Auteur Topic: Tips gezocht voor mooie plekken dichtbij treinstations!  (gelezen 1523 keer)

Offline Marieke

• Schotland fan
Tips gezocht voor mooie plekken dichtbij treinstations!
« Gepost op: 27 mrt 2017, 17:20 »
Wij gaan waarschijnlijk in oktober met de trein door Schotland reizen. Ik ben daarom op zoek naar tips voor leuke plekken waar op niet al te grote afstand veel moois te zien is vanaf de treinstations. Op mijn verlanglijstje staat in elk geval Edinburgh, (Glasgow hebben we al 2x uitgebreid gezien in eerdere vakanties, en verder wil ik geen grote steden). Ik denk aan Kinlochleven of Glencoe (met bus goed bereikbaar) Wellicht de Hebriden of de Orkney's omdat de Spirit of Scotland pas ook toegang of korting geeft op de ferries. Maar dan moeten we daar wel te voet, te fiets of met de bus de bezienswaardigheden kunnen bereiken...Wie helpt me verder? :hello2:

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
Re: Tips gezocht voor mooie plekken dichtbij treinstations!
« Reactie #1 Gepost op: 28 mrt 2017, 20:20 »
Leuk vooruitzicht Marieke  :icon_thumleft: Oban voor ferrydagtripjes naar Kerrera/Mull/Iona/Staffa of meer richting het zuiden vanaf Ardrossan naar Arran?

Offline Hebrides

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 29 mrt 2017, 00:15 »
Hallo Marieke,
Ik kan mijzelf inmiddels behoorlijk ervaren noemen als ov-reiziger voor vakanties in Schotland.
Op het Schotse “vasteland” heb ik een groot gedeelte van de beschikbare treinroutes al eens afgelegd.
Ook ben ik naar oa. de Outer Hebrides geweest en Orkney. Daar kon ik de meeste bijzondere plekken goed bereiken per bus.
Wel rijden er op veel plekken maar een paar bussen per dag en moet je je dus goed voorbereiden.
Zeker het reizen per trein is vaak schitterend en kan ik je dus op zich van harte aanbevelen.

MAAR: ik zie dat jullie in oktober willen reizen en dat zou nog wel eens een probleem kunnen zijn.
Ik reis meestal eind augustus tot begin/half september en heb daarbij gemerkt dat op veel plekken vanaf begin september/half september de zomerdienstregeling voorbij is en er dan veel minder bussen rijden.
Sommige lijnen zijn zelfs echt alleen voor in de zomer.
Op het mainland van Orkney heb je bv. een speciale zomerbus die tot eind augustus dagelijks rijdt en die stopt bij oa. Skara Brae en de Ring of Brodgar.
Met de andere lijnen kun je die plekken veel moeilijker bereiken. Naar Skara Brae gaat geloof ik nog wel eens een bus, maar als ik het me goed herinner niet elke dag. Tussen Stromness en Kirkwall rijden, in de zomer, wel behoorlijk wat bussen. En die komen bv. wel dicht bij Maeshowe en bij de Standing Stones of Stennes langs. Vanaf die laatste plaats is het ongeveer een half uurtje lopen naar de Ring of Brodgar.
Een andere bijzonder plek, the Italian Chapel, is ook goed bereikbaar per bus.

Voor wat betreft mooie plaatsen die goed per trein te bereiken zijn, sluit ik me aan bij Sas voor Oban. Verder denk ik nog aan Rannoch Station en Glenfinnan. Beide plekken vond ik zelf zeer de moeite waard.
Succes met het uitvogelen van de reisplannen!
En als je het reizen per trein erg leuk vindt, overweeg dan eens om helemaal met de trein naar Schotland te reizen.
Eerst met de Eurostar naar Londen en vanaf daar met de Sleeper naar de Highlands. Dan kun je bv. 's ochtends rond half negen uitstappen op Rannoch Station.

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 29 mrt 2017, 10:22 »
Dank je wel voor jullie antwoorden!
Nu heb ik wel gekeken naar de reis per trein vanaf Amsterdam met de Eurostar. Maar dan moeten we een interrail kaart aanschaffen, wat veel duurder uitpakt omdat je op de Eurostar 30 euro per enkele reis pp extra betaalt. En dan is vliegen + de Spirit of Scotland kaart goedkoper, ook omdat we dan met de meeste ferries meekunnen...plus dat we dan langer de tijd hebben in Schotland :aye
Goed dat je het over die zomerdienstregeling hebt! Ik had daar nog niet naar gekeken. Helaas kunnen we niet eerder dan begin oktober heen.
Als je uitstapt in Rannoch Station (die staat sowieso al op het lijstje, we zijn in 2012 met Citylink door het gebied gereden en toen wilde ik maar een ding: uitstappen!) kun je daar dan vanaf het station mooie wandelingen maken? Is het de moeite waard om er te overnachten of kunnen we beter na een mooie wandeling weer instappen en doorreizen?
Wellicht is het beter Orkney te bewaren voor juni volgend jaar; dan wil ik ook naar Mull en van daaruit naar Staffa te gaan voor de puffins...
En als ik dan naar de Outer Hebrids zou willen gaan; wat zou je dan aanraden? Dan kan ik eens kijken naar de dienstregelingen...

Offline Mags

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2017, 10:10 »
Hoi!

Wij zijn vorig jaar met het openbaar vervoer door Schotland gereisd en dat is goed bevallen. De bussen rijden inderdaad vaak maar een paar keer per dag maar als je even uitzoekt hoe laat ze gaan moet dat helemaal goed komen.
Dit was onze reis:

Edinburgh - Glasgow : bus
Glasgow - Glencoe : bus
Ballachulish (vlakbij Glencoe) - Oban : bus
Oban - Isle of Mull : ferry
Op Isle of Mull alles met de bus gedaan (ook op 1 dag naar Staffa en Iona geweest, er wordt gezegd dat wanneer je de 1e bus van de dag neemt dit niet moet lukken maar bij ons was 't prima te doen. We zijn niet heel lang op Iona geweest)
Vanaf Oban weer met de trein naar Edinburgh

Wij hebben voor tijden en routes deze site veel gebruikt: http://www.travelinescotland.com/

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Groetjes,
Mags

Offline Mags

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2017, 10:11 »
Oh oeps, ik zie nu dat je met de trein gaat.. Dan is m'n vorige bericht niet helemaal relevant misschien

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 14 jun 2017, 12:15 »
We gaan inderdaad de meeste trajecten met de trein afleggen maar op sommige stukken reizen we met Citylink. Evengoed bedankt voor je reactie want Isle of Mull en Staffa staan op mijn wensenlijstje voor volgend jaar!

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 14 jun 2017, 12:25 »
Enne... het is geworden:
Glasgow (ondanks dat we daar al geweest zijn; onze kinderen komen namelijk na onze treinrondreis hier nog voor een paar dagen naar toe vliegen!)
Aviemore
Plockton (ik verheug me al ontzettend op de Kyle line (Inverness-Kyle of Lochalsh)! Die moet erg spectaculair zijn! :hello2:)
Kinlochleven (met Citylink via Fort William)
Brodick op Isle of Arran (waarbij ik me weer erg verheug op het traject Fort William-Glasgow want die gaat door Glencoe en Rannoch Moor!)

Nog even aftellen...een week of 7 en dan mogen we na 5 jaar weer voet aan ons favoriete land zetten  :aye

Offline egberto

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 14 jun 2017, 12:33 »
Enne... het is geworden:
Glasgow (ondanks dat we daar al geweest zijn; onze kinderen komen namelijk na onze treinrondreis hier nog voor een paar dagen naar toe vliegen!)
Aviemore
Plockton (ik verheug me al ontzettend op de Kyle line (Inverness-Kyle of Lochalsh)! Die moet erg spectaculair zijn! :hello2:)
Kinlochleven (met Citylink via Fort William)
Brodick op Isle of Arran (waarbij ik me weer erg verheug op het traject Fort William-Glasgow want die gaat door Glencoe en Rannoch Moor!)

Nog even aftellen...een week of 7 en dan mogen we na 5 jaar weer voet aan ons favoriete land zetten  :aye

https://www.npo.nl/rail-away/08-06-2017/VPWON_1277488

Deze bedoel je ?
EgbertO
Motorrijden doe je alleen en alleen met mooi weer

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #9 Gepost op: 14 jun 2017, 20:54 »
Heerlijk  vooruitzicht Marieke  :hello2:

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 30 jun 2017, 23:31 »
Ja EgbertO! Die bedoel ik... Net ook nog de aflevering van de Edinburgh- Inverness line bekeken; is ook niet verkeerd ;) Al is onze route iets anders omdat wij vanaf Glasgow naar Aviemore gaan en pas bij Perth insteken op dat traject. De Forth bridge moeten we een andere keer nog maar eens doen...

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 01 jul 2017, 12:38 »
Marieke, dit is het enige overnachtingsplekje naast 't station van Rannoch:
http://www.moorofrannoch.co.uk/
maar dat weet je misschien al.

De midges zullen in oktober niet zo'n probleem meer vormen, hoop ik. Een kilometertje ten oosten van Rannoch Station is de enige plek waar ik in 2 seconden helemaal zwart was toen ik uit de auto stapte voor 'n foto...
Wellicht heb je hier toch ook iets aan voor jullie reis: https://www.smidgeup.com/midge-forecast/

Veel plezier gewenst! :icon_thumleft:
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken