Schotland forum
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
25 Mei 2012, 19:54
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
Schotland forum
|
Leven in Schotland
|
Emigreren naar Schotland
| Topic:
Goed moment om te emigreren?
Pagina's: [
1
]
Omlaag
« vorige
volgende »
Auteur
Topic: Goed moment om te emigreren? (gelezen 2645 keer)
twijg
Gast
«
Gepost op:
10 Jan 2007, 13:44 »
Hi there,
Terwijl ik dit schrijf razen de twijfels door me heen, en aangezien ik zelf niet meer weet wat ik wil of moet doen went ik me maar tot jullie. Aangezien velen misschien ouder en wijzer zijn dan mijzelf...
Ik ben pas 2 keer op vakantie geweest in schotland, maar ik heb nu al het gevoel dat ik daar hoor. Het probleem is dat ik nog steeds in Nederland woon, en daar ook niet zo snel weg kom. Ik ben namelijk pas 19... en zit nog op school en woon nog thuis.
Ik heb al heel lang de droom om in schotland mijn eigen bed & breakfast op te zetten, met een vriendin. Ik zit nog op school, maar eigenlijk spreekt het vooruitzicht van een baan in Nederland me niet zo aan.
Dat ik naar schotland wil emigreren wordt me toch steeds duidelijker... maar wanneer kan ik dit het beste doen? Nu heb ik nog geen eigen huis wat ik hoef te verkopen, geen hypotheek, geen lasten... OF moet ik juist wachten tot ik dit wel allemaal heb? Zodat ik een stevige basis heb?
Misschien komt dit over als een heel naief berichtje, en dat is het misschien ook wel
Dat is het eigenlijk gewoon kan je wel zeggen
Maar ik hoopte toch op een beetje hulp van buitenaf
Misschien dat het helpt
Thanks,
xx
Kim
Hans
Schotland fan
Slainte!
Re: Goed moment om te emigreren?
«
Antwoord #1 Gepost op:
10 Jan 2007, 14:26 »
Ik zou in elk geval eerst mijn opleiding in Nederland afronden en zorgen dat ik wat spaargeld heb.
Dan zou je voor een jaar naar Schotland kunnen vertrekken, zie het dan als een soort stagejaar. Als het met je ouders afspreekt, kan je daarna altijd nog (met hangende pootjes) terugkomen.
Want om op je zelf wonen is al lastig, net zoals werken ipv school en dan ook nog in het buiteland, waar je geen familie hebt om op terug te vallen.
Een B&B opzetten zal nog wel lastig zijn, zonder financiele reserves.
Voordeel is wel dat je idd, behalve familie en vrienden, niet gebonden bent aan Nederland met een huis, baan, kinderen etc. (Zoals de meeste die dezelfde droom hebben).
Onze vakantie foto's en verhalen
Sas.
Administrator
Viva Glasvegas!
«
Antwoord #2 Gepost op:
10 Jan 2007, 14:39 »
Welkom op het forum, Kim
Het klinkt heel afgezaagd, maar: Je weet zelf het beste wat je zelf wilt, en wat je zelf kunt. Wij kunnen wel zeggen dat je zus of zo moet doen, maar jij bent degene die over je eigen leven beslist.
Zoals Hans al zei: het is verstandig om je school af te maken, ik weet niet wat je doet maar er is misschien wel iets te regelen om een stage te lopen in Schotland (bij mij was dat niet het geval met een noodlijdende MBO opleiding). Wie weet kun je daar dan blijven plakken, wat opbouwen en dan een B&B beginnen. Want dat is ook niet zomaar iets, het klinkt romantisch maar is wel keihard werken. En meestal met een bedrijf beginnen: je moet toch een startkapitaal hebben.
Mocht je je bedenken en toch nog in Nederland wil blijven voor een tijdje, een huurhuis is zo opgezegd (ook geen last met verkopen etc.) en een vaste baan kun je ook ten alle tijden opzeggen, dus het is heus niet zo dat als je NU niet naar Schotland gaat, je in een lastige situatie komt om ooit nog daarheen te verhuizen.
Succes met je keuzes!!
gerdamartijn
Gast
«
Antwoord #3 Gepost op:
10 Jan 2007, 15:13 »
Welkom Kim,en wat alle anderen al zeiden:eerst je opleiding.Ik weet niet wat je doet nu,maar als je al heel lang een B&B wilt zou een horeca opleiding na de basisstudie misschien een goed idee zijn..
En wat dacht je van een werkvacantie in de horeca of een hotel?
Verder gewoon alles met je ouders doorspreken,en ze op de hoogte houden van wat jij wilt.
Veel mensen op dit forum hebben dezelfde droom als jij,maar jij staat nog aan het begin(klinkt tuttig he) en kunt gelukkig nog heel veel kanten op.Bijvoorbeeld in die hele lange schoolvacantie een werk vacantie in de schotse natuur
http://www.thistlecamps.org.uk
/ kortom hou ons op de hoogte en nee,je bent niet? naief
Freebird
Schotland fan
«
Antwoord #4 Gepost op:
10 Jan 2007, 15:38 »
Hoi Kim, Welkom op dit forum.
Ik ben jaloers op je; je bent 19 en hebt een heel leven voor je en je weet nu al dat je in Schotland thuis wil horen. Ik vind dat prima en geef je groot gelijk. In een jachtige omgeving die Nederland aan het worden is (Lang leven de "American Way", MTV en de Coca Cola generation...NOT) en de ratrace die het gevolg daarvan is of gaat worden...
Ik ben 47, ben onlangs weer met een HBO studie begonnen nadat de zoveelste werkgever ging reorganiseren en mijn werkplek kwam te vervallen. Ik krijg een oprotpremie mee en het ergste van alles... ik ben eraan gewend geraakt om dreigend werkloos te worden. Zo wil ik niet verder leven, heb mezelf onder de kont geschopt en ben weer naarstig op zoek naar een baan. Daarnaast studeer ik dus ook. Ik wil uiterlijk op mijn 50ste (jaja, ik blijf positief) naar Schotland emigreren om daar verder mijn leven inhoud te geven. Daarvoor geef ik mijzelf dus drie jaar. Ik wil niet chargeren maar heb het helemaal gehad met Nederland en de spruitjesmentaliteit die sommigen van mijn landgenoten erop nahouden.
In mijn beperkte kring heb ik mijn plannen kenbaar gemaakt en daar steun uit gekregen. Ik heb een dochter van 21 die absoluut niet mee wil, dus die moet straks vliegen of varen als ze pappie of mammie wil zien. Ze is van harte welkom. Mijn vrouw (Toto= The One To Obey...
) steunt me en zegt graag mee te gaan.
Daarmee is hindernis 1 al genomen...
De rest? Geen idee, maar het begint bij ori?nteren. Jij bent jong en hebt meer tijd dan ik. Daarnaast benjij ook veel aantrekkelijker op de arbeidsmarkt. Je geeft aan een B&B te ambieren. Misschien zou je eens kunnen denken aan een opleiding Horeca / Hotelerie of iets in die richting. Probeer je niet vast te leggen op een te specifieke richting. Je kunt beter van alle markten thuis zijn dan slechts van 1 stalletje iets weten, toch?
Het punt is: er is veel behoefte aan logies en ik denk dat die behoefte nog wel groeit in de toekomst. Schotland is in dat opzicht zeker nog in ontwikkeling en economische groei zit zeker in het verschiet ondanks sommige ontvolkte gebieden. Het stikt er echter van de al bestaande B&B's dus die van jullie zal echt het eigen bestaansrecht moeten verwerven voor het rendable gaat worden. Ik neem immers aan dat je zelf ook nog een boterham wilt eten.
Voorbereiding is het halve werk en dat moet je goed doen. Misschien kun je eens kijken op
http://europa.eu.int/eures/home.jsp?lang=nl
om te zien wat je allemaal voor mogelijkheden hebt. Van daaruit kun je vast wel een aantal links vinden die je specifieker helpen in je zoektocht.
Ook het boek "Live & Work in Scotland" (ISBN 1-85458-334-4) is een goede bron van informatie over Schotland anders dan een toeristische omschrijving en oefent je tevens in het lezen van Engels. Probeer je de cultuur eigen te maken door nu al via diverse fori deel te nemen aan het digitale virtuele leven van alledag in Schotland of the UK in het algemeen.
Zoals de anderen al zeiden: maak eerst je studie af en laat dit vertalen naar het Engels; je hebt ze straks nodig. Ori?nteer je op de huizenmarkt en maak je bekend met de ins en outs van de huizenmarkt, huren of kopen. Weet wat je wilt en zorg dat je je vriendin niet plosteling verrast met idee?n waarover zei straks heeeeeeel anders denkt. Ik wens je veel succes.
marieke
Gast
«
Antwoord #5 Gepost op:
10 Jan 2007, 19:01 »
Ik brainstorm ook even met je mee.
Wanneer je niet stage kunt lopen, zoals Sas voorstelde zou je wellicht, als je na je huidige opleiding tenminste nog geen vastomlijnde plannen hebt, bijvoorbeeld een jaar als au-pair of zo kunnen werken (mits je iets met kinderen hebt tenminste) ( Ik neem aan dat je die daar toch ook wel hebt in de grotere steden)
Op die manier kun je kennis maken met Schotland op andere wijze dan in vakantiesfeer, leg je contacten en weet je ook hoe het is om daar te wonen zonder je famillie en vrienden.
Misschien kun je daar ter plekke een opleiding doen die je verder helpt.
Verder verbrand je dan hier geen schepen en? schep je daar geen verplichtingen.
Ik vermoed ook dat die droom van een eigen B&B de komende jaren heel moeilijk te realiseren valt, gezien de argumenten van de collega-forummers.
Maar misschien eerst een baan in loondienst daar, zodat je een en ander kunt opbouwen, maar ik denk dat je ook daar niet veel begint zonder een of ander interressant diploma.
Natuurlijk is het wel zo, dat hoe meer je gessetteld raakt hier in Nederland, hoe moeilijker (lees enger) het is zo'n stap te wagen.
Ook wij hadden ooit zo onze dromen Nederland achter ons te laten en ons in Ierland te vestigen, maar eenmaal met een koopwoning op een fijne plek en 2 schoolgaande kinderen durfen wij toch niet goed meer, terwijl wij in ons vakgebied vrijwel zeker een baan zouden kunnen krijgen.
En beter het geprobeerd te hebben, dan het niet te doen en daar achteraf de rest van je leven spijt van te hebben. (Zolang wij zo nu en dan Nederland kunnen ontvluchten zijn we heel gelukkig en hebben we geen spijt hoor!)
Ik weet ook niet of je een relatie hebt, je spreekt over een vriendin, maar wellicht is het makkelijker om te emigreren als je nog alleen bent als wanneer je nog een relatief prille relatie hebt.
De vraag is dan natuurlijk of diegene je gevoel voor Schotland deelt en of zo'n relatie bestand is tegen de stress van emigreren.
Als laatste de tip, er zijn ongetwijfeld mensen die die droom over een eigen B&B hebben laten uitkomen, of dat nou in Schotland of ergens anders is, die mensen zijn vast te vinden en hun ervaringen kunnen jou wellicht ook wel helpen.
Nou succes met je overwegingen, ik hoop dat het forum je wat heeft kunnen helpen.
Laat in elk geval weten hoe het je vergaat!
Wie niet waagt, wie niet wint!
skye
Schotland fan
«
Antwoord #6 Gepost op:
10 Jan 2007, 20:15 »
Hai Kim
Wij dromen ook over emigreren naar Schotland, maar voorlopig dromen we er nog even over .Met twee vaste banen, een eigen huis dat eerst verkocht moet worden en twee katten die ook mee moeten en een familei met twee kleine nichtjes die we achter laten weten we het nog neit zeker. Als ik zo jong was als jij en dit niet allemaal had wist ik het wel, ging ik. Wie weet gaan wij ook nog wel eens, dromen is ook leuk en komende zomer gaan we weer op vakantie naar SChotland. heb je al eens gekeken op
www.emigratie.startpagina.nl?
Daar vind je ook de nodige informatie over emigreren, banen in het buitenland, studeren in het buitenland. Misschien is dat laatste ook een optie voor je. Wat je ook doet, succes met je plannen.
skye
Wilma
Schotland fan
«
Antwoord #7 Gepost op:
10 Jan 2007, 21:05 »
Hoi Kim,
welkom hier op dit forum en ik sluit mij eigenlijk maar bij de rest aan.
Er is al genoegd zinnigs gezegd hoor.
Zorg voor een stevige basiskennis.
Wij hebben het er ook al over gehad, maar tja, de kids willen niet en man ook niet, en om daar nu in mijn eentje te gaan zitten
Er komt heel wat bij kijken. Voorlopig doen we het maar met dromen, zo veel mogelijk op vakantie en hopen de loterij te winnen ooit.
In ieder geval succes verder en hou ons maar op de hoogte. Altijd leuk om te lezen.
groetjes wilma
http://members.home.nl/ldehaan/
www.kukeluuku.nl
twijg
Gast
«
Antwoord #8 Gepost op:
10 Jan 2007, 21:22 »
Haha, leuk om al die reacties te lezen
Ik heb idd iets met kinderen, ik heb SPW gedaan en nu onderwijsassistent. Als au pair werken wil ik al jaren... maar ik durf de stap niet te nemen.. omdat je aan een gezin vast zit. Je kan niet zomaar terug!
Ik ga misschien eerst een half jaartje in de stad wonen, misschien wel werken op een kinderdagverblijf. Dat moeten ze hebben toch?! Daar heb ik een diploma voor, ik weet niet of dat daar ook geldig is?
Bedankt voor alle reacties, ze waren zeer nuttig! Ik besef me nu wel dat ik inderdaad toch tussen nu en zo plannen moet gaan maken nu het nog kan! Dankzij jullie reacties besef ik me dat ik me inderdaad beter eerst kan orienteren in schotland... vakantie is nog geen wonen natuurlijk.
Jullie allemaal succes ook, en ik hoop dat jullie allemaal je droom waarmaken!
Ik ga het zeker doen, over een tijdje zit ik lekker in de starbucks, te genieten van het schotse land!
xx,
Kim
gerdamartijn
Gast
«
Antwoord #9 Gepost op:
10 Jan 2007, 22:02 »
Dat we je hebben kunnen helpen.Hoop dat je nog wat van je laat horen?
twijg
Gast
«
Antwoord #10 Gepost op:
27 Apr 2008, 19:35 »
Ha allemaal,
Zo, het is alweer twee jaar geleden dat ik hier met mijn plannen aan kwam zetten. Zo te lezen was ik 19, gezien ik donderdag alweer 21 wordt is de berekening snel gemaakt. Wat vliegt de tijd toch!
Ondertussen zit ik niet meer op school, maar werk via een uitzendbureau, dus zit gelukkig nergens aan vast. Hoop wel in september een opleiding engels te starten.
En ja hoor, ik wil nog steeds naar Schotland. Hoewel ik van het idee van een B&B afgestapt ben, zit ik nog steeds met plannen in m'n hoofd om daar tijdelijk te werken. Ik ga aankomende zomer naar Edinburgh, om eens goed rond te kijken en om me te bedenken of ik daar ook daadwerkelijk zou willen wonen. Het lijkt me heerlijk, maar ook doodeng!
Ik dacht aan de dutch customer service, aangezien ik daar momenteel in werk en dus ervaring heb. Maar zou daar ook tijdelijk werk in te vinden zijn? Oh, en al het geregel met slaapplaatsen en vergunningen.. ik ben echt 'n onnozel persoon wat zulke zaken betreft, iets wat ik altijd aan m'n ouders overlaat. Slecht hé, i know
Dus, ben ik vast wat op internet aan het rondneuzen en mensen aan het benaderen die mij misschien kunnen helpen en adviseren. Zo kwam ik weer op dit forum terecht! Het lijkt me leuk om ervaringen te horen, of tips en adviezen. Ik zal ze hard nodig hebben denk ik zo, maar ik wil het zo graag dat ik er voor wil gaan ook.
Groetjes!
Kim
goud
Schotland fan
www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com
«
Antwoord #11 Gepost op:
27 Apr 2008, 21:44 »
Hoi Kim.
Onze zoon is met 9 jaar begonnen te spelen in een doedelzakband.
Helemaal gek van de muziek. Als 18 jarige, inmiddels een zeer goede drummer lukte het hem om voor z'n stage ( MEAO) een stageplek te vinden in de jeugdherberg in Glasgow. Ook was hij inmiddels gevraagd om daar te komen spelen.
In de J.H heeft hij na z'n stage een baan gevonden. Daarna weer een andere baan, en nu heeft hij 2 jaar geleden z'n politie opleiding afgerond. Nooit spijt gehad van z'n move.Dus Kim, probeer een baan te vinden,en kijk van daar uit verder. Leven in Schotland is de moeite waard te proberen.
Jij bent ook nog jong,geen verplichtingen, dus ga er voor!!!!!!!!!!!!!!
Margolia
Pagina's: [
1
]
Schotland forum
|
Leven in Schotland
|
Emigreren naar Schotland
| Topic:
« vorige