Auteur Topic: Tips eerste rondreis Schotland  (gelezen 438 keer)

Offline Pauwke99

• Schotland fan
Tips eerste rondreis Schotland
« Gepost op: 18 jul 2018, 21:01 »
Hallo allemaal,

Binnen enkele weken gaan we met het gezin voor de eerste keer door Schotland trekken met onze huurauto. Na al verschillende leuke topics gelezen te hebben op dit forum is ons enthousiasme enkel groter geworden  :hello2: . Onze route is de volgende:

Dag 1: aankomst  Edinburgh
Dag 2: Edinburgh-- Pitlorchy
Dag 3: Pitlorchy -- Iverness
Dag 4: Iverness -- Isle of Skye
Dag 5: Isle of Skye
Dag 6: Isle of Skye-- Fort William
Dag 7: Fort William
Dag 8: Fort William-- Oban
Dag 9: Oban
Dag 10:Oban--Edinburgh
Dag 11: Edinburgh
Dag 12 Edinburgh-- Naar huis

Nu was onze vraag of jullie als "ervaren" Schotland kenners nog leuke tips voor onderweg op onze routes hebben ( wegen, plaatsen, kastelen, pubs, restaurants,...)

Alvast heel erg bedankt!!

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
Re: Tips eerste rondreis Schotland
« Reactie #1 Gepost op: 20 jul 2018, 01:27 »
Mooie route voor de eerste keer. Chapeau. Nu zal iedereen andere interesses hebben maar ik zal mijn tips noemen:

In Pittlochry vond ik het prima eten bij Drummonds. Even van de hoofdstraat afslaan naar de rivier dan rijd je er na een paar 100 meter tegenaan.

Onderweg naar Inverness passeer je de Dalwhinnie Distillery. Leuke toer daar.

In Inverness zit bij het Kasteel de Castle's Tavern. Leuke Pub met veel soorten ale je kan er ook goed eten.
Even buiten Inverness zit een bierbrouwerij the Black Isle. Vond ik leuk.

Onderweg naar Skye heb je 2 routes, de ene gaat via Loch Ness en Fort Augustus (A82), de andere is de kustweg eerst richting Ullapool en dan de kustweg naar beneden. De eerste meer bezienswaardigheden, de tweede meer natuur. Up to you.

Skye kom je sowieso tijd tekort dus je moet "vervelende" keuzes maken. Persoonlijk zou ik de Noordoost-kant dan doen naar Staffin en binnendoor de Quirang naar Uig. Maar dat zal een ander misschien anders vinden.
Sommigen zijn wild van de Cullins and Fairly Pools maar ik ben geen wandelaar en dat moet je daar wel zijn anders zie je weinig.
Er zijn forumleden hier die het eiland wel kunnen dromen dus is mijn tip maar summier.

Fort William houd ik van de Pub The Crofter. Kan niet missen is in de hoofdstraat op een hoek (wit gebouw, meer noordkant).

Oban weet ik te weinig van (niet mijn favoriet, ook kort geweest) maar daar vermaak je je wel, de distilleerderij is altijd goed. Persoonlijk heb ik niet veel bij de stad maar probeer buiten de plaats zoveel mogelijk te genieten van Glen Coe, blijft natuurtechnisch een topper.

In Edinburgh is voor de eerste keer de Royal Mile en omgeving al mooi. Edinburgh is vrij compact in het centrum. Lekker eten vind ik in de Pub-straat genaamd Rose street de straat achter Princess street.

Met kastelen heb ik het nu zo ongeveer wel gehad dus ben ik niet zo objectief meer. Ik vind ze aan de buitenkant mooi en Eilean Donan Castle ligt prachtig in zijn omgeving maar binnen vind ik het meestal tourist traps (geld niet waard o.a.). Beetje gevuld met ouwe rommel die nauwelijks historisch verantwoord zijn maar daar heeft iedereen een eigen mening over. Een fanaat zal wel een fanaat blijven.

Elk advies hier is natuurlijk persoonlijk, vind je eigen weg in je eigen interesses.

Maar wat je daar ook doet, je zult er geen spijt van krijgen, het is een uniek land. Verslaving heeft bij mij nooit toegeslagen want de wereld is groot en een mensenleven kort maar ik ga toch weer heel graag terug. En blijf dan ook in het forum hangen.....

Offline Pauwke99

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 20 jul 2018, 13:37 »
Super heel erg bedankt voor de leuke tips al! Weet je toevallig of het nodig is om op voorhand te reserveren voor een Distillery bezoek?

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #3 Gepost op: 20 jul 2018, 16:26 »
Super heel erg bedankt voor de leuke tips al! Weet je toevallig of het nodig is om op voorhand te reserveren voor een Distillery bezoek?
Dalwhinnie niet alleen als je net treft dat er een toeristenbus is moet je even wachten maar dat is niet lang. Tot op heden konden we overal terecht zonder boeking alleen op Jura niet maar die zit niet in je route.

Ook in Speyside zijn er diversen die je moet boeken maar daar zit je ook niet.

In Pitlochry zit nog Edradour is ook wat toeristischer geworden maar ook niet onaardig. Maar doe er op die tijd niet al te veel. Het is je eerste keer. Vlak bij Inverness net ervoor zit nog Tomatin maar ben ik nooit geweest. Dalwhinnie ligt mooi en is een mooie pauzestop tussen je plaatsen. Daarnaast vind ik de Dalwhinnie veel lekkerder dan de Edradour haha.

O ja en laat je niet verleiden tot kopen als het over de prijs gaat, Schotland is veel duurder dan Nederland met whisky. Ze vragen bijna 42 pond (Dalwhinnie) voor een fles. In Nederland soms een liter voor de prijs in Euro's.

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 21 jul 2018, 16:22 »
Hoihoi

Leuke route voor de eerste keer.
Ga je kamperen of verblijven in hotels/B&B's? In het laatste geval hoop ik dat je je accommodatie geboekt hebt want het is heel erg druk in the Highlands.

En als je van plan bent om de veerboot te nemen van Armadale (op Skye) naar Mallaig dan raad ik aan die ook te reserveren. De route van Mallaig naar Fort William (of andersom) is een aanrader: mooi landschap en Glenfinnan viaduct halverwege.

Ten noorden van Oban kan je het Sealife Centre vinden. En ten oosten van Oban de Cruachan Hollow Mountain. Een trip to Mull van Oban is ook een aanrader.

Naast de Crofter pub zijn er nog veel meer goede pubs en eetgelegenheden in Fort William, bijvoorbeeld de Grog and Gruel of Garrison West.

Ik werk in de tourist info in Fort William, dus als je daar bent kom even binnenlopen en ik, of een van mijn collega's, kan je alles vertellen over Fort William en omgeving.

Groetjes,
Caroline

For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline Wee Dram

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 21 jul 2018, 23:38 »
Hallo Pauwke99.
Ik zou vanaf Pitlochry de A924 nemen. Kom je gelijk langs de Edradour distillery. Dan bij Kirk Michael B 950 nemen. Dan kom je uit op de A93, door Glen Shee.
Prachtige route. Via Braemar zou je naar Linn of Dee kunnen gaan, maar hier moet je draaien en dezelfde weg terug moeten rijden.
Bij Braemar de A93 vervolgen naar Balmoral Castle. Tegenover Balmoral neem je de B976. Kom je automatisch op de A939. Doorrijden tot Tomintoul.
Tomintoul naar Grantown on Spey.Op de roundabout A939. Deze aanhouden tot Nairn. Dan wordt het tot Inverness minder fraai.

:bagpipeHave fun
There are two kind of people.
The Scottish and those who wish they were.

Offline Wee Dram

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 21 jul 2018, 23:44 »
Pauwke99,

Vanaf Fort William(An Gerasdan) naar Oban zou ik de route via Glen Coe de voorkeur geven. Iets langer rijden maar een ware beleving. Dit zou bijna verplicht moeten worden voor een rondreis door ons zo geliefde ALBA.

Succes.
There are two kind of people.
The Scottish and those who wish they were.