Auteur Topic: kostprijs overtocht 5personen+auto  (gelezen 666 keer)

Offline Hanne

• Schotland fan
kostprijs overtocht 5personen+auto
« Gepost op: 24 aug 2017, 16:44 »
zoals ik al eerder zei, totale newbee wat Schotland betreft en dus honderden vragen (waarvan ik de meeste met reisgidsen probeer op te lossen). We gaan dus volgende zomer naar Schotland, de allereerste keer. Ik probeer me nu een idee te vormen van de kostprijs van de overtocht en op basis daarvan de overweging te maken of we via Calais -Dover gaan (goedkoop, maar veel extra reistijd in UK), of toch via Ijmuiden of Zeebrugge naar Hull of Newcastle. Van Calais weet ik, dat we er met budget van 200 eur wel zullen komen, maar dat we dus wel extra benzinetank zullen moeten betalen en een extra overnachting eventueel in de terugreis. Voor Zeebrugge of Ijmuiden vind ik helaas nog geen prijzen voor volgend jaar. Wanneer ik dan reisperiode van dit jaar ingeef, kom ik op een kleine 500 eur voor auto en 5p familiehut. Is deze prijs representatief voor de zomerperiode (juli) of moet ik dan op veel meer rekenen? Alvast bedankt (we wonen trouwens in Belgie tussen Antwerpen en Brussel, dus amsterdam is ook eindje rijden, maar zeebrugge hull is dubbel zo duur als ijmuiden-newcastle

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
Re: kostprijs overtocht 5personen+auto
« Reactie #1 Gepost op: 30 aug 2017, 16:55 »
Voor 2 personen scheelde het in prijs onze afgelopen keer niet heel veel tussen P&O (Europoort/Rotterdam-Hull) en DFDS (IJmuiden-Newcastle). Wil je eten aan boord? Dan wordt het snel duurder dan 500 euro. Neem je eigen eten mee, dan klinkt 500 euro voor 5 personen wel aannemelijk, mits je op tijd boekt.

Offline Muug

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 03 sep 2017, 19:37 »
Ijmuiden-Newcastle met wagen en drie mensen (kamertje van vier dus, helemaal onderin de boot) was 696 euro (laatste helft van augustus, pas gereserveerd in juni denk ik). Eten op de boot is walgelijk duur. 2.80 euro voor een ochtenkoek, 15 euro voor buffetontbijt, 30-40 euro voor een biefstuk. A la carte is nog duurder. Enkel de pizza's waren tamelijk ok van prijs, en lekker !
Kijk ZEER goed op welke dag je wenst te vertrekken en aan te komen. Het kan zomaar 300 euro verschillen (in het hoogseizoen).
Over Calais gaan kan je proberen. Hebben wij ook al eens gedaan. Meer dan twee uur rijden naar Calais, dan de overtocht, dan moet je nog over Londen geraken..... Toen stonden we 's avonds pas om 22u aan de grens van Schotland, door de ZEER vele wegenwerken, en ongevallen, en het gewone spitsverkeer. Dus vanaf Calais is de grens van Schotland niet zo erg ver, maar het kan laaaaaaaaang duren eer je er bent. Ook op de terugweg hebben we zo eens MEGAveel misérie gehad om terug in Folkestone te geraken. Je wilt het niet weten. Daarom dat we deze keer voor de overtocht kozen. Vanuit Newcastle sta je op twee uur in Edinburgh. Wat een gemak !

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #3 Gepost op: 05 sep 2017, 17:16 »
Uit eten gaan is nergens goedkoop, ook niet op het vasteland, behalve in de friettent en ook daar twijfel ik tegenwoordig aan. Het maakt uiteraard verschil of je met 5 personen bent of met 2. Als je wel eens gewoon uit eten gaat weet je ook vaak niet waar je blijft.
En als ik in een hotel overnacht zonder ontbijt kost een ontbijt tegenwoordig ook minimaal 12 euro.

Pizza is uiteraard goedkoop maar die kosten ook geen drol aan inkoop. Wijn drinken in een restaurant gaat ook 4x over de kop.
Een 7-seas buffet + ontbijt is 40 euro en als ik dat allemaal op een rijtje zet valt het allemaal best mee, vooral als je de lekkere wat duurdere dingen neemt en niet een portie friet met mayo. Als je aan het cafetaria-eten gaat ja dan wordt het relatief duur. Wel handig als je weet wat duur is en wat niet.
Op die boot willen ze natuurlijk ook wat verdienen, het is geen filantropische instelling.

En met een beetje honger aan tafel gaan helpt ook wel, probeer het maar eens met die keuze voor die prijs een voor-, hoofd- en nagerecht te bestellen.

En ja, door de buffetstijl kan het natuurlijk nooit een sterrenkwaliteit zijn of wat er voor door moet gaan (want ook daar zit veel belazederij tussen), maar er is voldoende keuze en als je wacht op de bijvulling staat het ook niet te verpieteren. Je hoeft niet in een kwartier klaar te zijn met eten.
Voor kleine eters is het wellicht relatief duur maar die kunnen wel vooruit met een meegebrachte huzarensalade of zo, mogelijkheden genoeg.

Die ferry is nu eenmaal een onderdeel van de reis en je kunt met slim goochelen als je niet van een datum afhankelijk bent wel wat goedkoper uit zijn maar gratis wordt het niet.

Al met al je hebt er buiten de ferry zelf veel invloed op wat je doet. Voor mij vind ik de overtocht een deel van de vakantie en dat eten op de boot geeft toch wat meer dimensie als dat wokrestaurant hier in de stad, het hoort een beetje bij de vakantiebeleving en is slechts een klein onderdeel van de totale vakantiekosten.

Maar niemand moet er eten, het is op vrijwillige basis.

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 27 sep 2017, 13:16 »
In november - december komt zo ongeveer de vroegboekkorting uit.
Tracht daar gebruik van te maken.
In januari / februari kan het nog zijn dat je mails krijgt voor bepaalde aanbiedingen.
Maar de mooiste zijn al weg : zoals de lage prijs van de mooiste hut (voor de prijs van een binnenhut in hoogseizoen).

Eten aan boord zullen wij de volgende keer enkel 1x ontbijt bij de heenvaart doen en 1x avondeten bij de terugvaart doen.
Of andersom  ;) - valt nog te bekijken.
Niet meer zowel op heen- als terugvaart beide : als je 's avonds je buikje rond hebt, is het gewoon teveel om 's morgens ook nog eens een groot ontbijt te doen   :-[ .

Met auto + caravan + 2x avondeten + 2x ontbijt en 2 volwassenen - 1x buitenhut en 1x binnenhut, was het de laatste keer (2016) zo'n 1.000 €.
Redelijk laat geboekt (maart / april pas voor vertrek half juli / terug begin augustus).

Zoals al geschreven door Muug : let heel goed op de vertrek- en terugkeerdatum !
Dat kan inderdaad ettelijke Euro's verschillen als je een dag eerder of later vertrekt / terugkomt.

Koen

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 28 sep 2017, 10:38 »
Ik vind DFDS vreselijk duur, maar via Ijmuiden is toch een gemakkelijke optie. (En wij komen van Brussel)
Want je zou ook Zeebrugge - Hull kunnen doen, ma uiteindelijk vonden we dat het via Ijmuiden toch sneller is om in Schotland te geraken, verlies je minder tijd als je aankomt.
Toch jammer dat de route via Rosyth niet meer bestaat...

In Ijmuiden gaan we 's middags telkens bij Bunch eten, super lekkere burgers en de fritten zijn er ook echt super! Dus buikje goe vol en nadien gaan we broodjes en beleg kopen bij den AH, want bv 17EUR voor een pizza vind ik echt veeeeel te duur.
Ontbijt is ook duur, maar ik vond dat de kwaliteit verbeterd is.

En ja in de week vertrekken is vaak een pak goekoper dan tijdens het WE, dus goe uitkijken naar de data...
I don't need therapy, I just need to go to Scotland!