Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 20:34

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Wandelen en fietsen in Schotland  |  Topic: Edinburg/Five
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Edinburg/Five  (gelezen 2208 keer)
twoen
Gast
« Gepost op: 09 Feb 2007, 15:16 »

Hallo

Wij zijn een groepje Belgische jongeren die deze zomer (midden juli) naar schotland willen reizen. We hebben geen auto en niet te veel geld.

Wat nu al vastligt:
-met de boot naar Schotland (Zeebrugge-Rosyth)
-camperen/jeugdhuizen
-zoveel mogelijk al stappend van plaats naar plaats

Problemen:
-welke wandelroute? Ik heb er al enkele opgezocht die me interessant leken en in de buurt van Edinburgh liggen:
                                                               Rob Roy Way, John Muir way,Five Coastal Path
-waar overnachten
-bereikbaarheid

Hebben jullie tips? ervaringen?
Kunnen we naar andere streken varen?
Zijn er andere interessante trektochten en hoe zijn die bereikbaar zonder wagen?

Veel vragen ik weet het maar het is moeilijk om zo een reis te plannen wanneer je geen wagen hebt

Toon en co.
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 09 Feb 2007, 15:40 »

Hoi Toon & Co.

Ik denk dat jullie aan deze site al heel wat hebben. Je kunt via links een eigen route creeeren en daarbij binnen http://www.undiscoveredscotland.co.uk/ op plaatsnaam ook naar accomodatie zoeken. Zo kun je zelf bepalen hoe ver je loopt, welke richting, welke plaatsen je aandoet maar ook wat er over die plaatsen allemaal bekend is.

Voor de rest zou ik zeggen, kijk en lees op dit forum de postings eens na. Er is een geweldige bron van Schotland kennis aanwezig. Veel plezier en oh ja, welkom op dit forum!
Ina
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 09 Feb 2007, 16:13 »

Welkom,
ik denk ook dat jullie hier al vrij veel info zullen vinden, maar specifieke vragen zijn altijd welkom.
Hoe lang zijn jullie van plan om te gaan?
Hou er wel rekening mee dat het in juli behoorlijk druk is, dat je misschien overnachtingen zult moeten reserveren.

Ik zou persoonlijk Five niet kiezen, maar het wat hoger op zoeken, wat noordelijker dus en dus ook wat hoger. Of de West Highland Way.
Veel plezier met de voorbereidingen!

Yours Aye for Scotland
twoen
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 09 Feb 2007, 17:08 »

Welkom,
ik denk ook dat jullie hier al vrij veel info zullen vinden, maar specifieke vragen zijn altijd welkom.
Hoe lang zijn jullie van plan om te gaan?
Hou er wel rekening mee dat het in juli behoorlijk druk is, dat je misschien overnachtingen zult moeten reserveren.

Ik zou persoonlijk Five niet kiezen, maar het wat hoger op zoeken, wat noordelijker dus en dus ook wat hoger. Of de West Highland Way.
Veel plezier met de voorbereidingen!

maar hoe geraken we daar?
Ina
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 09 Feb 2007, 17:46 »

Lopen! of openbaar vervoer (is al veel over gemeld hier op het forum) , misschien liften.
Als je gaat kamperen kun je wat geld uitsparen door wild te gaan kamperen met af en toe een camping om te douchen of een watervalletje, brrrr die zijn erg koud.
Als je in Rosyth aankomt begin je al met een heel mooi stuk naar boven, Glenn Eagle, maar goed 1 en ander is natuurlijk afhankelijk van hoeveel tijd jullie hebben.

Yours Aye for Scotland
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #5 Gepost op: 09 Feb 2007, 18:19 »

Of de bekendste (en ongetwijfeld ook de drukste) wandeltocht van Schotland: de West Highland Way. Vanuit Milngavie, even ten noorden van Glasgow (een uurtje van Edinburgh met de trein of bus) richting Fort William. Ongetwijfeld genoeg overnachtingskeuzes langs de route, zowel van hostels als (wild)kampeerplaatsen. Vanuit Glasgow kun je met de trein naar Milngavie, maar je kunt dat stuk ook wandelen.

Openbaar vervoer is redelijk goed in Schotland, vooral rond Edinburgh/Glasgow, kijk ook eens hier voor wat tips en links wat betreft het vervoer zonder (huur)auto. Hoe het is met een groep weet ik niet, maar eilandhoppen (met hier en daar een vertraging) is ook goed te doen (maar wel duurder vanwege de ferrykosten). Het is zeker niet zo dat jullie, aangezien jullie aankomen bij Edinburgh, gebonden zijn aan een wandeltocht die daar vandaan start.

Nog een tip: bereid je in juli in ieder geval goed voor op de midge (http://www.schotlandforum.nl/index.php/topic,779.0.html en http://www.schotlandforum.nl/index.php/topic,24.0.html)
twoen
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 10 Feb 2007, 11:17 »

Lopen! of openbaar vervoer (is al veel over gemeld hier op het forum) , misschien liften.
Als je gaat kamperen kun je wat geld uitsparen door wild te gaan kamperen met af en toe een camping om te douchen of een watervalletje, brrrr die zijn erg koud.
Als je in Rosyth aankomt begin je al met een heel mooi stuk naar boven, Glenn Eagle, maar goed 1 en ander is natuurlijk afhankelijk van hoeveel tijd jullie hebben.

We hebben max 2 weken (geldgebrek, vakantiewerk, herexamens  Hypocriet) en we zouden midden juli gaan.
We zijn nog nooit in schotland geweest dus het is niet nodig direct de avontuurlijkste en meest afgelegen plekken ze bezoeken maar we willen ook geen wandelweg waar je om de 5 minuten iemand tegenkomt.

De West Highland Way lijkt me fantastisch maar +-25 km stappen per dag met een zware rugzak en dit enkele dagen achter elkaar lijkt me zwaar of kan je het ook onderverdelen in kleinere tochten en kom je geregeld iets bewoond tegen om inkopen te doen en onderdak te zoeken. Wildkamperen lijkt me nogal gevaarlijk of ben ik daar fout in?
Wanneer je zegt dat die tocht druk bezocht is, wil dat dan zeggen dat je altijd wel iemand tegen komt (zeer vaak dus) of geeft dat alleen problemen kwa accomodatie?

Is er vervoer van fort William naar edinburgh? (trein bus iets anders)

We zouden ook graag een dag of twee edinburgh bezoeken, is er daar een nachtleven  Wink of is uitgaan in schotland zeer duur?
Ina
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 10 Feb 2007, 11:46 »

http://wandelen.filternet.nl/Meerdaagsewandelingen/WHWNederlands/milngavie-drymen.htm

ook een leuke site over de WHW, ik heb er geen ervaring mee maar je kunt volgens mij de dagtochten zo lang (kort) maken als je zelf wilt, overnachtingsmogelijkheden genoeg.
Wild kamperen is niet eng in Schotland, het ergste waar je bang voor moet zijn zijn "wilde" beesten, maar als ik het goed begrijp zijn jullie een stel jonge kerels!
Het openbaar vervoer is goed in Schotland, er is in ieder geval een trein van Fort W. naar Glasgow, maar je zou even op http://www.firstgroup.com/scotrail/index.php kunnen kijken.

Yours Aye for Scotland
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #8 Gepost op: 10 Feb 2007, 12:40 »

Het makkelijke met wandelen en een tent mee is dat je niet gebonden bent aan overnachtingsplekken, dus als je het wandelen zat bent, dan zet je gewoon je tentje op en loop je de volgende dag verder. Als je in juli gaat moet je bijna wel van te voren boeken, zeker met een groep. En dan heb je het probleem: wat als er iemand echt niet meer verder kan/wil, dan MOET je wel verder wandelen tot het hostel. Er is in bijna elk bewoond dorp wel een kleine supermarkt aanwezig voor de hoognodige boodschappen.
In Schotland zitten gelukkig geen leeuwen en beren, dus het enige gevaarlijke is dat je weggespoeld kan worden door dat lieflijke beekje naast je tent dat na een nachtelijke regenbui omgetoverd is in een kolkende rivier Wink

Volgens mij is er geen rechtstreekse verbinding van Fort William naar Edinburgh, je moet via Glasgow met de trein/bus, waarna meteen dit punt volgt:
Qua nachtleven zou ik zeker Glasgow prefereren boven Edinburgh  Aye In Glasgow is er veel meer te doen naar mijn idee, zeker qua (alternatieve) bands en dj's, clubs etc. En uitgaan is zeker niet duur, veel pubs en nachtclubs in Glasgow zijn ingesteld op studenten en hun budget, er zijn ongelovelijk veel promo nights (bijv. een pint voor 1 pond, wodkamix voor 1,50 pond).
gerdamartijn
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 10 Feb 2007, 14:28 »

Aan jullie reactie te oordelen zou je beter dagtochten maken.Net wat Sas zegt, sommige afstanden moet je gewoon lopen,want je komt anders niet uit in de "bewoonde"wereld.En als je in de natuur op de bus wacht,is dat vaak heeeel lang wachten.

Je hoeft niet alles te plannen,maar zeker weten of er OV is ,tja kan handig zijn
En het kan inderdaad gezellig zijn om in of nabij een grote stad zoals Glasgow te verblijven.

Er zitten in de Great Highway best pittige en lange stukken,maar tussendoor kan je m.i alleen met tent wildkamperen.

Wat ik jullie aanraad is om eerst  in Schotland een gebied op te zoeken en dat kan ook mooi via onze site .
Gewoon lekker in topics wandelen en openbaar vervoer rondsnuffelen.
Volgens mij staat het antwoord op jullie vragen al wel ergens.

En dan moeten jullie zelf je ook het een en ander vragen bv.

-Hoe groot is ons budget(wat is niet veel,reken toch voor slapen 10-15 engels pond)

-Hebben jullie al wandel ervaring?En hoever ligt jullie dag grens (bv20 of 18 km)

-Als jullie met een groep zijn hoe groot is dat? (dat heeft  weer effect op de overnachting,wordt het een bunk house of een caravansite.)

Dat zijn echt dingen die je je eerst moet afvragen ,er ook rekening mee houdend dat Schotland,hoe heerlijk en mooi ook,toch vaak duurder is dan Ned of Belgie.

Klinkt allemaal saai,maar je zal ter plekke ook zelf je weg moeten zoeken,kan je beter nu mee beginnen.

Er zullen zat mensen zijn die gewoon weggaan en wel zien hoe ea loopt,maar dan kon je wel es een heeeele korte vacantie overhouden(geen geld,dus geen eten,of slaapplek)

En zelf uitzoeken is ook al een beetje op vacantie gaan,toch?
twoen
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 10 Feb 2007, 20:04 »

We zijn al een stapje verder

ons plan

met boot naar Rosyth
bus naar Fort William
great glenn way = 120 km in 6 etappes in 8 dagen
Inverness naar Edinburgh met trein
Verblijf in Edinburgh +- 3-4 dagen
boot naar Zeebrugge

plannen is zalig.....

als ik een foto trek van het monster vn Loch Ness zal ik hem zeker posten Smiley
gerdamartijn
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 10 Feb 2007, 22:17 »

icon_thumleftZiet er goed uitzo hello2
Roald
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 10 Feb 2007, 22:50 »

ons plan Inverness naar Edinburgh met trein

Als je een ietwat beperkt budget hebt zou je er ook voor kunnen kiezen met de bus te gaan: een stuk goedkoper, zeker als je van plan was de treinkaartjes ter plaatse te kopen (vantevoren reserveren kan wel een lagere prijs opleveren). Voor info over op- en afstapplaatsen, dienstregeling en prijzen: www.megabus.com en/of www.citylink.co.uk.

Live and let live
twoen
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 10 Feb 2007, 23:04 »

Ok bedankt voor de tip.

We proberen het allemaal redelijk low-budget te houden  Aye

Zijn er mensen die de great glen way al gedaan hebben?
gerdamartijn
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 11 Feb 2007, 00:08 »

Kijk eens op onze topic wandelen en fietsen in schotland  Vlag
twoen
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: 31 Mrt 2007, 14:31 »

ziezo de tickets zijn besteld (zeebrugge-rosyth) heen en terug 74,98€ !!!! helemaal niet veel  Shocked

we vertrekken op 4 juli en komen terug op 17 juli

Moeten bus tickets ook op voorhand besteld worden?

We doen dus de Great Glenn Way (en daarna Edinburgh) en we zijn beginnen denken aan wat we allemaal moeten meenemen

ff opsommen

water en winddichte kledij
toiletgerief
2 tenten (2 keer 2 personen), tenten eerst inspuiten en de naden invetten
2 campingaz vuurtjes (hoeveel bidonnetjes?) Wij dachten aan 2 en dan daar nieuwe kopen. Is dat mogelijk?
Slaapmatje
Compacte slaapzak
Droog voedsel en water
stevige stapschoenen
1e hulp-kit
kompas, kaart (deze nu al bestellen of ter plekke kopen?)
Iets tegen de Midges (iemand tips?)
verfplastieken

ik heb het gevoel dat ik nog veel vergeet

vul maar aan aub

We zouden ook graag de Ben Nevis beklimmen, iemand die daar goede info over heeft?

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Wandelen en fietsen in Schotland  |  Topic: Edinburg/Five
Ga naar: