Auteur Topic: gevolgen voor Schotland na Brexit  (gelezen 4023 keer)

Offline edbe

• Schotland fan
gevolgen voor Schotland na Brexit
« Gepost op: 18 jun 2016, 10:43 »
heeft het gevolgen voor de Schotse ponden als er een Brexit komt?
Edinburgh (stedentrip 2018)
Dublin (tripje en U2 concert November 2018)

Offline Wittebeer

• Schotland fan
  • Het gras bij de buren is altijd groener
Re:gevolgen voor Schotland na Brexit
« Reactie #1 Gepost op: 18 jun 2016, 11:02 »
Nee want GB doet al niet mee aan de Euro. Het zou anders kunnen worden als er zowel een brexit als een afscheiding van Schotland aan de orde is maar dat referendum hebben ze net gehad.

Zoals ik het begrepen heb is men in Schotland relatief meer EU minded. Dat is ook weer niet zo raar want Schotland heeft o.a. financieel meer baat bij de EU. Tenminste zo heb ik het begrepen, als het niet waar is hoor ik het graag.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 18 jun 2016, 14:17 »
Toevallig vandaag een artikeltje in de krant. Telegraaf 18/6. Er zijn ook andere sentimenten die spelen zoals de vijand van mijn vijand is mijn vriend. En die sentimenten zijn niet altijd financieel. Ach, wat er ook gebeurt het loopt wel los. Ik lees bij alle argumenten alleen maar aannames die het eigen gelijk bevestigen.

Een wat onstabielere wisselkoers dat lijkt me wel een argument maar ook bij wisselkoersen speelt sentiment. En dan is nog maar de vraag of dat gunstig of ongunstig is.

Bij Brexit ook VK exit

door Joost van Mierlo

De Schotten hebben een bijzondere positie tijdens het Britse EU-referendum. Een grote meerderheid lijkt voor, maar een door Engeland afgedwongen Brexit zorgt waarschijnlijk voor een nieuw eigen referendum over de onafhankelijkheid. Het zorgt voor een klassiek dilemma, die tussen het hoofd en het hart. Op het spel staat het voortbestaan van het Verenigd Koninkrijk.
Het wil maar niet donker worden in de bar van het Glenfinnan House Hotel. Het is na elf uur wanneer de zon eindelijk ondergaat achter de vier jonge muzikanten in het raamkozijn. Drie met viool, een met gitaar. Muzikaal talent is hen met de paplepel ingegoten. Het plezier spat van de gezichten.
In de bar zitten vooral toeristen, legt Alistair Gibson, beheerder van het Glenfinnan landgoed uit. Een schaapherder uit het dorp tracht een praatje aan te knopen met een Duitse schone. ,,Ze is alleen, maar heeft een ring aan haar linkervinger”, zegt de altijd opmerkzame Gibson. ,,Hij maakt geen schijn van kans”. Over het EU-referendum is hij net zo stellig. ,,Dat is mij te complex”, zegt hij lachend. ,,Ik doe gewoon wat Nicola me adviseert.”
Nicola is, voor de goede orde, niet zijn echtgenote, maar Nicola Sturgeon, de Schotse First Minister zoals ze de premier daar noemen. Zij is voor een EU-lidmaatschap van de Britten. Gibson dus ook.
Geen enkele Britse politicus is zo duidelijk voorstander van de EU als Sturgeon. Van haar zul je nooit horen dat er 'natuurlijk' veel mis is met de EU, maar dat afscheid nemen waarschijnlijk erger is, het mantra van premier David Cameron. Nee, het gezonde verstand van Sturgeon vertelt haar dat de interne markt een zegen is voor het land en dat samenwerking met andere landen noodzakelijk is. Dat kun je het best op een zo hoog mogelijk niveau doen.
Tijdens een televisiedebat deze week weigerde Sturgeon in te gaan op een vraag of er een nieuw referendum komt na een Brexit. Dat is alleen logisch als de Schotten in meerderheid voor een EU-lidmaatschap zouden hebben gestemd. Dat is geenszins zeker. De Remainers hebben bij de laatste peiling nog een meerderheid van 53% (35% Brexit, 12% onbeslist), maar enkele weken geleden was het nog meer dan 60%. Niet alle Schotten zijn bereid om de Sturgeon-lijn te volgen.
Terug naar Glenfinnan, het dorp waar Bonnie Prince Charles ooit een opstand tegen de Engelsen begon. Donderdagavond is in het Glenfinnan House steevast de inloopavond voor muzikanten uit het dorp. Maar deze avond is het rustig in de hotelbar. De vier jongeren maakt het niets uit. Misschien komt het omdat Iain Macfarlane, het muzikale genie van het dorp, een dag later op vakantie gaat en thuis aan het inpakken is. Het referendum herinnert hem weer aan de kater van dat vorige referendum, over de onafhankelijkheid van Schotland. Zielsgraag had hij afscheid genomen van 'die Britten', zoals hij de Engelsen noemt.
Hij verafschuwt de manier waarop ook nu weer gekozen is voor een angstcampagne door 'Cameron & Co'. ,,Ik zou bijna hopen dat het ze deze keer niet zou lukken.” Maar uiteindelijk gaat Macfarlane toch voor blijven stemmen, komende week. ,,Vooral omdat ik niet wil dat de Engelsen nog meer macht krijgen. Ik denk dat ons prachtige Schotse land beter beschermd wordt zolang Brussel Westminster enigszin in de teugels houdt.”
Maar een Brexit zou toch aanleiding kunnen zijn voor een nieuw Schots referendum? Macfarlane haalt zijn schouders op. ,,Ik denk niet dat je die twee zaken door elkaar moet halen. Wij Schotten waren twee jaar geleden nog niet helemaal klaar voor onafhankelijkheid. Maar dat die uiteindelijk zal komen, lijkt me onvermijdelijk. Het is beter ervoor te kunnen kiezen als we nog deel van de EU zijn.”

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #3 Gepost op: 19 jun 2016, 09:36 »

heeft het gevolgen voor de Schotse ponden als er een Brexit komt?

Dat weten we na donderdag ;) is nu nog koffiedik kijken wat de pond gaat doen. Wisselkoersen gaan ook zonder referendum op en neer..

Offline Sas.

• Administrator
  • *
  • life in the slow lane
« Reactie #4 Gepost op: 24 jun 2016, 09:56 »

Dat weten we na donderdag ;) is nu nog koffiedik kijken wat de pond gaat doen. Wisselkoersen gaan ook zonder referendum op en neer..

En ineens is het hier een stuk goedkoper dan gister. Puur naar vakantiegeld kijkend is het een goede tijd om in de UK te zijn nu...

Offline eefkepeefke

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 24 jun 2016, 12:30 »
Wij gaan deze zomer naar Kent en mijn man is de koersen bij het GWK al in de gaten aan t houden. Zover zijn ze daar nog niet gezakt.

Offline Wittebeer

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 24 jun 2016, 19:31 »
Wij gaan deze zomer naar Kent en mijn man is de koersen bij het GWK al in de gaten aan t houden. Zover zijn ze daar nog niet gezakt.
GWK is nogal aan de dure kant. Als ik moet wisselen (dan ging het vaak om dollars waar het meer scheelt) dan is Pott Change in Amsterdam beter. Ik snap wel als je in Helmond woont dat je er niet voor naar toe moet gaan maar als je al ruim van tevoren weet dat je gaat....

http://pottchange.com/

Voor de eerste dag(en) ben ik tegenwoordig al voorzien, altijd een beetje voorraad aanhouden zeg ik meestal. Alleen nu ben ik dan een beetje de klos, mijn voorraad Ponden is ineens gekelderd, dat kost een fles whisky  ;) . Ach je kunt niet alles weten, ik gokte overigens nipt andersom.
Maar let op, de komende weken kan hij ook weer naar boven gaan als de schrik eraf is.

En als je maar weinig nodig hebt kan ik je er nog wel aan helpen (ook Helmond, dichterbij dan GWK).

Misschien ga ik nu ook nog wel even naar Engeland over niet al te lange tijd. Ik heb Cornwall nog op het lijstje staan.

Offline Ruben

• Schotland fan
« Reactie #7 Gepost op: 27 jun 2016, 00:21 »
Ik vraag me ook af wat de gevolgen zijn van de brexit voor mensen die naar Schotland willen emigreren. Want als ze uit de EU zijn emigreer je naar een land buiten de EU.
Als Schotland toch voor onafhankelijkheid gaat dan zullen die problemen er uiteindelijk niet zijn. Tijd zal het ons leren.