Schotland forum
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
25 Mei 2012, 19:46
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
Schotland forum
|
Reizen in Schotland
|
Reizen door Schotland met de eigen auto
| Topic:
route van Aberdeen naar Skye
Pagina's: [
1
]
Omlaag
« vorige
volgende »
Auteur
Topic: route van Aberdeen naar Skye (gelezen 3343 keer)
marieke
Gast
«
Gepost op:
05 Jan 2007, 11:04 »
We gaan van Aberdeen naar Skye, en ik ben benieuwd welke weg je dan het beste kan nemen (en dan bedoel ik de mooiste/ interessanste en niet perse de kortste). Eventueel kunnen we nog ergens een stop met overnachting doen, we hebben namelijk nog een dagje over.
kc
Schotland fan
Re: route van Aberdeen naar Skye
«
Antwoord #1 Gepost op:
05 Jan 2007, 12:03 »
Langs de noordkust ?? Een aantal mooie vissersdorpjes (Pennan, Crovie) en Portsoy (leuk marmerwinkeltje (in '99,?
of het nog bestaat).?
Maar of je dan binnen 2 dagen op Skye bent ?? Het is telkens toch een stukje van de "hoofdweg" af en wat rondwandelen.
En geraak je na dag 1 pas in de buurt van Inverness...
Koen
Hans
Schotland fan
Slainte!
«
Antwoord #2 Gepost op:
05 Jan 2007, 15:34 »
Marieke,
Ik heb een paar route suggesties die je dan onderweg zelf verder kan invullen. Moet je maar even op een kaart kijken of het wat is.
Dag 1.
Van Aberdeen door Deeside (A93), dan door de Grampian Mountains naar Grantown on Spey (A939). Vervolgens richting Inverness voor een overnachting. Eventueel nog even naar Culloden (B9006). Dit is vooral een natuurroute.
Of, van Aberdeen via Huntly (A96/A920) naar Dufftown. Hier kan je bv de Glenfiddich stokerij bezoeken. Dan via de A941? naar de A95 of B9102 en dan via Grantown on Spey weer verder naar Inverness. Dit is meer een Whisky route. Onderweg kun je tientallen stokerijen vinden, hoewel vele geen bezoekerscentrum hebben.
De overnachting bij Inverness kan je bv in een B&B in Drumnadrochit doen (bv. bij Mirjam) of in een hotelletje in Beauly (vraag maar aan Teije).
Dag 2.
Vanuit de omgeving van Inverness via de A832 en A890 richting Skye. Onderweg nog een klein eindje om voor Eilean Donan Castle. En dan via de A87 verder naar Skye.
Onze vakantie foto's en verhalen
Ina
Schotland fan
«
Antwoord #3 Gepost op:
05 Jan 2007, 16:31 »
Ik vind de 1e route die Hans aangeeft veruit de mooiste! En als je Culloden gaat doen dan moet je zeker even het weggetje naar de Clava Cairns nemen.
Yours Aye for Scotland
skye
Schotland fan
«
Antwoord #4 Gepost op:
05 Jan 2007, 20:28 »
Hai Marieke
voor dag 1 de A93. Hebben wij? vorig jaar ook gedaan, in omgekeerde richting overigens, mar erg mooi. Je komt dan redelijk in de buurt van waar mijn rendier zit
.
En voor dag 2 ook de route die Hans aangeeft, hebben wij drie jaar geleden gedaan.
skye
Roald
Schotland fan
«
Antwoord #5 Gepost op:
05 Jan 2007, 21:53 »
Als je de A93 kiest, maak dan een klein omweggetje voor een heel mooi stukje Schotland: de B976 die noordelijk van de A93 ligt, en naar de A939 loopt. (Let op: er is ook een stukje B976 zuidelijk van de A93, maar die bedoel ik niet.) Je komt door een absoluut leeg en kaal landschap: geen huizen en ik meen zelfs geen bomen (ik kan niet goed gekeken hebben
). Het is een 5 mijl lange weg, veelal single track, met een weids uitzicht en waar je maar weinig verkeer treft. Gewoon prachtig; je wordt er stil van
. Ter oriëntatie: hij sluit in de buurt van Balmoral Castle aan op de A93. In de A939 ligt een mooie oude boogbrug (zie onder), en bereid je er voor op een klim van 15 tot 20 % !
Mocht je van de A93 afzien, dan zou ik
niet
de A96 en A920 naar Dufftown nemen (sorry Hans). De A96 is een doorgaande weg waar met bijbehorende snelheden gereden wordt. Er zijn best leuke uitzichten maar er is maar weinig gelegenheid om te stoppen om dit te bewonderen of een foto'tje te maken. De A920 (die Hans ook noemt) is
wel
heel mooi, dat wel. Om vanuit Aberdeen in Dufftown te komen raad ik je de volgende route aan, die je net zo veel/weinig tijd kost om er te komen als via de A96: A944 richting Alford (staat aangegeven als Highland Tourist Route), hier dwars door heen rijden, de A944 blijven volgen en dan de A97 richting Huntly. Dan ofwel in Rhynie linksaf de A941 op of iets eerder linksaf de B9002.
Deze route is niet druk en erg mooi. Je komt langs riviertjes, Loch of Skene en Craig Castle, en vooral het stuk van de A97 naar Dufftown is prachtig: leeg. In Alford kun je trouwens het Transport Museum bezoeken. In Aberlour, vlakbij Dufftown, staat de Walkers-fabriek, die van de shortbread. Er worden helaas geen rondleidingen gegeven, maar er is wel een winkeltje. Los van dat ze hier natuurlijk een breed assortiment hebben kun je er shortbread-vingers kopen die niet in die mooie rode maar dure verpakking zitten, maar in een simpele kunststof bak met een plastic zak er omheen. Veeeel goedkoper !?
Verderop zou je in Carrbridge (westelijk van Grantown-on-Spey) nog de oude brug kunnen bekijken.
Live and let live
Hans
Schotland fan
Slainte!
«
Antwoord #6 Gepost op:
05 Jan 2007, 22:32 »
Citaat
Mocht je van de A93 afzien, dan zou ik niet de A96 en A920 naar Dufftown nemen (sorry Hans).
Geeft niet, vanmiddag had ik geen goede kaart bij de hand. Zelf heb ik daar nooit gereden, maar jouw suggestie ziet er inderdaad veel beter uit.
Zelf plannen we zulke routes meestal aan de hand van de Michelin kaart, dan zoeken we de "groene" weggetjes en/of B-wegen.
Onze vakantie foto's en verhalen
Ina
Schotland fan
«
Antwoord #7 Gepost op:
06 Jan 2007, 10:28 »
Ja vooral dat bruggetje is geweldig, wij hebben er een uur bij gezeten en iedereen komt er lachend overheen, 't is echt een rare gewaarwording. Maar neem hem niet te snel, er was een local die ons vertelde dat er weleens mensen met zo'n snelheid overkomen dat ze de bocht erna niet halen en regelrecht in de rotsen ertegenover terecht komen.
Yours Aye for Scotland
marieke
Gast
«
Antwoord #8 Gepost op:
08 Jan 2007, 14:26 »
Bedankt voor de tips! Die A93 lijkt me wel wat,en dan kunnen we dat rendierpark bezoeken, ook leuk voor de kinderen denk ik zo. Maar we hebben nog een hele tijd om het allemaal heerlijk uit te zoeken. De voorpret is voor mij altijd bijna net zo leuk als de vakantie op zich.
Citaat van: Ina op 06 Jan 2007, 10:28
Ja vooral dat bruggetje is geweldig, wij hebben er een uur bij gezeten en iedereen komt er lachend overheen, 't is echt een rare gewaarwording. Maar neem hem niet te snel, er was een local die ons vertelde dat er weleens mensen met zo'n snelheid overkomen dat ze de bocht erna niet halen en regelrecht in de rotsen ertegenover terecht komen.
Maar wat is er met dat bruggetje?
Ina
Schotland fan
«
Antwoord #9 Gepost op:
08 Jan 2007, 14:50 »
Hij is heel stijl dus je gaat omhoog zonder te zien waar je naar beneden gaat (blind summit) , doet een beetje aan de kermis denken. Lange voertuigen zoals bussen kunnen bovenop vast komen te zitten.
En als je van zuid naar noord (Aberdeen/Skye) gaat krijg je direct na de brug een scherpe bocht die weleens gemist wordt volgens een buurtbewoner en dan word je als het ware gelanceerd op de rotsen.
Yours Aye for Scotland
Ina
Schotland fan
«
Antwoord #10 Gepost op:
08 Jan 2007, 14:54 »
Citaat van: marieke op 08 Jan 2007, 14:26
Bedankt voor de tips! Die A93 lijkt me wel wat,en dan kunnen we dat rendierpark bezoeken, ook leuk voor de kinderen denk ik zo.
Het rendierpark moet je wel even de tijd voor nemen, er gaat een aantal keren per dag een georganiseerde wandeling naar toe, het is niet zo dat je ieder moment even kunt gaan kijken.
Yours Aye for Scotland
bnk
Gast
«
Antwoord #11 Gepost op:
05 Feb 2007, 14:32 »
Er zijn uiteraard diverse mooie routes om van Aberdeen naar Skye te komen. Omdat onze dochter vlakbij Aberdeen woont komen we er regelmatig en nemen dan ook vaak de gelegenheid te baat om andere delen van Scotland te bezoeken. Zo is de route langs de Noord-kust erg mooi (via de A947 langs Turriff richting Banff om daarvandaan langs de kust via Buckie en Spey Bay over de A96 naar Inverness te rijden).
Vorig jaar hebben we echter twee maal een andere route genomen, om van Aberdeen naar de westkust te rijden. Een erg mooie route is om vanaf Aberdeen de A93 richting Banchory en Braemar te nemen. (vlakbij Braemar ligt Balmoral Castle) en dan via de A939 naar Tomintoul te rijden. Let wel op de A939 is een smal weggetje en Tomintoul is s'winters een sky-oord, dus ook in de zomer rijdt je zomaar de 'mist' binnen.) Een evenzo mooie route is om de A949 via Alford en Mossat uit te komen bij Aberlour (via de diverse distilleries). Via de A95 kom je in beide gevallen weer uit bij Speybridge.
Vanaf hier hebben we een klein stukje A9 richting Inverness genomen. De bedoeling was om in Inverness de B862 te nemen, hetgeen niet helemaal gelukt is.
Op een van onze eerste trips hebben we A82 langs de westkust van Loch Ness gereden, immers Urquhart Castle moet je gezien hebben! Misschien de snelste route, maar wat mij betr. WAARDELOOS!! Een echte snelweg en het "castle" is vergeven van de toeristen.
Mijn aanrader: neem de oostelijke weg langs Loch Ness. Kun je vanuit Inverness of durf je de gok niet aan (zoals in mijn geval) neem dan vlak voor Inverness de B851. Echt de moeite waard. Smalle weggetjes, maat wat een rust en wat een mooie omgeving!.
Uiteindelijk kom je toch wel op de B852, de weg langs de oost-kant van Loch Ness. Heerlijk rustig, voldoende ruimte en tijd om te stoppen en van het uitzicht te genieten. Een echte aanrader is om bij Foyers te stoppen. Even wat eten, drinken (Thea-for-two Please) en (afhankelijk van wat je wilt) een korte of langere wandeling te maken naar de watervallen. Tussendoor een prachtig uitzicht over Loch Ness en de bergen rondom.
Welke route je ook kiest, uiteindelijk kom je toch weer uit bij Fort Augustus aan de A82.
Hetzij via de A887, hetzij via de A87 komen we toch weer bij elkaar. Het lijkt alsof de A87 een echte snelweg is, maar niets is minder waar. Het is de enige verbindingsweg naar Kyle, maar een doodgewone tweebaansweg, met releatief weinig verkeer. Het gaat dus allemaal niets zo vreselijk snel (take your time) maar het is heerlijk rijden door een prachtig gebied.
Na de Five Sisters gepasseerd te zijn (ik kon ze s'avonds niet ontdekken, maar goed) kwamen we in Inverniate bij ons gereserveerde B&B. Hiervandaan hebben we een paar geweldige dagdochten gemaakt.
Ik zal je niet met alle details vermoeien, maar ik heb wel een paar aanraders.
Neem vanaf Shielbridge de weg naar Glenelg. Hiervandaan is er een Ferrie naar Skye (summer only), een prachtige ervaring. Je kunt ook eerst doorrijden naar Corran, echt the end off the road. Wel een mogelijkheid om een cup of thea te nuttigen en langs het strand te wandelen maar dat is het dan echt.
Terug moet je natuurlijk over Skye Bridge terug.
Mocht je nog tijd hebben en de moed hiervoor is de route via de A896 van Lochcarron naar Shieldaig een absolute aanrader!
The Deeside Piper
Schotland fan
Nicole en Hans op de Broad Cairn bij Loch Muick
«
Antwoord #12 Gepost op:
05 Feb 2007, 15:36 »
Citaat van: bnk op 05 Feb 2007, 14:32
Er zijn uiteraard diverse mooie routes om van Aberdeen naar Skye te komen. Omdat onze dochter vlakbij Aberdeen woont komen we er regelmatig en nemen dan ook vaak de gelegenheid te baat om andere delen van Scotland te bezoeken. Zo is de route langs de Noord-kust erg mooi (via de A947 langs Turriff richting Banff om daarvandaan langs de kust via Buckie en Spey Bay over de A96 naar Inverness te rijden).
Vorig jaar hebben we echter twee maal een andere route genomen, om van Aberdeen naar de westkust te rijden. Een erg mooie route is om vanaf Aberdeen de A93 richting Banchory en Braemar te nemen. (vlakbij Braemar ligt Balmoral Castle) en dan via de A939 naar Tomintoul te rijden. Let wel op de A939 is een smal weggetje en Tomintoul is s'winters een sky-oord, dus ook in de zomer rijdt je zomaar de 'mist' binnen.) Een evenzo mooie route is om de A949 via Alford en Mossat uit te komen bij Aberlour (via de diverse distilleries). Via de A95 kom je in beide gevallen weer uit bij Speybridge.
Vanaf hier hebben we een klein stukje A9 richting Inverness genomen. De bedoeling was om in Inverness de B862 te nemen, hetgeen niet helemaal gelukt is.
Op een van onze eerste trips hebben we A82 langs de westkust van Loch Ness gereden, immers Urquhart Castle moet je gezien hebben! Misschien de snelste route, maar wat mij betr. WAARDELOOS!! Een echte snelweg en het "castle" is vergeven van de toeristen.
Mijn aanrader: neem de oostelijke weg langs Loch Ness. Kun je vanuit Inverness of durf je de gok niet aan (zoals in mijn geval) neem dan vlak voor Inverness de B851. Echt de moeite waard. Smalle weggetjes, maat wat een rust en wat een mooie omgeving!.
Uiteindelijk kom je toch wel op de B852, de weg langs de oost-kant van Loch Ness. Heerlijk rustig, voldoende ruimte en tijd om te stoppen en van het uitzicht te genieten. Een echte aanrader is om bij Foyers te stoppen. Even wat eten, drinken (Thea-for-two Please) en (afhankelijk van wat je wilt) een korte of langere wandeling te maken naar de watervallen. Tussendoor een prachtig uitzicht over Loch Ness en de bergen rondom.
Welke route je ook kiest, uiteindelijk kom je toch weer uit bij Fort Augustus aan de A82.
Hetzij via de A887, hetzij via de A87 komen we toch weer bij elkaar. Het lijkt alsof de A87 een echte snelweg is, maar niets is minder waar. Het is de enige verbindingsweg naar Kyle, maar een doodgewone tweebaansweg, met releatief weinig verkeer. Het gaat dus allemaal niets zo vreselijk snel (take your time) maar het is heerlijk rijden door een prachtig gebied.
Na de Five Sisters gepasseerd te zijn (ik kon ze s'avonds niet ontdekken, maar goed) kwamen we in Inverniate bij ons gereserveerde B&B. Hiervandaan hebben we een paar geweldige dagdochten gemaakt.
Ik zal je niet met alle details vermoeien, maar ik heb wel een paar aanraders.
Neem vanaf Shielbridge de weg naar Glenelg. Hiervandaan is er een Ferrie naar Skye (summer only), een prachtige ervaring. Je kunt ook eerst doorrijden naar Corran, echt the end off the road. Wel een mogelijkheid om een cup of thea te nuttigen en langs het strand te wandelen maar dat is het dan echt.
Terug moet je natuurlijk over Skye Bridge terug.
Mocht je nog tijd hebben en de moed hiervoor is de route via de A896 van Lochcarron naar Shieldaig een absolute aanrader!
Hoi bnk,
Complimenten voor je omschrijving van de route naar Sky. Je krijgt er zo zin in om het allemaal eens uit te proberen.
Welkom trouwens op het Forum.
Vriendelijke groet,
The Dee(don)side Piper,
Hans
The Dee(don)side Piper,
bnk
Gast
«
Antwoord #13 Gepost op:
05 Feb 2007, 16:34 »
Hey Dee(don)side Piper,
Bedankt voor je compliment.
Vraagje, hoe kom je aan de naam van Deeside Piper??
Mijn schoonzoon, (een echte Schot) woont aan de Deeside en is een (behoorlijk goede speler), vandaar.
Afgelopen oud-en nieuwe waren ze over en als verrassing traden bij een etentje een tweetal Pipers van een band uit Hoogkerk op. Het was onvoorstelbaar hoeveel pipers vanuit GB ze beiden kenden, vandaar mijn nieuwsgierigheid.
groeten,
bnk
The Deeside Piper
Schotland fan
«
Antwoord #14 Gepost op:
07 Feb 2007, 16:02 »
Hallo BNK,
Ja Deeside of tegenwoordig Donside Piper. Hoe kom ik er aan.
Het is mijn favoriete lokale krant! Iedere donderdag komt de Deeside Piper uit en ik vind het
leuk om me op de hoogte te houden van lokale gebeurtenissen. Verder heb ik in Aboyne gewoond,
dat is wat men ook noemt Royal Deeside.
Tegenwoordig woon ik in Strathdon en dat is in Donside vandaar de toevoeging Donside.
Ik vind doedelzak muziek wel aardig, zo af en toe een nummertje beluisteren vind ik wel leuk maar
ik weet nog niet eens hoe ik de doedelzak moet vasthouden, laat staan bespelen!
Nee, het heeft voor mij verder niets met de doedelzak te maken.
Groeten,
Hans.
The Dee(don)side Piper,
gerdamartijn
Gast
«
Antwoord #15 Gepost op:
08 Feb 2007, 15:09 »
He jammer,weer een illusie minder Vond het erg leuk,een hollandse piper die aan de deeside woonde,ach niets blijft ons bespaard,ook al niet waar
The Deeside Piper
Schotland fan
«
Antwoord #16 Gepost op:
08 Feb 2007, 18:22 »
Jammer dat ik je zo teleur stel
Hans
The Dee(don)side Piper,
isapaardje
Gast
«
Antwoord #17 Gepost op:
18 Mrt 2007, 21:07 »
Is de brug naar Skye nog altijd tolbrug of niet?
Ik zag in ANWB handboek van wel, maar vandaag beweerden familieleden bij hoog en laag dat de brug vrij is van tol (zij zijn er vorig jaar "voor niets" overheen gegaan ... althans boot heen-brug terug; maar zagen ook nergens tolpoortjes).
Wilma
Schotland fan
«
Antwoord #18 Gepost op:
18 Mrt 2007, 21:10 »
Nee, is geen tolbrug meer.
groetjes wilma
http://members.home.nl/ldehaan/
www.kukeluuku.nl
Teije
Administrator
«
Antwoord #19 Gepost op:
20 Mrt 2007, 00:38 »
Vanaf eind 2004 al niet meer dankzij de uitgebreide protesten van bewoners en bedrijven, zie ook
http://news.bbc.co.uk/1/hi/scotland/4112085.stm
isapaardje
Gast
«
Antwoord #20 Gepost op:
20 Mrt 2007, 14:58 »
De boot van Mallaig naar Skye was 29 pond begreep ik (vorig jaar; auto met 3 personen). En nog langzaam te rijden ook. En je moet de boot bespreken. Dan kun je dus sowieso beter via de brug gaan.
Teije
Administrator
«
Antwoord #21 Gepost op:
20 Mrt 2007, 18:02 »
Wij waren zo'n 30 pond kwijt van Skye naar Mallaig, maar wel een hele mooie tocht om tenminste 1x te maken (zeker met helder weer). Nog leuker is het pondje van Glenelg naar Kylerhea, kost een paar pond en duurt 3 minuten, maar wat een mooi gebied!
Harold
Schotland fan
Re:route van Aberdeen naar Skye
«
Antwoord #22 Gepost op:
04 Jun 2011, 18:46 »
Nog even terugkomen op dat bruggetje
The Bridge of Gairn van het plaatje hierboven ligt kilometers van Carrbridge. Terwijl in Carrbridge zelf ook een bruggetje is waar ik denk dat een bus er niet overheen kan rijden
Pagina's: [
1
]
Schotland forum
|
Reizen in Schotland
|
Reizen door Schotland met de eigen auto
| Topic:
« vorige
volgende »