Geniet maar heerlijk verder, Wittebeer
en kom gezond en vol verhalen weer thuis 
Verhalen inmiddels genoeg maar het is hier een Schotlandforum en overigens hoefde ik dat me niet te realiseren het vergelijken gaat automatisch omdat er veel raakvlakken zijn.
Ongeveer zelfde oppervlakte en inwoners en toch een wat minder "leeg" gevoel. Het zit in de spreiding, Ierland heeft geen steden als Glasgow/Edinburgh die het verschil sterk beinvloeden.
Schotten hebben wat meer "stijl" en folklore. In de Pubs wordt inmiddels (eigen constatering) meer "Hainekin" en Carlsberg gedronken dan Guinness en de hele dag staat de TV op Engels voetbal. Het muzikale avondgebeuren heb ik gemist want ik maak het zelden laat bij rondreizen.
Nou Ierland is schitterend en een deel van de Wild Atlantic Way zou ook een aanrader moeten zijn voor Schotlandliefhebbers om eens een keer te doen. Dan weer terug naar Schotland want de terugkeerwens is daar toch sterker. Maar om de horizon te verbreden zal ik maar zeggen. De Whisky kan je zelf meenemen van NL, dat is hier zowel duur als geen issue.
De meesten zullen een auto huren denk ik want ik ben letterlijk EEN Nederlandse auto tegengekomen.
Het is alleen wat verder naar de boot, Cherbourg ligt niet om de hoek (eigenlijk wel om de hoek daarom is het zo ver). B&B wat vriendelijker geprijsd. Ierland is sowieso wat prijsvriendelijker, daar is alleengaan nog te doen, in Schotland nauwelijks.
Grootste tegenvallers: Cliffs of Moher (don't go there) en de Giant Causeway. Toeristenfabrieken waar ze je een poot uittrekken terwijl je alles gewoon onderweg vanzelf tegenkomt. Ja een aantal meters lager maar wat maakt dat nou uit. One of te biggest in zijn soort zeggen ze dan. In Denemarken zijn de kliffen zelfs mooier.
Nou ik ben bijna klaar, Dublin en de Wicklow Muntains nog en Kilkenney en dan is het weer gedaan. Dan wachten Skye en de Hebriden. Want die roepen toch.