Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 20:36

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Reiservaringen in Schotland  |  Topic: Welke maand?
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Welke maand?  (gelezen 2046 keer)
isapaardje
Gast
« Gepost op: 11 Feb 2007, 17:19 »

Wij zijn ooit eind juli/begin augustus naar Schotland geweest.
Veel regen gehad (maar dat jaar hier in Nederland ook veel). Wat ons echter veel meer stoorde waren die vreselijke mugjes die je van alle kanten lek staken. Schenen er alleen in juli en augustus te zijn.

Vandaar dat we dit jaar een andere maand willen uitzoeken.
Eerst wilden we in september gaan, maar door familiefeestje kan dit niet doorgaan. We zouden nu in mei kunnen, maar is dat niet te vroeg voor Schotland?

Mijn vraag is dus ook:
Wie heeft er welke ervaringen met de voor- en naseizoen maanden?
Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #1 Gepost op: 11 Feb 2007, 20:06 »

Wij zijn zowel in september als in mei in Schotland geweest en beide keren was het goed weer. Natuurlijk niet al te warm, maar wel veelal droog.  We hebben in mei 2005 1 ochtend wat hagel en natte sneeuw gehad, maar voor de rest hadden we strak blauwe luchten. Heerlijk fris voorjaarsweer!

Maar ja, heb je de pech dat het regent, dan is het net zulk saai weer als in Nederland. Hoewel, de watervallen zijn dan wel op hun mooist.

gerdamartijn
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 11 Feb 2007, 23:23 »

Wij zijn in mei geweest vorig jaar,heerlijk weer gehad,ik geloof 1 dag een beetje ochtendregen. temperatuur prima,  icon_sunny  icon_sunny Alleen begin juni begon de midge al wakker te worden,die jongens hebben echt een kalender laughing8
Ina
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 12 Feb 2007, 09:27 »

Alleen begin juni begon de midge al wakker te worden,die jongens hebben echt een kalender laughing8

Zou dat ook niet een beetje aan het weer liggen?

Yours Aye for Scotland
isapaardje
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 12 Feb 2007, 12:39 »

Ik bedoel eigenlijk niet zo zeer het weer in mei  tongue3 (want volgens mij is het altijd wat geluk hebben met het weer op vakantie).
Maar meer hoe het in Schotland is in mei.
Groen is het altijd, maar groeit en bloeit er iets speciaals, of is het daarvoor nog te vroeg (vanwege lage temperaturen bijvoorbeeld)

We zijn ooit eens half mei naar Ierland geweest (met overigens 22 graden en iedere dag volop zon). De tuinen die we bezochten waren toen zo prachtig. Alle rhododendrons stonden in bloei. En ik meen mij te herinneren dat die in Schotland ook veelvuldig stonden, echter vielen ze niet zo op in augustus toen wij er eens waren. En mag ik Iers klimaat met Schots klimaat vergelijken?

Want dan denk ik dat de meimaand, een hele mooie maand zou kunnen zijn voor de flora in Schotland.
Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #5 Gepost op: 12 Feb 2007, 13:32 »

Want dan denk ik dat de meimaand, een hele mooie maand zou kunnen zijn voor de flora in Schotland.

Natuurlijk, de lente is dan volop aan de gang. Want ons toen opviel, met name in Engeland, waren de knalgele koolzaadvelden.

gerdamartijn
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 12 Feb 2007, 15:31 »

Ok bedoel je dat
Nou de blue-bells(soort grasklokje)bloeide veel,hele velden .En er waren gele brem-achtigen
Het gaf ons een beetje zomers idee,jammer geen hei(dat is weer later).Maar nu met die globale opwarming weet je niet precies wat er bloeit en groeit.
jvw
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 12 Feb 2007, 22:33 »

Ben 3 jaar geleden ook in mei geweest en dat is me uitstekend bevallen, zo goed zelfs dat ik dit jaar ook weer in deze periode ga. Heb toen in een week tijd 2 keer een regenbui gehad en dat nog wel op dezelfde dag. Wat verder heerlijk is in deze tijd is de geur van de gele brem, heerlijk zoet en een waanzinnig mooi gezicht die gele struiken in bloei.
isapaardje
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 13 Feb 2007, 12:00 »

Zijn dat toevalig die struiken die wel op brem lijken, maar geen brem is ... doorns hebben en heerlijk naar kokos geuren?
Daar stond Ierland ook vol van en het rook zo heerlijk ... vooral 's avonds.

Voordeel lijkt me ook dat het lang licht is en zo ...

Ja ben overtuigd; we gaan in mei  sunny
jvw
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 19 Mrt 2007, 22:03 »

Zijn dat toevalig die struiken die wel op brem lijken, maar geen brem is ... doorns hebben en heerlijk naar kokos geuren?
Daar stond Ierland ook vol van en het rook zo heerlijk ... vooral 's avonds.
Sorry voor het late antwoord: Inderdaad die, ruiken naar kokos. Wat me bij is gebleven waren de lange ritten op de singletrack-roads, raam open en snuiven maar, echt waanzinnig. Maar je was al om, om in mei te gaan bedoel ik. Wij hebben ook temperaturen van constant rond de 18 graden gehad in 2004, was het hier net 10 graden. Kwestie van geluk dus, maar om je de waarheid te zeggen: al was het -18 geweest had ik het nog niet erg gevonden, op de kou kan je jezelf kleden toch??? In ieder geval veel plezier, al enig idee in welke periode je gaat?
paul larsson
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 20 Mrt 2007, 07:33 »

Toen wij in Crarae in een wild tuin aan het wandelen waren zij de tuinman die struik komt eigenlijk uit europa en staan veel langs de snelweg maar er is verschil de stekels zijn niet zo groot ,Zoals nederlanders zijn hebben we een stekje meegenomen en in de tuin gezet en ruikt geweldig ,
Twee jaar later waren we in Ierland en kwamen het zelfde soort struik tegen alleen hij rook niet zo lekker als die uit Schotland hebben natuurlijk ook een stekje meegenomen maar daar hebben we niet lang plezier van gehad ik denk de temperatuur is hier lager als in ierland ?of wat het ook mag zijn .
En wat de maanden betreft is mei ons heel goed bevallen droog weer toch zon en af en toe een buitje daar heb je jassen voor ha ha ha
Grtn Paul
€nette
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 20 Mrt 2007, 10:28 »

Wij zijn ooit in September geweest : veel wind, maar de temperatuur viel mee. Veel groen, maar dan echt van dat einde seizoen groen : niet meer van dat frisse groen.
In 2002 zijn we in de meivakantie geweest : eind april en 1e week van mei. Inderdaad : brem, koolzaadvelden en blue bells ( hoewel deze laatste toen bijna uitgebloeid was ). De hei was nog bruin ; heel anders dan in augustus als die paarse kleuren de bergen en de velden sieren. Temperatuur was toen prima : bij Fort Augustus en bij Glen Carron hebben we zitten picknicken zonder jassen aan.
Van de midges heb ik al die jaren weinig last gehad : dat zal dan wel mazzel zijn, ze lusten me denk ik niet. Mijn man heeft er meer last van gehad, maar we hebben het nog nooit zo erg meegemaakt dat we met sticks, rollers, spuitbussen etc in de aanslag moesten.
isapaardje
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 20 Mrt 2007, 15:04 »

Terugkijkend op de video van 1998 toen we in juli in Schotland waren, zag ik dat we vaak door hagen van rhododendrons reden. Die bloeien volgens mij ook in mei. Althans wel in Ierland toen waar we ook hele lanen van die struiken zagen.

We tussen hemelvaart en pinksteren. Lange week dus.
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Reiservaringen in Schotland  |  Topic: Welke maand?
Ga naar: