Auteur Topic: Emigreren, Brexit en de toekomst  (gelezen 419 keer)

Offline McErnootje

• Schotland fan
  • Je zit niet vast waar je zit tenzij je dit besluit
Emigreren, Brexit en de toekomst
« Gepost op: 01 aug 2017, 10:15 »
Hoi,

Na een roerige tijd zijn wij op een punt aangekomen, wat gaan we met de rest van ons leven doen en waar
Schotland blijft altijd nummer 1 maar met al die onzekerheden over de Brexit vraag ik me af of het wel kan om daar over een een jaartje ofzo naar toe te verhuizen. Ik heb me nog niet heel erg verdiept in alles maar als ik zo de berichten lees wordt het toch een stukje moeilijker dan voorheen.
Als ik al lees dat er mensen moeten vertrekken die er al jaren wonen (op een uitzondering na, mijn ex mogen ze weer terug sturen naar nederland, kan ze haar schulden waarvoor ze is gevlucht weer geen inlossen, maar dat terzijde)

Wij willen dit kikkerlandje uit en de natuur in. Bergen beklimmen en meren overzwemmen (metaforisch bedoeld natuurlijk)

Waar zouden we de meest courante info vandaan kunnen halen? is er iemand die daar tips over heeft?

Alvast bedankt.
Groet, Erno

Offline Caledonia

• Schotland fan
Re: Emigreren, Brexit en de toekomst
« Reactie #1 Gepost op: 01 aug 2017, 23:09 »
Hi, op dit moment is er gewoonweg erg weinig tot geen informatie beschikbaar over wat er gaat gebeuren. Alles wat je leest is onderhandelingstechniek en zegt nog niks over hoe het uiteindelijk zal lopen. May stuurt aan op een ramkoers zo op het oog, maar de uitkomst? Wie het weet mag het zeggen. Daarnaast is er ook nog eens het onophoudelijke gezever van de SNP over onafhankelijkheid, wat wellicht momentum krijgt afhankelijk van de Brexit uitkomst.  Kortom: volg het Britse nieuws, meer kun je op dit moment niet doen.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #2 Gepost op: 03 aug 2017, 07:04 »
Hi, op dit moment is er gewoonweg erg weinig tot geen informatie beschikbaar over wat er gaat gebeuren. Alles wat je leest is onderhandelingstechniek en zegt nog niks over hoe het uiteindelijk zal lopen. ....
De informatie voor zover die naar buiten komt is inderdaad niet betrouwbaar, het is allemaal politiek en dat is geen juiste informatiebron.
Maar ik zie niet in waarom het niet kan, je kunt nu ook naar landen verhuizen die niet bij de EU horen. Ja natuurlijk wat meer formaliteiten maar als dat iemand zou moeten tegenhouden vraag ik me af of je wel geschikt bent om te verkassen. Het wordt nu niet ineens midden Afrika.

Van meer belang is hoe je jezelf in je levensonderhoud voorziet maar die solide basis heeft slechts te maken met de EU als je b.v. handel drijft met de EU.

Offline skye

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 05 aug 2017, 09:53 »
Wittebeer. Natuurlijk kan je naar een land buiten de EU verhuizen. Noorwegen is ook mooi (wel stervensduur maar dat terzijde). Maar Noorwegen heeft er nooit bij gehoord en dat is een heell andere situatie dan the UK die de banden met de EU wil verbreken. En met wat ik nu steeds hoor en lees over wat ze willen met "buitenlanders" zou het mij te onzeker zijn.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #4 Gepost op: 05 aug 2017, 12:28 »
Wittebeer. Natuurlijk kan je naar een land buiten de EU verhuizen. Noorwegen is ook mooi (wel stervensduur maar dat terzijde). Maar Noorwegen heeft er nooit bij gehoord en dat is een heell andere situatie dan the UK die de banden met de EU wil verbreken. En met wat ik nu steeds hoor en lees over wat ze willen met "buitenlanders" zou het mij te onzeker zijn.
Noorwegen is zelfs veel kansrijker dan Schotland zelfs met EU-lidmaatschap. Het hangt of staat met wat je kunt. Diegenen die beter met een waterpomptang of broodbakoven (ik noem maar wat) overweg kunnen dan met een pen of te blieken naar een computerscherm (en natuurlijk niet te oud) geef ik een goeie kans. Hoe dat in Schotland zit (beschikbaarheid werk) weet ik eigenlijk niet.

In de goede volgorde, eerst werk dan verhuizen. Dus eerst uitzoeken hoe het zit met werkvergunningen.
Maar uit eigen ervaring weet ik wel dat ergens wonen iets heel anders is dan ergens langere tijd op vakantie zijn. Je moet daar namelijk werken voor de kost.

En als je met pensioen bent blijkt het ineens heel handig te zijn om een ziekenhuis en andere voorzieningen in de buurt te hebben die je daar in de Hooglanden moet ontberen. Maar voor lange vakanties is er geen belemmering.

Erno als ik even je historie bekijk waren er in 2006 al plannen om binnen 3 jaar te vertrekken. Is het toen niet gelukt of zijn de omstandigheden veranderd? Toen was de leeftijd zelfs veel positiever om om te schakelen.