Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 20:41

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: Waar gaan we heen ?
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Waar gaan we heen ?  (gelezen 2936 keer)
isapaardje
Gast
« Gepost op: 13 Feb 2007, 12:10 »

Beetje rare vraag eigenlijk want antwoord is uiteraard Schotland.

Maar Schotland is zo groot. Wij kennen zelf alleen omgeving van Aberfoyle/Stirling. Vonden dat zeer mooi en willen daar zeker ook een dagtocht naar maken.
Destijds een dagtocht naar Fort William gemaakt .. vonden we ook erg mooi (Glen Coe).
Maar willen ook wel naar Skye, maar ook de Spey valley.

Eh eigenlijk willen we overal naar toe, maar we hebben maar 1 week.   crybaby2
Dus moeten we even praktisch een "uitvalsbasis" kiezen.

Heb er nu twee op het oog en wil jullie (ervaren) schotlandgangers vragen ... welke omgeving leent zich mooier (en praktischer) als uitvalsbasis door heel schotland (en tips voor rondrit ook welkom).

1. Omgeving Fort William
2. Omgeving Pitlochry

Wilma
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 13 Feb 2007, 12:23 »

ik ga voor de omgeving Ft William!
Genoeg te doen in de omgeving. Wij zijn er een week geweest. Een dag wandelen bij Inchree falls, een dag naar Glencoe, een dag langs loch ness naar Inverness, een stop bij Ur. castle, terug de oostkant langs Foyers een dag road to the Isles, stop bij Glenfinnan en als je op tijd bent de  ferry naar Skye (eerste boot pakken en dan over de brug terug) wel erg vermoeiend hoor, wij hebben er van afgezien. een dag de Bennevis beklimmen, rondwandelen. Meer dan genoeg te doen hoor. Maar tja, ik ben bevooroordeeld, ik ben (nog) niet een week in de buurt van Pitlochry geweest. Komt ooit wel.
succes.

kc
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 13 Feb 2007, 12:34 »

Héél Schotland in 1 (één) week ??  Huhtongue3 help
Ik vrees dat je moet schrappen.  Zelfs al stap je geen enkele keer uit je auto  Aye

Vanuit Pitlochry kan je  Inverness, Culloden, Newtonmore / Kingussie dubbelmuseum, Wildlife park Aviemore, noord-oostkust (Inverness-Aberdeen), Loch Ness, Grampian Mountains,  Speyside (laatsten zelf niet geweest) doen.

Vanuit Fort William is Skye (reken 3 dagen zonder veel uit te stappen en wandelen), Glenfinnan naar Mallaig, Loch Ness, Inverness, eventueel een deel van de Wester Ross (de route langs de kust is zeer mooi : Coastal Trail)(Kyle of Lochalsh naar Ullapool) (is al redelijk ver van Fort William weg), Mull (zelf niet geweest) redelijk bereikbaar.

Maar telkens is het toch veel kilometers en nog meer tijd.  Vergis je niet in de reisduur !  300 km in België of Nederland is vlot op 3 uur haalbaar.  In Schotland om de een of andere reden niet  Huh

Koen
isapaardje
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 13 Feb 2007, 13:00 »

We rijden graag rond met de auto. En we zijn op de hoogte van de beperkte snelheid door andere wegen en vele schapen op de weg.

Toch zijn we de vorige keer vanaf Aberfoyle zelfs naar Loch Ness gereden. Ook veel gereden die vakantie, maar toch ook veel gewandeld. Vraag me niet hoe we dat allemaal gedaan hebben  laughing7

In Wales konden we ooit wel eens 3 uur over 60 km doen .. dat soort ervaringen hadden we in Schotland niet; daar reed het in onze herinnering redelijk door.

Misschien toch nog eens denken aan een rondrit van 8 / 9 dagen? Of volgend jaar 14 dagen gaan ... maar dan moeten we een heel jaar wachten  Verward ...
isapaardje
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 20 Feb 2007, 15:58 »

Het is dus omgeving Fort William geworden. Om precies te zijn het dorpje Camaghael.
Eerste dag na aankomst (1200 km gereden) zal in ieder geval een rustdag (boodschappendag) worden.

En sowieso wandelen nabij Glen Coe en een dagtocht naar Skye.

De rest zien we wel. Maar tips welkom uiteraard (rondrit Skye had ik al gekregen).
Ina
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 20 Feb 2007, 16:37 »

Het is dus omgeving Fort William geworden. Om precies te zijn het dorpje Camaghael.

Heb je een huisje/caravan daar op de camping? Wij hebben daar een keer gekampeerd.

Yours Aye for Scotland
isapaardje
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 21 Feb 2007, 13:25 »

Een appartmentje inderdaad.

De man van het reisbureau wilde mij het huisje ontraden kreeg ik het idee. Hij vond het een rare omschrijving in de gids en vroeg zich af of het wel wat was.
Maar aangezien ik hier goede aanbevelingen van het park las, en op internet een bank en een keukentje in het appartementje zag, denk ik dat het in de praktijk wel mee zal vallen.

Het 2 persoonshuisje ligt op de eerste verdieping (eronder zitten de 4 persoonswoningen). We hebben bewust niet voor een stacaravan gekozen. Misschien omdat onze vorige kampeervakantie in Schotland (tent) een kleine ramp was  Wink

Link:
http://www.lochy-holiday-park.co.uk/apartments.htm
Ina
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 21 Feb 2007, 16:28 »

Ja nou weet ik het, ze staan gelijk als je de camping opkomt links. Wij vonden het wel een mooie camping, mooi uitzicht op de Ben Nevis en het is aan de weg naar Mallaig en Neptunes Staircase.

Yours Aye for Scotland
isapaardje
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 21 Feb 2007, 18:08 »

Wij hebben niet zo'n behoefte aan allerlei activiteiten op een camping/park. Ik heb het idee dat dit park rustig gelegen is en zich uitstekend leent voor het maken van wandelingen en (rond)tochten met de auto.
isapaardje
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 25 Feb 2007, 17:17 »

Plannen genoeg om dagtochten te maken, maar ik denk dat ik wat te enthousiast ben in afstanden  tongue3

In ieder geval wandelen in Glen Coe en omgeving Ben Nevis bij Loch Leven en Loch Etive "uitkammen".

Wij zijn gek op ruige kusten en die op de michelinkaart gevonden nabij Drimnin (zicht op Isle of Mull).
Veel single roads met passing places (zijn we gek op om te rijden ... schiet niet op, maar vaak zijn het onverwacht mooie rustige landweggetje).

Alleen met de tocht naar het noorden wil ik ineens te veel. Zag Eilan Donan Castle staan (denk dat dit best een bezoek waard is ... toch?) en Inverewe Gardens (lijken me in mei ook erg mooi), nabij Gairloch.
Maar in 1 dag gaat dat vast niet lukken neem ik aan. Dus moet ik keuze maken ... eh ...  help

Andere rondrit wordt denk ik via Dalwhinnie, en Queens view (Pitlochry) en dan langs Loch Tay (Killin) via single roadweggetjes weer terug naar Fort William moet ook te doen zijn.
Maar ook hier is de vraag ... bezoeken we dan de whiskystokerij of Blair Castle ... beide zal weer niet lukken aangezien we ook nog wat willen rondkijken, wandelen en genieten van de omgeving ....

Hmmmm ... een week is wel erg kort  icon_scratch
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 25 Feb 2007, 22:16 »

veel te kort! laughing7

Roald
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 26 Feb 2007, 00:08 »

Zag Eilan Donan Castle staan (denk dat dit best een bezoek waard is ... toch?)

Het is leuk om 'm eens in het echt te zien, je ziet 'm immers zo vaak op ansichtkaarten, boeken enzovoort. Of ie van binnen ook de moeite waard is weet ik niet; niet geweest. Er vlak in de buurt ligt Plockton, dat schijnt een erg leuk plaatsje te zijn, de ligging dan toch in ieder geval.

Live and let live
isapaardje
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 26 Feb 2007, 12:02 »

Ik las op een reisverslag van iemand dat je beter op een zonnige dag kunt gaan, dan een regenachtige dag. Dan is het ellebogen werk en dringen om binnen te kunnen komen ...
In dat geval rijden we door naar Plockton  Wink
Stromemore (iets noordelijker aan de kust) schijnt ook een aardige ruine te hebben met vooral een mooi uitzicht. Dus er is genoeg te zien in die omgeving (maar ja, waar niet in Schotland  Piper)
isapaardje
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 26 Feb 2007, 12:02 »

veel te kort! laughing7
Hebben we een goede reden om nog eens terug te gaan.  laughing8
jvw
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 26 Feb 2007, 13:08 »

In ieder geval wandelen in Glen Coe en omgeving Ben Nevis bij Loch Leven en Loch Etive "uitkammen".
Wij zijn gek op ruige kusten en die op de michelinkaart gevonden nabij Drimnin (zicht op Isle of Mull).
Veel single roads met passing places (zijn we gek op om te rijden ... schiet niet op, maar vaak zijn het onverwacht mooie rustige landweggetje).

Alleen met de tocht naar het noorden wil ik ineens te veel. Zag Eilan Donan Castle staan (denk dat dit best een bezoek waard is ... toch?) en Inverewe Gardens (lijken me in mei ook erg mooi), nabij Gairloch.

Is inderdaad veel wat je in 1 week wilt doen. Eilan Donan is goed te doen vanuit F. William, als je doorrijdt is het ongeveer in 1 1/2 a 2 uur bereikbaar. Het doorrijden zal echter een probleem worden als je door de Glen Shiel (het gebied van de Five Sisters) rijdt. Heb daar alleen al 2 uur doorgebracht, waanzinnig mooie vergezichten na elke bocht weer. Het kasteel zelf is in redelijke staat maar is niet groot, ik was er binnen 1 uur weer uit. 
Als je echt gek op single track roads bent: van deze vind je er veel meer in het noorden dan aan de westkant, oké ze zijn er wel maar het echte gevoel van ''alleen op de wereld op een single track road'' krijg ik toch echt in het gebied boven Ullapool.
Ga er in mei weer heen en verheug me er nu al waanzinnig op, 1week Ullapool, 2 dagen Fort William en 1 dag nog niet ingevuld. Ik wens jullie in ieder geval net zoveel plezier toe als ik er beleefd heb. Vlag
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 26 Feb 2007, 13:15 »

Wij zijn niet naar binnen geweest bij het kasteel, omdat we van iedereen hoorden dat het niet echt de moeite waard was, dan zijn er wel andere mooiere kastelen. Wij waren er in de regen, en het dringen viel wel mee hoor, in het visitercentre was het idd een beetje druk, maar iedereen was (toen) heel relaxt! wij waren er in de drukste periode (aug.)
De regen gaf het aanzien iets heel mystieks, ik heb het dus nog nooit in de zon gezien, maar dit was al prachtig. Door de regen hebben wij helaas ook niet veel van de 5 sisters en omgeving gezien. het weer lokte niet echt uit om uit te stappen. maar dat hopen we dit jaar over te kunnen doen. maar aan een stop van een uurtje heb je meer dan genoeg tijd hoor. dan maar gauw door met een rondje applecross. dat schijnt zeer de moeite waard te zijn.

kc
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 26 Feb 2007, 16:17 »

Wij zijn niet naar binnen geweest bij het kasteel, omdat we van iedereen hoorden dat het niet echt de moeite waard was, dan zijn er wel andere mooiere kastelen. schreef Wilma

Heb ik ook gehoord, en dus ook alleen maar in het Visitting Centre rondgewandeld.

Er vlak in de buurt ligt Plockton, dat schijnt een erg leuk plaatsje te zijn, de ligging dan toch in ieder geval schreef Roald

Wat is vlak in de buurt  tongue3 ?  Maar gezien de plannen die Isapaardje heeft om rond te rijden..., dan is het "in de buurt"  laughing7  Maar inderdaad verrassend.
Voor Single Tracks kan je de Coastal trail nemen naar Ullapool (of een deel ervan).  Maar vergis je niet in afstanden en tijd !

Koen  (die dit jaar het gebied noord van Ullapool / Inverness zal aandoen  Aye Aye)
Roald
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 26 Feb 2007, 23:16 »

Er vlak in de buurt ligt Plockton, dat schijnt een erg leuk plaatsje te zijn, de ligging dan toch in ieder geval schreef Roald
Citaat van: kc
Wat is vlak in de buurt  tongue3

10.9 mijl en 37 minuten rijden is - voor Schotse begrippen - vlak in de buurt. Fraai is dat zeg, geef je een tip, moet je eerst met bewijzen aankomen Grin.

Bron: Google Maps

Live and let live
Teije
Administrator
*

« Antwoord #18 Gepost op: 27 Feb 2007, 18:42 »

- Eilean Donan: best wel de moeite waard als je een redelijk goed gereconstrueerd kasteel wilt zien (en niet al te duur); Strome Castle was enkele jaren geleden wegens instortingsgevaar niet te bezoeken; In Dornie, vlak voor Eilean Donan, kun je goed lunchen in The Clarhan. Het zicht op het kasteel en de brug moet je natuurlijk wel goed van alle kanten bekijken, hier is het introgedeelte van Highlander opgenomen.
- Plockton is helemaal de moeite waard als het wel mooi weer is, wij waren er 1 keer met prachtig zomerweer en een keer met wat somberder weer, maar in de zon was het echt magnifiek, vooral boven het haventje.
- Als je wat extra tijd hebt (een uurtje of 4) dan moet je zeker de Bealach-na-Ba (Pas van het Vee) over en een rondje Applecross doen, het liefst van beide kanten (maar dan wel met droog weer en zonder al te veel tegenliggers...)
- Inverewe Gardens: ook aan te bevelen, zeker als alles in bloei staat, maar de afstand vanaf Fort William is behoorlijk!

Vergeet bij Ft. William niet de Glen Nevis in te gaan en aan het einde van de Glen je auto te parkeren en dan te wandelen. En natuurlijk... enzovoorts enzovoorts...
isapaardje
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: 28 Feb 2007, 09:52 »

Met bovenstaande tips kan ik wel wat ... dank  icon_thumleft

Afstanden en km's ... in Schotland lijkt het allemaal niets. Daarbij gaan we in mei, dus lekker lange dagen haha.

Vorige keer in Schotland hadden we heel veel regen en kou, dus was de auto wel een aangename verblijfplaats om mee door de mist en miezer te rijden bij de "warme kachel". We zijn toen ook af en toe op de meest afgelegen, maar waanzinnig mooie plekjes gekomen. Je ziet een weggetje en och laten we daar eens ingaan ...
Moeras, schaperoute, single road, hekken, af en toe een blind summit en dan weer mooie vergezichten. Heerlijk land om op je gemak door heen te toeren.

Hebben we eenmaal een "ver" doel (zoals in dit geval bijv. Eilean Donan) dan daar eerst heen, en als er tijd is, weer heerlijk wat rond gaan toeren onder het mom van "we zien wel waar we uitkomen".

2 Wandeldagen plannen we sowieso. Ullapool en omgeving vergeten we gewoon. Dat is voor de volgende keer.  laughing7

De vorige keer verbaasde het ons overigens wel dat we altijd wel een Nederland tegenkwamen op welk afgelegen landweggetje dan ook (en dan alleen nog maar de NL-kentekens .. er zullen er ook nog zijn die een auto huren en dus "incognito" rondrijden).  tongue3

Maar autorijden is de hobby van mijn man. Bij mij wandelen. We verdelen het dus wat die week. Of combineren is beter gezegd.

Ik zag onlangs een foto van de Ben Nevis in de lente. Die gele brem op de voorgrond en sneeuw op de top.
Nou sneeuw zullen we dit jaar vast niet hebben, maar die gele brem kunnen we denk ik mei wel volop van genieten.
gerdamartijn
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 28 Feb 2007, 13:47 »

Oh boy het beste van 2 werelden heb jij bofbips icon_thumleft Je word gewoon naar je wandelbeginpunt gereden tongue3(geen gezeur met bus en koets etc.)
isapaardje
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 01 Mrt 2007, 14:36 »

Nou voor een koets zou ik graag een uitzondering maken. We mennen zelf thuis ook  Wink
Ik zag dat er ook "paardrijden" in de omgeving stond aangegeven. Is misschien ook nog een optie. We rijden zelf (hebben geen eigen paard) en je ziet meestal de omgeving vanuit een heel verrassend oogpunt te paard.

Maar ja ... Het zijn maar 7 dagen (eigenlijk 6 want de eerste dag is echt een rustdag na 2 dagen autorijden ... hopen dat het zonnetje dan schijnt. Eh nee ... ik hoop eigenlijk op mooie wolkenluchten. Heb ik nog nooit gezien in Schotland of Ierland. We hadden of regen en mist, of strak blauwe lucht  laughing7 )
isapaardje
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 09 Mrt 2007, 10:42 »

Fort William heeft een Tesco die ook op zondag open is.
Dat is fijn te weten, aangezien onze eerste dag dat we in ons huisje zijn, een zondag is. We hoeven dus niet onderweg er naar toe ook te denken aan boodschappen doen.

Op het programma staan (weer of geen weer):

In de nabije omgeving (auto en vnl. wandelen):
- Glen Coe met Loch Leven en Loch Etive (en hun dalen). Eventueel Rannoch Moor.
- Glen Nevis (Ben Nevis) en Loch Lochy/Loch Arkaig

Kliffen bekijken langs de Sound of Mull langs Sunart en Morvern (langs Loch Eil en door Glen Tarbert naar beneden).

Eilean Donan Castle bij Dornie. Wandelen en waarschijnlijk wel het kasteel bezoeken. Verder naar Plockton. Aangezien het lang licht is, gaan we nog verder naar boven langs Loch Carron op de A896 richting Ardarroch en via Bealach-na-Bo naar Applecross. Volgens mij is dit de weg die hier is aangeraden  notworthy
Het zal dan al aardig in de middag zijn, dus daar ergens wat eten en dan weer rustig naar beneden. Aankomst ergens hopelijk voor het donker is  tongue3

Rustdag doen wij niet aan. Dat doen we thuis wel weer  laughing7

Via de A86 en A889 naar Dalwhinnie. Stokerij bezoeken (eentje mag er toch niet ontbreken). Door de Pass of Drumochter naar Pass of Killiecrankie. Van de hoofdweg af naar Loch Tummel en Loch Rannoch. Binnendoor zie ik dan een single road staan, dus die zal het vast wel worden naar Kenmore. Afhankelijk van de tijd via de noord of zuidkant van Loch Tay terug naar Crainlarich en weer naar Fort William.

Dan hebben we nog 1 dag over. Eigenlijk zouden we nog graag naar Skye willen, maar weet niet of die auto van ons daar dan nog zin in heeft haha. Anders toch paardrijden of terreinwagen huren (ben ik nog niet uit).
We zitten met ons huisje wel aan de weg naar Mallaig, dus daar kunnen we met het veer oversteken. We kunnen ook op die manier weer terug als de "omweg" via Dornie te gortig wordt.

Ook deze keer is het weer veel rijden. Maar we houden altijd een tijd in ons achterhoofd. De tijd die we heen gaan hebben we terug ook zeker nodig. Maar ik geloof niet dat in bovenstaande een echte "onmogelijkheid" schuilt.

Wel zit ik me af te vragen of het verstandig is een gasfles met 1 pitter mee te nemen. We doen dit eigenlijk meestal wel. In Noorwegen is het vaak een uitkomst gebleken als we ergens in de middle of nowhere stonden, koud en hongerig waren en geen restaurant te bekennen was  laughing7
Deuren open van de auto, gasfles er tussen (wind), pan soep erop en opwarmen die handel. Paar sneeën brood erbij en wij konden er weer tegen. Op weg naar Wales was het ook handig en naar Schotland ook eigenlijk wel ... ja denk wel dat hij weer meegaat. Gewoon voor de zekerheid. Het is nl. zo lekker een warm bakkie Unox erwtensoep  Aye

Soepje opwarmen in Hardangervidda (noorwegen dus), eind juni bij 6 graden buitentemperatuur
isapaardje
Gast
« Antwoord #23 Gepost op: 09 Mrt 2007, 15:49 »

Hmm, foto van Noorwegen kan eigenlijk niet, dus maar eentje van de selfcatering onderweg naar schotland en Wales erbij gezet.
Eerste is op de parkeerplaats bij Jedburgh Abbey, de tweede zijn hamburgers bakken ergens in Exmoor park.

Denk dat we ook gelijk de campingkoelkast maar achterin de auto meenemen. Dan zijn we helemaal voorzien en maakt het al helemaal niet meer uit hoelang we onderweg zijn op een dag  laughing7

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: Waar gaan we heen ?
Ga naar: