes zonder bestrating. Zonder 4x4 kom je er vaak niet door, je moet wel eens een riviertje oversteken. 

Hoe langer ik er weer over schrijf des te liever ga ik al weg: Stel je voor je rijdt daar met je LaRo langs de atlantische kust tussen de grazende schapen.

Groeten,

Bert

anna
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 01 Mrt 2007, 20:59 »

Daar zullen die schapen ook wel blij mee zijn!
Het spijt me erg, maar het moet me toch even van het hart : ik heb een vreselijke hekel aan dit soort "sportief" toerisme in boys' toys.
Verder een heel prettige vakantie, hoor.
Albertus
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 01 Mrt 2007, 21:21 »

Beste Anna,

Maakt het wat uit als ik op de openbare weg de schapen voorbij rij of als jij dat doet? Ik heb nog nooit de natuur schade berokkend en vind het jammer dat je en liefhebber van klassieke land rovers zo negatief neerzet.
Voor de rest maak ik er geen punt van en hoop dat jij ook veel plezier in Schotland beleeft.

Groeten,

Bert
isapaardje
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 01 Mrt 2007, 21:41 »

Ik kan me de reactie wel een beetje voorstellen. Bij Off-the-road rijden wordt vaak gedacht aan crossen door de bossen. Hier in de bossen staan terreinwagens ook als "ongewenst" te boek en worden de bospaden vnl. voor dit soort mensen gesloten. Ikzelf wordt daar met mijn paarden-men-wagen weer de dupe van ...
(Maar gelukkig heeft onze boswachter dan weer een goede oplossing  Wink).

Ik neem echter aan dat Bert niet dit soort avontuurtjes bedoeld, maar wel daar gaat rijden waar het ook is toegestaan. Vaak zijn dit soort wegen voor de normale auto ongeschikt en heb je er als "gewone" automobilist niet eens erg in dat ze er zijn.

Waar wij de vorige keer lagen rondom Aberfoyle waren ze er wel. Lastige was alleen dat door de regen deze paden dermate kapot gereden waren, dat je als wandelaar tot je enkels in de blub zakte. Ja dan vervloek je de terreinwagens ook wel even. Aan de andere kant lijkt het me geweldig om eens te doen  tongue3

We hebben op La Palma (canarisch eiland) eens de fout gemaakt om met een voorwielaangedreven auto een weggetje op te gaan waar only 4x4 bij stond. We scheten peentjes. De wielen pasten maar net op de twee banen soort van asfalt die er lagen en de weg werd steeds smaller en steeds steiler (naar beneden). Keren was onmogelijk want dan zouden we naast die 2 banen gaan en zeker vast komen te zitten. Enige weg was dus naar beneden. Daar konden we keren. Prachtig uitzicht aan het water, maar toen weer terug .... aiaiai; op dat moment had ik heel graag een Landrovertje bij me willen hebben  help ... (we zijn wel weer boven gekomen en moesten er toen vreselijk om lachen. Eens maar nooit meer).

Enkele sites (hierboven ook al eentje van genoemd) in Schotland:

http://adventure.visitscotland.com/providers/wigtown_offroad/wigtown_offroaddriving
http://adventure.visitscotland.com/providers/land-rover-experience-scotland/off-road-driving
http://www.highlandadventuresafaris.co.uk/

anna
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 01 Mrt 2007, 21:50 »

Ha die Bert,

Je kunt het mooi omschrijven, maar het blijven boys' toys. Jij hebt zo'n ding toch ook voor de lol en niet omdat het Nederlandse terrein daarom vraagt? Het is overigens wel leuk dat hier in Schotland - waar je die apparaten tenminste echt kunt gebruiken - in verhouding veel minden van die dingen rijden dan in de binnenstad van Londen.

En ja, ik beleef erg veel plezier aan Schotland, al bijna 14 jaar.

Dag,
Anna
Pixie
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 01 Mrt 2007, 22:19 »

Je kunt het mooi omschrijven, maar het blijven boys' toys. Jij hebt zo'n ding toch ook voor de lol en niet omdat het Nederlandse terrein daarom vraagt?

Anna, ik ben geen boy Wink   En wij rijden met de LandRovers op de daarvoor voorziene terreinen en heel af en toe een roadbook waarbij we wel eens door een bos of karrespoor rijden, maar we houden ons strict aan de LandRover-code, alle voetgangers, fietsers, landbouwvoertuigen, ... gaan voor, wij gaan steeds opzij en wachten tot ze gepasseerd zijn.  We ovetreden geen enkele verkeersregels, gaan nooit op paden waar we niet mogen komen.
Wij hebben onze 'dingen' niet enkel voor de lol maar ook als daily driver, bij ons geen weekend-speeltjes.

En schapen in Schotland, die lopen toch overal Smiley

anna
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 01 Mrt 2007, 22:45 »

Dank jullie wel voor de moeite om het me uit te leggen. Ik blijf er tegen om voor de lol in een Landrover dwars door het landschap te rijden op plekken waar je beter kunt lopen of gewoon helemaal niet komen, maar ben blij te lezen dat er tenminste zoiets als een gedragscode is.  En voor off road driving zijn ze zeker beter dan die vreselijke quad bikes, die hier ook populair zijn, vooral bij jongelui. Het stikt in Schotland overigens van de Outdoor Centres waar je off road je gang kunt gaan en waar ze ook trainingen geven. Je komt misschien wel niet van het terrein af, maar dat is zo groot dat het net echt lijkt  Wink

Anna
Pixie
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 01 Mrt 2007, 22:52 »

hihi Smiley

Anna, ik kan alleen spreken voor onze LandRover-drivers hé, wat de Japanners doen, dat weet ik natuurlijk niet hoor.

Wij hebben 'Britse manieren' Wink

Ik zou het eerlijk gezegd ook niet leuk vinden als ik tijdens het wandelen in de rustige vrije natuur, gezonde lucht sta in te ademen, en dan constant gestoord zou worden door stinkende 4x4's.   Eerlijk gezegd, ik denk dat de meeste LR's het liefst in druilerig weer rondrijden, lekker modderig, en dan zie je natuurlijk niet veel wandelaars Wink

Albertus
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 01 Mrt 2007, 22:58 »

Hoi Isapaardje,

Ik heb zelf nog nooit zo'n route daar gereden in Schotland. Je hebt wel eens een gravel weg die ineens gekruist wordt door een riviertje: daar kan ik dan door heen.
Je hebt de groene code dat je nooit zomaar het terrein in gaat.
Ik voel me -als Schotlandliefhebber- toch alsof ik een stempeltje opgedrukt krijg en dat vind ik geen teken van vrijheid. Sterker: een dag wandelen in Schotland slaap ik lekkerder van dan illegale weggetjes nemen (dat zou ik nooit doen).
Waarom zou ik?

De vraag is: mag ik nog schrijven dat ik graag een hajenius tuitknaksigaar rook als ik wandel? Want je hebt ook mensen die beginnen te kuchen als je op straat loopt.

Als er iemand graag met een motorfiets door Schotland rijdt en dat meldt, krijgt die dan ook de reactie dat hij/zij iets doet wat niet kan?

Als je met het vliegtuig gaat, kan dat dan wel? Want er zit geen accijns op Jet fuel en de vervuiling is zo groot.

Als je met de boot gaat, kan je dan nog wel gaan? ja want het schip loopt op zware stookolie met veel zwavel.

Dus.. Anna niet meer naar Schotand gaan (maar in de randstad blijven).
anna
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 01 Mrt 2007, 23:06 »

Wat een gezellige, actuele discussie wordt dit, maar ook wel interessant. Bedankt dat je de motorrijders erbij haalt, Bert, want die moet ik ook al niet. Eerlijk gezegd snap ik nog meer van een Landrover-rijder dan van mensen, die speciaal naar Schotland gaan vanwege de rust en de ruimte, om vervolgens daar te gaan rondrijden (liefst in zo'n lekkere lange rij) over smalle slingerwegen, met je kop in het plastic en verder van top tot teen in het leer.

En ik hoef niet naar Schotland te gaan, want ik woon hier al 14 jaar.

groeten,
Anna
Albertus
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 01 Mrt 2007, 23:24 »

Hoi,
Ik ben in Schotland meestal in het olijfgroen/bruin gekleed!

Mvg
Bert
anna
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 01 Mrt 2007, 23:27 »

Kijk dan maar uit dat je niet omver gereden wordt door een Landrover!

Wink

Jij ook de hartelijke groeten!

Anna
Pixie
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 01 Mrt 2007, 23:33 »

Kijk dan maar uit dat je niet omver gereden wordt door een Landrover!

Wink

Jij ook de hartelijke groeten!

Anna

Neen hoor, wij stoppen voor dieren Wink

Freebird
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 02 Mrt 2007, 12:22 »

Kijk, en dit soort discussies zullen noooooit "gewonnen" worden als ieder zich voor zijn eigen mening blijft staan zonder zich in te leven in die van een ander.  Het is ook de reden dat ik zo graag weg wil uit Nederland. Al die opgedrongen meningen, afkatten van elkaar vrijetijds beleving en dat enge Nederlandse keurslijf van ingepolderde goede bedoelingen, mits je maar met de kudde meeloopt, beklemmen me.

Natuurlijk is het fijn om ongestoord door overig verkeer van de natuur te kunnen genieten. Maar dat wil nog niet zeggen dat daarmee mensen op motoren, in Laro's of misschien wel op paarden moeten worden veroordeeld voor hún manier van gebruik van diezelfde natuur.

Wat is er overgebleven van hetgeen onze generatie van Sesamstraat leerde? "Samen" in plaats van de eigen beleving voorop stellen en verwachten dat de ander zich daaraan dient aan te passen?

Ik wil absoluut niet moraliseren maar ik zou het jammer vinden als een gezonde discussie zou ontaarden in "welles" "Nietes" spelletjes. Zolang er meningen zijn, zijn er verschillen. laten we ons daarvan bewust blijven en respect voor een andere mening op brengen.
Pixie
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 02 Mrt 2007, 12:43 »

Goed gezegd Freebird!

Ik kan heel goed begrijpen hoe sommige mensen erover denken als wij met onze LR's door de weien/bossen crossen, maar ieder zijn pleziertje, zolang je elkaar maar respecteert!

Zelf ga ik ook graag eens ongestoord wandelen, maar als je gaat wandelen op bv een ruiterpad, dan moet je't er maar bijnemen dat je ruiters kan tegenkomen. 

We zijn nu eenmaal verschillend van elkaar, en maar goed ook Wink

anna
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 02 Mrt 2007, 13:03 »

Fijn zo.
Zullen we de discussie nu maar sluiten, dan blijft het gezellig.
Hier (oostkust) schijnt vandaag voor het eerst deze week de zon weer, wat dacht je daarvan?

Groeten,
Anna
Pixie
Schotland fan

« Antwoord #18 Gepost op: 02 Mrt 2007, 13:05 »

Hier schijnt ook weer (even) de zon, vanmorgen in NL gezeten, daar was't maar grijs weer.

Freebird
Schotland fan

« Antwoord #19 Gepost op: 02 Mrt 2007, 13:17 »

Ik hoorde maandag of dinsdag dat er in de Cairngorms nog een laatste poging is gedaan door koning winter om een sneeuwlaagje neer te leggen. De Caibercaillies zijn echter al hun zonerkleedje aan het passen... Ook ik heb vanochtend din een heerlijk zonnetje gezeten en -terwijl ik dit schrijf- piept de zon door het raam en maakt dat ik op mijn monitor bijna niet meer zien wat ik type drunken_smilie.

Ik ga eens een mooie boswandeling maken in "The Dutch Mountains" (Oost-Nederland)

Groetjes! icon_salut
Roald
Schotland fan

« Antwoord #20 Gepost op: 02 Mrt 2007, 13:18 »

maar als je gaat wandelen op bv een ruiterpad, dan moet je't er maar bijnemen dat je ruiters kan tegenkomen. 

Op 't gevaar af dat het heel erg off topic wordt: niet verstandig om op een ruiterpad te gaan wandelen. Het ras paard heeft altijd overleefd door bij het minste of geringste te vluchten, zonder zich af te vragen of het ook echt wel gevaarlijk is, wat ze zien. Als jij - voor hen - onverwacht voor ze staat, bijvoorbeeld als ze in draf of galop de hoek omkomen, dan kunnen er rare dingen gebeuren. Ik weet niet of het verboden is, om je als wandelaar op een ruiterpad te begeven, maar ik dacht: ik geef het je even mee. Groetjes van een enthousiaste ruiter die hier geweldig aan z'n trekken komt ! Foto genomen in Glen Tanar bij Aboyne in Deeside.

Live and let live
isapaardje
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 02 Mrt 2007, 14:51 »

Ook nog iets wat we graag willen doen ... paardrijden in Schotland.
Nog iets waar niet iedere Schot of wandelaar blij mee zal zijn kennelijk Verward

Ieder zijn hobby zullen we maar zeggen en ik vind het soms heel raar dat mensen dat niet van elkaar kunnen accepteren.

Beetje off topic het volgende, maar wel passend bij bovenstaande discussie. Bij ons in het bos is het onlangs helemaal fout gegaan toen de gemeente besloot aan bosomvorming te gaan doen en daarmee enkele paden voor algemeen gebruik af te sluiten.
Gevolg was dat iedereen op iedereen begon te kankeren. De fietsers op de ruiters, de ruiters op de mountainbikers, de nordic walkers (ook zo'n fenomeen  dontknow) op trimmers, de mountainbikers op de menners en dan nog een combinatie van die soorten op elkaar. Wat waren we allemaal lekker tolerant tegen elkaar ... vreselijk. BangHead
Dat de ruiters op het rolstoelpad zaten was niet omdat ze het leuk vonden, maar omdat het ruiterpad plots weg was. Dat Nordic walkers op mountainbike paden liepen was omdat het wandelpad was opgeheven, enz.
Om dit nu allemaal weer in goede banen te gaan leiden, is er onlangs een werkgroep recreanten opgesteld en die mag oa ik gaan begeleiden (klachten verzamelen en vooral proberen mensen onderling 'on-speaking-terms' te krijgen. Knelpunten op te lossen samen met de boswachter, enz.). Het lijkt me een geweldig leerzaam project, maar of het zal slagen hangt af van het "samen" zijn en doen. In je-proberen-in-te-leven-in-de-belevingswereld-van-de-ander. En dat is de laatste tijd oh zo moeilijk lijkt wel, deze vorm van tolerantie. Zo moeilijk dat ik er wel eens erg moe van wordt (en dan graag op vakantie wil oa).

En dan stel ik hier een in mijn ogen hele normale vraag en krijg ik in feite dezelfde discussie als nu in ons bos gaande is ... pffff ... we zijn niet alleen op de wereld mensen ...
Gun elkander de pleziertjes die men graag heeft. (ervan uitgaande dat er niets moedwillig kapot gemaakt wordt. Maar ik ga er van uit dat er hier niemand is die dat doet).

Mij leek (en lijkt) het overigens nog steeds erg leuk om eens te gaan terreinrijden in Schotland. Ga nu dus even serieus op zoek naar een plek waar ik "veilig" (zonder boze schotten achter ons aan gniffel), kan rijden.
Enige nadeel is dat het stuur van een Schotse 4x4 aan de "verkeerde" kant zit (extra handicap ... rij je nog sneller buiten het pad een beek in   laughing7 )
anna
Schotland fan

« Antwoord #22 Gepost op: 02 Mrt 2007, 15:48 »

Wat een drama's! Ik kan me nu iets beter voorstellen waarom jullie zo fel reageren op mijn (en vast niet die van half Schotland, hoor) persoonlijke mening over al die soorten van vermaak.
Maar vooruit, ik zal je helpen. Ga even naar google.co.uk en tik daar in "Scotland 4x4 off road centres". Keus genoeg!
Ik ben bang dat ik al te lang uit Nederland weg ben! Ik durf daar geen bos meer in!

Anna
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #23 Gepost op: 02 Mrt 2007, 16:16 »

... en dan is daar nog de jagerslobby die iedereen het bos uit wil hebben om bambi's en stampertjes te schieten crybaby2.
Wees dan sportief, doe een paar legerkisten aan en probeer eekhoorntjes omver te schoppen. Die zijn er genoeg en worden zelfs in Schottië "Treerats" genoemd. Als je dan ook weet dat er twee varianten zijn: de geïmporteerde grijze amerikaanse en de inheemse rode eekhoorn mag je wat mij betreft de grijze een rotschop verkopen (lukt dat, dan geeft dat je expertise en trainingsniveau aan); want ze verdringen de inheemse. Wat wil je ook als je naar de afkomst kijkt tongue3.

Is het overigens een goed idee om iedereen met een mening het bos in te jagen als de jagers er enthousiast lopen te knallen? gelijk alle "problemen" opgelost...

Blijf kalmpjes doorademen, allemaal; op dit forum kunnen we soms best hard of wat ongenuanceerd reageren. Geeft niets! het wordt pas een probleem als we stijfkoppig niets meer tegen elkaar zeggen. We hebben één en dezelfde passie en dat is Schottië, hoe we dat ook willen beleven.

Ik houd b.vv erg van vissen en ook daartegen is er wel een lobby (vishaakje = auw). Daardoor laat ik mijn visplezier niet vergallen en gooi, ook in Schotse Lochs of aan de kust, rustig mijn vliegje uit.

anna
Schotland fan

« Antwoord #24 Gepost op: 02 Mrt 2007, 16:42 »

Met die jagerslobby valt het hier best mee. Door de mond- en klauwzeer- en gekke koeienepidemieen en de zachte winters van de laatste jaren zijn er inmiddels veel te veel herten, die veel schade aan de jonge aanplant aanbrengen, dus schiet maar raak. (OK, dat is sinds Dunblane allemaal wel wat strenger geworden)
Daarbij wordt vissen, jagen, stropen enz. de Schotten met de paplepel ingegoten en ziet niemand dat als deftig vermaak. Dat gedoe over de jacht heeft veel meer te maken met Engeland.

Maar we kunnen na dit alles denk ik wel weer de bekende conclusie trekken dat het leven moeilijker wordt als je met z'n allen op een kluitje zit. Hier zit je een ander niet zo snel in de weg, er is zoveel ruimte. Je moet alleen uitkijken als Bert oversteekt in z'n olijfgroen/bruine vakantie-uitrusting.

En nu haak ik echt af. Prettig weekend allemaal, de zon schijnt hier nog steeds, maar voor het weekend is weer eens storm beloofd. En Freebird : vandaag waren in de Cairngorms 4 van de 12 skiliften open, lag er verse sneeuw op de pistes en kon er goed worden geskied en gesnowboard. Eat your heart out! En dit laatste was een grapje.

Anna

Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met een huurauto  |  Topic: Terreinwagenrijden
Ga naar: