Schotland forum
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
25 Mei 2012, 20:37
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
Schotland forum
|
Overige onderwerpen over Schotland
|
Reiservaringen in Schotland
| Topic:
buiten hebriden
Pagina's: [
1
]
Omlaag
« vorige
volgende »
Auteur
Topic: buiten hebriden (gelezen 1626 keer)
skye
Schotland fan
buiten hebriden
«
Gepost op:
11 Feb 2007, 19:36 »
Wij gaan deze zomer voor het eerst naar de buiten Hebriden. North en South Uist, Lewis, en Harris. We nemen zo'n kombinatietikcet van de Caldonian Macbrayne ( weet niet of ik de naam goed schrijf, maar jullie weten wel wat ik bedoel). Dat betekent dat we die boten moeten reserveren. We zijn vandaag bezig geweest met een planing, maar twijfelen nog een beetje. Wie is wel eens op die eilanden geweest en kan een indicatie geven van hoeveel dagen je er voor uit moet trekken. Ik vind het zelf ook moeilijk omdat je nog niet weet wat voor weer je krijgt. Bij mooi weer kun je toch wat meer uit de voeten in de natuur als met slecht weer.
Ik heb alwel site gevonden over dat gebied, hoef dus niet te weten wat er allemaal te doen is, maar persoonlijke ervaringen van mensen zijn natuurlijk altijd welkom.
alvast bedankt.
Skye
Roald
Schotland fan
Re: buiten hebriden
«
Antwoord #1 Gepost op:
12 Feb 2007, 09:50 »
Weet je zeker dat je
moet
reserveren ? Een snelle & korte blik op de CalMac-site leert dat, voor bepaalde kaartsoorten althans, reserveren
aangeraden
wordt, nl. als je met een voertuig reist. Zou het niet mogelijk zijn ter plaatse te kijken hoe het loopt cq. hoe het weer is en hoe het verder bevalt, en
dan
gaan reserveren ? Met het risico dat een bepaalde afvaart vol is natuurlijk maar dat heeft ook wel weer wat avontuurlijks toch ! Dat je ergens wat langer bent dan je gepland had, of juist korter als blijkt dat je de eerste week niet wegkunt
(en dan dezelfde dag nog de boot nemen of zo). Ik zou nog eens informeren en de voorwaarden goed nalezen of het echt verplicht is, zo ver vantevoren al reserveren.
Live and let live
orion94nl
Gast
«
Antwoord #2 Gepost op:
13 Feb 2007, 20:20 »
Die boten kunnen behoorlijk druk zijn, zeker in de zomer. En dan heb ik het met name over bv. de boot van Ullapool naar Stornoway (ca. 2 uur varen). Ik denk dat de bootreis tussen Uist en Harris wel mee zal vallen, maar dat is ook maar een kleine afstand. Omdat het bijna de enige verbinding is (of je moet vliegen) zou ik je toch aanraden te reserveren.
Dit jaar zelf een hele week (7 dagen) doorgebracht op Lewis/Harris. We hebben een locatie gezocht die zo'n beetje halvewege het eiland ligt. Want Lewis en Harris zijn, hoewel met elkaar verbonden, absoluut anders qua natuur. Lewis is plat en bestaat voornamelijk uit veengebied. De eerste dag toen we arriveerden regende het pijpestelen en na een klein stukje gereden te hebben, zonk de moed ons in de schoenen; zo desolaat, zo somber in de regen. Nog een hele week hier???
Maar de volgende dag zagen we de zon en langzaam aan gingen we het landschap waarderen. Absoluut te bezoeken: de Callanish stones, het meest noordelijke punt van Lewis (Butt of Lewis) bij de vuurtoren. Prachtige wandeling kun je daar maken, met veel zeevogels om je heen. Daarnaast een must: het Blackhouse! en als je daar toch in de buurt ben ook de Norske Mill & Kiln en de Carloway broch aldaar.
Harris is meer bekend om zijn natuurschoonheid: ruige bergen, met prachtige stranden en lichtblauw/azuur gekleurde zee. Een hele leuke autorit en absoluut aan te raden: de Golden Road. Je rijdt als het ware door een maanlandschap op eenbaansweggetjes met prachtige uitkijkjes. Eenzaam en ruig is het daar zeker.
Dus: Lewis heeft mooie historische bezienswaardigheden, Harris moet het meer hebben van natuurschoonheid.
Qua weer: je kunt van alles krijgen. We hebben hevige regenbuien gehad maar omdat het maar een klein eiland is (qua breedte) dreven deze ook altijd rap weer weg en kwam de zon tevoorschijn. Je kunt natuurlijk eens een dag regen treffen en vandaar: leesboek meenemen!
Omdat wij onze locatie redelijk strategisch hadden gekozen, konden we mooi afwisselen tussen de ene keer Harris en dan weer Lewis, al naar gelang de weersomstandigheden. Als het weer slechter was, gingen we historische zaken bekijken of de galeries bezoeken die je onderweg in Lewis volop ziet. Werd mooi weer voorspelt dan reden we richting Harris.
Hoewel de eilanden op zich niet groot lijken, moet je toch vaak behoorlijke stukken rijden en zeker op Harris met veel klim en bochtenwerk schiet dat niet echt op.
Je kunt dus ook ervoor kiezen om bv. een paar dagen Harris te doen en dan een paar dagen Lewis, maar als je dan bv. 4 dagen slecht weer hebt op Harris, zit je wel een beetje vreemd te kijken. Up to you.
gr.
MJ
Wilma
Schotland fan
«
Antwoord #3 Gepost op:
14 Feb 2007, 09:02 »
ha, bedankt voor de tips.
Wij zitten zelf te denken, als we een weekje op Skye zijn, om een dagje naar Lewis/Harris te gaan. Is dit de moeite waard?
Je schijnt het te kunnen combineren met een tocht vanuit Uig en dan een bustocht met gids. Nou is dit niet echt mijn manier van reizen, maar als je maar een dagje gaat, deze mensen weten wel de plekjes te vinden en kunnen we een indruk krijgen wat het allemaal biedt.
Of we gaan zelf met onze eigen auto. Ik begrijp dat de afstanden toch behoorlijk zijn door de bochten enz.
Is het te doen vanuit Tarbert naar Butt of Lewis te reizen? In een dag dan he en weer terug
groetjes wilma
http://members.home.nl/ldehaan/
www.kukeluuku.nl
skye
Schotland fan
«
Antwoord #4 Gepost op:
14 Feb 2007, 10:34 »
Hao Orion
Bedankt voor je tips. Krijg er nu al zin in als ik het lees! Wat voor accomodatie haden jullie, camping of iets anders. Wij gaan kamperen.
skye
Ina
Schotland fan
«
Antwoord #5 Gepost op:
14 Feb 2007, 15:19 »
http://www.fotografiewimvanvelzen.nl/landscape-harris1.htm
Dit is een site met prachtige foto's van Harris en Lewis, en nog veel meer Schotland. Ergens op de site staat ook hun kampeer verhaal.
http://www.fotografiewimvanvelzen.nl/webartikel19c.htm
Kun je helemaal in de stemming komen.
Yours Aye for Scotland
orion94nl
Gast
«
Antwoord #6 Gepost op:
14 Feb 2007, 21:46 »
Citaat
het te doen vanuit Tarbert naar Butt of Lewis te reizen? In een dag dan he en weer terug
Nou.... als je het leuk vond om Schotland (Harris/Lewis) vanuit de auto te zien dan zou het kunnen. Vanuit waar wij zaten was het ca. 1,5/2 uur naar Tarbert en ook 1,5 uur naar de Butt of Lewis, dus als je dat heen en weerom wilt doen.....reken maar uit: 3,5 uur heen en 3,5 uur terug. tja... kan net.. maar dan heb je alleen maar gereden gereden gereden en heb je bij Harris net een glimps kunnen opvangen van mooie stranden met azuurblauw water en heb je ontdekt dat Lewis wel heel veeeeeeel veen heeft. Niet doen dus.
Citaat
Je schijnt het te kunnen combineren met een tocht vanuit Uig en dan een bustocht met gids. Nou is dit niet echt mijn manier van reizen, maar als je maar een dagje gaat, deze mensen weten wel de plekjes te vinden en kunnen we een indruk krijgen wat het allemaal biedt.
Meen me te herinneren dat iemand hier op het forum dat gedaan heeft, maar het is eigenlijk gekkewerk. Je bent de gehele dag onderweg in de bus en wat zie je dan eigenlijk? Nee....zonde om te doen en geeft ook geen goede indruk van Harris/Lewis. De meeste mensen blijven maar 3 dagen op Harris/Lewis en dat is toch echt gewoon tekort om te leren waarderen wat je ziet. Ze rennen eventjes naar Harris voor de stranden, eventjes naar de Callanish Stones en dat is het dan wel (zoals Aziaten Europa bezoeken denk ik dan altijd maar). Maar goed..... ieder zijn eigen voorkeur voor indeling van vakantie (wij zijn dan ook 2 types die het bv. met gemak 2 weken op de Shetland Eilanden hebben uitgehouden, waar men normaliter toeristen aantreft die 1, hooguit 2 dagen blijven voor de hoogtepunten).
Citaat
Wat voor accomodatie haden jullie, camping of iets anders. Wij gaan kamperen.
Nee, wij zijn absoluut geen campeerders, maar hebben een week lang in een B&B gezeten met avondeten! want let wel er zijn bijzonder weinig restaurants en supermarkten. Dus mocht je wat langer blijven, moet je ruim inslaan.
En.... nog een belangrijke tip: op zondag is dus echt ALLES gesloten, ook de restaurants/benzinestations, vanwege het strenge geloof. Op zondag aankomen is dan eigenlijk ook af te raden. Vorig jaar was het voor het eerst bv. dat de boot van Ullapool naar Stornoway uberhaupt ging op zondag maar men kijkt je er toch een beetje vreemd op aan.
gr.
MJ
Wilma
Schotland fan
«
Antwoord #7 Gepost op:
15 Feb 2007, 08:42 »
Citaat van: orion94nl op 14 Feb 2007, 21:46
Nou.... als je het leuk vond om Schotland (Harris/Lewis) vanuit de auto te zien dan zou het kunnen. Vanuit waar wij zaten was het ca. 1,5/2 uur naar Tarbert en ook 1,5 uur naar de Butt of Lewis, dus als je dat heen en weerom wilt doen.....reken maar uit: 3,5 uur heen en 3,5 uur terug. tja... kan net.. maar dan heb je alleen maar gereden gereden gereden en heb je bij Harris net een glimps kunnen opvangen van mooie stranden met azuurblauw water en heb je ontdekt dat Lewis wel heel veeeeeeel veen heeft. Niet doen dus.
Nee, ik vind het niet zo leuk om schotland vanuit de auto te zien! ik wil ook graag wat wandelen enzo, het ging mij meer om de indruk, of ik een volgende vakantie daar een week zou willen zitten!
Als ik dit zo hoor en de foto's ziet van Wim van Velzen, dan denk ik wel dat het zou lukken hoor. Maar ik dacht, ik grijp de gelegenheid even aan om alvast
het eiland een beetje te bekijken.
We waren al van plan om het pas te doen als we Skye helemaal verkend hadden, maar dat schijnt toch niet te lukken binnen een week
groetjes wilma
www.kukeluuku.nl
Roald
Schotland fan
«
Antwoord #8 Gepost op:
15 Feb 2007, 09:46 »
Citaat van: orion94nl op 14 Feb 2007, 21:46
Meen me te herinneren dat iemand hier op het forum dat gedaan heeft, maar het is eigenlijk gekkewerk. Je bent de gehele dag onderweg in de bus en
Als je
mijn verslagje
bedoelt: de hele dag in de bus, helemaal niet: de twee busritten zijn een uurtje, misschien anderhalf, zoiets. Je zit juist vooral veel op de boot, lekker uitwaaien en je ogen uitkijken. Blijft dat het een kort bezoek aan de eilanden is, maar zo krijg je wel een indruk. Voor mij aanleiding om nog eens terug te (willen) gaan voor een langer verblijf.
Live and let live
mrsStan
Gast
«
Antwoord #9 Gepost op:
15 Feb 2007, 17:16 »
Lucky you Skye!! Ik hoop daar ook nog eens heen te kunnen, vooral Lewis. Niet in de laatste plaats omdat we daar heel lieve vrienden hebben wonen.
Groetjes, Margareet
orion94nl
Gast
«
Antwoord #10 Gepost op:
15 Feb 2007, 18:56 »
Hoi Roald,
nee, jouw verslagje bedoelde ik niet.
Je dagtocht klinkt aardig maar of je zo echt een indruk kunt krijgen van een eiland weet ik niet. Als ik kijk naar onze eerste dag op Lewis, hadden we echte beide zoiets van hoe hebben we dit in vredesnaam kunnen boeken" en " moeten we HIER nog 7 dagen zitten??? ". "Verschrikkelijk!!" Het was echt een domper na het mooie groene, met bomen omgeven omgeving van Inverness.
Als dit zo'n dagtochtje was geweest waren we beslist niet meer teruggegaan naar Lewis, maar als je er wat langer verblijft ga je andere dingen zien: de rust en stiltje, de vriendelijkheid van de mensen, de ruigheid, de 'mooie' regenbuien en slagregens, de storm langs de kust, de vreemde huizenbouw, de geborgenheid/veiligheid en noem maar op.
Daarnaast wil ik de lezers van dit verhaal er nogmaals op wijzen dat Harris een totaal ander landschap heeft dan Lewis. Dus als je bv. een dagje Harris doet en denkt van nou......hier is het prachtig, zou Lewis je wel eens tegen kunnen vallen (of andersom).
En andere 'plaag' vraag: heeft iemand een dagtocht naar Texel gemaakt om te bekijken of het wat is
?
Nee toch.... daar ga je toch ook voor een midweek of een hele week naartoe en dan zie je wel.
Ik heb zelf een aantal foto's op internet staan:
http://www.dreamstime.com/orion9nl_portfolio_pg1
Meeste van Schotland (behalve dat konijn natuurlijk
)
Wilma
Schotland fan
«
Antwoord #11 Gepost op:
15 Feb 2007, 21:44 »
nou, ik 'doe' geregeld een dagje eiland hoor!
en nu na het woordje van Roald begint het toch weer te kriebelen.
Ach, ik laat het daar ter plekke van de omstandigheden en natuurlijk de prijs afhangen.
Boottochten vind ik ook super (vandaar die dagjes naar Terschelling enzo) en volgens mij zie je genoeg onderweg naar lewis/harris.
Van lewis en harris wist ik ook al dat het erg verschillend was, vandaar dat ik even wilde kijken of ik er idd een week wilde zitten.
groetjes wilma
www.kukeluuku.nl
Pagina's: [
1
]
Schotland forum
|
Overige onderwerpen over Schotland
|
Reiservaringen in Schotland
| Topic: