Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 20:00

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen naar Schotland  |  Reizen naar Schotland met de boot  |  Topic: Zware storm !!
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Zware storm !!  (gelezen 2108 keer)
wim
Schotland fan

« Gepost op: 18 Jan 2007, 19:16 »

Ik vraag mij wel eens af of met deze zware storm de vloot van DFDS wel vaart.
Zo ja, wat is het criterium, kan iemand dit uitleggen?

Groetjes, wim
skye
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 18 Jan 2007, 19:31 »

Ik heb geen idee of ie vaart. Weet wel dat vanuit Belgie geen schepen naar Engeland varen. Maar ik ben blij dat ik vanavond niet op zo'n boot hoef zeg. Zou toch geloof ik nog lliever aan wal blijven, al koste me dat mijn hel reissom.

skye

Marien
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 18 Jan 2007, 19:54 »

Schotland had vandaag in ieder geval voor het eerst dit jaar sneeuw!

DE FOTO'S EN HET VERSLAG VAN ONZE VAKANTIE VAN 2008 STAAN ONLINE!!!
http://W
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 18 Jan 2007, 20:24 »

Wij komen net van het strand vandaan, HEERLIJK! uitgewaaid. Ik vind dit altijd super, maar er moeten geen doden vallen hoor, of andere rare ongelukken. Hans, het water stond aan de dijk!)We hadden het er net over, wij waren in ieder geval nu echt niet met de boot naar Engeland gevaren hoor.

Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #4 Gepost op: 18 Jan 2007, 20:36 »

Citaat
Hans, het water stond aan de dijk!
Weinig strand over om te wandelen dus.
Afgelopen zondag liepen we nog op het strand van Zandvoort, daar was een stuk duin weggeslagen, er waren steile wanden tot 3-4 meter hoog. Ben benieuwd of er na vandaag nog meer weggeslagen is.

The Deeside Piper
Schotland fan

Nicole en Hans op de Broad Cairn bij Loch Muick

« Antwoord #5 Gepost op: 18 Jan 2007, 21:28 »

Schotland had vandaag in ieder geval voor het eerst dit jaar sneeuw!

Het is hier prachtig wit!!

The Deeside Piper                                                    bagpiper                                   

Hans,

Strathdon.

The Dee(don)side Piper,                                      bagpiper
Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #6 Gepost op: 19 Jan 2007, 07:53 »

Even een mooie foto van de BBC Scotland News pagina.

Snow-covered fields in Kinbuck, near Dunblane, submitted by Kathleen Travers

Roald
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 19 Jan 2007, 10:36 »

Gisteren storm in een groot deel van Engeland: in Aberdeen zonnig en windstil. In Engeland en zuidelijk Schotland (geloof ik) wegen afgesloten als gevolg van sneeuw: in Aberdeen nog geen vlok gezien Verward . Jammer ! Morgen naar Braemar; daar (of onderweg er naartoe) hoop ik toch wel wat te zien !

Live and let live
McErnootje
Schotland fan

Je zit niet vast waar je zit tenzij je dit besluit

« Antwoord #8 Gepost op: 19 Jan 2007, 11:08 »

eh die eerste dag sneeuw klopt niet helemaal.
ik kijk dagelijks op diverse webcams en heb het daar vorige week al sneeuw op de bergen zien liggen.

http://www.camvista.com/scotland/highlands/eileandonancastle.php

http://www.camvista.com/scotland/highlands/skye.php3

http://www.lochness.co.uk/livecam/

maar dat doet er niet toe, zei het ook al thuis, we hopen niet aan het einde van het jaar met dit weer te moeten verhuizen want zeebenen heb ik echt niet.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/scotland/4769406.stm

groetjezzz

anna
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 19 Jan 2007, 12:36 »

Als je precies wilt weten hoe de situatie in de Schotse skigebieden is wat betreft sneeuw, skicondities, enz. enz., dan kun je kijken op www.ski.visitscotland.com
Er kan dit weekend in de Cairngorms zeker geskied worden!

Anna
isapaardje
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 18 Feb 2007, 11:08 »

Om even terug te komen op "zware storm" ...
Ik las in de laatste kampioen van de ANWB een ingezonden brief over rampvakanties van iemand die met storm een minicruise van Ijmuiden naar Newcastle maakte.
Was geen pretje als ik de brief lees.

Wij zijn ooit met de stenaline discovery met windkracht 9 teruggekomen. Was ook geen pretje en even waren we bang dat alle auto's op een hoop zouden liggen onderin  laughing7
Viel allemaal mee en veilig de andere kant bereikt ... de volgende dag hoorden we dat een van de deuren van deze boot tijdens de storm los was komen te zitten, maar dat er geen gevaar was geweest (pfff gelukkig maar, wij waren namelijk de laatste van die dag, dus het was kennelijk "onze" deur hihi)
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 18 Feb 2007, 12:57 »

Sins de "Herald of Free Enterprise" in maart '87 kapseisde maak ik er aan gewoonte van om direct aan dek te gaan nadat ik mijn auto geparkeerd heb en daar te blijven tot de boot de haven uitvaart.

Ik ben niet paranoïde maar verblijf graag in de buitenlucht (slecht regenachtig weer hebben we eigenlijk nog niet meegemaakt, bedenk ik me nu net...) én ik ga ervan uit dat als de boot eenmaal een half uurtje vaart, zij dan ook wel varen zal blijven. Ik ben zo'n typje datin onbekende omgevingen eerst naar veilige uitgangen zoekt, hulpmiddelen zoals blussers en ruitenhamertjes weet te vinden. Het is iets dat als een natuurlijke discipline bij mij is gaan passen, ook al omdat ik hierop in mijn dagelijkse werk opmerkzaam mag zijn. Veiligheid is erg belangrijk voor mij en mijn gezin.

Geloof me als ik zeg dat als een kaptein van een ferry besluit om te gaan varen, ook bij zwaar weer, dit technisch kan. Probeer je dan te vermaken met je reisgenoten die gevoelig zijn voor zeeziekte en zie ze de meest fraaie capriolen uithalen om zich zo discreet mogelijk van hun maaginhoud te kunnen ontdoen. Let daarbij op de onvoorstelbaar flexibele inhoudscapaciteit van wangzakken en de schier onverwachte menselijke creativiteit om zelfs in zelfdovende asbakken een verstopplekje te hebben gevonden waarbij ze zich genant realiseren dat deze trommel als echoput dient en ieder geluidje vele malen versterkt, in de omliggende ruimte resoneerd. Maar dan is het al te laat en heeft men zich overgegeven (pun intended!) aan de oncontroleerbare peristaltische slokdarm.
Vanaf nu bekijk je de glimmend groen gezonde planten in de hoeken van de Admiral Lounge met begrijpende ogen...

Ik hoor gelukkig ook tot die opvarenden die niet zeeziek wordt, maar dat begreep je volgens mij al...

Jan Wandelaar
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 18 Feb 2007, 19:29 »

http://www.dumpert.nl/mediabase/9311/2281826d/index.html

Een troost, erger dan dit kan het niet worden....
egberto
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 19 Feb 2007, 11:29 »

Sins de "Herald of Free Enterprise" in maart '87 kapseisde maak ik er aan gewoonte van om direct aan dek te gaan nadat ik mijn auto geparkeerd heb en daar te blijven tot de boot de haven uitvaart.

Boten zoals de Herald komen niet meer voor op de Noordzee. De Herald was meer een ponton met eigen aandrijving en hadden een relatieve hoge opbouw. De boten waren gemaakt om snel te kunnen laden en lossen. Ze voeren konstant heen en weer en als er dus wat vertraging was moesten er wat andere maatregelen genomen worden om geen achterstand op de dienstregeling te krijgen. Ik heb wel eens gehad dat we nog bezig waren om de motoren vast te zetten terwijl we al los van de kade waren en men nog bezig was de deuren te sluiten. Het waren echte 'doorrijboten'. Aan beide zijden grote deuren, waarvan ik wel eens mijn twijfels heb gehad. Voordeel was dat ze goed konden ventileren tijdens laden/lossen.
Ook de "Estonia' was een doorrijder, maar was meer een gewoon schip. Achteraf bleken er meer schepen van dit type  problemen hadden met de boegdeur. Sommigen hebben een verbeterde vergrendeling van de boegklep gekregen en naderhand werd achter de boegklep ook nog een extra waterdichte deur aangebracht. Dit was -voor zover ik mij kan herinneren- een eis van de Zweedse haven autoriteiten. Anders mochten ze geen Zweedse havens meer aan doen.
Maar de boten tussen Europoort/Hull en IJmuiden/Newcastle hebben die haast niet. Ze varen gedurende de nacht en hebben de hele dag tijd om te lossen en weer te laden. De tijdsdruk is dan een stuk minder en beladen via de achterkant kost meer tijd omdat er meer gestoken / achteruit gestoken moet worden. Volgens mij hebben de boten over de Noordzee ook geen boegkleppen. Het beladen gaat dan via een deur in de zijkant (P&O) en/of via de achterkant. En de achterkant heeft minder last van klappen van de golven. De boeg heeft dan geen klep en dus geen zwakke plekken. Verder zijn de boten meestal uitgerust met stabilisatoren. Een soort vleugel die onder in het schip naar buiten kunnen worden gedraaid. Het diepere water is meestal wat rustiger en dus dempen ze de bewegingen van het schip wat. Maar omdat ze natuurlijk meer weerstand in het water geven worden ze alleen maar gebruikt als er wat teveel beweging in het water zit.
Een paar jaar geleden kwamen we terug met de boot vanuit NewCastle naar IJmuiden en toen gingen we onder begeleiding van twee sleepboten de haven van IJmuiden in en toen ik vorig jaar terugkwam uit Hull moest ik met de motor (en ook de personenauto's) via de laadklep van het vrachtverkeer aan boord gaan. Vanwege de wind durfden ze niet de zijdeur gebruiken. Bij het losmaken van de trossen kwam er een sleepboot bij om de boot even tegen de steiger te houden. Maar op zee was het rustig en kon ik rustig gaan slapen.
Maar na het ongeluk met de Estonia heb ik wel een hele tijd gekeken of de boot waarmee ik ging ook uitgerust was met een boegklep. Daar informeerde ik zelfs naar bij het boeken. Had ik het wat minder op voorzien.

EgbertO

Motorrijden doe je alleen en alleen met mooi weer
Roald
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 19 Feb 2007, 12:10 »

Het ongeluk met de Herald was een opeenstapeling van omstandigheden: normaal gesproken had ie zonder problemen de overtocht met open kleppen moeten kunnen volbrengen. Het blijkt dat dat met dat type schepen ook wel eens gebeurd is.

De 'ingang' cq. het dek dat de klep had moeten afsluiten was, ten opzichte van de waterlijn, normaal gesproken te hoog om overspoeld te kunnen worden. Zelfs al zou er een storm zijn geweest met bijbehorende hoge golven. Maar het stormde niet, in maart 1987.

Tijdens het laden in Zeebrugge bleek de oprij-klep aan de wal niet bij het autodek te kunnen (die was te hoog), waarop water als ballast ingenomen werd. Daardoor zakte het schip, waardoor auto's wel aan boord konden. En daardoor bevond het dek zich dichter bij de waterlijn dan normaal ...

Verder was er de door Egberto genoemde tijdsdruk: er was wat vertraging - misschien door die laadperikelen - waardoor er met hogere snelheid werd gevaren dan normaal. Daardoor ging de boeg meer op neer dan het met normale snelheid zou hebben gedaan.

Tuurlijk: als de klep afgesloten was, was het schip niet gekapseisd. En waarom dit ballast-water er niet weer uitgepompt is, is me ook niet duidelijk. Maar het is niet alléén die open klep geweest, dat dit ergste maritieme ongeluk in de Britse geschiedenis, sinds de Titanic in 1912 verging, heeft veroorzaakt.

Live and let live
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen naar Schotland  |  Reizen naar Schotland met de boot  |  Topic: Zware storm !!
Ga naar: