Auteur Topic: Next project. Ierland  (gelezen 2809 keer)

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
Next project. Ierland
« Gepost op: 15 jul 2016, 20:41 »
Het zal de anglofielen hier wel bekend voorkomen, er moeten nog wat "witte vlekken" bezocht worden en het oog valt nu eerst op Ierland. Bedoeling is vanaf 9 september en heen en terug met de boot Cherbourg - Rosslare. Ik begin die boten toch wel "cool" te vinden en ik heb toch liever mijn eigen auto met alle bijkomende voordelen als grootte van zowel de auto als bagage en zo. En als je de route HvH - Harwich + Fishguard - Rosslare bekijkt wat altijd genoemd wordt is het een raar alternatief want in mijn berekening duurt dat veel langer.

Nou wilde ik het op zijn "Amerikaans" doen (in de betekenis van freedom-travel en niet Europa in een week), dus op de bonnevooi en B&B's. Speurend lees ik dat zoiets op elke straathoek te vinden is met dien verstande dat ik alleen reis en 1pk ruimte wel wat schaarser is.
Graag ervaringen en commentaar.

Offline Struner

• Schotland fan
Re:Next project. Ierland
« Reactie #1 Gepost op: 16 jul 2016, 12:45 »
Heb je ook al gekeken naar Rotterdam-Hull & dan Holyhead-Dublin/Dun Laoghaire? Ik denk dat dat echt scheelt in autokms. Vroeger (opa vertelt) kon je van Le Havre naar Rosslare. Dat scheelde natuurlijk wel met Cherbourg. & twee ponten ipv één!

Veel plezier met de voorpret!

Overigens hoort Ierland niet bij (de rest van) Groot-Britannië ;)

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 16 jul 2016, 18:19 »
Heb je ook al gekeken naar Rotterdam-Hull & dan Holyhead-Dublin/Dun Laoghaire? Ik denk dat dat echt scheelt in autokms. Vroeger (opa vertelt) kon je van Le Havre naar Rosslare. Dat scheelde natuurlijk wel met Cherbourg. & twee ponten ipv één!

Veel plezier met de voorpret!

Overigens hoort Ierland niet bij (de rest van) Groot-Britannië ;)

Om met het laatste te beginnen: Inderdaad hoort Ierland er formeel niet bij maar ik nam de vrijheid maar (ook al een enkel topic hier), Ierland heeft geen "volwassen" forum. Brengt me op een vraag: Waar zouden de Ieren meer op lijken, op de Schotten of de Britten? Antwoord is eigenlijk niet zo belangrijk.

Ja, ik heb de andere route ook gezien en die afstand is weliswaar korter (ook kan je Newcastle nemen en oversteken naar Belfast). Blijft het probleem met 2x varen dus 2x wachttijd en het sluit rijtechnisch ook niet aan, in 3 uur 350 km overbruggen is voor mij geen doen op vakantie.

Nou heb ik niet zo erg naar de prijs gekeken (meer het comfort) maar Cherbourg (730 km overigens dus tussen de 8 en 9 uur) valt na augustus alles mee. Dan weer wel wat tol als negatief element maar toch. En een aankomst-tijd van 12.30 is toch heel mooi. Vaartijd zo'n 18 uur maar uiteindelijk maar een paar uur meer dan Newcastle.

Als ik het goed reken is het verschil in reistijd 2 uur in het voordeel van HvH-Harwich als er niks tegenzit in het verkeer. Een beetje oponthoud en je zit al in de stress. Nee dat is geen vakantie.

En ik vind EEN lange boottocht leuker als 2 korte.

Offline edbe

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 16 jul 2016, 19:57 »
zelf hebben we in 2012 een overtocht van Cherbourg en Rosslare gehad.
ik vindt dat best wel een hele ervaring...
we gaan ooit eens proberen om via Dover naar Fishguard en dan de overtocht naar Ierland te nemen.

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 17 jul 2016, 18:48 »
Om met het laatste te beginnen: Inderdaad hoort Ierland er formeel niet bij
De naam van deze subset is wat ongelukkig gekozen, Rest van de Britse eilanden zou beter zijn
Citaat
Brengt me op een vraag: Waar zouden de Ieren meer op lijken, op de Schotten of de Britten? Antwoord is eigenlijk niet zo belangrijk.
Maar het het is misschien niet zo handig om in Ierland te zeggen dat je daar graag heen wou omdat je anglofiel bent  :laughing7:
Citaat
Ja, ik heb de andere route ook gezien [...] in 3 uur 350 km overbruggen is voor mij geen doen op vakantie.
Hoezo, je kunt toch ook een latere boot nemen in Holyhead?
Citaat
En ik vind EEN lange boottocht leuker als 2 korte.
Twee bootreizen is twee keer losmaken & twee keer vastmaken! ; twee keer een haven uit & twee keer een haven in

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 17 jul 2016, 21:16 »
De naam van deze subset is wat ongelukkig gekozen, Rest van de Britse eilanden zou beter zijn Maar het het is misschien niet zo handig om in Ierland te zeggen dat je daar graag heen wou omdat je anglofiel bent  :laughing7: Hoezo, je kunt toch ook een latere boot nemen in Holyhead? Twee bootreizen is twee keer losmaken & twee keer vastmaken! ; twee keer een haven uit & twee keer een haven in
1. Tja maar we zijn niet de enigen. Heel veel reisorganisaties met de naam Brits zijn ook met Ierland bezig.
2. Ik ben geen anglofiel, ik vind het er gewoon apart. Ik citeerde/imiteerde een ander forumlid wie ben ik even kwijt. Begin het nu pas te ontdekken en het bevalt me dus prima. Zal zeker niet mijn eerste opmerking zijn tegen een Ier.
3. Een latere boot betekent aankomst tegen middernacht. Niks voor mij meer, dat was leuk toen ik nog onder de 45 was. Heb mijn backpacken afgezworen toen ik het in mijn rug kreeg toen ik vastzat op een overnight in Puerto Rico. Was toen rond die leeftijd. That was the time to stop.
4. Leuke humor  :D :-* No comment.

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 17 jul 2016, 22:25 »
Dan is het al vroeg middernacht bij jou. Kwart over zeven?

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 18 jul 2016, 13:51 »
Dan is het al vroeg middernacht bij jou. Kwart over zeven?

Verkeerd gekeken, ik dacht 23.45 maar dat is zeker die andere boot. Desondanks, tegenwoordig wil ik aan het eind van de middag (5 a 6 uur) op mijn bestemming zijn. Zonder jakkeren. Een mens kan toch veranderen gedurende decennia reisgedrag. Dat komt zowel door leeftijd, ervaring, persoonlijkheid en omstandigheden. Alles heeft blijkbaar zijn tijd.

Ik denk dat ik Schotland anders had gewaardeerd als ik daar op jonge leeftijd mee begonnen was. Zo waren mijn eerste schreden op reisgebied ruim 40 jaar geleden naar Sauerland en Moezel, oubollige bestemmingen toen in mijn beleving. Nu denk ik er heel anders over, elke paar maanden ben ik wel even daar te vinden, heerlijk ontspannend en dichtbij.

Excuus even voor het afdrijven maar dan komt de neiging tot filosoferen weer boven.

Offline Struner

• Schotland fan
« Reactie #8 Gepost op: 18 jul 2016, 16:04 »
Ja, voor mij hoeft het ook allemaal niet meer zo hoor. Morgen uitstapje naar een bruiloft in Polen: 's morgens om acht uur in de auto, gelukkig is het station maar 7 km & en dan eerst een hele poos in de trein naar vliegveld Eindhoven & dan een rechtstreekse vlucht. Sta ik daar 's avonds om half zeven, klaar om afgevoerd te worden. Dan heb ik het ook wel gehad denk ik.  :laughing7: Maar dit terzijde

Offline Wittebeer

• Schotland fan
Re: Next project. Ierland
« Reactie #9 Gepost op: 05 mrt 2017, 16:58 »
Nou het is eindelijk zover dat Ierland. September 2016 ging niet want evenals Struner had ik ook een bruiloft in Polen (niet dezelfde overigens). Schotland moet dan nog maar even wachten (maatje doet even wat anders, andere prioriteiten) want daar scheelt het me echt teveel of je alleen of met 2 reist. Zeker als er Hebriden en Skye op de rol staan. Zat eerst te knijpen in 10 dagen maar heb er toch maar 16 van gemaakt. Kost een hele tijd aan voorpret-werk want ik reis alleen en de B&B's die dan relatief goedkoper zijn en niet x2 zijn niet makkelijk te vinden. Heb nu een mooi gemiddelde van precies 50 euro (43 pond) per nacht voor mooie B&B's (en af en toe hotel). 7x Book a B&B Ireland, 4x Bookings.com en 3x Scanbrit.

Irish Ferry Cherbourg - Rosslare V.V. en een rondje met de klok mee. Nu nog een dikke maand wachten........

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #10 Gepost op: 18 apr 2017, 22:39 »
Nou ik ben nu 5 dagen in Ierland (nog 11 te gaan) maar ik heb nagenoeg hetzelfde gevoel als bij Schotland. Alleen de whiskEy cultuur stelt hier geen reet voor. Maar de natuur is schitterend. En natuurlijk is het hiet niet helzelfde maar ook heel mooi.

Offline Light

• Schotland fan
« Reactie #11 Gepost op: 20 apr 2017, 17:15 »
Geniet maar heerlijk verder, Wittebeer
en kom gezond en vol verhalen weer thuis  :icon_thumleft:
Elke dag is een kans er (weer) iets moois van te maken

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #12 Gepost op: 23 apr 2017, 22:49 »
Geniet maar heerlijk verder, Wittebeer
en kom gezond en vol verhalen weer thuis  :icon_thumleft:
Verhalen inmiddels genoeg maar het is hier een Schotlandforum en overigens hoefde ik dat me niet te realiseren het vergelijken gaat automatisch omdat er veel raakvlakken zijn.

Ongeveer zelfde oppervlakte en inwoners en toch een wat minder "leeg" gevoel. Het zit in de spreiding, Ierland heeft geen steden als Glasgow/Edinburgh die het verschil sterk beinvloeden.
Schotten hebben wat meer "stijl" en folklore. In de Pubs wordt inmiddels (eigen constatering) meer "Hainekin" en Carlsberg gedronken dan Guinness en de hele dag staat de TV op Engels voetbal. Het muzikale avondgebeuren heb ik gemist want ik maak het zelden laat bij rondreizen.

Nou Ierland is schitterend en een deel van de Wild Atlantic Way zou ook een aanrader moeten zijn voor Schotlandliefhebbers om eens een keer te doen. Dan weer terug naar Schotland want de terugkeerwens is daar toch sterker. Maar om de horizon te verbreden zal ik maar zeggen. De Whisky kan je zelf meenemen van NL, dat is hier zowel duur als geen issue.
De meesten zullen een auto huren denk ik want ik ben letterlijk EEN Nederlandse auto tegengekomen.

Het is alleen wat verder naar de boot, Cherbourg ligt niet om de hoek (eigenlijk wel om de hoek daarom is het zo ver). B&B wat vriendelijker geprijsd. Ierland is sowieso wat prijsvriendelijker, daar is alleengaan nog te doen, in Schotland nauwelijks.

Grootste tegenvallers: Cliffs of Moher (don't go there) en de Giant Causeway. Toeristenfabrieken waar ze je een poot uittrekken terwijl je alles gewoon onderweg vanzelf tegenkomt. Ja een aantal meters lager maar wat maakt dat nou uit. One of te biggest in zijn soort zeggen ze dan. In Denemarken zijn de kliffen zelfs mooier.

Nou ik ben bijna klaar, Dublin en de Wicklow Muntains nog en Kilkenney en dan is het weer gedaan. Dan wachten Skye en de Hebriden. Want die roepen toch.

Offline Toeter

• Schotland fan
« Reactie #13 Gepost op: 24 apr 2017, 09:01 »
Nog veel plezier in Ierland  :wave:

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #14 Gepost op: 02 mei 2017, 07:27 »
Het is gedaan. Dublin viel wat tegen, Temple Bar is zeker niet leuker dan Rose street in Edinburgh en daarbuiten heeft het weinig. De Wicklow Mountains waren dan weer leuk.

Voor de schotlandliefhebbers (als ze al eens iets anders willen) adviseer ik de County's Kerry, Mayo, Galway, Donegal en Wicklow. De rest is niet zo bijzonder.
Wat je mist daar is de sneeuwtoppen, de wolken zijn minder dreigend, het is wat petieteriger, minder fauna, een beetje minder van wat nog steeds veel moois is.
De Angelsaksische horizon is hiermee wel een stuk verbreed.