Auteur Topic: 18 dagen road trip en wandelen Highlands  (gelezen 874 keer)

Offline Muug

• Schotland fan
18 dagen road trip en wandelen Highlands
« Gepost op: 23 jul 2017, 21:42 »
Hoi,
ik zit hier al een week of twee info te zoeken, maar een eigen introductie-topic had ik nog niet. Bij deze!
Vrouwlief, tiener van elf en ik gaan de 13de van Ijmuiden naar Newcastle. Maandagochtend om 9u arriveren we ginder. Woensdag de 30ste nemen we de boot naar huis. Daartussen moet het gebeuren!  :hello2:
Dag 1 rijden we simpelweg in één ruk, wellicht wel hier een daar een pauze, naar de camping in Braemar.
Dag 2 gaan we daar een tweetal korte wandelingen doen.
Dag 3 rijden we naar Aviemore.
Dag 4 wandelen, rendieren voederen, nog andere dingen?
Dag 5 meer van hetzelfde, of gewoon recht in één ruk naar Tongue in het hoge noorden rijden.
Dag 6 zijn we dus in Tongue, of ernaar toe
Dag 7 Smoo Cave bezoeken
en dan gaan we langs de westkust afdalen. Ik heb die Pebble Roads gevonden, daarvan ga ik al zeker nr3 rijden. We willen ook slapen op de camping in Apple Cross. En af en toe een dagje ter plekke blijven om er een wandeling te doen.
Skye of andere eilanden doen we niet.
We moeten dan op één of andere manier dinsdagavond de 29ste overnachten in of rond Fort William, om dan de woensdag naar Newcastle te rijden om de boot te nemen.
Overnachtingen zullen deels op campings gebeuren, maar we houden ook enorm van de heel erg sfeervolle Scottish ingerichte lodges en hostels of hotels of B&B's die dit mooie land rijk is. Het zou wel cool zijn mochten we hier of daar zo'n cool logement ontdekken.
Bon, grootste probleem is voorlopig dat het me niet lukt om de afstanden en rijtijden in te schatten. Google Maps is wel een hulp, zo is de afstand Tongue-Applecross blijkbaar te doen in 6u34 (incl kleine kustwegjes) maar ik zal maar uit voorzichtigheid het dubbele rekenen.
Afin, alle tips (kastelen, wandelingen, to do's, restootjes, hotels) langs deze route zijn welkom !
de groeten,
Paul

Offline SnEm

• Schotland fan
Re: 18 dagen road trip en wandelen Highlands
« Reactie #1 Gepost op: 24 jul 2017, 14:55 »
Hallo en welkom!

In de buurt van Braemar, is er Kirriemuir, hometown van John Barrie en ook Reekie Linn een toch vrij imposante waterval..
Arbroath is ook een gezellig stadje
Naar Tongue rijden via Lairg is echt prachtig

Veel plezier!
I don't need therapy, I just need to go to Scotland!

Offline Muug

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 03 sep 2017, 19:32 »
Reis achter de rug.
Moraal van het verhaal : ga in het hoogseizoen NOOIT zonder vooraf te boeken op reis. NEVER !
Elke dag waren we één tot twee uur bezig op internet en al bellend op zoek naar logement. Booking.com, Tripadvisor en al de rest hadden NOOIT zonder enige uitzondering een kamer voor ons drieën. We hebben steeds opnieuw op ons geluk moeten rekenen en dus moeten rijden en aanbellen om te horen of er nog plaats was.
In Braemer had één hotel nog een 3persoonskamer, voor 140 pond per nacht. De Tourist Info had geen enkel bed meer vrij. De Jeugdherberg zat vol. Heel toevallig waren er een paar mensen niet opgedaagd in het Rucksack Bunkhouse en daardoor hadden we een kamertje.
In Tongue zaten de Inn en het Hotel vol, het youth hostel ook, maar we konden onze tent opzetten in de tuin. De nacht nadien sliepen we in hun caravannetje. In Ullapool vonden we een bunkhouse. De nacht nadien vonden we in Ullapool per toeval een kamer in een B&B met een kingsize bed waarin we met ons drie geslapen hebben. In een andere B&B in de buurt van Balloch heeft onze dochter in haar slaapzak op het opblaasbare matje op de grond geslapen, en wij in bed.
In Fort William hebben we een vijftal B&B's afgelopen eer we een kleintje vonden met drie bedjes op een kamertje, bij een oud vrouwtje. (thanks, Sadie!)
Kortom, elke dag was een avontuur  :tongue3:

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
« Reactie #3 Gepost op: 05 sep 2017, 18:53 »
Reizen met 3 personen in het hoogseizoen zonder reservering is overal een probleem, niet alleen in Schotland. Alles is ge-ent op 2.
Vooraf boeken is vaak goedkoper omdat je de tijd hebt te zoeken.

Enige nadeel is dat je planning wat vaster is.

Offline SnEm

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 06 sep 2017, 15:14 »
Ik weet niet meer indien dit nog van toepassing is, maar als je naar de toeristische dienst ga, dan MOETEN ze jou een kamer vinden en zelfs binnen het gewenst budget. Maar nu spreek ik over 10 jaar geleden....
I don't need therapy, I just need to go to Scotland!

Offline Wolfcvd

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 06 sep 2017, 18:16 »
Ik weet niet meer indien dit nog van toepassing is, maar als je naar de toeristische dienst ga, dan MOETEN ze jou een kamer vinden en zelfs binnen het gewenst budget. Maar nu spreek ik over 10 jaar geleden....

Nou, volgens mij is dat nooit het geval geweest hoor. Sinds 2012 werk ik in de tourist info in Fort William en we kunnen alleen accommodatie boeken die bij ons geregistreerd staat en volgens mijn collega's was dat 15 jaar geleden precies hetzelfde. Hoe kunnen we helpen als er gewoonweg niets is? In de zomer zijn de bij ons geregistreerde plekken vaak allemaal volgeboekt en dan kun je hoog en laag springen, maar het enige wat we dan kunnen doen is je een plattegrond geven en aangeven waar je accommodatie kan vinden die niet bij ons geregistreerd is. Is erg vervelend als je bijvoorbeeld een familie met kinderen niet verder kan helpen, maar er is niets dat we kunnen doen.

Dus ja, als je naar the Highlands gaat tussen mei en september dan is van te voren boeken zeker aan te raden.

Groetjes,
Caroline
For guided walks up Ben Nevis, check: Best Nevis Mountain Guiding