Auteur Topic: Overnachten met Farmstay  (gelezen 8969 keer)

WalkingtheNevis

• Gast
Overnachten met Farmstay
« Gepost op: 04 feb 2007, 17:56 »
Wij zullen in juli 2 weekjes naar Schotland gaan. In eerste instantie dachten wij B&B adressen te boeken, maar bij het reisburo kwamen ze met een wel heel erg leuk concept aan: Farmstay.

We zullen dus gaan overnachten op boerderijen, waar je ook mee mag helpen bij het verzorgen van de dieren of het oogsten van het gewas.

Heeft iemand hier al ervaring mee? Wij zullen in ieder geval hier op dit forum onze ervaringen neerzetten als we er zijn geweest.

Marien

• Gast
Re: Overnachten met Farmstay
« Reactie #1 Gepost op: 04 feb 2007, 19:15 »
We hebben wel op een boerderij onze vakantie gevierd en waren welkom bij het zien van het lammeren en het scheren, maar we konden niet meehelpen. Ze hebben daar hulp genoeg. Maar als ze het hadden gevraagd, dan hadden we het zo gedaan hoor!

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 04 feb 2007, 19:26 »
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar naar ik me heb laten vertellen is dit een nieuwe manier om touristen betaald naar Schottiƫ te krijgen en ook nog te werken voor een boer, die betaald wordt voor logies, terwijl de gasten 's ochtends om 04:30 am "frisch & Croquant" in het weiland naar de schapen staan te fluiten, de Shelty van taalbarierres niet meer weet welk schaap zij nu in de poten moet bijten en ze dus maar volledig uit elkaar stuift.

Als de tourist dan uitgespeelt is doet de boerin (Boer ligt nog te composteren onder het dekbed...) het hekwerk open met waarderende blikken naar de tourist. Deze gaat moe maar uitermate voldaan, met de plakken Schotse Klei onder de oksels terug naar de omgebouwde koeienstal, ontwijkt daar geroutineerd de horens van de stier die naast het trappetje naar hun kamer staat aangemeerd voor dat extra landelijke effect; die aroma's, dat zachte geloei en rinkelende kettingen...

En terwijl manlief de schapenkeutels uit zijn oren wast onder het luidkeels zingen van: You'll take the high Goat and I'll take the low Goat and we'll meet the sheep up in Scoooooootland...", bakt vrouwlief het breakfast, compleet met scrambled eggs and crispy bacon uit de streek want ook zij moet aanpakken op de boerderij. Ondertussen komt de boer rond 09:00 am naar beneden met de krant onder de arm, eet non chalant een craquotje met Wensleydale (After all; Life without cheese would mean chaos!) en stapt om 09:30 in zijn Rover omdat hij vandaag buiten de deur werkt... als makelaar.

Als dan de rekening van slechts 45 pond voor de afgelopen nacht wordt gepresenteerd, betaald schoongeboende pa deze met roze wangen en een gezonde boerenlucht glimlach op zijn gezicht. Als ze later in de auto zitten oppert hij nog, de meewarige blikken van zijn begrijpende echtgenote negerend: "Och Aaargh, Dat zou ik nou ook wel wilen; zo'n schapenfarm."

Zijn vrouw denkt alleen: "nog 20 overnachtingen in evenzovele farmlogies..." en zucht nauwelijks hoorbaar.

Even serieus, Het helpen van de boer bestaat inderdaad uit aanpakken waarbij je zult merken dat de boer altijd het belang van de dieren voor ogenhoud. Als je in Juli gaat kun je "mazzel" hebben dat je de boer mag helpen met het "dippen" da's de beestjes kopje onder helpen om ze te vrijwaren van maden die anders de kont kapotvreten. Maar ook gewoon de boer gezelschap houden of meerijden op paarden of ponys is een erg leuke bezigheid. Houdt echter wel de veiligheid voor ogen; een stier zal niet begrijpen dat die onbekende vlegel met rubberlaarzen zijn wei in stapt in plaats van de echte boer. Zo'n stier kan dus wel eens erg enthousiast op je af komen om eens kennis te maken. Geloof me: een stier kop je niet terug...

Heel veel plezier met deze leuke alternatieve vakantie; je hebt mij op een idee gebracht dat ik eens nader zal uitpluizen; het ziet er naar uit dat wij dit jaar ook niet (meer) met de camper gaan en aangewezen zijn op ander onderdak. Overnachten op een farmsite is een hel goed idee!

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #3 Gepost op: 04 feb 2007, 21:56 »
We zullen dus gaan overnachten op boerderijen, waar je ook mee mag helpen bij het verzorgen van de dieren of het oogsten van het gewas.

Ben wel benieuwd naar je ervaringen! Als ik het goed begrijp hoef je dus niet per se mee te werken? Is zoiets dan ook goedkoper dan gewone B&B-overnachtingen, of maakt dat weinig uit?

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 04 feb 2007, 23:39 »
Ga jij nou eerst maar op Thistle-camp  :laughing7: ,en zie hoe je daar vandaan komt.
Moest heel erg aan je denken toen we vorig week-end een scheve conifeer hebben gekandelaberd(20 cm boven de grond)
Tot je middel in de takken ,ik riep steeds,wij hebben hier ook thistlecamp :hello2: