Auteur Topic: 300 jaar Schots/Engelse unie  (gelezen 14969 keer)

Offline Roald

• Schotland fan
300 jaar Schots/Engelse unie
« Gepost op: 16 jan 2007, 13:27 »
Vandaag is het 300 jaar geleden dat in het toenmalige Schotse parlement werd gestemd over een aansluiting met Engeland; de uitslag daarvan leidde tot een Schots/Engelse unie. Zie oa. http://news.bbc.co.uk/1/hi/scotland/6265519.stm.

Momenteel is een kleine meerderheid van de (ondervraagde) Schotten voor een voortzetting van deze unie: 56%, tegen 32% die de samenwerking liever opgezegd zou zien. Tegelijkertijd vinden wel steeds meer mensen - overigens zowel ten noorden als ten zuiden van de grens - dat Engeland eigenlijk ook een eigen parlement zou moeten hebben. Dit omdat momenteel de situatie is dat Schotse, Welshe en Noord-Ierse parlementsleden in Westminster wel over Engelse zaken beslissen, maar andersom niet.

Ter gelegenheid van de verjaardag van de unie wordt een nieuw £2-muntstuk geslagen (nota bene bij Royal Mint, in Wales :laughing7:), met onder andere de distel en een roos (English rose) erop.
Leven en laten leven

Offline Wilma

• Schotland fan
Re: 300 jaar Schots/Engelse unie
« Reactie #1 Gepost op: 16 jan 2007, 18:50 »

Ter gelegenheid van de verjaardag van de unie wordt een nieuw ?2-muntstuk geslagen (nota bene bij Royal Mint, in Wales :laughing7:), met onder andere de distel en een roos (English rose) erop.

O super, ik hoop dat ik zo'n munt tref in juni.
Ik begin zoal een hele verzameling te krijgen. :icon_thumleft:

Offline Hans

• Schotland fan
  • Slainte!
« Reactie #2 Gepost op: 16 jan 2007, 20:44 »
We zagen gisteravond een stuk hierover op het BBC News. Oa. een interview in een Engelse en in een Schotse pub. En wat opnames van historische documenten.
En die speciale munt leek verdacht veel op onze 2 euro munt.

Offline Wynn

• Schotland fan
  • The Witch
« Reactie #3 Gepost op: 06 feb 2007, 19:37 »
Vandaag is het 300 jaar geleden dat in het toenmalige Schotse parlement werd gestemd over een aansluiting met Engeland; de uitslag daarvan leidde tot een Schots/Engelse unie.
knipperdeknip
Ter gelegenheid van de verjaardag van de unie wordt een nieuw £2-muntstuk geslagen (nota bene bij Royal Mint, in Wales :laughing7:), met onder andere de distel en een roos (English rose) erop.

Ik ga voor de Distel!! Als ik in April in Schotland ben hoop ik er 1 te treffen.. die gaat gelijk apart  :aye

:hello2: :laughing7:
There is no coincidence...

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 07 feb 2007, 10:39 »
Mischien begrijp ik je verkeerd, maar op al deze munten staat een distel. Maar ja, dan moet je er nog steeds wel eentje treffen, natuurlijk :icon_smile:. Ik heb er nog geen gezien trouwens.
Leven en laten leven

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 07 feb 2007, 11:06 »
Rustig Wynn, Schotlandforum voorziet niet alle drukken, zoals de stickers die nu op democratische wijze door een uitermate deskundig en toegewijd team van experts worden getest... Maar als Hans ons de keuze zou laten voor de nieuwe Schotse munt, zou ik ook voor de Distel kiezen...

Offline Wynn

• Schotland fan
  • The Witch
« Reactie #6 Gepost op: 07 feb 2007, 18:06 »
Ik zal zien of ik zo'n mooie 2 pond met distel kan vinden in april.

Een maatje van me die in Falkirk woont vond dat ik mezelf dit maar kado moest doen http://www.scottishhighlandestates.co.uk/index.html  :laughing7:

@Roald, ben benieuwd wanneer jij er eentje langs ziet komen (een nieuwe 2 pond munt met distel erop :)

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 07 feb 2007, 22:44 »
Roald, als je er meerdere langs ziet komen, allemaal inpikken hoor  :laughing7:

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 08 feb 2007, 09:47 »
Roald, als je er meerdere langs ziet komen, allemaal inpikken hoor  :laughing7:

Om voor jullie te bewaren, bedoel je ? Wat dacht je van langskomen en zelf komen halen ?? :laughing7: Veel leuker toch !?

Kijk hier voor hoe ie eruit ziet, trouwens.
Leven en laten leven

Offline Wilma

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 08 feb 2007, 18:36 »
Om voor jullie te bewaren, bedoel je ? Wat dacht je van langskomen en zelf komen halen ?? :laughing7: Veel leuker toch !?

Kijk hier voor hoe ie eruit ziet, trouwens.

ja, dat is eigenlijk veel veel leuker, maar helaas, ligt niet op de route  ;)
maar serieus, ik hoop wel een te bemachtigen hoor.

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 08 feb 2007, 20:05 »
Nou misschien dat roald iets kan opsturen  :tongue3: ?Desnoods onder rembours :hypocriet

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 08 feb 2007, 22:13 »
Oh, daar is wel iets in te regelen hoor; alleen ben ik natuurlijk eerst zelf aan de beurt,  en dan een vriendin van me die buitenlandse munten spaart. Als je erg hoge nood hebt (cq. snel eentje wilt hebben), zou je 'm natuurlijk ook bij Royal Mint kunnen bestellen, maar ja, dat kost £7.45 ipv £2. Maar dan krijg je er wel een mooi doosje bij, kweenie of ik dat er ook tegenaan gooi hoor :icon_smile:. Maar als ik er eentje of een paar heb, meld ik me wel even.
Leven en laten leven

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 09 feb 2007, 08:31 »
Nee joh er is geen haast bij,kom dit jaar nog naar Edinburgh,en ik hoef geen :tongue3: mooi doosje :wave:

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 09 feb 2007, 11:37 »
Misschien kun je, in plaats van te wachten tot/of je er eens eentje als wisselgeld terugkrijgt, bij een bank binnensjouwen en er om vragen ? Geen idee of ze dat doen maar het valt te proberen denk ik.
Leven en laten leven

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 09 feb 2007, 18:20 »
Dat is toch wel een heel leuk tipje  :icon_thumleft: bedankt  :notworthy:

Offline Wynn

• Schotland fan
  • The Witch
« Reactie #15 Gepost op: 09 feb 2007, 22:50 »
Ja goeie tip  :icon_thumleft:
Ik zal ook in Invermoriston in het winkeltje annex postkantoortje even vragen mochten ze er 1tje binnenkrijgen of ze die bewaren voor me. :) Ik kom er dit jaar voor het 4e achtereenvolgende jaar dus ik denk dat ze wel een oogje erop zullen houden als ik het vraag. Toen ik vorig jaar in augustus de winkel binnenkwam zeiden de eigenaren ..Welcome home Lydia :) (that was a nice thing to say I thought  :aye )

:laughing7:

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 10 feb 2007, 08:25 »
Ja meid,dat is schotland in een nutshell :icon_thumleft: wat een warmte  :hello2:

Offline Wynn

• Schotland fan
  • The Witch
« Reactie #17 Gepost op: 10 feb 2007, 08:44 »
Het maakt dat je je welkom voelt en daarnaast ook iedere keer terugkomt. Ik denk dat op die manier ook je *eigen* plekjes gecreeerd worden waar je graag verblijft. Wat wij 30 jaar terug nog hadden toen wij op een dijk woonden van de dorpskern af, dat buren elkaar hielpen en dat je de deuren nog open kon laten (behalve snachts dan) dat hebben ze op veel (stillere) plekken in Schotland nog. Als ik naar een maatje van me ga onder in Schotland kan ik door de achterdeur altijd naar binnen want die is nooit vast.  Zegt hij ook, mocht ik niet thuiszijn ga maar alvast naar binnen en ik zie het wel :)
Ik zie ernaar uit om weer die kant op te gaan.. (eigenlijk hoord dit antwoord vast in een ander topic thuis  :laughing7: maar ik weet zo snel niet welke ... )
Wat een distel op de achterkant van een 2 pond muntstuk al niet naar boven kan brengen :laughing7:

Offline Freebird

• Schotland fan
« Reactie #18 Gepost op: 10 feb 2007, 16:41 »
Ik geloof ook dat je zojuist in a nutshell hebt aangegeven waarom we allemaal zo graag naar Schottië willen verhuizen; we willen dat oude vertrouwde terug waarmee toch een heleboel forummers mee zijn opgegroeit en dat daar nog te vinden is...

gerdamartijn

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 10 feb 2007, 17:08 »
Ik denk dat als we het over "deur los laten"hebben,dat je dan diep in het platteland zit.Ook in ons geliefde Scottie is het in de grotere steden vaak  hetzelfde bal wat hier speelt.De 'goede oude tijd'bestaat niet meer hoor :laughing7: Trouwens,in mijn  ;) tijd werden er ook fietsen gejat. Over welke tijd heb jij het?  ;D Ik zie dat we van dezelfde jaargang zijn ongeveer,nou weet ik niet waar jij opgroeide,maar in Mokum zat toen alles op slot hoor

Offline Wynn

• Schotland fan
  • The Witch
« Reactie #20 Gepost op: 10 feb 2007, 21:39 »
Ik ben opgegroeit aan de Vaartdijk in Assendelft toen Assendelft nog een op zichzelf staand dorp was ipv een deel van Zaanstad. Op een dijk waar ze pas toen ik 12 was lantaarnpalen kregen en voorbij ons huis de klinkers overgingen in een grintpad. Waar tot mijn 10de nog een schillenboer langs de deur kwam met paard en wagen om voor zijn beesten de groente en schillenafval op te halen. Grijns... Amsterdam en een dagje artis was als een wereld reis..  :laughing7: ook wel een half uur met de trein hahahaha
Ja ik geloof dat je wel kunt zeggen dat ik van het platteland afkom :)

Offline Roald

• Schotland fan
« Reactie #21 Gepost op: 28 mrt 2007, 12:43 »
Ik heb bij een paar banken gevraagd naar deze munt: de eerste had er nog nooit van gehoord (vinden een Engels/Schotse unie misschien niks om te vieren ;)), de tweede stuurde me door naar het postkantoor. Daar hadden ze de munt 'alleen' als set - met doosje en zo dus. Ze gaven aan dat de grotere postkantoren ze misschien wel los hebben.
Leven en laten leven

Patrick

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 04 mrt 2008, 18:45 »
In mijn ogen is de Schots/Engelse unie iets om te betreuren.

Het overgrootste gedeelte van de parlementsleden die des tijds instemde met de unie waren door de economische crisis gedwongen, aan de andere kant hadden ze opmerkelijk veel landerijen in Engeland. Meteen nadat ze instemde braken in verschillende steden opstanden uit.
De gevormde unie heeft alles te maken met de Jacobite opstand en uiteindelijk ook met de Highland Clearances. zie http://www.celticbritain.net/schotland.htm
De Schotten vochten niet voor een Vrijheid die zo mooi wordt verfilmd in de film Braveheard, maar voor het behoud van hun cultuur die door dit parlement aan Engeland werd verkocht.