Auteur Topic: Drukte zomermaanden  (gelezen 314 keer)

Offline Hanne

• Schotland fan
Drukte zomermaanden
« Gepost op: 24 aug 2017, 14:53 »
Hallo, ik heb me hier geregistreerd omdat ik met paar vraagjes zit. De voorbije vier jaar gingen we met het hele gezin ( drie jongens van nu 12-10 en 7) naar Oostenrijk. Hoewel we nog altijd vol lof zijn en we nog jaren terugwillen, opperden de jongens dat ze eens een ander land willen zien. De midges en het weer deden wat twijfelen maar Het weer hoort er bij, de midges zien we wel als t zover is. Het wordt dus een combinatie Wales/ Schotland van drie weken. Nu heb ik twee vragen:
1) we houden niet van overbevolkte plaatsen of wandelingen waar je in file moet gaan lopen. Hoe zit dat in Schotland? We willen echt wel gaan wandelen ( dagtochten geen lange afstandsroutes) maar nu las ik dat skye bijvoorbeeld in de zomer extreem druk is. Klopt dit? Of is dat enkel de dorpen en wordt het op de wandelingen rustiger zodra je de eerste kilometer achter de rug hebt?
2) we willen paar locaties doen maar met drie kinderen heb ik niet veel zin om uit valiezen te gaan leven. Ik dacht om vanuit dover ( nachtboot is heel stuk duurder) naar snowdonia te gaan voor dag of vier en dan de rest van de tijd nog twee ( max drie ) locaties. Maar wat doen we dan ( rekeninghoudend dat we grote drommen toeristen willen vermijden en vooral willen wandelen) lake district, glencoe/ fort Williams, uiterste noorden, skye, cairngorms, ......hopelijk kan ik met jullie advies weer stapje vooruit. Alvast bedankt

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
Re: Drukte zomermaanden
« Reactie #1 Gepost op: 25 aug 2017, 14:59 »
Hi Hanne

Helaas, in de zomermaanden drommen toeristen vermijden in Schotland gaat lastig worden. Vooral the Highlands en Skye zijn erg populair en niet alleen in de dorpjes. Het uiterste noorden is ook in populariteit gestegen door goede marketing van de North Coast 500.

Voor de omgeving van Fort William en Glencoe kan ik alvast wel zeggen dat er niet veel dagtochten mogelijk zijn. Er zijn wandelingen die 3-4 uur duren, maar geen 7-8 uur durende wandelingen, tenzij je de Ben Nevis doet of etappes van de West Highland Way of Great Glen Way gaat lopen.
In Glencoe zijn er voornamelijk bergwandelingen, waar ik me niet aan zou wagen tenzij je ervaring hebt met wandelen in de bergen en gebruik van kaart en kompas.

Een goede website voor wandelingen in Schotland is www.walkhighlands.co.uk

Groetjes,
Caroline
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline Hanne

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 25 aug 2017, 16:01 »
ai, dat is niet het antwoord dat ik gehoopt had. We wandelen al vier jaar in Oostenrijk, tochten van varierend drie uur tot zes a zeven uur. Nu hoeft het niet noodzakelijk zo lang te zijn, wandelingen van viertal uur zijn best ok en we zijn bereid van tot een goed uur met de auto te reizen vanuit onze standplaats. Ben Nevis willen we bij goed weer wel proberen (de hoogtemeters zullen het probleem niet zijn, dat zijn we gewend van in Oostenrijk, maar wel de spartaansere omstandigheden qua weer en pad. Dat lijkt me meteen ook de twee grootste verschillen met oostenrijk.  Jammer dat het er zo druk is, dat willen we dus echt vermijden, zeker op de wandelingen. Maar ik zie dus nooit fotos van schotlandgangers met drommen mensen op. Zijn er wandelstreken die wat minder toeristisch zijn (beetje volk mag wel hoor, maar dit jaar een wandeling in Oostenrijk gedaan via een kabelbaan die slechts twee dagen per week open was, tsja, dan kruipt al dat volg op die twee dagen op dat pad natuurlijk) Of helpt het om vrij vroeg op pad te gaan zodat je de meute voor bent (dan heb ik het over 8.00 of zo he). Ik was zo blij dat ik na weken piekeren tussen Oostenrijk/Noorwegen en Schotland er eindelijk uit was...

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 26 aug 2017, 13:21 »
Hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf wanneer je precies gaat. Ik werk in de tourist info in Fort William en merk dat het deze week een beetje rustiger is.

Ben Nevis is meestal erg druk, maar doordeweeks weer ietsje minder dan in het weekend.

Ik heb verhalen gehoord van Skye, dat sommige plekken (Neist Point, Fairy Pools) erg druk zijn. Met auto's langs de weg geparkeerd omdat de parkeerplaatsen vol zijn en campervans die de wegen blokkeren.

Maar Schotland is ook erg weids en soms kan een parkeerplaats vol staan met auto's, maar wanneer je begint te wandelen kom je bijna niemand tegen.

Rustigere plekken in Schotland zijn the Borders en Dumfries & Galloway, dus de gebieden ten zuiden van de lijn Glasgow-Edinburgh. Toeristen rijden daar vaak, ten onrechte, aan voorbij. Het is een prachtig gebied. Misschien daar eens naar kijken ipv the Highlands?
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding

Offline AntonE

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 27 aug 2017, 08:55 »
Zal toch niet drukker zijn dan Oostenrijk? #wewillenookkomendezomer

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #5 Gepost op: 31 aug 2017, 21:23 »
Ik zit nu in Oostenrijk maar ik zie daar meer wandelaars dan in Schotland en dat is niet mijn eerste bezoek aan beide landen. In mijn beleving is Oostenrijk dan ook veel drukker, juist de leegte in de Highlands is een van de charmes. Dat dat wat meer gaat veranderen is wel waar, het lijkt wel een virus.
Het blijft een persoonlijke perceptie natuurlijk (wat is niet druk) en ik ben helemaal geen wandelaar, een kilometer of 2 is wel genoeg dus ik ben wel een buitenstaander. Bij de start zie je er wel wat meer gegroepeerd maar even onderweg vanaf de kant gezien zie ik niet veel wandelaars. Ja bij Ben Nevis maar dat is niet heel Schotland.
Laat je maar niet tegenhouden.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #6 Gepost op: 31 aug 2017, 21:27 »
Zal toch niet drukker zijn dan Oostenrijk? #wewillenookkomendezomer
Ab-so-luut niet dus.

Offline Muug

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 03 sep 2017, 19:07 »
Ik wens toch ook even te reageren. Net bijna 3 weken roadtrip door Schotland achter de rug. En wij hebben iets raars ontdekt. Nl. hoewel ALLES is volgeboekt, zie je toch nergens toeristen....  :verward
In Braemar was alles volzet. Behalve uiteindelijk in het bunkhouse, gelukkig. Maar als we op de twee wandelingen ginder in totaal tien man gezien hebben, zal 't veel zijn. In Tongue hebben we zelfs moeten kamperen achter het Youth Hostel omdat het vol zat. En toch zagen we daar overdag quasi niemand. Smoo Cave daar zag je enkele tientallen mensen die ruim verspreid uit elkaar liepen. Lochinver bijna geen kat. Toen we Ben Haint bewandelden zijn we vier mensen tegen gekomen. Stac Pollaid in totaal tien mensen. Ullapool wel wat volk, en alle logeerplaatsen waren weer eens volzet, maar ook daar vraag je je af waar iedereen eigenlijk is???? Ook in Applecross was wat volk, maar alweer, veel minder dan je zou verwachten.
De wandeling naar The Lost Valley was wat drukker, met misschien twintig mensen die binnen hetzelfde half uur naar boven wandelden. De parkings daarin Glencoe staan wel bomvol, maar je ziet slechts zelden wandelaars echt vertrekken.
In de Ben Nevis Range hebben we de gondola naar boven genomen. Daar zijn twee korte wandelingetjes. Eentje van nog geen half uur (heen en weer) en eentje van bijna een uur (heen en weer). Op die korte waren wel de hele tijd enkele tientallen mensen aan het wandelen, maar die iets langere dus weer geen kat.

De ENIGE plaats waar wij belachlijk veel volk gezien hebben was in Drumnadrochit, het mekka van Loch Ness. En daar is niks te zien dus.

Kortom: wie wilt gaan wandelen in Schotland, zal slechts af en toe enkele wandelaars tegenkomen.

Echt, we hebben geen idee waar al die toeristen kruipen.  :verward :icon_scratch: :dontknow: