Auteur Topic: Ons verhaal/avontuur en hulp gevraagd  (gelezen 1649 keer)

Offline SvW

• Schotland fan
Ons verhaal/avontuur en hulp gevraagd
« Gepost op: 08 jan 2018, 15:04 »
Met dit verhaal willen we jullie vertellen wat wij momenteel aan het uitzoeken/onderzoeken zijn. Ook hopen we dat er mensen zijn die van onze ervaring kunnen genieten en misschien leren, maar ook hopen we reacties te zien van mensen die ideeën hebben hoe we dit nog beter kunnen doen.

Een droom van mij was om naar Scotland te verhuizen, daar een mooi B&B over te nemen en te genieten van meer vrijheid dan ik nu geniet in Nederland.
Na vele jaren geduld te hebben gehad, twee kinderen verder, is ook mijn partner ervan overtuigd, dat Scotland meer te bieden heeft dan Nederland.
Naar een ander land verhuizen is al uitdagend genoeg, dan moesten we dit uiteraard maar doen met de komende Brexit.

Overnemen van een B&B?
Nadat mijn droom geboren was ergens 2006, om te verhuizen naar Scotland en een B&B over te nemen, zien we dat er al enkele jaren verstreken zijn.
De veranderingen zoals, financiële crisis, Brexit en onafhankelijkheidszaken, zijn niet gering.
Banken geven niet zomaar geld weg (what, really?), waar het vroeger nog wel eens kon zijn dat de financiële zaken van het over te nemen B&B leidend was, is dit nu niet meer.
We kunnen in Scotland niet aan geld komen zonder "Credit History". Logisch dat banken willen weten hoe we de hypotheek gaan betalen :)
Conclusie: nu nog niet in Scotland een B&B overnemen, maar onze credit history opbouwen, dus werken.

Brexit
Brexit lijkt een erg politiek karakter te hebben, waarbij de EU'ers misschien de dupe kunnen worden. We weten wel van een overgangsperiode, die in gaat na 29 maart 2019. En dat, als het goed is, voor EU'ers die er wonen de regels niet veranderen.
Conclusie: het makkelijkst is dat we in Scotland wonen voor 29 maart 2019.

Zoeken naar een baan dan maar
Dit is waar het verhaal wel interessant wordt.
Zoeken naar een baan, doe je dit nu in Nederland of in Scotland, wanneer je juist in Scotland wil werken.
Het uitdagende is dat wij dit dus, tot nu toe, vanuit Nederland proberen te doen, maar lekker lopen wil dit nog niet.
Bedrijven blijken terughoudend te zijn met het uitnodigen van mensen uit Nederland, ze zeggen wel anders, maar toch, er wordt nog niet veel gereageerd op de mails die we sturen of we in contact met hun kunnen komen.

Wat voor werk willen we gaan doen, momenteel ben ikzelf al 16 jaar in de IT support werkzaam, maar ik zie gaten in mijn skills die ze in Scotland zoeken.
Dus, ik moet nog maar eens naar Scotland om deze afspraken te maken en face to face te praten met deze recruiters. Dan kunnen we laten zien dat we serieus zijn.
@forumlezers: zijn er hier mensen die hier tips voor hebben?

Huren, kopen en verkopen....
Wanneer we dus op zoek zijn naar een baan, moeten we dus flexibel zijn in Nederland. Dit gaat niet zo makkelijk met een eigen huis. Dit zou betekenen dat we ons huis moeten gaan verkopen en ergens even tijdelijk iets in Nederland moeten gaan huren. En wanneer we dan een baan vinden in Scotland, we redelijk snel weg kunnen uit Nederland.
Of
Ons huis verkopen, naar Scotland verhuizen en daar iets huren (met het beetje geld dat we hebben), en vanuit vanuit Scotland naar een baan zoeken.

Goede ideeën, dacht ik zelf, maar wat als we in een dorpje een mooi huis voor ons weten te vinden en het werk ligt daar niet voor het oprapen, maar 50 km (of nog verder) verderop, zonder een goede snelweg in de buurt maakt dit het nogal lastig... Maar we zitten dan al wel in Scotland en zou dan betekenen dat we nog eens moeten verhuizen.
@Forumlezers: is er iemand die al eens met dit bijltje heeft gehakt? wat is nu de beste manier?

Op onderzoek uit
Afgelopen december zijn we, met onze kinderen, dan ook naar Scotland gegaan voor een korte trip. Dorpjes bekijken, en makelaars en jobrecruiters te zoeken, maar vooral ook het vakantiegevoel te verliezen. Buiten het seizoen zien we de mensen in hun natuurlijke habitat, wat normaal in de zomer een bruisend dorpje is, is nu soms een stil en verlaten plek. Dit moeten we ook in het achterhoofd houden. De zomervakanties in Scotland waren altijd goed, met mooi weer, weinig regen en gezellige dorpjes.

Jobrecruiters waren niet in staat om afspraken te maken, een makelaar heeft ons enorm geholpen en de dorpjes, tja die liggen er al een tijdje.
Jobrecruiters komen wel weer aan bod, wanneer ik binnenkort nog eens naar Scotland ga om verder te zoeken naar een baan.
@forumlezers: heeft er iemand hier ervaring mee, welke recruiters zetten zich goed in?

De makelaar gaf ons gelijk, dat het inderdaad beter was om eerst te gaan huren en vandaar uit verder te kijken wat we kunnen en willen in de toekomst. Het deel van het huren is dus al besloten, dit gaan we gewoon doen, de vraag is, wanneer we dit gaan doen.

We hebben enkele dorpjes gevonden die ons een bijzonder goed gevoel gaven, dat maakt dat we een shortlist van dorpjes hebben, waarin we zouden willen wonen.
Deze zijn allemaal in een vrij korte tijd rijden van een grotere stad, waardoor we wat flexibeler worden voor het werk, maar we beperken ons wel, weten we.

Maar ook het levensonderhoud, wat kost dit en wat kosten verzekeringen, dit is een stuk lastiger te vinden. Althans, voor verzekeringen dienen er quotes gemaakt te worden, dit kan enkel op dit moment online en met een adres in Scotland.... (maar dat is er nog niet).

Risicoloos
Hoe raar het ook klinkt, willen we proberen het zo risicoloos te laten verlopen, voornamelijk voor onze kinderen.
Ze hebben nu een leeftijd waarop het kan, maar we willen ze niet van hot naar her slepen voor onze droom.
Overigens, de kinderen staan er volledig achter (voor zover ze dit snappen), en ze zijn helemaal betrokken bij dit proces.

Conclusies en vragen:
Wie niet heel de tekst heeft (willen) (ge)lezen, maar wel misschien een reactie wil geven op een van de onderwerpen waar wij wat meer info op zoeken, hieronder een lijstje met conclusies en vragen:

Conclusies:
  • We willen het zo risicoloos proberen uit te voeren.
  • We gaan nu nog geen B&B overnemen en we kunnen nog geen huis kopen!
  • We gaan dus eerst huren, enkel de vraag wanneer we dit doen (direct na verkoop of na huren in Nederland)
  • We moeten uitzoeken wat de beste manier is om over te gaan, dus welke stappen

Vragen:

Wat is de beste manier voor het emigreren, welke stappen zijn nodig in welke volgorde:
  • verkoop en gaan huren in Nederland en zoeken naar een baan in Scotland vanuit Nederland
of
  • Verkoop en huren in Scotland en zoeken naar een baan in Scotland vanuit Scotland
Naar een baan zoeken, maar welke voorkeur moet dit hebben?
  • Is het verstandig en handig om dit vanuit Nederland te doen en waarom (mocht je dit weten)?
of
  • is het juist verstandig om vanuit Scotland te zoeken en waarom (als je dit weet)?

Misschien hebben we nog zaken niet goed bedacht maar moet wel meegenomen worden of hebben jullie andere tips voor ons?

Offline Ferry

• Schotland fan
Re: Ons verhaal/avontuur en hulp gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 08 jan 2018, 22:41 »
Hoi SvW!

Dat is nogal een post, maar ik ben er doorheen gekomen. ;-) 

Ik weet niet in hoeverre ik kan helpen, want mijn omstandigheden waren een beetje anders dan die van jou; ik heb een baan die ik overal vandaan kan doen, dus ik kon mijn baan meenemen naar Schotland en dat maakt dingen een stuk makkelijker. Mijn vrouw ook trouwens, dus we hadden geen zorgen om een baan te vinden.

Over je B&B droom: ik had ook die droom, en heb wat rondgelezen om te kijken hoe rendabel het zou zijn om brood op de plank te krijgen met een B&B. Ik kan je dit boek aanraden: https://www.amazon.co.uk/Just-Six-Guests-Breakfast-Revised/dp/1845283937  Niet om je van je droom af te helpen, maar het geeft een realistisch inkijkje in de wereld van de B&B en hoeveel kamers enzo je moet hebben om er van te kunnen leven. Het geeft je ook informatie over wat er allemaal bij komt kijken. Ik vond het wel een eye-opener.

Je werkt nu in IT schreef je, dus afhankelijk van wat je ''skill set" zou het wel mogelijk moeten zijn om wat te vinden hier. Gebruik je bijvoorbeeld ook online tools, zoals bijvoorbeeld Linked-In, waar je in goed Engels omschrijft wat voor werk je nu doet, wat je verantwoordelijkheden zijn etc? Ik heb geregeld emails gekregen van recruiters die met me willen praten, terwijl ik niet eens op zoek ben naar wat anders op dit moment. 
Ik ben ook member van een Facebook groep (Nederlanders In Schotland) waar weleens banen gepost worden. Dat zijn vaak call center achtige banen, dus geen wereldsalaris. Maar soms komt er weleens iets anders voorbij.
Verder is persoonlijk contact hier in Schotland altijd beter dan proberen vanuit Nederland iets te vinden, althans dat heb ik van anderen gehoord/gelezen. Maar ik heb helaas geen specifieke recruiters die ik kan aanbevelen.

Wat huizen betreft: wij hebben ons huis in NL verkocht; het duurde even voordat we een koper vonden, dus we waren al naar Schotland verhuisd en ik ben vaak op en neer geweest naar NL om spullen te verhuizen en open dagen van de makelaar te doen. Maar ik snap dat dat niet zo eenvoudig is als je hier geen baan hebt.  Ik zou in Schotland eerst een huis huren; je kunt gemeubileerd of ongemeubileerd huren.  Wij hebben bijvoorbeeld eerst een jaar in de Scottish Borders gewoond in een lieflijk klein plaatsje, in een prachtige cottage. Eigenlijk alles wat we ons van een ideaal in Schotland hadden voorgesteld. Maar na een paar maanden werd ik er gillend gek. Er was veel te weinig 'aktie' en het leven in het kleine dorp, waar iedereen elkaar in de gaten houdt en over elkaar roddelt, beviel me voor geen meter.  Na een jaar weer verhuisd dus :-)   En op die manier kan je wat verschillende gebieden verkennen en zien hoe het daar bevalt voordat je je ergens vestigt voor langere tijd.  In de 'central belt', dus van Glasgow tot Edinburgh ongeveer, zijn meer bedrijven te vinden dan in het noorden. Het is ook makkelijker om goede internetverbinding te krijgen, wij gebruiken Virgin Media en hebben een hele snelle internetverbinding, maar die hebben we ook nodig omdat mijn vrouw en ik veelal vanuit huis werken.

Andere mensen kunnen je misschien meer tips geven over hoe een baan te vinden, want ik denk dat dat bepalend is voor wanneer je de oversteek gaat maken.

In het algemeen: je kunt niet vroeg genoeg beginnen met je huis in NL op te ruimen; daarmee bedoel ik spullen naar recycling brengen spullen naar de dump brengen etc. Je hebt VEEL meer zooi dan je denkt! (Ik spreek uit ervaring :-)

Verder is het zowiezo een gedoe als je eenmaal in Schotland bent. Je komt in een heerlijke vicieuze cirkel terecht waarin je bijvoorbeeld een bankaccount moet hebben om je National Insurance number aan te kunnen vragen, en (je raadt het al) om een bankaccount te kunnen openen moet je een NI nummer hebben.  Uiteindelijk vond ik een bank (TSB) die me een account gaf. Dat bankaccount moest wel  £1000 per maand op gestort worden trouwens.  Een goede hulp voor dat is MoneySaving Expert; daar staan verschillende zaken goed beschreven zodat je makkelijker kunt kiezen.

Heel veel success in ieder geval met het vinden van een baan, en de verhuizing! Laat het maar weten als je nog vragen hebt waar ik je misschien mee kan helpen.

Offline SvW

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 09 jan 2018, 13:15 »
Hoi Ferry,

Dank je wel voor je reactie en ik waardeer het enorm dat je deze feedback geeft.

Wat je schrijft over een B&B beginnen is inderdaad een droom, daarom is het misschien maar goed dat we dit nu ook nog niet kunnen doen.
Mogelijk komen we op andere gedachten, wanneer we er zouden werken en met meer eigenaren in contact komen hoe het een en ander nu echt in de praktijk gaat.
We zijn ons dus bewust van de gevaren van een mooi plaatje voor ogen te hebben, dank je wel voor deze insight en we zullen zeker eens naar het boek gaan kijken.

Verder het klopt inderdaad, het kip ei verhaal, is iets waar we vaak op terug komen.
Wat betreft een baan en een huis en hiervoor heb je een rekening nodig.
Gelukkig zijn er bij meerdere banken rekeningen te openen door EU Burgers. Dit zijn basic rekeningen waar je dus enkel geld op kunt laten storten vanuit je werk en waarmeer je kunt betalen.
Deze zijn niet bedoeld voor hypotheken enzovoort... We weten bv van Barclays dat zij dit soort rekeningen hebben, of het een goede bank is weet ik niet, maar een start is in ieder geval snel te maken.

Maar daarnaast is het ook met een baan, daar heb je huisvesting voor nodig, maar de locatie van het huis bepaald ook wel een beetje de locatie van het werk, dus.... misschien eerst een maandje in een B&B leven :) of wat je aangeeft, eerst even kort huren. De regels omtrent huren zijn gelukkig ook wat soepeler geworden sinds 1 december 2017. Nu kun je ook na een maand weer vertrekken en ben je niet gebonden aan een vaste periode :)
Ook fijn dat je aangeeft dat er nogal veel geroddeld kan worden in kleinere dorpjes, daar hadden we nog niet eens over nagedacht ;)

Het werken, daar probeer ik inderdaad meer persoonlijk contact te leggen, dus trips naar Scotland is inderdaad beter, dan telefoon en mail.
Dat wat je schrijft begin ik inderdaad ook te herkennen. Ik heb op linkedin mijn profiel staan, echter het profiel geeft in Nederland ook al moeite om iets te vinden. Te allround binnen de IT afdeling van een overheid. Dus als het hier in Nederland al moeilijk is, zal het nog eens eens zo moeilijk zijn in Scotland, dus uitleg kunnen geven in persoon kan wel beter zijn.
Helaas ben ik al meerdere jaren geleden gestopt met Facebook.... om verschillende redenen.

Ook erg fijn om te horen dat we nu al kunnen beginnen met opruimen, het klopt wat je zegt dat we veel spullen vergaren. Ondanks dat we dat al veel hebben proberen te beperken, verwacht ik dat we toch al te veel hebben voor een misschien kleiner huis in Scotland.

Wellicht is er iets te zeggen over hoe het verhuizen ging?
Hebben jullie alles zelf van Nederland naar Scotland gebracht of hebben jullie hiervoor een bedrijf in de arm genomen?

Is het zou dat jij momenteel nog steeds in Scotland woont en werkt?

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 09 jan 2018, 18:22 »
Hai SvW

Net als bij Ferry was de situatie bij mij een beetje anders. Ik ben in 2011 verhuist naar Schotland. Het Nederlandse bedrijf waar ik werkte stond op het punt failliet te gaan, dus ik had niet veel te verliezen. En ik had een huurhuis in Nederland, dus kon dat makkelijk opzeggen. Heel veel spullen weggedaan en toen met een boedelbak de spullen overgebracht.

Ik begon al in Nederland met solliciteren voor werk, maar had daar ook niet veel geluk bij. Het was alsof ze het risico niet wilde nemen als je nog in Nederland woonde.

Uiteindelijk verhuist naar Fort William zonder zicht op een baan te hebben. Eerst bij kenissen van mijn Schotse partner ingetrokken (mijn partner had op dat moment ook geen woongelegenheid). En vandaaruit op zoek naar werk en een huurwoning. Het duurde ongeveer 7 maanden voordat ik een baantje had en dat was niet eens in mijn vakgebied. Het huren van een woning ging wat sneller, 2 maanden later hadden we een flat.

En toen kwam inderdaad het probleem van de bankrekening: geen enkele bank in Fort William kon een rekening voor mij openen. De reden: ik had geen 'proof of address', een brief van een officiele instantie waar jouw adres opstaat. Het huurcontract stond niet in mijn naam. We hadden geen elektriciteitsrekening omdat het betalen van elektriciteit bij ons met een opwaardeerstick gaat. Verzekeringen had ik niet afgesloten. Loonstrookje van het werk werd niet geaccepteerd. Dus liet ik het geld dat ik verdiende overmaken op mijn partner's rekening. Overigens leverde het aanvragen van een NI nummer geen problemen op, daar had ik geen bankrekening voor nodig. Uiteindelijk was er één bank, de Bank of Scotland die wel een rekening wilde openen als iemand, die daar een rekening had, gerant kon staan. Gelukkig kende ik iemand die dat wel wilde doen en zo had ik eindelijk een bankrekening.

Ik werk inmiddels al 5 jaar bij hetzelfde bedrijf. Fort William heeft veel toerisme in de zomer, dus dan zijn er veel banen. Het aanbod wordt minder in de winter. Ben blij dat ik, jaarrond, werk heb, maar het is niet in mijn vakgebied. Dat wil maar niet lukken.

Ben superblij dat ik in Schotland woon, maar het heeft in het begin wat problemen opgeleverd. En ja, ook wij zitten te denken om iets van een B&B/hostel te openen (met de hoeveelheid toeristen in Fort William gegarandeerd een succes).

Veel succes met de planning!
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline Ferry

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 15 jan 2018, 10:15 »
Wellicht is er iets te zeggen over hoe het verhuizen ging?
Hebben jullie alles zelf van Nederland naar Scotland gebracht of hebben jullie hiervoor een bedrijf in de arm genomen?

Is het zou dat jij momenteel nog steeds in Scotland woont en werkt?

Wij hebben niet veel meegenomen naar Schotland: onze persoonlijke bezittingen, uiteraard, maar geen meubels ofzo. We zijn eerst gemeubileerd gaan huren in Schotland, en omdat we ons koophuis in NL niet meteen kwijt waren, ben ik nog geregeld heen en weer geweest om spullen op te halen. (en dan meteen de post op te halen en te zorgen dat het huis er representatief uitzag voor bezichtigingen etc)   Dan ging ik met de auto op de veerboot vanuit Hull (ijmuiden kan natuurlijk ook, maar die was vaker eerder uitverkocht).  Maar dit was eenvoudig voor mij om te doen omdat ik vanuit huis kan werken. Dus ik kon makkelijk in het weekend over varen, een weekje in NL werken, en dan weer terug naar Schotland. Als je iedere dag op kantoor moet verschijnen is dat wat lastiger natuurlijk.

En inderdaad: ik woon op dit moment in Schotland, en werk ook vanuit Schotland.

Offline SvW

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 16 jan 2018, 15:45 »
@Wolfcvd,
Bedankt voor je reactie!
Het helpt echt om deze verhalen te horen.... Natuurlijk proberen we alles zelf goed te bedenken, maar jullie hulp is zeer gewaardeerd.

Wij hebben ook een beetje het idee dat bedrijven wat terughoudender zijn en inderdaad het risico niet willen nemen als je nog in Nederland bent.
Meer wordt er aan gegeven dat we onderop de stapel terecht komen, omdat we juist uit Nederland komen.
Momenteel is alles nog inventariseren en kijken hoe snel er bepaalde jobs op de markt komen. Maar onze strategie gaat wel zijn, reageren op de job en direct een dag erna, of op dezelfde dag na bellen.
Wat me wel opvalt is, dat de meeste recruiters wel erg willen helpen, dat is wel erg fijn, ook al kunnen ze je niet verder helpen met een baan.
Wel geven er veel aan, dat ze wel het idee hebben, dat wanneer je in Scotland woont, meer kansen hebt.

Om de kansen iets te vergroten hebben we een Schots mobiel nummer aangeschaft en hopen dat we zo beter contact kunnen krijgen (dit lijkt al wel te werken). We willen in februari een paar dagen naar Schotland gaan om face to face met jobrecruiters of uitzendburo’s te spreken, maar ook hier blijkt dat ze daar niet echt van zijn. Ze werken liever met Facetime of met Skype.

Het is nogal een gok om gewoon met twee volwassenen en twee kinderen zonder zicht op inkomen naar Scotland te vertrekken. Het avontuur is mooi, we zullen er zeker veel van leren, maar risico's nemen zit ons niet echt in het bloed.

Offline SvW

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 16 jan 2018, 15:46 »
@Ferry
Wederom bedankt voor je reactie.

Tja wat je zegt, gemeubileerd huren, daar zien we een beetje tegenop, voelt als een vakantie in Center Parcs, je weet niet wat je kunt treffen, qua meubels.
We weten nu hoe lekker onze bank zit :) maar buiten dat, moet het natuurlijk wel als ons thuis​​ voelen, vooral voor de kinderen. Gelukkig hebben ze in Scotland ook opslagbedrijven, voor als we teveel spullen hebben, maar we denken er toch over om onze eigen spullen mee te nemen (behalve de zware piano uit 1866).

Het zou natuurlijk ook niet veel uit maken wat we in Scotland gaan doen voor werk, zolang we de huur en andere zaken kunnen betalen, is het natuurlijk al een start.
Het blijft natuurlijk een Kip ei verhaal. Wonen en werken of werken en wonen.
Helaas is mijn huidige bedrijf niet meer van plan om mij langer in Scotland te laten werken voor hun :( maar goed ik zit toch al tegen een grote verandering aan.

We hinken dus een beetje op het been, nu, omdat de markt best aardig is, ons huis verkopen en iets huren (maar dat is extra verhuizen, maar ruimt wel mooi op).
Of verkopen en vertrekken naar Scotland en daar huren en op onze spaarcentjes drijven (veel meer risico).

De opties worden zo gelukkig wel minder :)

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #7 Gepost op: 17 jan 2018, 03:29 »
Nou heb ik geen ervaring met emigreren naar Schotland maar wel met andere plaatsen en veel dingen zijn dan anders maar ook veel dingen hetzelfde.

Of je je meubels meeneemt of niet moet een realistische overweging zijn, geen emotionele. Die iets achterlaat moet ook dat kunnen achterlaten, dus let op je instelling.

Behalve als je niets te verliezen hebt zoals Caroline moet je een buffer hebben om het een tijdje uit te kunnen houden. Je laat namelijk ook iets achter. Tenminste als je nog geen baan hebt. En als dat niet goed gaat gaat dat knagen.

En in een dorp zitten is wel heel idyllisch maar als dat langer duurt dan een lange vakantie is dat dan ook nog wel leuk? In een dorp blijf je een buitenstaander, slechts weinigen lukt het om in de gemeenschap op te gaan. Je hebt namelijk zelf ook een identiteit. Mensen gaan anders reageren. Daarom zitten de meeste buitenlanders uiteindelijk in een grotere plaats.

Hoe het zit met werk en zo heb ik geen idee meer van, ik ben nu net gepensioneerd en IT-ers en hun werk is voor mij een planeet te ver (daarom ook maar gestopt, ik ben antiek geworden) maar ik begreep dat het wel makkelijker is om tijd- en plaatsonafhankelijk te werken. Ik zou zeggen met mijn boerenverstand werk dat uit. Kan je misschien zelfs deels in Nederland blijven werken. Hier in Azie (waar ik de helft van de tijd probeer te zijn) werken ze voor Europeese en Amerikaanse callcenters, 14000 kilometer verderop.

Dan is het ook nog een handicap met kinderen al zijn die geweldig flexibel als ik om mij heen kijk, alleen zij kosten meer aandacht en geld.

En je moet je realiseren dat je jezelf weer even terugzet op een andere ladder. Dat betekent (tenzij je voor je werkgever wordt uitgezonden) een "carriere-dip" die je weer moet inhalen.

Dan ook realiseren dat gaan nog makkelijker is dan terugkomen. Ik ben ooit een keer "teruggekomen" nou dat wil ik niet meer meemaken, daarom emigreer ik formeel niet meer.

B&B is mode, staar je daar niet blind op. Is al over de top heen, die had je al moeten hebben. En investeren moet je terugverdienen en dat is een hard gegeven. En weet je zeker dat het werk als hospita je wel bevalt? De rommel van anderen opruimen en af en toe wat ladderzatte amokmakers moeten handelen, je weet niet wat je binnen krijgt en JIJ bent niet op vakantie. In de horeca is het wet: Als anderen vrij hebben moet jij werken.
En je wordt ondernemer. Ik zeg wel eens hier in Azie tegen de potentiele ondernemers was je dat ook al in Nederland? Als het antwoord nee is zeg ik dan moet je het hier zeker niet doen.

Dit verhaal niet om je te ontmoedigen want als je niets doet met je gedachten raak je het niet zo gemakkelijk kwijt. Nee, slechts om zoveel realisme aan te kweken dat je weet wat je doet.

Offline Caledonia

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 25 jan 2018, 22:42 »
Ik raad je aan je CV “Brits” te maken. Vaak hebben recruiters en bedrijven moeite met “Europese” CVs en weten ze niet goed hoe ze te interpreteren. Stuur het op naar recruiters en vraag ze om feedback. Geef aan dat je aan het plannen bent te emigreren en open staat voor een rol op project basis , contracter noemen ze dat hier. Er is veel vraag naar contracters, het heeft uiteraard het risico dat een contract kan worden beëindigd op korte termijn, aan de andere kant is de dagverzorging vaak erg goed. Mijn vrouw had in twee maanden een baan op deze manier (ik had een transfer via mijn werk in NL). Tevens is al het gedoe met Brexit en onafhankelijkheid niet leuk, voordeel is wel dat er vanuit de overheid erg veel geregeld moet worden en nieuwe instanties in het leven zullen moeten worden geroepen. Genoeg IT werk in het verschiet lijkt mij.
Ga eerst bij Edinburgh of Glasgow in de buurt wonen (huren), zoveel makkelijker werk vinden namelijk. Van daaruit kun je veel beter het land leren kennen op je eigen tempo i.p.v. het risico te nemen ergens te gaan wonen waar je het niet leuk vindt.

Succes!

P.S: zou recruiters echt achter de broek aan zitten. Zo krijg jij het snelst duidelijkheid en zij het idee dat je echt gretig bent een baan aan te nemen. Ze zullen je serieuzer nemen.

Offline SvW

• Schotland fan
« Reactie #9 Gepost op: 01 feb 2018, 09:23 »
@Wittebeer: dank je wel voor je reactie en het is inderdaad goed om alles doordacht te hebben voor we gaan. We trachten dan ook zo reeel mogelijk te zijn en we waarderen dan ook alle reacties die geplaatst worden.

Veel van de zaken die je aangeeft snappen we volledig en wat voor ons geldt op dit moment is dat we meer ruste en ruimte zoeken. Hierdoor creeren we voor onszelf wel een grotere uitdaging. Het zoeken naar werk in Scotland is al op mijn persoonlijke vakgebied lastig (in Nederland overigens ook al). het kiezen van een dorp in Scotland maakt dit nog lastiger, maar waar het ons vooral om gaat is dat we meer kunnen gaan genieten van ons leven in Scotland. Hiermee creeren we inderdaad een carriere dip, maar we hebben hiermee wel een doel voor ogen. Het B&B staat nog steeds op onze lijst.

Wat je schrijft met B&B is mode, dat klopt voor een deel denk ik zeker, maar meer in Nederland is dit een mode aan het worden. met de komst van airbnb is alles nog meer in trek. Het gaat er denk ik om, wat we willen neerzetten en ik ben het met je eens dat omdat we geen ervaring hebben, dit weleens lastig kan worden, maar we zijn gelukkig niet bang voor uitdagingen. Ik ben dan ook van mening, dat als de interesse en drive er sowieso is, dat de rest minder uitdagend gaat worden. We doen het niet omdat we het moeten doen, maar omdat we het willen. We nemen het in ieder geval mee in onze plannen of het inderdaad wel echt is wat we willen gaan doen. Wie weet pakt een en ander beter uit dan verwacht.

Offline SvW

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 01 feb 2018, 09:23 »
@Caledonia: Bedankt voor je reactie. Gelukkig hebben we engelse vrienden die ons hebben geholpen met ons CV brits te maken. Er zaten echt veel verschillen op de manier waarop we in Nederland ons CV opzetten. We weten in ieder geval dat mijn persoonlijke CV duidelijk is. De recruiters achterna zitten is inderdaad een goede, dit doe ik nu ook, dank je wel.
Recruiters zijn overigens universeel te noemen in Nederland dien je er ook achterna te zitten, dit deed ik eerder niet en dit levert inderdaad geen werk op.
Wel merk ik op dat recruiters niet zomaar afspraken maken. Wat ik al eerder schreef, dat mijn profiel (role), soms te specifiek is, vinden ze het lastig iets te vinden voor mij. Ik tracht dan ook afspraken te maken, om te kijken hoe ik mijn skills beter kan benutten, in plaats van mijn profiel.

Het werk in de IT, is inderdaad nu al aan het aantrekken en gelukkig bij mijn huidige baas kan ik veel opleidingen volgen, dus ik probeer, waar ik kan andere IT skills op te doen, waardoor het makkelijker wordt voor bedrijven mij aan te nemen.

Het wonen in de buurt van een grotere stad is inderdaad iets wat we gaan doen.
Dit ook om onze kinderen meer ruimte te geven voor hun hobby's. Dit kan betekenen dat we wat tijd moeten steken in op en neer rijden, maar goed dit hoort er ook bij. Voor nu hebben we ons gefocused op Stirling en Perth, waarbij Edinburgh en Glasgow natuurlijk ook in de "buurt" liggen.

Het werken op contract basis is inderdaad iets wat nu zeker mogelijk is. Het is ook een mindset die we moeten hebben. Het is safe om permanent aan de slag te kunnen, maar heeft ook nadelen, zoals jij die noemt, wanneer wonen niet zo leuk is in het dorp dat we kiezen.

Offline Caledonia

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 03 feb 2018, 19:25 »
Wij hebben 2,5 jaar in Stirling gewoond. Prima plaats, maar beetje “rough”. Denk als je met jonge kinderen deze kant op komt, zou ik Bridge of Allan of Dunblane kiezen i.p.v.  Stirling. Goede scholen, treinstation en dicht bij de snelweg. Beiden  heel dichtbij Stirling overigens. Vergis je niet op de afstand van Perth naar Glasgow en/of Edinburgh, dat wil je niet iedere dag als commute hebben (auto is veel te lang vanwege druk verkeer en trein is schokkend duur). Perth is wel een optie als je in Stirling zou werken. Succes!